recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anmeldelse af højttalerkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnmeldelse af højttalerkabler

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 12:05

Oprindeligt skrevet af Eiberg Eiberg skrev:

Det kan man også med en en anmeldelse, og dermed mener jeg at ved at beskrive lidt teknik og hard facts om CSN kablet, men (stortset) undlade det om Supra kablet "farver" anmeldelsen

Det er jeg helt enig i.

Det er et skulderklap til Christian fra CSN Teknik, for at lave et produkt der er særegen, og hvor jeg sidder tilbage med fornemmelsen at det kun er dyrt fordi han bruger nogle dyre matrialer og en portion af egen tid på at lave hvert enkelt kabel. Altså sammenholdt med - at det så rent faktisk også lyder meget bedre - i mine ører.

Kabler kan jo være meget overprissat, så det er aldrig helt til at vide hvad man får for pengene. Og her syntes jeg man får noget for pengene, derfor "den gode historie" som en del af anmeldelsen.

Men jeg var meget i tvivl om jeg skulle kalde det en artikel eller en anmeldelse, men i og med at jeg vitterligt har testet meget på de kabler, så syntes jeg begrebet anmeldelse kom tættest på indholdet.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 16:17
Opmuntret af den gode anmeldelse har jeg nu fået beroliget mig selv, mine 20,- meteren kabler fra HIFI butikken, skal ikke skiftes!
Et link mere som indeholder endnu flere links til bl.a blindtest som viser det faktisk er ret tilfældigt om man kan genkende "de bedre kabler".
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=61847&P N=4&TPN=3

Men stadig, det er kun en selv der kan afgøre om der er forskel i oplevelsen, og derfor må det være helt individuelt hvilke kabler man vælger at benytte.
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 17:29

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Opmuntret af den gode anmeldelse har jeg nu fået beroliget mig selv, mine 20,- meteren kabler fra HIFI butikken, skal ikke skiftes!
Et link mere som indeholder endnu flere links til bl.a blindtest som viser det faktisk er ret tilfældigt om man kan genkende "de bedre kabler".
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=61847&P N=4&TPN=3

Men stadig, det er kun en selv der kan afgøre om der er forskel i oplevelsen, og derfor må det være helt individuelt hvilke kabler man vælger at benytte.

Jeg har aldrig set en blindtest som bekræfter, at der forskel....

Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 17:37
De største skeptikere af om der er forskelle på kabler er dem der ikke prøver at udskifte og lytte lidt til dem.
Det koster jo ikke noget at gå ned til den lokale hifi pusher og låne nogle forskellige kabler, også gerne nogle der er lavet i forskellige materialer.

Jeg fårstår aldrig hvorfår at folk køber dyre/og mindre dyre anlæg samt højtalere der passer til det.
Og så lægger så lidt vægt på det der skal binde det hele sammen.

Jeg har hørt mange kobber kabler hvor man nok ligeså godt kunne anvende almindelig stiv elektrikker ledning/kabel.

Men når renheden bliver tilstrækkelig stor i matrialerne begynder der at ske noget med lyden.

Selv billigere højtalere lyder meget bedre når de får noget ordentligt kabel på.

Det hele testen går ud på er vel bare at give folk lidt at tænke over.
Det bare at påstå at der absolut ingenting forskel er på kabler passer ikke.

Det fandt Lars også ud af, husk på han var mindst lige så skeptisk som mange andre brugere.

Jeg vil våge den påstand fremfor at gå en model op i højtalere (dog inden for samme type enheder) og en tand op i afspiller og receiver. Vil man kunne få mindst ligeså meget ud af en ordentlig kabling af setuppet.

Jeg fatter bare ikke folk vil ofre op imod 10.000kr. pr. højtaler og så binde dem til anlægget med dårlige kabler.
Jeg oplever det utroligt tit når jeg kommer ud hos kunderne.
Så prøver vi lidt frskellige kabler og lige pludselig lyder setuppet lang mere imponerende.

Jeg ved at mange eksotiske kabler er alt for dyrt prissat.
De lever ikke op til prisen. Der er brugt for mange penge på reklame og smarte sælgere, og det er der kun en til at betale for.

Det er også en gammel skrøne at kablernes trærsnit skal være på størrelse med kablet fra et mindre svejseværk for de dur.
Mange bruger 2 x 6mm2. (har selv brugt det for mange år siden)

Men går man ind og kigger på de bedre kabler på markedet så er det ikke et kæmpe tværsnit der bestemmer om de lyder godt.
Mange producenter har fundet ud af renligheden af produktet er vigtigere.

Jeg ville da hellere have et blankt polleret vandrør med masser af tryk på, end et stort rustent et der dårlig leder vandet
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 17:45

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Jeg har hørt mange kobber kabler hvor man nok ligeså godt kunne anvende almindelig stiv elektrikker ledning/kabel.

Måske en go ide - http://www.engadget.com/2008/03/03/audiophiles-cant-tell-the -difference-between-monster-cable-and  - man kommer da til at trække på smilebåndet ?

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 20:01

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:


Jeg ville da hellere have et blankt polleret vandrør med masser af tryk på, end et stort rustent et der dårlig leder vandet

Kunne ikke være mere enig  

Til top
Fusser Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 21:22

Hej

Er kæden stærkere end det svageste led.

Jeg var engeng ejer af  super højtatalere, synes jeg, Celiston  ditton 2 var vist navnet

Ved at par leglighed havde jeg enheder demonteret fra kabinetet og til min forundring var de ledninger der forbandet de forskeliige enheder til delefilter og fra dette ud til skrueterminalerne nogen ledninger der var meget tynde, vel nærmest i stil med, hvad man finder i telefonledninger.

Under at have det store tekniske kendskab bør ledninger i kabineterne være af samme kvalitet som de externe.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan det forholder sig med andre mærker.

Fusser

 

jk

SONY KDL46W4500
DENON AVR-1908
BOSE Acoustimass 10
JVC DR-MH30S
YOUSEE Samsung HDD Boks
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af Fusser Fusser skrev:

Hej

Er kæden stærkere end det svageste led.

Jeg var engeng ejer af  super højtatalere, synes jeg, Celiston  ditton 2 var vist navnet

Ved at par leglighed havde jeg enheder demonteret fra kabinetet og til min forundring var de ledninger der forbandet de forskeliige enheder til delefilter og fra dette ud til skrueterminalerne nogen ledninger der var meget tynde, vel nærmest i stil med, hvad man finder i telefonledninger.

Under at have det store tekniske kendskab bør ledninger i kabineterne være af samme kvalitet som de externe.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan det forholder sig med andre mærker.

Fusser

Godt indlæg!, kan nogen forklare/retfærdiggøre?
Eller det er måske bare Fusser der har været uheldig, eller spiller det ingen rolle med kabel kvaliteten efter terminalen bag på højttaleren??

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 01:54

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Det hele testen går ud på er vel bare at give folk lidt at tænke over. Det bare at påstå at der absolut ingenting forskel er på kabler passer ikke.

Det fandt Lars også ud af, husk på han var mindst lige så skeptisk som mange andre brugere.

Jamen, det er yderst korrekt.

Nogle af de kommentarer der er kommet, har gået på at jeg har købt katten i sækken. Ikke kan lytte til musik osv.

I virkeligheden er jeg mindst ligeså skeptisk, som kritikerne er til mine anmeldelser.

Jeg tager ikke noget for gode varer (per automatik). Uanset hvad der står på fronten.

Det handler om performance.

  /Lars



Redigeret af Lars - 06-Juni-2008 kl. 02:24
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 09:45

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Nogle af de kommentarer der er kommet, har gået på at jeg har købt katten i sækken. Ikke kan lytte til musik osv.

Jeg synes også det er modigt gjort, at begynde og anmelde kabler

Man er jo næsten sikker på, at få hug på den ene eller anden måde.

Jeg håber i øvrigt stadigvæk, at få lejlighed til, at lytte på sølv kablerne.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 15:52
På et tidspunkt var der nogle importører og sælgere af HIFI forstærkere i Danmark der blev irriteret over diverse anmeldelser i HI-FI bladende hvor der var side op og side ned med beskrivelser af de forskelle der var på de forskellige forstærkere. Der var ingen ende på hvad der kunne skrives og høres.

Importørene og forhandlerne påstod at der stort set, ikke var nogen hørlig forskel.

Så blev der aftalt  en blindtest  hvor de nævnte anmeldere  skulle bevise at de kunne høre forskel. Og det var de naturligvis inderlig overbeviste om at de kunne.

Hele opstillingen blev grundigt efterset og godkendt for 7 af tidens bedste HI-FI forstærkere. Det var mulig at klikke fra den ene til den anden forstærker. Og hvad der lige nu spillede kunne man ikke se. Musikken var naturligvis údvalgt for bedste resultat. Og alle fik udleveret et skema der skulle udfyldes så resultatet kunne bedømmes. Så hvad spillede nu?

Ingen af anmelderne der ellers kunne skrive side op og side ned om de forskelle der var, kunne i en blindtest høre forskel på det ene og det andet. De lød simpelthen ens.

Nå, ja en enkelt undtagelse var der, det viste sig at være et kabel der frembragte sus. Da det blev rettet og det hele gentaget kunne man ikke høre forskel!

Det primære er ikke om datidens musik var efter nutidens standard eller om forstærkerne var det, men at anmelderne kunne skrive en masse hjemme på bladet om forskelle der i virkeligheden slet ikke var der.

-------

Jeg har selv lavet højtalere, alle mulige slags selv båndhøjtalere  så store som døre. Jeg har bygget både for og effekt forstærkere og rodet ualmindelig meget med lyd. Man man kan let lade sig narre af lyd hvis man ikke passer på.

Det eneste der virkelig holder over for mindre forskelle som der måske er i højtalerkabler, er blindtest. (ja, nogen siger jo store) Sæt 2 højtalere op midt på gulvet så de ikke påvirkes af vægge eller andet, gulvet kan man ikke gøre så meget ved, medmindre det er en mindre højtaler (som dem Lars bruger) hvor man kan bruge sokkel. Giv dem begge noget lysledning. Hvis de elles er ens, vil de for et monosignal også spille ens. Skift så fra den ene til den anden, De lyder stadig ens, ikke? Giv så den ene et andet kabel. Sker der noget? Hvis der gør er det nye et bedre kabel. Det kan være at der løber mere støm i forhold til et lysnetkabel, men så kunne man prøve med et lidt sværere højtalerkabel, kontra et dyrt indkøbt ditto. Det sansynlige og skuffende for nogen er, at der ikke er nogen forskel overhovedet.

Hvordan er en højtaler lavet? Tag en trevejs med diskkant, mellemtone og bas. Der har allerede være noget om det med hensyn til den indre kabelføring som ikke er monsterkabel, men i bedste fald måske lidt tykkere en almindelig lysnetkabel.  Men så er der også et delefilter. Det består af fx spoler  hvor lyden skal passere igennem. Man kommer ikke uden om det.  Måske er der anvendt en lidt sværere tråd, og skal det være dint har vi at gøre med en spole viklet på luft. Men sådan en har mange vindinger og udgør i sig selv trukket ud en meget lang forholdsvis tynd tråd. Så er der bipolare kondensatorer som er en anden komponent lyden må igennem. De bedste delfiltre jeg har anvendt har været lavet i 24db , med omhyggeligt udmålte spoler. Men den slags filtre kræver endnu flere spoler en normalt anvendt.

Altså korte signalkabler, meget lange tynde kobber ledninger i delefiltre spoler og kondensatorer.

Og hvordan i alverden skulle et højtalerkabel kunne rette op på det eller trylle med det? Uanset hvordan det er lavet? En højtaler spiller som den gør i et givet kabinet på grund af de anvende enheder, delefilter og kabinettets  størrelse og udformning.

Det er ikke uden betydning at der kan leveres strøm nok frem til højtaleren, fordi en bas kræver meget strøm for at fastholdes ved højt lydtryk, men den mystik der er omkring kabler er ......

Der sker simpelthen ingenting inden i de kabler af mystisk art som man ikke kan forklare. Og der er ikke noget kabel der kan forvandle den vanskelige belastning en forstærker kommer ud for når den sættes til en højtaler. Det der er i en højtaler er i sig selv  det vanskelige og det er i sig selv en så kompliceret  sammensætning  at kablet der bringer signalet frem  til indgangen er simpelt og enkelt i sammenhængen.

Et par metalbøjler? Hvorfor ikke? Ja, som provo for mit parti...




Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2008 kl. 09:07
Du er jo velkommen til at prøve at se/høre om der er forskel.
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu