recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ALR lærred spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ALR lærred spørgsmål

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
NicJoker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NicJoker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: ALR lærred spørgsmål
    Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 23:50
Hej Alle

Er helt ny herinde, faktisk min første post. Så håber der er nogle mennesker herinde der kan hjælper mig med min problemstilling jeg har :)

Jeg ønsker at erhverve mig Optomas nye Laser projector UHZ65UST. Som er en shortthrow projector.
Jeg har set nogle videoer fra Nexi Tech på youtube hvor han viser en Xiaomi laser projector men på en ALR - Ambient Light Rejection lærred. 

Mit spørgsmål går på, jeg har pt et almindeligt lærred (kan ikke huske om det er 1.1 eller 1.2 gain) 
Jeg tænker selvf det ville kunne virke på det. Men vil der være milevidt forskel på et ALR lærrede kontra et almindeligt lærrede?

Måske jeg lige skulle skrive at den ville skulle sættes ned i en kælder. Som vil kunne mørklægges 100%


Redigeret af NicJoker - 26-Oktober-2019 kl. 23:53
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 10:54
I en mørk kælder er et normalt 1.0 lærred at foretrække, er der nogen specifik grund til du vælger en short trow DLP og ikke noget med bedre billed kvalitets egenskaber til et dedikeret mørk rum.?
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
NicJoker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NicJoker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

er der nogen specifik grund til du vælger en short trow DLP

Hvis du læser min post igen, så er det ikke en DLP. Men en Laser projektor. :) 

Så derfor er det en Short throw Laser projektor :)
Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 375
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zuppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 11:42
Lyskilden er laser, men det er stadig DLP teknologi.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 11:48
https://www.optomaeurope.com/product-details/uhz65ust#specifications

Der er ikke noget der hedder en laser projektor til forbrugere, det er en laser lampe, som ikke kan skiftes skulle den fejle.

Teknologien er en helt almindelig DLP med en laser lampe, og tænker de må bruge et farvehjul så der potentielt er regnbuer, og contrast er DLP contrast, hvilket er dårligste on off kontrast inden for projektoere, der er heller ikke nogle native 4K DLP paneler så det er baseret på noget eshift agtig modulation.

Den kontrast på 2,5mil:1 der er opgivet er helt sikker dynamisk kontrast, hvilket ikke har meget relevans til film materiale, hvor kontrasten nok nærmere er 1000:1

Kan se Optoma ikke direkte belyser det i deres markedsførings materiale, så det er helt forståeligt at folk tror det er en laser projector, selvom det er en laser lampe baseret DLP projektor.

Der er i laser lampe teknologien også nogle udfordringer / forskellige typer hvor de billigste har nogle begrænsninger/ problemer, så det kan være en god ide at studere det lidt nærmere.


Redigeret af stridsvognen - 27-Oktober-2019 kl. 12:24
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
NicJoker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NicJoker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 12:30
@Stridsvognen. Ok jeg var lige inde og kigge på data sheet! Og jeg kan godt se det er DLP technologi der står. 
Men jeg er ikke så velkendt om det er DLP eller anden format. Jeg har bare set en del videoer med Xiaomi's laser short throw og da jeg så Optoma kom med en så tænkte jeg det ville se lige så godt ud! 

Hvis jeg kun skal bruge det til film/serie. Hvad tænker du så der er er af udfordringer? For ud fra de videoer jeg har set, der står det jo pisse godt :) 
Lang levetid, så man ikke skal skifte pæren ud.
Har software så man kan bruge den til youtube, netflix m.m.
Super lækkert billede (de siger i de videoer det er pænere i virkeligheden end når man man ser det optaget)

Så ærligt kan jeg ikke lige se hvad der er af downside :) Igen jeg er ikke pro inde for projektor verdenen, og kender ikke til alle deres termer 100% når man blot ser på specifikationerne.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 12:38
Nu har jeg lige kigget manualen igennem, og det ligner lidt en alt i en kasse discount løsning, har aldrig haft en short trow projektor, men tænker det er lettere problematisk med geometri, hvilket jeg fik bekræftet i manualen, da den har en warp funktion.

Umidelbart hvis jeg var dig ville jeg finde en fornuftig brugt JVC X500 eler nyere med ikke for mange timer, og så tilslutte den en smart box af en eller anden type, feks Apple TV4.

Ofre en kalibrering, og du vil få en helt anden filmoplevelse i den tunge hjemebio ende af skalaen.

Hvad koster sådan en Optoma ?
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
NicJoker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NicJoker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 12:57
@Stridsvognen. Jeg har skrevet til Hifiklubben om de kunne skaffe den. Og det kunne de for 25k.

Dog går man ind og kigger på den amerikanske version som er P1, der har den en funtion hvor du bruger en telefon for at sætte den op smartfit kalder de det : https://www.optoma.com/us/product/cinemax-p1/

Jeg har skrevet til optoma om samme funktion findes på denne EU version.


Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 14:22
Håber du bliver glad for den.Thumbs Up
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
NicJoker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NicJoker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Håber du bliver glad for den.Thumbs Up

Tak og tak for indput, selvom mit spørgsmål jo gik på om man skal bruge en ALR lærred for at bruge en DLP Laser projector (må jeg hellere skrive :P ) 
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 15:39
Og svaret til det var at det er nok ikke en god ide, vil anbefale du kigger lidt på specs på div lærreder, forestiller mig ALR lærredet ikke nødvendigvis fungere optimalt med en short trow, især med hensyn til lys vinklen på lærredet, og så giver det jo absolut ingen mening i et mørkt rum. du kunne med fordel nok bruge et negativ gain lærred da den umidelbart har rigelig lys, og extrem ringe kontrast, og kompensere en smule for det manglende sort, ikke at du forbedre kontrast da du samtidig sænker max lys tilsvarende.

Ser ikke ud til den har nogen iris til at justere lys/ contrast.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 15:43
Hvis du vælger den vej du taler om skal du finde et ALR Lærred som er lavet specifikt til short-throw
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu