recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Alternativ til AE
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAlternativ til AE

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Emne: Alternativ til AE
    Sendt: 03-Februar-2009 kl. 16:15

Hej folkens,

Jeg kan squtte hitte ud af det..

Jeg har pt. en Airport Express tilkoblet anlægget med toslink. Via den kan jeg så i iTunes på enhver computer i netværket spille musik, hvad enten det kommer trådløs eller via kabel.

Grundet andre behov søger jeg en alternativ dims, som udelukkende tager sig af at formidle lyd via netværket til anlægget. Altså egentlig præcis som AE'en, men uden kravet om iTunes og uden indbygget trådløs router - en dims med netværkport ind og lyd ud.

Jeg forestiller mig noget som virker på både Windows, Linux og Mac.

Nogle idéer?

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 16:31

Umiddelbart er Linksys WMB54G en mulighed, men det virker ret snæversynet det produkt (WIndows only umiddelbart?).

Nogen der har erfaringer med om det er Windows only eller om der er alternativer?

Til top
hpdahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

 men uden kravet om iTunes og uden indbygget trådløs router - en dims med netværkport ind og lyd ud.

Jeg forestiller mig noget som virker på både Windows, Linux og Mac.
Nogle idéer?


Hvad med en squeezebox duet eller classic? (opfylder ikke helt dit krav, idet den har trådløs) men kan også bruges trådet.
Virker på alle nævnte op-systemer (der skal dog installeres squeezecenter.) Til gengæld kan den også spille radio via internetopkoblingen.

MVH
HPDahl
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 20:09

Hej HPDahl,

Tak for dit forslag - den havde jeg slet ikke haft i tankerne. Umiddelbart en lækker løsning, dog låser den mig til deres egen software, det er lidt status quo for mig.

Måske jeg bare skulle beholde min AE og leve med iTunes - på Linux har jeg Rhythmbox som understøtter daap-servere så jeg har trods alt adgang på alle 3 platforme.

Hmm jeg må lige gå i tænkeboks :-)

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 20:56
Martin, er det trådløst, du vil væk fra, eller er det en boks til dit anlæg, som du vil frem til, samtidig med at du kan spille musik fra familiens pc'er?

Twonkyvision (aka Twonky) kan du installere på din pc, som så fungerer som server for både familiens pc'er men ikke mindst en afspiller til anlægget.
Du kan også installere den på en kompatibel NAS, så du kan slukke din pc.

Mange NAS'er har i øvrigt en iTunesserver, som sikkert kan det samme, som din Airport Express (?) Jeg er stærk tilhænger af Twonky, for den er mere effektiv på de små servere.

Løsningen ligner meget Sqeezebox/-center-løsningen, men den kan også serve dine pc'er i netværket.

Derudover er der jo Sonos, som ikke kræver en server. Til gengæld er den dyr (og efter sigende dejlig )

Venligst
Søren
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 21:04

Breddam det jeg søger er en boks jeg tilslutter mit kablede netværk (da jeg ikke vil være afhængig af trådløs) og så kan jeg på enhver enhed på netværket afspille lyd via den enhed - primært musik.

Men det er måske utopi - så jeg har fået kig på en Sonos løsning med en iPod Touch til remote.. umiddelbart en super løsning trods prisen.

Jeg har i forvejen en hjemmestrikket NAS stående med Twonky, men den hjælper mig ikke så meget da der ikke er lydudgang på den (eller dvs. der er da lydkort, men det er overhovedet ikke anvendeligt hvor den er installeret).

Hvis jeg skal benytte min NAS med Twonky er jeg tvunget til enten at beholde min AE eller finde en alternativ boks (som var det jeg startede ud med at søge efter).

Jeg tror en Sonos 90 i samspil med en Touch og min NAS er det der kommer tættest på - når alt kommer til alt er det kun pga. mit musik jeg søger løsningen.

Jeg kan desværre ikke finde et program/service så jeg via min (kommende dog!) Touch kan bruge iTunes på den som jeg plejer på min computer - det kræver at min computer er tændt for at fjernbetjene musikken og så går det hele fløjten da jeg så både har computer og NAS/server tændt.

Ved ikke om det er forståeligt det jeg søger - jeg har alle idéerne inde i hovedet, men det er lige med at få det nedfældet på skrift og forklaret så det kan forståes  (konen har opgivet mig ihvertfald.. hehe).

Til top
hpdahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 21:32

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Breddam det jeg søger er en boks jeg tilslutter mit kablede netværk (da jeg ikke vil være afhængig af trådløs) og så kan jeg på enhver enhed på netværket afspille lyd via den enhed - primært musik.

Til inspiration og evt. yderligere udbyggelse af dine tanker har du her mit setup. Jeg er også allermest til musik. Alt mit musik ligger som flac
I stedet for min gamle computer har du jo en NAS.

Jeg har en gammel computer stående (i et afsides skab uden skærm og tastatur) som server, der Hibernater (dvs. gemmer aktive programmer og vågner, når der sendes et signal til den, tager ca, ½ min.) For at få ekstra lagerplads har jeg usbharddisk tilsluttet til serveren. Den slukkes ved hjælp af spareskinne, når serveren hibernater.
Musikken  sendes til 2 classic og 2 duet recievere som er placeret forskellige steder i huset med enten aktive højttaler eller til anlæg. Derudover har jeg i arbejdsværelset installeret software på pc-en, så jeg kan afspille fra pc til anlæg/Højtalere. Alt styres trådløst fra Duet-controller, men kunne lige så godt styres fra Itouch/ipodtouch.
Der kan synkroniseres så alle enheder spiller samme musik, eller forskelligt og med forskellig lydstyrke.
Som afspiller til DVD-iso o.a. mediafiler har jeg en popcornhour (trådet), som også henter fra henholdsvis min bærbare, stationære pc, intern harddisk usbharddisk osv. eller serveren. Den kan endog hente fra et delt dvd-drev på f.eks. den bærbare/stationære.

Opdatering af duet/reciever/popcorn foregår online via netværket.

MVH
HPDahl
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 21:41

Jo mere jeg læser jeres indlæg og sufer rundt jo mere overbevist bliver jeg om at det er Sonos jeg skal have.

Grunden er, at så får jeg en lille boks sat til anlægget (som jeg har nu i AE'en), men istedet for at være tvunget til at betjene den via iTunes kan jeg benytte en Touch.

Det er måske en dyr løsning for at slippe for at have min desktop tændt samtidig med min server/NAS, men jeg hader halve løsninger så det må koste hvad det vil  

Jeg har pt. kun stuen der skal fødes med musik, men når vi flytter skal både badeværelse, badeværelse og værksted sættes op også.

Men jeg skal nu lige have det hele sketchet godt igennem og sovet et par nætter på det

PS: Grunden til jeg sværger så meget til en Touch er, at jeg i forvejen mangler en Mp3 afspiller til jeg er på farten samt de PDA muligheder der ligger i den. Ellers kunne en Duet løsning faktisk godt klare det.. så hvis jeg finder på noget andet til at løse den opgave så kan det være jeg måske skal kigge lidt nærmere på Duet

Til top
hpdahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 22:24

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

PS: Grunden til jeg sværger så meget til en Touch er, at jeg i forvejen mangler en Mp3 afspiller til jeg er på farten samt de PDA muligheder der ligger i den. Ellers kunne en Duet løsning faktisk godt klare det.. så hvis jeg finder på noget andet til at løse den opgave så kan det være jeg måske skal kigge lidt nærmere på Duet

Hej Martin.
Måske var det ikke klart nok. Du kan som jeg ser det klare dig med en squeezebox reciever til en tusse (eller en classic til ca 1400 - så ligger der også en fjernbetjening derhjemme, når du render med Touchen). Den kan betjenes med en touch. NAS-en har du jo.

MVH
HPDahl
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Breddam det jeg søger er en boks jeg tilslutter mit kablede netværk (da jeg ikke vil være afhængig af trådløs) og så kan jeg på enhver enhed på netværket afspille lyd via den enhed - primært musik.

OK, en boks med al din musik=NAS

En primitiv NAS er bare en filserver, og det kan Sonos klare sig med.

En moderne Qnap eller Synology kan også have en medieserver kørende, som kan levere musikken til en UPnP-kompatibel enhed (fx. Teac, Philips, Noxon) eller Squeezebox. (Kræver installation af software på NAS)

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Men det er måske utopi - så jeg har fået kig på en Sonos løsning med en iPod Touch til remote.. umiddelbart en super løsning trods prisen.

Det kan Squeezebox også

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Jeg har i forvejen en hjemmestrikket NAS stående med Twonky, men den hjælper mig ikke så meget da der ikke er lydudgang på den (eller dvs. der er da lydkort, men det er overhovedet ikke anvendeligt hvor den er installeret).

Der skal ikke være en lydudgang på en enhed, der kører Twonky, for en Twonky er en server, som normalt fungerer over netværket.

Du har behov for en enhed, der kan afspille og kontrollere serversoftwaren (Twonky).

Det kan min lille Noxon 2 fx. Den sender besked over netværket via trådløs eller tråd til Twonky, og fortæller, hvad den skal levere af musik.

Så er der en DAC  - en digital oversætter - der leverer et almindeligt analogt signal fra Noxon til en normal HIFI-forstærker. (Forstærkeren ved så, hvad der der skal gøres ved det )

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Jeg kan desværre ikke finde et program/service så jeg via min (kommende dog!) Touch kan bruge iTunes på den som jeg plejer på min computer - det kræver at min computer er tændt for at fjernbetjene musikken og så går det hele fløjten da jeg så både har computer og NAS/server tændt.

Jeg kunne godt forestille mig, at iTouch kunne styre en iTunes-server på netværket, hvis der var trådløs mulighed. Hvis ikke du har fået det til at lykkedes, så bør du læse lidt på det, og så skal du prøve igen Det plejer at være nemt med Apple

Nånej Du skriver jo ovenfor, at det er en kommende iTouch. Jeg kan heller ikke læse

OK, hvis du skal noget andet end Sonos, så skal du have en NAS, som kan køre en medieserver.

En Synology DS-207+ og derover kører fint Squeezecenter, der kan styre Squeezebox (der sluttes til anlægget). Samtidig kan du tilgå din NAS med alle pc'er via filsystemet, og så kan de jo køre iTunes eller noget andet til lokal afspilning.

Ved at købe et lille program til iTouch, som hedder iPeng, kan du sidde i sofaen og styre musikken på anlægget

(Er i øvrigt kun i beta på UPnP)


Venligst

Søren



Redigeret af Breddam - 03-Februar-2009 kl. 23:18
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 09:55

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Breddam det jeg søger er en boks jeg tilslutter mit kablede netværk (da jeg ikke vil være afhængig af trådløs) og så kan jeg på enhver enhed på netværket afspille lyd via den enhed - primært musik.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med ovenstående.

Men jeg prøver at skitsere tre forskellige platforme du kan vælge. De har alle været nævnt tidligere i tråden, men jeg prøver at give det en tur mere.

-Sonos: Det kræver stort set intet af din NAS. Faktisk så lidt at hvis man har et apparat, som man retfærdigvis kan kalde en NAS, så opfylder den det. En usb-disk kan også bruges. Det er nemt, lækkert og dyrt. Om den kan det med at "kan jeg på enhver enhed på netværket afspille lyd via den enhed" det ved jeg ikke. Hvis du tager din iTouch med dig ud af huset kan din kone jo ikke bruge Sonos imens, hvis ikke du køber en controller med (altenativt købe to iTouch(det er billigere)).

-UPNP/DNLA: Åben standard, Kræver ikke så meget af NAS'en for at trække server-applikationen. Man kan finde meget forskelligt hardware. Det er generelt billigt. Man kan få software-afspillere og-controllere. Ihvertfald til Windows. Jeg tror ikke det virker med iTouch.

-Squeezebox: Kan alt det du har remset op. iTouch, styring på tværs af enheder, softwareudgaver af afspiller/controller. Kan køre trådet netværk selvom enhederne understøtter WIFI -g. En Squeezebox Classic er lidt dyrere end en NOXON2(Upnp), som nok svarer lidt til hinanden. Men en Squeezebox receiver koster kun ca en trediedel af en Sonos 90, som nok svarer til hinanden(Sonos har nok en bedre DAC). Ulempen er så at Server-applikationen kræver en del kræfter af NAS'en. Nu har ved jeg ikke hvad du har, men f.eks. Synology DS 107+ kører 500mhz og har 128 mb ram og kører det fint.

Jeg har kun 1st hand erfaring med Squeeze, så mine kommentarer er selvfølgeligt farvet af det.

Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 10:01

Ah, nu tror jeg at jeg ved hvad du mener.

Med Squeezebox kan du installere et plugin så, man kan sende pc'ens lydkort-lyd til Receiver/Classic. Man kan så installere server-applikationen på sin pc, og forbinde til den når man har brug for det og ellers køre på sin NAS resten af tiden.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu