recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Allround anlæg til forældrene
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Allround anlæg til forældrene

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
friediger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friediger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Allround anlæg til forældrene
    Sendt: 03-Maj-2020 kl. 10:24
Jeg søger lidt råd da jeg skal hjælpe mine forældre med at skifte deres gamle B&O anlæg ud med et let og velspillende setup der kan det som de har brug for. 

Ønsker:
Skal kun spille i stuen, altså ikke behov for multirum
CD afspiller (must)
DAB + (helst)
Streaming fra Yousee musik (must)
Højtalere der giver god (ikke hi-fi) lyd i stuen på ca 20m2 (spiller mest jazz og klassisk samt taleradio) tænker 2 højtalere reol størrelse (min far har talt om 3-vejs højtalere men ved ikke om det giver mening?)

Jeg synes det kunne være rart hvis de kunne få en løsning med en kasse plus evt højtalere. 




Findes der andre alternativer og er der nogen som kan komme med input til de forslag jeg har fundet og evt forslag til højtalere der ville passe til setup?

På forhånd tak :)

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2020 kl. 11:44
Prisleje?

Er der plads til stor højttalere og de selv foreslår det, så gå efter det.

Yousee musik - hvilken platform bruger de det fra?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
friediger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friediger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2020 kl. 12:24
jeg tror gerne de vil holde sig omkring maks 10.000-15.000 for det hele. De bruger pt en iPad til at afspille yousee musik der er kablet til anlægget. De har også et Apple TV.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2020 kl. 13:09
Denon Ceol (eller Marantz Melody - det er samme udstyr), er rigtig fin.
Forstærkeren kunne have mere effekt og så kunne den være lidt hurtigere i betjeningen. Til gengæld har den CD afspiller indbygget.

DRA 800H er en rigtig forstærker, stor kasse og ingen CD afspiller. Den ville være mit valg af de tre.

PMA 150 er alt for meget gimmick og alt for lidt forstærker til den pris - altså til mig.

Da de bruge iPad til YouSee musik er det blot vigtigt at der er airplay i den valgte forstærker.


Højttalere: Gå efter så store som muligt. Dali højttalere er oftest lette at trække, hvis nu vi skal blive i hifiklubben.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2020 kl. 15:22
Jeg mener det samme som Klaus.

Men du har overset denne.

Den har CD og DAB+

Ipad kan kobles på med kabel eller bluetooth. Ved bluetooth er kvaliteten ikke helt i top og ipad skal helst være tæt på forstærkeren. Men de fleste vil ikke bemærke den store forskel. Køb evt en brugt airport Express. Så er der mulighed for streame bedre musik kvalitet.

Og brug resten af pengene på Dali højttalere. 


Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2020 kl. 16:19
Hvad med noget fra Yamaha, de laver et helt sæt som i øvrigt også ser ret så lækkert ud.

Der er en cd afspiller, dab+ - Airplay - Bluetooth - USB - Spotify - Pandora - osv.  
Og så reol højtaler som du havde forstillet dig...

Til under 8K for det hele.



Redigeret af Potter - 03-Maj-2020 kl. 16:19
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2020 kl. 21:55
Jeg ville vælge et par gode aktive højtalere først,  f.eks.:

Argon Forte a55 til 6499kr:

Eller SA Saxo 7 active til 5999kr:

Derefter ville jeg vælge en streaming enhed, f.eks.:

NODE 2i til 3999kr:

Til sidst ville jeg vælge en billig CD-afspiller, med digital udgang, f.eks.:

Tagent CD II til 1499

Det blev ikke til DAB, men der er streaming radio i NODE 2i, så man kan høre DR radio, og meget andet :-)

 

Til top
friediger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friediger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2020 kl. 22:02
tak for inputs allesammen. Der er meget at vælge imellem 😃 jeg ser på det med de gamle og vender måske tilbage med flere spørgsmål 😊

Irriterende at Heos ikke understøtter yousee musik. Hvis de nu havde Spotify i stedet for ville Denon ceol anlægget så ikke være helt optimalt og brugervenligt?


Redigeret af friediger - 03-Maj-2020 kl. 22:26
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2020 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af friediger friediger skrev:

Irriterende at Heos ikke understøtter yousee musik. Hvis de nu havde Spotify i stedet for ville Denon ceol anlægget så ikke være helt optimalt og brugervenligt?


Ceol kan airplay og dermed virker den fint med yousee musik.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MartinAndersen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-April-2010
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2020 kl. 23:56
Jeg må give Jensgk fuldstændig ret, et nutidigt musik anlæg, består af 2 aktive højtalere med en streaming enhed tilkoblet, man kan så udvide med CD eller vinyl efter smag og behov.

De Argon højtalere har lige være testet i Lyd&Billede og fik en rigtig god anbefaling.


Til top
friediger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friediger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2020 kl. 07:08
måske et dumt spørgsmål men hvorfor skal de købe den der node når højtalerne er aktive? Yousee musik er ikke understøttet af bluesound vist. Bliver streaming kvalitet forbedret via node eller vil output være det samme?
Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2020 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af friediger friediger skrev:

måske et dumt spørgsmål men hvorfor skal de købe den der node når højtalerne er aktive? Yousee musik er ikke understøttet af bluesound vist. Bliver streaming kvalitet forbedret via node eller vil output være det samme?

Bluesound giver dig Airplay, som det vigtigste. Airplay gør at du kan streame lossless CD-kvalitet lyd fra din ipad/iphone til højtalerne, det kan bluetooth ikke, men du (og jeg) kan nok alligevel ikke høre forskel. Derudover gør bluesound dimsen dig uafhængig af din ipad/iphone, hvis du f.eks. bruger TuneIn/Spotify/Tidal. Dvs. at når du først har startet TuneIn med din ipad/iphone, så overtager bluesound, og fortsætter streaming, så du kan slukke din ipad/iphone i mens.

Man kan dog sagtens klare sig uden, og måske få Airplay på en billigere måde(?). Forte 55 højtalerne kan sagtens bruges direkte med ipad/iphone, og kan også kobles direkte til en CD-spiller.

De penge, som man sparer på bluesound, kan evt. bruges til at finde nogle endnu bedre aktive højtalere. 

Jeg synes at nogle rigtigt gode højtalere er det allervigtigste, og allerhelst af den aktive type. Med aktive højtalere af et godt mærke, ved man: (1) At der er rigeligt med power, og (2) at man ikke kan brænde højtalerne af ved at skrue for højt op. (3) At højtaler og forstærker er nøje afstemt, så det bare lyder godt. (4) Det er enkelt og nemt at gå til.

Selv om du ikke behøver multirum, så kunne du også overveje Dynaudio Music 7 (https://www.recordere.dk/2018/12/test-dynaudio-music-dansk-multirum-system/)






Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu