|
Anamorfisk linse + kurvet lærred |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |
SLETTET_20120103
-- Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
Emne: Anamorfisk linse + kurvet lærred Sendt: 06-Juni-2011 kl. 17:44 |
Jeg får snart min første projektor - en Epson 3200 - som skal belyse et 115" cinema-scope lærred (AT)
Til det skal der benyttes en anamorfisk linse. Problemet med denne er at de tilføjer lidt artifacts i venstre og højre kant (regnbuer og lidt uskarpt billede). Jeg har så set man kan købe disse kurvede lærreder som skulle korrigere for linsen - hvordan hænger dette sammen? Som det er nu havde jeg bare tænkt mig at køre et CIH-setup hvor jeg selv skal lave en linse og et fladt lærred, men hvis et kurvet lærrede er bedre i dette henseende, så må det vel blive sådan et. I så fald, hvor meget krumning skal der være på lærredet?
|
|
Hans j
Guld medlem Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
Sendt: 06-Juni-2011 kl. 18:25 |
Der er en ganske fin tråd om det her. Men du burde kunne gøre følgende: Med linse foran projektor og setup justeret til bedste billede (undtaget forvrængningen) lader du billedet kaste op på væggen. Mål højden på billedet midt på. Afsæt højden på en pind. Alt efter dovenskabsfaktor, holder du pinden op og i en ret linje fra væggen bevæger du den nærmere projektor, når over og underkant på billedet rammer mærkerne, måler du afstanden til væg. Ovenstående gentager du lige så mange gange du gider ud til kanten (4-5 gange burde være nok). Så kan du lave en ramme som buer ud fra de målte punkter. Alt dette er ren teori, da jeg ikke har fået mit lavet endnu, så jeg håber du skriver om dine erfaringer her, Redigeret af Hans j - 06-Juni-2011 kl. 18:27 |
|
SLETTET_20120103
Sendt: 06-Juni-2011 kl. 19:09 |
Ok, så du vil også forsøge dig med en anamorfisk linse? - hvilken?
Jeg har ærligt talt en smule svært ved at forstå fremgangsmåden. Hvilke mærker er det du henviser til?
|
|
Hans j
Sendt: 06-Juni-2011 kl. 22:15 |
Mærkerne du har afsat på pinden.
Fremgangsmåden fandt jeg i en tråd på et andet forum, jeg skal se om jeg kan finde den igen. Redigeret af Hans j - 06-Juni-2011 kl. 22:16 |
|
Vijnana
Super bruger Oprettet: 07-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 475 |
Sendt: 06-Juni-2011 kl. 22:25 |
Pincushion effekten bevirker at billedet snævrer lidt ind i midten/er højere ude i siderne. Ordet betyder vel egentlig "nålepude". Det kurvede lærred modvirker denne effekt. Et kurvet lærred har også til formål at give seeren indtrykket af at være mere "inde i" filmen
Jeg bruger selv en anamorfisk linse på et alm. plant lærred. Min linse laver ingen artefakter overhovedet.
"Pincushion effect is when the top and bottom center of a widescreen projection appear to droop inward. It occurs because as the length of an aspect ratio increases, the light from the projector must travel a greater distance to the sides of the screen than it does to the center distorting the size of the footprint. xxx's curve design brings the sides of the screen forward to even out the projection footprint resulting in a perfectly formatted image. In addition to this, it creates a sense of immersion that only a curved screen can provide." Redigeret af Vijnana - 06-Juni-2011 kl. 22:32 |
|
SLETTET_20120103
Sendt: 06-Juni-2011 kl. 22:49 |
Fedt, men det betyder så også at maskeringen bliver noget sværere at udføre.. Der skal tænkes..
|
|
Hans j
Sendt: 06-Juni-2011 kl. 22:49 |
@Vijnana: Din linse er heller ikke DIY eller er den ?
I de fleste anamorfiske linser som man køber, er der korrigeret for forvrængningen (pincushion). |
|
SLETTET_20120103
Sendt: 06-Juni-2011 kl. 23:00 |
Nu er mit øje ikke så trænet, men lider dette billede af pincushion?
|
|
Vijnana
Super bruger Oprettet: 07-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 475 |
Sendt: 07-Juni-2011 kl. 20:32 |
Min anamorfiske linse har jeg købt i dyre domme - men for pokker hvor er jeg glad for den.
Jeg vil vove den påstand, at muligheden for ægte cinemascope, er det der gør hjemmebiografen til en "rigtig" biograf. Men måske irriteres jeg blot særligt voldsomt af de sorte bjælker ved scopefilm på 16:9 lærreder
|
|
SLETTET_20120103
Sendt: 07-Juni-2011 kl. 20:41 |
Kan du ikke kommentere på det billede jeg har postet? - billedet er mørkere ude i hjørnerne pga. kameraet. Jeg synes nemlig ikke det ser så galt ud.
Jeg er enig i det med cinemascope, omend jeg aldrig har prøvet cinemascope derhjemme - men eftersom jeg alligevel vil lave lærredet selv, så skader det ikke at gå hele vejen når man kan lave en linse selv som giver et resultat som vist.
|
|
Vijnana
Sendt: 07-Juni-2011 kl. 20:57 |
Jeg synes ikke jeg ser noget pincushion på dit billede. Jeg tror også effekten bliver mere synlig jo større lærrredet er.
|
|
Hans j
Sendt: 07-Juni-2011 kl. 21:06 |
Jeg kender godt billedet og tråden det er taget fra. Han har ikke nævneværdige problemer med pincushion i hans setup.
Men man laver jo heller ikke buet lærred, før man har testet sit setup med anamorfisk linse, det er jo ikke sikkert det er nødvendigt. |
|
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |