recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anbefalelsesværdigt HDMI-kabel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnbefalelsesværdigt HDMI-kabel?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Decap_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 175
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Det er ikke korrekt. Der er ingen garanti for godt signal igennem alle kabler, og der er ingen ensartet kvalitetskontrol på dette.

Det skal jeg da ikke hårnakket påstå at der er. Men mener nu at have læst at HDMI-kabler gennemgik kvalitetskontrol - kan naturligvis ikke finde stedet nu. Mener det er et krav i specifikationerne, men derfor naturligvis ikke et garanti for at disse alligevel overholdes.

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Jeg kan kun anbefale at købe de bedre kabler, kan man bruge 10.000,- på en god fladskærm, kan man også bruge 500 til 1000,- på et godt kabel, ellers får du ikke fuld udnyttelse. Læg mærke til det kun er kabler fra de bedre producenter, hvor de giver garanti for perfekt kvalitet, og måske endda 1080P signal, dette får du ikke igennem alle kabeltyper. Og længden kræver også brug af ordentlige råvarer, så om igen.

Jeg kan KUN anbefale at købe dyre digitale kabler hvis man oplever problemer. Dette er imidlertid ret nemt at se på billedkabler, da dette ofte resulterer i tydelige fejl i billedet. Det er som sådan heller ikke noget problem at bruge 500kr på et enkelt kabel, men har man bare mere end en ting der skal forbindes bliver dette hurtigt meget dyrt. Forestil dig fx at købe gode kabler til følgende (som de fleste med HD-TV vel har):

Konsol

DVD

SAT-BOKS

AV-Reciever

Så løber det altså hurtigt op i 2k - 4k hvis man skal have "gode" kabler til alle formål. Mit råd er istedet. Køb billige digitale kabler (fx HDMI, DVI) så længe i ikke oplever problemer - og så brug evt lidt mere på de analoge kabler (component, RGB, Scart osv.)

Bare min anbefaling

Til top
Nicklas_Kingo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-August-2006
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 15:39

Mit HDMI-kabel ankom idag. Men da jeg havde sat det til, og skruede over på HDMI-kanalen stod der bare "intet signal". Jeg prøvede at tænde og slukke for både tv og dvd, og tage kablet fra og til. Men der står bare stadig "intet signal". Er der nogel specielt jeg skal gøre på tv'et eller dvd'en før det virker?

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 15:45
Jeg kender ikke Thomsonen men det er muligt du skal aktivere noget omkring output under settings
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
guvernator Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juni-2006
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af Nicklas_Kingo Nicklas_Kingo skrev:

Mit HDMI-kabel ankom idag. Men da jeg havde sat det til, og skruede over på HDMI-kanalen stod der bare "intet signal". Jeg prøvede at tænde og slukke for både tv og dvd, og tage kablet fra og til. Men der står bare stadig "intet signal". Er der nogel specielt jeg skal gøre på tv'et eller dvd'en før det virker?

Typisk fejl ved de helt billige HDMI kabler.. har set det masser af gange.

men ellers check lige thomson`en om man skal aktivere HDMI

Der er altså rimelig strenge krav vedr. HDMI når vi snakker kabler. Så det er sikkert kablet der er defekt.

Hvis du havde købt det i en butik, kunne du gå og få det checket med det samme og evt byttet. Men nu skal du sende det retur og nyt skal frem osv. og når det nu er weekend, så er det vel først tirsdag/onsdag du kan få et nyt.

Redigeret af guvernator - 29-September-2006 kl. 17:22
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 20:59
Jeg har set produkter fra Kina som så rigtig flotte ud, men det var ikke andet end pixeleringer, eller sådanne underlige grønne og lilla billeder der kom på skærmen. Dette skyldtes kvaliteten af kablerne, det er rigtig der er krav til HDMI, og endda meget strenge krav, men hvad betyder det hvis det ikke kontrolleres på nogen måde. Der findes adskellige firmaer der banker et pænt kabel sammen, og ja der sidder HDMI stik i begge ender, men hvad med viklingerne igennem kablet? De lurer hurtig business, fordi HDMI kabler er dyrere, kan de så producerer noget der ligner, og sælge det til en pris noget under de kendte mærker, så har de stadig tjent en masse penge, og det er trods alt sjældent en kunde brokker sig over et kabel, eller et billigt produkt, man smider det ud og køber et nyt. Det bedste ville være at konfrontere stedet man havde købt produktet hos, unaset prisen, det er den eneste måde man kommer disse hustlere til livs.
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
Nicklas_Kingo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-August-2006
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 08:11
Oprindeligt skrevet af guvernator guvernator skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicklas_Kingo Nicklas_Kingo skrev:

Typisk fejl ved de helt billige HDMI kabler.. har set det masser af gange.

men ellers check lige thomson`en om man skal aktivere HDMI

Der er altså rimelig strenge krav vedr. HDMI når vi snakker kabler. Så det er sikkert kablet der er defekt.

Hvis du havde købt det i en butik, kunne du gå og få det checket med det samme og evt byttet. Men nu skal du sende det retur og nyt skal frem osv. og når det nu er weekend, så er det vel først tirsdag/onsdag du kan få et nyt.

Der var intet i vejen med kablet. Jeg skulle bare trykke på en knap bag på maskinen. Billedet er ganske godt.
Til top
nubus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-September-2006
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 09:08
LOL Nicklas - tak for et godt grin :-)  Der er for meget voodoo over kabler og nogle gange er løsningen den mest simple.

Vi savner gode tekniske målinger og standarder på det her område.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 10:19

Det var godt du fik hul igennem Nicklas

Nu skulle du næsten købe et kabel til 1000,- med returret for at sammenligne billedkvaliteten

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
claust Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-November-2005
Point: 372
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 17:08

Haha, sjovt at se de hardcore 1000-kr-pr-meter-kabel-fans gå i selvsving med deres fordomme...

Bruger selv et billigt 10 meter HDMI kabel fra SHG, og har aldrig oplevet fejl med det. Selve stikket er lidt klodset sammenlignet med de dyre, men det er også ½ år siden jeg så på det sidst, så det er til at leve med *G* Når først skidtet er monteret er det jo gemt væk.

Til top
nubus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-September-2006
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 18:53
Ja... HDMI.org advarer direkte mod for store og klodsede kabler. De har en tendens til at falde ud af stikkene. Andre siger at tykke kabler har problemer fordi de ikke kan gøres så ensartede som tyndere udgaver, hvilket er vigtigt for et digitalt signal.

Tyske Video Magazin har - på tysk - en dybere HDMI kabeltest inkl. en PDF nederst på siden.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu