recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anmeldelse af højttalerkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnmeldelse af højttalerkabler

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
zirio Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 878
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2008 kl. 09:39
Jeg ser at der er mange forskellige holdninger, omkring højtalerkabler gør en forskel eller ej!..Jeg er i den overbevisning, at folk selv må sidde og høre forskellen på nogle kabler!..

Jeg ved, af personlig erfaring at kabler gør en forskel!...Jeg har afprøvet det på mine gamle CV AL-1000 (brian) og mine nuværende B&W 604 S3.

Mit gamle (billige) kabel var Tara Labs omni 2 (til 90kr/m)

Mit nye ("Dyre) kabel er Nordost Flatline Gold (2100 kr/for 3m)

Forskellen var virkelig til at føle på.

Ved brungen af det dyre kabel blev lyden langt mere åbent, bassen blev langt hårdere, og lyden flyder bedre!.

SÅ kabler gør en forskel!

Mvh Zirio
CineZirio
Onkyo, Pansonic, B&W, Velodyne, Supra, Nordost

Til top
jaqup Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 21:09

Hej,

Der er jo også dem der giver ekstreme summer
for strøm kablet der går fra vægdåsen og til
anlægget.

Obs. De glemmer bare at skifte de sidste 50 mtr
i muren, men dem er der selfølgelig heller ingen
der kan se.

Troen kan som sagt flytte bjerge!

Mvh
Jakob
Obs. opkoblet via vsat
AZ 173,2 EL 21,3 Rel 262,4
AGC 1984 61 22 74 - 002 04 78
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af jaqup jaqup skrev:

Troen kan som sagt flytte bjerge!


Ja, men det ændrer ikke på at der er stor forskel på hvordan disse højttaler kabler lyder.

Og jeg vil påstå, at enhver kan høre forskellen, i den test-opstilling jeg lavede.

Der kan dog være andre grunde til at kigge på strømkabler. Nemlig indstrålingen (50 Hz brum) på de øvrige kabler i bundtet bag anlægget. Men det er en anden debat, og har ikke så meget med denne anmeldelse af højttaler kabler at gøre

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
jaqup Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 21:26

Hvis der er så stor forskel er det da mærkeligt
at de ikke er mere kendte?

Gode ting sælger som regel godt uanset prisen,
ja nogen gange er det jo nærmest den "høje"
pris der gør det!

Obs. Glæder mig til at se en "blindtest" af strømkabler.

Mvh
Jakob
Obs. opkoblet via vsat
AZ 173,2 EL 21,3 Rel 262,4
AGC 1984 61 22 74 - 002 04 78
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 21:33
en sådan blindtest vil blive ret kedelig, hvis vi antager at skidtet leder ordentligt og er tilstrækkeligt skærmet, så er der kun placebo effekten tilbage
Crown - there is no substitute.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 22:38

Oprindeligt skrevet af jaqup jaqup skrev:

Hvis der er så stor forskel er det da mærkeligt
at de ikke er mere kendte?

Næh, de laves jo i hånden efter bestilling. Der er intet lager, og ingen markedsføring.

Efter jeg lavede den anmeldelse, så havde jeg Peter Harbo (Harbosound) på besøg. Han kom faktisk alene for at høre kablerne, da han som ingeniør i akustik med egen højttaler produktion, var yderst tvivlende over for det, for at sige det mildt.

Så jeg reetablede test-opstillingen. Stereo forstærkeren, SACD afspilleren og de 4 ens højttalere.

Højttalerne blev koblet til forstærkeren, med hhv. de almindelige kobber kabler (2,5 mm2) og så CSN kablerne. Jeg styrede hvad der skulle lyttes på, musik og højttalere og Peter Harbo sad bare i en stol og lyttede.

Du skulle have set hans ansigtsudtryk, da jeg med et tryk på en knap skiftede imellem at lytte til det ene sæt kabler og det andet. Han fik et chok .... for det er en meget meget hørbar forskel.

Korthuset faldt til jorden. Hans forestilling om at højttalerkabler lyder ens faldt til jorden.

Efter mere lytteri kom han så i tvivl om, hvorvidt han bedst kunne lide det ene eller det andet kabel. Men at der var forskel - endda meget stor forskel - vil han kunne bekræfte dig i. Og det er en mand der ikke troede på forskelle i højttalerkabler. Han er ingeniør med stort I.

Senere prøvede vi Supra kablerne mod CSN kablerne, og der var fortsat ingen tvivl om hvornår der blev skiftet imellem det ene og det andet kabel. Og jeg prøvede selvfølgelig at snyde, ved ind imellem at skifte fra A til A, eller fra B til B.

Og jeg vil ikke sige at de sølvkabler fra CSN Teknik er verdens 8. vidunder. Men det er 112% sikkert, at enhver med normal hørelse, vil opleve en meget stor forskel i en A-B test.

Peter Harbo var faktisk ikke sikker på, at han bedst kunne lide CSN kablerne. Det lød mere til at Supra kablerne var hans personlige favorit, men at han ikke mente at forskellen imellem Jem&Fix og Supra kablerne var stor nok til at han ville ofre de flere tusinde kroner Supra kablerne koster. De er billigere end CSN kablerne, men fortsat dyrere end normale kobberkabler.

Han mente dog at CSN kablerne vandt lidt ved vedvarende lytning. Altså at den blødere og rundere diskant, kunne være mere behagelig at lytte til i længden.

Placebo effekt var dog helt udelukket. Dertil er forskellene imellem de kabler simpelthen for stor.

Hvis du nogensinde har prøvet at lytte A-B til forskellige højttaler mærker, så ved du at forskellene kan være endog meget stor. Du bliver måske forundret - men næsten ligeså store forskelle kan der være indenfor kabler.

Men i sidste ende skal det ses om en helhed. Kabel og højttalere skal passe sammen, og med den musik man hører. Nogle sværger til neutrale højttalerkabler, andre til kabler der påvirker lytteoplevelsen. Jeg kan ikke sige hvad der er rigtigt eller forkert - kun at der er forskel på højttalerkabler - og at den forskel er hørbar.

  /Lars



Redigeret af Lars - 26-Juni-2008 kl. 23:40
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 22:48
 sådan!

Jeg efterlyser dog stadig referencer til "vellykkede blindtest", eller jeg søger måske forkert?
Til top
jaqup Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 22:50

Hvis modstanden i 2 sæt højtaler kabler er den samme
vil jeg nu mene at lyden ligeledes vil være ens uanset
om de ledene matrialer er forskellige?

Såfremt dette ikke er korrekt kunne det være spændende at høre hvorfor, da de "fleste" nok finder dette meget naturligt.

Mvh
Jakob
Obs. opkoblet via vsat
AZ 173,2 EL 21,3 Rel 262,4
AGC 1984 61 22 74 - 002 04 78
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 22:59

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Jeg efterlyser dog stadig referencer til "vellykkede blindtest", eller jeg søger måske forkert?

Jeg kan ikke rigtigt bidrage med mere, forstået på den måde at i må tro på at der er en forskel, og at den forskel er meget hørbar.

Om den høje pris på finsølv, og de dermed meget høje priser på sølvkabler så er brugbare når det kommer til investering. Samt om ens højttalere, anlæg og musikvalg retfærdiggør investeringen - og om det hele passer sammen - er svært at afgøre. Heldigvis kan man låne kablerne før man køber, og så kan man jo selv overbevise sig om at man havde ret (uanset hvad man har ret i).

I parantes skal bemærkes, at da vi satte filmmusik på (soundtracket fra Titanic) så kunne ingen af os høre forskel på kablerne mere. Så valg af musik er også en faktor.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 23:05

Oprindeligt skrevet af jaqup jaqup skrev:

Hvis modstanden i 2 sæt højtaler kabler er den samme
vil jeg nu mene at lyden ligeledes vil være ens uanset
om de ledene matrialer er forskellige?

Men det er heller ikke tilfældet.

Sølv har en lavere DC modstand end kobber, og det skulle i teorien betyde at kobber dæmper diskanten mere end sølv.

Men samtidig har sølv den egenskab, at jo højere frekvensen er, jo mere kryber signalerne ud mod lederens overflade. Dette pga. en højere strømfortrængning i sølv. Og jo tættere på overfladen elektronerne bevæger sig, jo højere er modstanden.

Som elektrisk leder opfører metaller sig forskelligt. Om det så er guld, sølv, sølv, kobber, tin eller andet - så har de ikke ens egenskaber.

  /Lars



Redigeret af Lars - 26-Juni-2008 kl. 23:33
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
jaqup Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 23:15

Ja, det er en rigtig flot service med hensyn til at man kan låne før et evt. køb!

Gad vide om det ikke lige var en sag for Mythbuster?

Under alle omstændigheder takkes der herfra for selve
udfærdigelsen af testen.

Mvh
Jakob
Obs. opkoblet via vsat
AZ 173,2 EL 21,3 Rel 262,4
AGC 1984 61 22 74 - 002 04 78
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 23:30

Oprindeligt skrevet af jaqup jaqup skrev:

Gad vide om det ikke lige var en sag for Mythbuster?

Jeg vil da hellere invitere dig en tur forbi Odense - til en blindtest  ... så kan du blive den der gør op med myterne

(i parantes bemærket, så er forskelle på højttalerkabler jo målbare - så det med myter er så som så - men om ikke andet så gøre op med egne myter)

  /Lars

PS. Jeg har dog ikke sølvkablerne her. De skal lånes til selve testen, så hvis du gør alvor af det, så giv lige besked i god tid.

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu