recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Andromeda’s
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Andromeda’s

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2021 kl. 08:29
Spørgsmål til dine akustikpaneler på dine bastraps...har de en virkning udover at de er hamrende flotte, går selv med en idé om at sætte nogle op i min stue 🙂 
Frank 
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2021 kl. 09:10
Hej Frank.

Ja de har en virkning. De gør at lyden ikke bliver for død. Hvis der kun var stof udover ville lyden blive mere mørk og lukket - det kunne i sig selv nok også fungere og det var også i overvejelserne - men da jeg samtidigt ønskede at få en pæn afslutning på bastraps og have en mere åben lyd, blev det sådan her. 

Der er god ro over lydbilledet, der er rimeligt styr på bassen og det spiller dejligt åbent. 

Har haft bastraps oppe før hvor der egentlig kun var isolering i hjørnerne.. og det var også fint. Der er væsentlige lydforskelle med og uden akustik paneler på fronten. Panelerne gør intet dårligt for bastrappernes funktion. 
- spørgsmålet er om du ønsker den åbenhed i lyden der plejer at være uden bastraps (ved at have bastraps med akustik paneler udenpå), men med mere ro i lydbilledet, uden reflektioner bagfra (for det er der ellers). Det er jo en lettere form for diffusion.

De er døbt bas-diffusere LOLEmbarrassed

Eksempelvis har jeg et 85” tv og når jeg smider et tæppe over det, bliver lyden væsentligt mere behagelig at lytte på - lidt mørkere, men behagelig uden mærkbare reflektioner. Jeg går og overvejer at sætte noget op der kan trækkes ned over tvet.
Jeg har diffusere på bagvæggen som du kan se på billederne, de virker rigtig godt, men til tider bliver lyden lidt for krads at lytte på, da de åbner lyden gevaldigt op - det afhjælper tæppet over tvet en del… men det er jo lidt en anden historie.

For alt i verden vil man ikke have bare vægge/tv flader der reflektere og genere når der lyttes. Jeg er tæt på i mål hvis jeg får noget over tvet, samt en form for diffusering/absorbering i loftet ved reflektionpunktet.


Redigeret af Andromeda - 26-December-2021 kl. 09:24
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2021 kl. 09:38
Tak for svar 🙂 Faldt for akustikpanelerne pga udseendet til at starte med, men jo mere jeg har søgt på dem, jo mere ser jeg at de bliver brugt til at dæmpe ekko rum. I nogle tilfælde ryger kæden virkelig af og folk får lavet rum som efter min mening ligner dårlige kopier af sommerhuse, de er brugt over alt i rummet...hos mig bliver det nok et eller halvandet panel i to hjørner og er glad for at du oplever en positiv effekt af panelerne, den er også velkommen her 🙂
Frank 
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2021 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Tak for svar 🙂 Faldt for akustikpanelerne pga udseendet til at starte med, men jo mere jeg har søgt på dem, jo mere ser jeg at de bliver brugt til at dæmpe ekko rum. I nogle tilfælde ryger kæden virkelig af og folk får lavet rum som efter min mening ligner dårlige kopier af sommerhuse, de er brugt over alt i rummet...hos mig bliver det nok et eller halvandet panel i to hjørner og er glad for at du oplever en positiv effekt af panelerne, den er også velkommen her 🙂
Frank 

En hel væg er flot. 


Du får ikke meget bastrap ud af at have 1 eller 1 1/2 - vil sige at du minimum skal have 2 og meget gerne 3 i hver side hvis muligt. det kræver en del at få styr på bassen. Jeg forstår hvis det jo så ikke er muligt… lidt har selvfølgelig sin ret. 
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2021 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Tak for svar 🙂 Faldt for akustikpanelerne pga udseendet til at starte med, men jo mere jeg har søgt på dem, jo mere ser jeg at de bliver brugt til at dæmpe ekko rum. I nogle tilfælde ryger kæden virkelig af og folk får lavet rum som efter min mening ligner dårlige kopier af sommerhuse, de er brugt over alt i rummet...hos mig bliver det nok et eller halvandet panel i to hjørner og er glad for at du oplever en positiv effekt af panelerne, den er også velkommen her 🙂
Frank 

En hel væg er flot. 


Du får ikke meget bastrap ud af at have 1 eller 1 1/2 - vil sige at du minimum skal have 2 og meget gerne 3 i hver side hvis muligt. det kræver en del at få styr på bassen. Jeg forstår hvis det jo så ikke er muligt… lidt har selvfølgelig sin ret. 
Du har nok misforstået min tanke om akustikpanelerne, vil kun sætte paneler op, min nysgerrighed på panelerne er om de alene har en akustisk indvirkning på et rum? Skal ud og se om jeg kan købe nogle i morgen uanset om de dæmper eller ej, syntes at de er super flotte 🙂 
Tror ikke jeg ejer den evne som det kræver at overtale konen til bastrap, selv om det helt sikkert vil gøre en stor forskel...

Frank 
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2021 kl. 20:37
De hjælper bestemt også til uden bastraps Big smile - så det kan du roligt gøre og du vil også høre at de virker, hvis de er placeret de rette steder Smile
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2022 kl. 13:42
Med alt det ellers usædvanligt lækre grej du har, vil jeg anbefale dig at tage et lyt på en Lyngdorf MP40 eller MP60 forforstærker/processor med RoomPerfect, som virkelig har gjort underværker, i de systemer jeg har hørt!
Jeg er sikker på, en af dem vil kunne tilføje dig endnu et godt løft mod nye højder, men de er jo heller ikke helt billige, hvilket jo passer godt med det meste af dit andet grej...

Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2022 kl. 20:26
+1 på det

Lyngdorf er fantastisk når man lærer det at kende.

Vigtigste ting 

Husk målemikrofon til delay mellem subs og resterende kanaler. 
Kræver REW og lidt læring

Husk at lav settings inden Room Perfect køres med gain, delay etc så alt er i skabet til kalibrering


Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2022 kl. 21:17
Sådan en ville være lækker at have stående - mit hovedfokus ligger dog på stereo delen, så den er over budget for nu Embarrassed

Vil også nævne at akustikken her i rummet er rimeligt god og vil hellere spendere på akustik forbedringer end at opgradere receiver/processor. Korrektion kan ikke alt så at sige. 

Hvordan er lyden fra sådan en Lyngdorf ift. Anthem - har nogen af jer testet?


Iøvrigt er der lofts paneler på vej i lytterummet  Star
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2022 kl. 06:52
Det er netop selve lyden, der er klasser over andre receivere/processorer, jeg nogensinde har hørt, altså ikke kun RoomPerfect der gør forskellen.
Her kan du virkelig høre forskellen mellem de komprimerede gængse surroundformater og de tilsvarende HD-versioner, som jeg sædvanligvis har svært ved, når der benyttes en mere almindelig integreret surround-receiver.
De(n) lyder også fantastisk, når den blot bliver brugt som forforstærker...
Jeg er selv i gang med at spare op; der skal jo også tilføjes effektforstærkere, så billigt er det ikke, hvis man skal ud at investere i det hele i én omgang, men der er tale om en opgradering, der virkelig kan mærkes (høres), hvis man kommer fra en standard surroundreceiver (også en af dem fra de bedste hylder)...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 06:19

Har nu fået akustik loft monteret. Det har givet en vanvittig ro over lydbilledet Big smile

Loft panelerne er Nivå Ecosund 60x60cm.












Redigeret af Andromeda - 14-Marts-2022 kl. 06:26
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 06:23
> Supergris

Det kan være der skal opgraderes en dag i fremtiden Smile

Jeg er dog meget glad for ARC Genesis. Det er et lækkert værktøj at bruge… men lyden er selvfølgelig det vigtigste!




Redigeret af Andromeda - 14-Marts-2022 kl. 06:24
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu