recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anmeldelse af Denon DVD-2500BT blu-ray
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnmeldelse af Denon DVD-2500BT blu-ray

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 695
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2008 kl. 13:27

Igen kan man vel egentligt diskutere om det er til diskussion hvad folk mener. Jeg har personligt erfaret at PS3 er en glimrende afspiller med fede features + samtidig en spillemaskine + til billige penge.

Kan dog blot ikke leve med den støj der kommer fra den eller dens design. MEN dem der mener modsat er jeg sikker på er tilfredse / superglade for en PS3.

Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2008 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

 

Jeg kopierer lige en kommentar fra anmeldelsen herind, da der er et konkret svar på DVD-transport problematikken:

Jens H. Larsen (Hi-Fi Klubben) - 2008/09/12
Flot og seriøs test. Jeg kan oplyse at DENON er opmærksom på det upraktiske "DVD-direct" problem. I dagens version skal man faktisk vælge 576i for at få rå DVD-video ud af DVD2500 - men det er jo uhensigtsmæssigt når man så skifter til BR. DENON i Japan har lovet mig at det fixes ved en software upgrade snarest - så der bliver en fælles "DIRECT" setting

  /Lars

  det gælder vel også 3800 når den kommer,eller hva?

 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2008 kl. 15:35

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

det gælder vel også 3800 når den kommer,eller hva?

Jeg kunne forestille mig at Denon DVD-3800BD fik de samme muligheder. Men der er det mindre nødvendigt, da den har allerede en god scaler indbygget (HQV Realta). Så den må forventes, at kunne lave en flot skalering af DVD til 1080P selv.

Når det er et ønske til Denon DVD-2500BT, er det fordi den ikke har nogen god scaler indbygget selv. Så her vil det være en fordel hvis signalet sendes rent videre, til en ekstern scaler. Det kunne være en løs scaler, eller en forstærker med scaler som eksempelvis den store Denon AVC-A1HD, som ligeledes er udstyret med en HQV Realta chip.

  /Lars



Redigeret af Lars - 12-September-2008 kl. 15:36
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 01:38
underligt, jeg har aldrig lagt mærke til at PS3 skulle være larmende når den afspiller blu-ray. jeg kan ikke se at det er et problem medmindre man sidder med hovedet oppe i afspilleren eller spiller så lavt at man dårligt kan høre det.
Crown - there is no substitute.
Til top
Gerdes Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 425
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af SteffenD89 SteffenD89 skrev:

, hvis man virkelig sidder og ligger mærke til hver enkelt lille fejl der muligvis er i billedet, kan man så overhovedet sidde og nyde en film? :/

Ja, det kan man godt. Man skal bare købe noget udstyr uden synlige fejl i billedet .

Til top
laurs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

det gælder vel også 3800 når den kommer,eller hva?

Jeg kunne forestille mig at Denon DVD-3800BD fik de samme muligheder. Men der er det mindre nødvendigt, da den har allerede en god scaler indbygget (HQV Realta). Så den må forventes, at kunne lave en flot skalering af DVD til 1080P selv.

Når det er et ønske til Denon DVD-2500BT, er det fordi den ikke har nogen god scaler indbygget selv. Så her vil det være en fordel hvis signalet sendes rent videre, til en ekstern scaler. Det kunne være en løs scaler, eller en forstærker med scaler som eksempelvis den store Denon AVC-A1HD, som ligeledes er udstyret med en HQV Realta chip.

  /Lars

det håber jeg

jeg går udelukkende efter 3800 da dens interne dekoder/processore gør at jeg kan beholde min "gamle"Primare spa 21,og samtidig få HD lyd.

ud over det har jeg en dvdo vp 50 som jeg meget gerne vil bruge til at opscalere

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2008 kl. 11:13

Den her tråd er gået min næse forbi indtil nu, må jeg erkende... Men jeg sparker lige liv i den igen, eftersom jeg mener at have noget info der er relevant på både teoretisk og praktisk niveau...  Beklager, men det bliver langt og delvist teknisk:

For det første, helt overordnet: Teori kan godt oversættes til praksis, men KUN hvis man har 110% styr på at alle teoretiske aspekter af den praktiske ydelse rent faktisk er kortlagt. Og her må jeg bare erkende at i denne branche lærer man nyt hele tiden. Derfor ligger jeg et sted mellem Naiera og Lars i mit grundlag for udtalelserne: Det er ydelse i praksis der betyder noget, MEN det er væsentligt nemmere at forholde sig til hvordan og hvorfor apparaterne yder som de gør, og ikke mindst om man kan gøre noget ved det, når man har den teoretiske baggrund i orden. De fleste teoretikere, inkl. Joe Kane, arbejder på følgende måde: Man konstaterer at der i praksis sker et bestemt fænomen. Så undersøger man om man kan finde frem til hvad problemet skyldes, dvs. teorien bag. Kan man dét, så har man muligheden for at gøre noget ved det. Det kan være at ændre nogle indstillinger, at ændre produktets opbygning (hvis man er producent), eller at skifte produktet helt ud.

Hvis man kun har den praktiske erfaring, så vil det være vanskeligt for det første at vide hvad man skal gøre ved det, for det andet at vide om det er noget der overhovedet SKAL gøres noget ved. Eksempel: Der er forskel i farvegengivelsen på de to afspillere. Efter kalibrering er det muligt at der kompenseres for den forskel, så slutresultatet principielt er det samme. Men det er alt andet lige altid en fordel at levere signalerne korrekt fra starten, frem for at kompensere for en fejl senere i kæden. Det kan give issues som f.eks. banding. Derfor er det efter min mening IKKE uinteressant at finde frem til hvilken af de to der rent faktisk er korrekt (om nogen), hvis der viser sig at være forskel. Men det indebærer at man har en væsentlig mængde af know-how, måleudstyr og en reference man ved er korrekt. Det er ikke noget man bare lige kan forlange af hvem som helst, og jeg vil ikke i min nuværende position påtage mig at kunne svare præcist på dette - og af samme årsag vil jeg absolut ikke forlange af Lars at han skal kunne. Han har taget en praktisk indgangsvinkel til anmeldelsen, og det er fint.

Mht. Naiera's argumenter, så er jeg ikke specielt begejstret for den meget bastante måde de fremføres på, men helt grundlæggende er jeg meget enig i pointerne. Afspillerne er forskellige i praksis - ergo er der en teoretisk forskel. Vigtig huskeregel: Der kan godt være en teoretisk forskel der ikke udmønter sig i en praktisk forskel, MEN der kan ikke være en praktisk forskel uden at der også er en teoretisk forskel!

Sagt på en anden måde: I princippet er det relativt enkelt at dekode blu-ray billedet til et 1080P/24 signal (bortset fra chroma upsampling, som imidlertid ikke kan medføre de forskelle screenshottene viser). Praksis viser bare at det er yderst sjældent at producenterne følger dén teori, de fleste producenter vil gerne behandle billederne på kryds og tværs inden de får lov til at forlade afspilleren. Derfor: Dét at det KAN lade sig gøre, relativt enkelt og billigt, at levere et "perfekt" signal fra en blu-ray afspiller, er ikke ensbetydende med at alle producenter gør det, og det er ikke ensbetydende med at billedkvaliteten fra dem er ens. Hvis vi ser en indiskutabel praktisk forskel mellem afspillerne, bør vi derfor jagte årsagen.

For at være lidt mere konkret: Som sagt, man skal lære så længe man lever. Jeg gjorde en opdagelse for nyligt mht. Panasonics BD-afspillere. Jeg må dog lige levere en disclaimer, der hedder at jeg ikke har testet tingene til bunds endnu, så nedenstående er skrevet ud fra de erfaringer jeg har gjort mig indtil nu. Som minimum med nogle firmware-versioner (jeg ved ikke om det gælder alle), så klipper afspilleren above white informationer væk, når den står i standard-indstillingen. Det kan løses ved at vælge "cinema" eller ved at skrue manuelt ned for kontrasten. MEN - gør man dette, så begrænser man dynamik-området en lille smule, dvs. hvid er ikke helt så hvid som den skulle være. 100% hvid skal være digitalt 235, mens informationerne fra 236-255 skal bevares. Panasonic'en ser ud til i stedet at flytte digitalt 255 ned til digitalt 235, og dermed flytte 100% hvid ned til et niveau under 235.

Det er i sig selv ikke voldsomt problematisk, da man bare kan kompensere for det ved at skrue op for kontrasten i tv'et - men det vil alt andet lige koste en smule mht. banding, og det ser ud til at det samtidig betyder en smule for farvegengivelsen (det har noget med farvedekodning at gøre, som er en ret avanceret størrelse...). Da jeg ikke tidligere har haft lejlighed til at sammenligne BD30'eren direkte med en anden kilde, er det ikke noget jeg har bemærket, da det som sagt bare betyder at man vil kunne skrue tilsvarende mere op for kontrasten på tv'et, og billedet ser i praksis stadig korrekt ud (og det ændrer ikke på at det p.t. er mit bud på den bedste afspiller til prisen, udover PS3).

Dét der gør dette interessant i denne sammenhæng, er at Denon DVD2500BT bruger samme dekoder-chip som Panasonic, nemlig Panasonic's UniPhier. Det behøver ikke betyde at Denon'en laver samme fejl, men muligheden er der, og forskellen i billedkvalitet minder om dét screenshottene viser. Det KAN være forklaringen på at der er forskel på billedkvaliteten mellem de forskellige afspillere - men jeg understreger at jeg ikke har haft Denon'en i fingrene, og således ikke har haft mulighed for at teste dette. Men det kunne være interessant at måle på outputtet, og se om det er samme issue der gør sig gældende her.

For at understrege at det ikke er et issue man skal forvente at alle og enhver bare sådan lige har styr på, eller fanger i en anmeldelse, så kan jeg lige påpege at såvidt jeg kan se, så er dette ikke noget der testes af www.hometheaterhifi.com. De tester video levels på de analoge udgange, men ikke de digitale - her holder de bare øje med om below black og above white vises, men såvidt jeg kan se ikke om det er ved de korrekte levels. Det har jeg gjort dem opmærksom på, så nu må vi se om de ændrer dette i fremtiden (eller om jeg har misforstået deres tests).

Anyway, det var en lang smøre, der i bund og grund bare skal sige at hvis der ER en forskel i praksis, så er der en teoretisk baggrund for dén forskel. Derfor er jeg fortaler for at finde frem til teorien bag, når man konkluderer at der er en forskel, for forskellen skyldes (i denne sammenhæng) sjældent bare at "den dyre er bedre konstrueret". Men det er farligt at oversætte teori til praksis uden at kontrollere praksis'en, da vi aldrig kan være 100% sikker på at der ikke er noget vi har overset - heller ikke selv om man hedder Joe Kane. Erkendelsen af at der altid er noget nyt at lære, er dét der gør forskellen på en ekspert og en der bare er påståelig.



Redigeret af AV Precision - 24-September-2008 kl. 11:16
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2008 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Anyway, det var en lang smøre, der i bund og grund bare skal sige at hvis der ER en forskel i praksis, så er der en teoretisk baggrund for dén forskel. Derfor er jeg fortaler for at finde frem til teorien bag, når man konkluderer at der er en forskel, for forskellen skyldes (i denne sammenhæng) sjældent bare at "den dyre er bedre konstrueret". Men det er farligt at oversætte teori til praksis uden at kontrollere praksis'en, da vi aldrig kan være 100% sikker på at der ikke er noget vi har overset - heller ikke selv om man hedder Joe Kane. Erkendelsen af at der altid er noget nyt at lære, er dét der gør forskellen på en ekspert og en der bare er påståelig.


Jeg mener netop også at jeg gav udtryk for, at når/hvis man oplever en forskel, så må der være en forklaring, og 'den er dyrere derfor bedre' er ikke nok. Altså at jeg var interesseret i at finde ud af hvorfor denne forskel oplevedes. Jeg ved ikke om det med at være påståelig er skudt efter mig, men jeg synes i så fald ikke det er helt fair, efter at have gennemlæst mine egne indlæg i tråden her endnu en gang.

Ellers mange tak for en grundig forklaring af det hele


Redigeret af Naiera - 24-September-2008 kl. 12:02
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2008 kl. 12:04
Ja Denon DVD2500BT er ikke verden beste Blu-ray afspiller, selv om Denon
gerne ville havde os til at tro det.

Spænde og se en test af pioneer BDP-LX71, som jo koste den samme som
en Denon DVD2500BT, ville nemllig skyde på at den er en beder Blu-ray end Denon DVD2500BT, da Pioneer er kendt for at ikke at gå ind og ændre
signalet.

Eller den komme Blu-ray afspiller fra Oppo kunne måske også gå hen og
vinde over Denon DVD2500BT.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2008 kl. 13:07

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:



Jeg mener netop også at jeg gav udtryk for, at når/hvis man oplever en forskel, så må der være en forklaring, og 'den er dyrere derfor bedre' er ikke nok. Altså at jeg var interesseret i at finde ud af hvorfor denne forskel oplevedes. Jeg ved ikke om det med at være påståelig er skudt efter mig, men jeg synes i så fald ikke det er helt fair, efter at have gennemlæst mine egne indlæg i tråden her endnu en gang.

Det var ikke ordret møntet på nogen bestemt, men du kan ikke løbe fra at du har en skarp måde at skrive tingene på, på godt og ondt. Derfor har folk måske netop ikke opfattet det som interesse fra din side, men som at du konkluderer meget håndfast på at det må være Denon'en der er noget galt med. Muligheden foreligger jo for at jeg og andre eksperter har overset noget (det er sket før), og før vi har en forklaring på præcist hvad det er der giver dén forskel screenshottene viser, er det lidt farligt blindt at fastholde at PS3'en bare gør det rigtigt. Måske gør den det bare mere rigtigt end alle de andre på markedet, så de fejl den laver er nogle vi ikke vidste kunne vises bedre. Netop derfor er min reference aldrig et givent produkt, men standarderne i sig selv. Hvis vi måler alt op imod om det matcher en PS3, så udelukker vi også os selv fra at opdage hvis der rent faktisk VAR nogle ting der kunne forbedres.

Omvendt, så er jeg lige så meget som dig klar modstander af automatisk at forvente at en Pioneer LX-91 selvfølgelig er bedre, eftersom den koster 5 gange så meget.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2008 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det var ikke ordret møntet på nogen bestemt, men du kan ikke løbe fra at du har en skarp måde at skrive tingene på, på godt og ondt.


Jeg har som sådan heller intet at udsætte på det du skriver, bortset fra at jeg, alle mine indlæg i denne tråd taget i betragtning, gerne vil frasige mig at blive kaldt påståelig. F.eks. skriver jeg jo ordret at jeg er åben overfor idéen om at PS3'en måske ikke er så god som den går for at være, men der ligger jo så i det at jeg, som nævnt, ikke bare vil acceptere den der med at 'den er bedre fordi den er dyrere'. Al logik i denne sammenhæng fortæller os jo at den devise netop ikke holder.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2008 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Omvendt, så er jeg lige så meget som dig klar modstander af automatisk at forvente at en Pioneer LX-91 selvfølgelig er bedre, eftersom den koster 5 gange så meget.



Nu er der jo så også andet i en LX-91 en selve BD afspilning der er baggrund for den højere pris.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu