recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ALR lærred spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ALR lærred spørgsmål

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af Briskus Briskus skrev:

Men det hjælper bare ikke på noget hvis du har lyse vægge, selvom du mørklægger helt, for så er det lige meget hvilken projektor du køber, så vil dine lyse vægge kaste genskin på dit lærred, og sort vil ikke blive så sort. Her vil et ordentligt ALR lærred hjælpe, de vil bare ikke virke med en short throw projektor som du har kig på. 

Alt er et kompromis, jeg vil generelt sige at hvis du har behov for et ALR lærred er projektor ikke det du skal have, køb istedet en stor fladskærm.

Og snakken om sort er nogenlunde ligegyldig når det kommer til DLP det er generelt bare fesent at se på ligemeget hvad du gør, da on off kontrast nærmest er fraværende, der vil selv det ringeste tv være bedre. Og man kan efterhånden få et pænt stort tv for den pris.

Skal man give den gas og lave en ordentlig hjemme bio så skal der andre boller på suppen, det behøves ikke at være dyrt, men der er nogle hensyn der skal tages til mørklægning og minimering af reflektioner osv.

Så en short trow DLP projektor.. Kan man se en film.. JA. Kan man se hvad det skal forestille.. JA.. Er det god billedkvalitet.. NEJ, og så er det ligemeget hvor mange youtube videoer der roser det, eller hvor smart markedsføring der er i de kulørte reklame blade.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 18:43
Stridsvognen, der er jeg altså ikke enig, der er et TV endnu ikke stort nok, men det skal nok komme på et tidspunkt. ☺️

Jeg forstår heller ikke hvorfor trådstarter vil have den short throw pj, det giver mere mening hvis det var i stuen og man ikke ville have en pj hængende i loftet. Men i en kælder, der er jo alle muligheder. 

Til top
NicJoker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NicJoker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 19:09
@Briskus, jamen jeg startede med at se den Kinesiske Xiaomi og synes det så lækkert ud.
Også ville jeg undgå og skulle lægge så lange kabler. 
Og kan også godt lide at den har indbygget media så det en all in one. 

Ved godt det måske ikke er verdens bedste løsning og der findes bedre løsninger. Men til de penge lader det til (siger ikke jeg har ret) ser den projektor til at være et fint stykke "legetøj". 

Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af Briskus Briskus skrev:

Stridsvognen, der er jeg altså ikke enig, der er et TV endnu ikke stort nok, men det skal nok komme på et tidspunkt. ☺️

Jeg forstår heller ikke hvorfor trådstarter vil have den short throw pj, det giver mere mening hvis det var i stuen og man ikke ville have en pj hængende i loftet. Men i en kælder, der er jo alle muligheder. 


Nu er størrelse jo ikke alt, spørg konenWink

Men ja du har ret i at man ikke lige køber et 110" tv, men ville nu hellere have et fornuftigt 75" tv end 110" DLP short trow med begrænsede opsætning og indstillings muligheder og piv ringe kontrast, hvilket kommer til udtryk i alt materiale.

Til trådstarter tror jeg alligevel det nok er det rigtige valg, da komfort og features er prioriteret højest, stil den på en hylde monter et kort HDMI kabel og start telefon appen.

Personligt ville jeg bruge 8000kr eller deromkring på en brugt JVC X500, en ny lampe til 2500kr, og en kalibrering til 2500kr, finde et godt neutralt fastramme lærred til 4-5000kr og hvis smart er det der skal til en dertilhørende smart box ala Apple tv4 eller lignende.

Så er ca 20000kr brugt, og det vil på alle måder få den Optoma til at ligne en joke rent billedmæssigt, nok ikke overdrevet at sige det vil se 40X bedre ud, og en meget federe hjemmebio oplevelse.

Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 06:49
Man kan også bare købe et stort TV, der formodentlig vil have bedre billedekvalitet. Ved ikke hvad den PJ koster men et 82" TV fås fra 20k,-.
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 16:22
Til ultra shot throw projektorer skal du have en ALR der er designet specielt til dette - en almindelig ALR er uegnet.
 
Noget tilsvarende den her:
 
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 20:05
Hjemmebio bliver først sjovt, når man kommer over 100", så et TV er kun en nødløsning...  :)

Stridsvognen, hvad er det, der gør, en 5 - 6 år brugt JVC X500 specielt anbefalelseværdig fremfor en nyere model, der kan købes fra ny?

Jeg har hørt mange af de tidligere modeller bliver defekte?

Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Hjemmebio bliver først sjovt, når man kommer over 100", så et TV er kun en nødløsning...  :)

Stridsvognen, hvad er det, der gør, en 5 - 6 år brugt JVC X500 specielt anbefalelseværdig fremfor en nyere model, der kan købes fra ny?

Jeg har hørt mange af de tidligere modeller bliver defekte?


Mange? De første modeller i X serien X3 X7 X9 X30 X70 X90 var ikke for heldige med lamper og ballastere, fra X35 og frem har der ikke været de store problemer. X500 er efterfølgeren til X35.

En gl JVC X7 i god stand, kalibreret ordentlig kan uden problemer overhale en SONY 270 og en Epson TW9400 på rigtig mange parametre.

Det der gør en gl JVC X500 værd at anbefale ar at de har vist sig at performe længe og stabilt.

En Epson TW9400 har ca 3000:1 native kontrast kontra 25000:1 på JVC X500, det gør en voldsom forskel i en god mørk bio med et godt lærred.

Laver du en A-B test og kalibrere begge projektoere til samme lys og gamma, vil du se at lav kontrast vasker farverne ud, også i lyse scener.

JVC har ikke nogen paneldegradering som SONY har lidt af i utallige generationer, og mister derfor ikke kontrast, de udvikler et gamma drop efter ca 100 timer som kan kalibreres, og de kan kalibreres extremt godt hvis man har tid til.



Redigeret af stridsvognen - 29-Oktober-2019 kl. 21:02
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
NicJoker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NicJoker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 22:04
Blot af ren nysgerrighed @Stridsvognen. Arbejder du med det eller har du bare haft mange projektore at lege med igennem tiden. Jeg kender INGEN af de modeller du nævner. 
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 22:21
Det er en hobby, har en del forskellige projektoere, og rejser gerne rundt i verden for at møde andre med lignende tilgant til hobbyen, sidst var jeg en tur i Oslo hvor vi brugte et par dage med en JVC NX9 og en ny Epson TW9400, samt noget rigtig spændene måleudstyr.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2019 kl. 16:56
Er det muligt at høre/læse om dine erfaringer vedr. hvad de forskellige forcer/ulemper er ved de forskellige mærker/teknologier, og hvad man kan forvente, når man går et step eller to op ad rangstien, når det gælder projektorer?

Som du selv er inde på, kræver det også en del af rummet, hvis man skal kunne udnytte den ekstra native kontrast, nogle projektorer har i forhold til andre...

Hvor langt skal man op i pris, før HDR bringer noget godt med sig?


Redigeret af Supergris - 30-Oktober-2019 kl. 16:58
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2019 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Er det muligt at høre/læse om dine erfaringer vedr. hvad de forskellige forcer/ulemper er ved de forskellige mærker/teknologier, og hvad man kan forvente, når man går et step eller to op ad rangstien, når det gælder projektorer?

Som du selv er inde på, kræver det også en del af rummet, hvis man skal kunne udnytte den ekstra native kontrast, nogle projektorer har i forhold til andre...

Hvor langt skal man op i pris, før HDR bringer noget godt med sig?

Generelt er jeg af den holdning at HDR ikke høre hjemme på en Projektor, formatet passer simpelthend ikke, og der er ingen kalibrerings formel som sikre en god performance sammen med hvem ved hvilken tonemapping som der kommer en ny firmware til igen imorgen.
Så HDR er et subjektiv format til dem der vil se og sige wow, og øhh.. Efter ½ film have ondt i øjnene.

Kontrast er altid et must have uanset rum, så længe du ikke har frmmed lyskilde, som dagslys eller lamper, kan du rulle gardinerne for så der er mørkt er du et stykke vej.

Generelt vil jeg ikke anbefale projektor hvis man ikke har et rimeligt optimalt rum, og personligt vil jeg holde mig fra DLP, Epson, og til dels SONY, især alle 1080P sony, og nu koster det penge.

Jeg har en Gl 9" CRT projektor der løber om hjørner med de fleste projektore man kan købe idag for penge, startskudet for at være med der vil jeg mene er omkring JVC N5 hvis man kan få en god en af slaksen, hvilket er lidt et spil i lotteriet, da JVC produktions tolerancer er fra den ene yderlighed til den anden disse dag, dog er de værste stadig bedre end alternativerne.

Så vil man lege med projektor så vær klar over det koster penge, medmindre du kan finde en god ældre model som nævnt feks JVC X500 og bruge de penge der skal til for evt at skifte pære og få den kalibreret ordentligt.

Vil man gerne have nyt og billigt må man selv vurdere om det egentlig er det man vil ved at se det først, mange er tilfreds bare det er stort og man kan se hvad det ligner.

Jeg er nok extrem krittisk, så nok heller ikke den rette til at fortælle andre hvad de skal og kan få fornøjelse af. Kan kun sige hvad jeg ville gøre hvis jeg feks kun havde 20000Kr at bruge, for at få så meget billedkvalitet som muligt.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu