recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ALR lærred spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ALR lærred spørgsmål

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af NicJoker NicJoker skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Håber du bliver glad for den.Thumbs Up

Tak og tak for indput, selvom mit spørgsmål jo gik på om man skal bruge en ALR lærred for at bruge en DLP Laser projector (må jeg hellere skrive :P ) 

Det tror jeg bestemt ikke er nogen god ide. Det er en længere forklaring hvorfor, men normalt vil et "ALR" lærred virke bedst når både projektor og seer er så langt fra lærredet som muligt. Skarpe vinkler er fjenden, så at sige.
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 20:00
Og hotspotting er som regel også et stort problem med ALR lærreder, hvis projektoren sidder for tæt på lærredet. F.eks. Dark Energy Screens laver nogle super ALR lærreder, og her ligger throw ratio omkring 1.8. 
Til top
NicJoker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NicJoker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af Briskus Briskus skrev:

Og hotspotting er som regel også et stort problem med ALR lærreder, hvis projektoren sidder for tæt på lærredet. F.eks. Dark Energy Screens laver nogle super ALR lærreder, og her ligger throw ratio omkring 1.8. 

Jeg har set lidt på nettet om det mærke.. Men hvad er hotspotting? Og Throw Ratio?

Og hvad siger du? At almindelig lærrede vil være lige så godt eller?
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 23:27
Hotspotting viser ved en stor lysende cirkel i midten på dit lærred, det får du på et ALR lærred hvis projektoren er for tæt på. Throw ratio er afstanden til dit lærred 

Hvis du både kan mørklægge helt OG har mørke vægge, så har du intet at bruge et ALR lærred til, men hvis du f.eks. har lyse vægge, så vil et godt ALR lærred give en pæn forskel. 

Throw ratio fortæller noget om afstanden mellem lærred og projektor, beregningen kan du finde på nettet. Så du skal først finde ud af hvor langt din projektor skal sidde fra lærredet for at du får det størrelse billede du vil have, det kommer så også an på hvor fleksibel projektorens zoom er. 

Men som andre har skrevet, så må du finde en anden projektor hvis du vil have et ALR lærred, eller drop ideen om et ALR lærred. 
Til top
NicJoker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NicJoker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 23:35
@Briskus
Ok jamen jeg har allerede som nævnt et lærrede. Jeg ville blot vide om det er nødvendigt og skulle anskaffe sig det lærrede.

Jeg har ikke besluttet mig for farven i kælderen endnu (overtager først huset til januar) :)Men nok ikke hvid :) 
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 08:57
Hvis ikke du ønsker at se film med lys i lokalet, så er der ingen grund til at investere i ALR. ALR fungerer til gengæld fantastisk hvis du ønsker at bruge din projektor i et rum med lys. Har du overvejet en af kinamodellerne?
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Hvis ikke du ønsker at se film med lys i lokalet, så er der ingen grund til at investere i ALR. ALR fungerer til gengæld fantastisk hvis du ønsker at bruge din projektor i et rum med lys. Har du overvejet en af kinamodellerne?

De kommer allesammen fra Kina..Embarrassed
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
NicJoker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NicJoker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 12:30
Jeg begyndte på denne rejse fordi jeg startede med at se denne video: https://www.youtube.com/watch?v=T3FQjCyNtdw&t=
Og han siger godt nok at den forbedre visningen i dagslys (hvilket jeg ikke skal bruge) 
Men at den sorte bliver mere sort pga den mærke baggrund.
Og det finder jeg interessant. Men igen hvis et andet lærred mere almindeligt og til at få her i DK kan gøre det samme, så vil jeg da godt gå den vej. F.eks som Stridsvognen vidst nok skrev at et lærred med 1 gain ville være nok!?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af NicJoker NicJoker skrev:

Jeg begyndte på denne rejse fordi jeg startede med at se denne video: https://www.youtube.com/watch?v=T3FQjCyNtdw&t=
Og han siger godt nok at den forbedre visningen i dagslys (hvilket jeg ikke skal bruge) 
Men at den sorte bliver mere sort pga den mærke baggrund.
Og det finder jeg interessant. Men igen hvis et andet lærred mere almindeligt og til at få her i DK kan gøre det samme, så vil jeg da godt gå den vej. F.eks som Stridsvognen vidst nok skrev at et lærred med 1 gain ville være nok!?

Du bliver ledt på vildsport af smarte sælgere. Til det du skal lave, en short throw projector i et mørklagt lokale, skal du bruge et ganske alm mat hvidt lærred. Køb gerne et rammelærred, hvis ikke der er behov for at rulle det op. Og hvis ikke der er absolut behov for short throw, så køb en alm PJ og sæt den på en hylde eller i et beslag under loftet.
Til top
NicJoker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NicJoker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Du bliver ledt på vildsport af smarte sælgere. Til det du skal lave, en short throw projector i et mørklagt lokale, skal du bruge et ganske alm mat hvidt lærred. Køb gerne et rammelærred, hvis ikke der er behov for at rulle det op. Og hvis ikke der er absolut behov for short throw, så køb en alm PJ og sæt den på en hylde eller i et beslag under loftet.

Så i og for sig kan jeg godt beholde mit rulle lærrede jeg har nu uden issues? 

På sigt vil jeg skifte det til en fast ramme (a la den han viser i videoen). :)
Til top
NicJoker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NicJoker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 15:19
Optoma har lige svaret mig at ALR lærred behøves ikke. Den vil sagtens kunne bruges med almindeligt lærred :) 

Så de er i det mindste reelle og ikke vil punke mig til at skal købe blot for at købe. 

Men de anbefaler dog fast rammed lærred end rulle lærred. Hvilken som nævnt også er mit mål.
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 16:17
Men det hjælper bare ikke på noget hvis du har lyse vægge, selvom du mørklægger helt, for så er det lige meget hvilken projektor du køber, så vil dine lyse vægge kaste genskin på dit lærred, og sort vil ikke blive så sort. Her vil et ordentligt ALR lærred hjælpe, de vil bare ikke virke med en short throw projektor som du har kig på. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu