|
Anmeldelse af Microsoft Surface RT |
Besvar | Side <1 21222324> |
Forfatter | |||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Man kan så få lov til at betale "sindssyge" priser for software i stedet for... Jeg synes det er fair nok at man kan synes at Apple er griske - det er de bestemt (hvilket jeg dog ikke mener der er noget galt i, det SKAL et aktieselskab være). Men at bruge det som argument for i stedet at vælge Microsoft, som lige indtil Apple snuppede al opmærksomheden fik masser af kritik for nøjagtigt det samme, og som rent faktisk har en dom for at forsøge at misbruge sin monopolistiske position, det er altså en rimeligt sløj argumentation. Når det er sagt, så skal man naturligvis ikke købe en iPad hvis man ikke synes at den passer til éns behov, og det har jeg heller aldrig påstået.
Jeg vil sige det sådan at jeg kan leve med at gå på kompromis med opløsningen hvis jeg får noget andet - det gør man jo med Surface, det gør man også med iPad Mini - men hvis man har brugt iPad 3 i nogle timer til at læse tekst på, så bemærker man straks den lavere opløsning når man går tilbage. |
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg ved godt det ikke er de samme mennesker der fremfører de forskellige argumenter, så det er ikke nødvendigvis selvmodsigende, men: Jeg kan jo altså ikke både anse Surface som "noget andet og mere end en tablet", og så anerkende at der er ting som er "først på en tablet". Grunden til at man kan køre fuld Excel, er jo at du kan "transformere" den til hvad der groft sagt er en netbook. Det er muligvis nyt at du kan køre Excel på hvad der teknisk set er en tablet, men det er jo ikke nyt at du kan tage fuld Excel med i et kompakt apparat. Det har du kunnet med Netbooks i flere år. Jeg betvivler overhovedet ikke at brugsoplevelsen er langt bedre på Surface (det vil jeg da egentlig håbe...), men det skyldes vel primært softwaren - en Windows 8 netbook burde også være et kæmpe skridt fremad ifht. gamle netbooks (ikke at jeg tror der bliver det store marked for det). Man kan vel med rette spørge: Er Surface en tablet hvor du kan koble et tastatur på, eller er det en netbook hvor du kan hive tastaturet af? (svaret er nok et sted imellem).
|
|||
FPP
Super bruger Oprettet: 27-Juli-2010 Status: Offline Point: 284 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Set i bagklogskabens klare lys var det måske dumt at skulle ud af den vej i denne tråd, så jeg vil lade den ligge der. Jeg må dog tilføje at det naturligvis ikke er noget der er baseret på tilfældige materiale kilder, og om Apple TV er en god Netflix afspiller ved jeg ikke.
|
|||
Letten
Guld medlem Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Velkommen til debatten Naiera, du forstår virkelig at trække det sproglige debatniveau ned på et nyt bundniveau. Kunne du ikke gemme disse ubrud til skurvognen?
|
|||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det vil jeg meget gerne høre mere om i en anden tråd.
|
|||
Darkwing
Bruger Oprettet: 08-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 51 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvorfor denne trang til at ting skal passe ind i bestemte kasser? Jeg har ikke noget behov for en "tablet", men jeg kan sagtens finde transportable behov som kan løses af forskellige tablets, nogen gange bedre end en netbook (findes vel nærmest ikke mere, nu er det vel ultrabooks for at blive i kassesystemet).. Nu har jeg haft en Surface i to uger, og den bliver faktisk anvendt mere end jeg havde forestillet mig det. Den er meget mindre anmassende til møder end en ultrabook, men giver stort set samme funktionalitet. |
|||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nu var det mest ment i konteksten mht. at det er første gang man har Excel på en tablet. Hvilket jo i sig selv også kan siges at være en mindre væsentlig detalje. Jeg er helt enig i at hvad vi kalder produkterne kan være fuldstændigt lige meget, det afgørende er hvad vi kan med dem. Svaret på mit spørgsmål er jo også nærmest at det er begge dele, eller ingen af delene - hvilket egentlig netop var pointen. Kald det et retorisk spørgsmål, dårligt formuleret Jeg mener iøvrigt ikke at Ultrabooks erstatter netbooks, dertil er prisniveauet på ultrabooks for højt, og der er stor forskel på ydelsen. Surface erstatter som sagt behovet for netbooks.
|
|||
Letten
Guld medlem Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
...og tablet for en del brugere. Surface Pro forventer jeg vil kunne udgøre det for en Ultrabook for nogen, eneste forbehold jeg, har er det her med at tastaturet ikke fungerer som en laptop, altså kan holde skærmen. Iøvrigt har jeg siddet og fumlet med dette indlæg på en iPad. - først anmodet om desktopversion, for at få kommentar med citat til rådighed - kæmpet med redigering for at klippe unødig citattekst fra. Det kan lade sig gøre, men det er ikke nemt. Havde det været en Surface, havde jeg nok brugt tastatur og ikke mindst touchpad til at redigere teksten
|
|||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
||
Korrekt. EDIT: Men jvfr debatten hidtil, en ringere tablet især på web-surf.
Enig, og hér stiller jeg spørgsmålstegn ved om folk vil betale så mange penge for den type produkt. Der er intet argument for at en Surface Pro eller tilsvarende skal blive billigere end en ultrabook, tværtimod kan du lægge prisen på et touch-display til. Derfor mener JEG at de fleste vil være bedre stillet med en ultrabook plus en kompakt tablet, som ikke generer meget at have med i tasken (hvadenten det så er Macbook Air + iPad Mini, eller en ultrabook + en Windows RT tablet - som jeg så ikke mener skal være Surface, den er for tung).
Helt enig. Jeg hiver min Macbook Air frem når jeg skal skrive længere indlæg, citere osv. Men en Surface havde ikke lavet om på dét for MIT vedkommende, for lige nu sidder jeg i sofaen med benene oppe, og computeren på skøddet. Det er en Surface simpelthen ikke praktisk nok til. Det er faktisk meget sjældent jeg sidder ved et bord med min computer, så dén der kickstand kan jeg ikke bruge til noget som helst. Dertil kommer at jeg er tastatur-fetichist - jeg får fniller af at skrive på et lille eller dårligt tastatur. Pointen er, som jeg hele tiden har sagt, at HVIS du vil nøjes med ét apparat til det hele, så må du finde dig i at gå på kompromis med noget uanset hvilken opgave du vil løse. Det ligger i crossover-produkters natur, man kan lidt af det hele, men er ikke rigtigt BEDST til noget af det. Hvilket jo er fint nok, hvis man partout vil have det hele samlet i ét produkt, og ikke har behov til mere. Hvis jeg skal have andet end min iPhone med, så har jeg en ret kompakt taske med min 13" Air og laderen, og normalt intet andet - men det flytter ikke meget på vægten at lægge en iPad Mini ned ved siden af. Hvis ikke jeg skulle bruge min Air til kalibrering, hvor det er rart med lidt skærm-areal, så kunne jeg sagtens have nøjedes med 11" modellen. Men det er stadig let nok til at jeg kan gå rundt med det hele dagen uden at tænke over det (i modsætning til min gamle PC, hvor jeg skiftede skulder hele tiden fordi det var for tungt). Det vil ikke rigtigt flytte noget rent praktisk for mig, om jeg skulle have en taske til en Surface i stedet for (og jeg synes altså stadig den er for stor og tung til en lomme). Så vil jeg hellere have en god tablet og en god ultrabook med, i stedet for cross-overen. Jeg forstår ikke rigtigt fascinationen af at det er samlet i ét apparat. Men - og det er absolut væsentligt - der er ingen tvivl om at en Surface RT ville være billigere. EDIT: Når jeg nu ikke kan få mig selv til bare at lade diskussionen ligge, så vil jeg gerne understrege - igen - at ovenstående ikke er et angreb på dem der føler anderledes, det er et forsvar af hvorfor jeg føler som JEG gør.
Redigeret af Otto J - 11-November-2012 kl. 13:09 |
|||
Bruger udmeldt 8
-- Oprettet: 05-August-2008 Status: Offline Point: 650 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det tager ca. 5 sekunder at slå desktop versionen til. Skrevet på min iPad mini. ;-)
Redigeret af Stenholt - 11-November-2012 kl. 13:27 |
|||
Letten
Funktioner
Tak(0)
|
||
Men jeg synes det er helvede at redigere tekst på en tablet. Man mangler kontrol over cursoren. Så jeg gør som Otto, bruger en laptop, derfor er min tablet brug os reduceret meget efter den første begejstring har lagt sig.
Derfor er jeg personligt mere hooked på en hybrid. Touch har sin charme, og jeg betaler gerne for kompromiset i form af størrelse og vægt ift. Tablet. Men den skal kunne holde batteri det meste af en dag, det er et must. Mellem min telefon, mine tablets og min laptop, så er tablet'en en jeg sagtens kan undvære, især hvis min "laptop" var en hybrid, jeg er dog usikker på om det bliver Surface Pro eller f.eks. Lenovo Yoga. |
|||
FPP
Super bruger Oprettet: 27-Juli-2010 Status: Offline Point: 284 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Men du behøves jo ikke at købe den som en "crossover" produkt... Jeg har købt den som en tablet, og selvom jeg gerne vil være med til at debattere ulemper ved Surface, så ændre det ikke på at det er den bedste tablet JEG nogensinde har haft. Så kan du sige at den ikke er bedst til noget, men det er JEG ikke enig i. Det er den bedste tablet jeg har haft til at se film på, det er den bedste tablet jeg har haft til at svare mails på, det er den bedste tablet jeg har haft til tilgå min desktop via fjernskrivebord. Du har helt ret i at en Ultrabook vil kunne klare de fleste opgaver "bedre", men den er også dårligere på en række punkter, især strømforbrug og størrelse. Når jeg går ud af døren er det med Surface i hånden, ingen oplader eller taske. Du skal igen huske på at vores behov er forskellige. Jeg ville ikke kunne bruge en Ultrabook som erstatning for min bærbar, da jeg professionelt har brug for kraftig CPU, massere af ram og flere harddiske. Så købte jeg en Ultrabook ville jeg skulle have både den og min laptop med på rejser. Jeg kunne nøjes med min Ultrabook når jeg skulle ud til møder eller seminar osv, men her ville der ikke være fordele i forhold til Surface, andet end at jeg skulle passe på mit batteri. Jeg har virkeligt svært ved at se hvor JEG gå på kompromis med en Surface, og derfor lidt svært ved at du generelt stempler den som "ikke rigtig god til noget". |
|||
Besvar | Side <1 21222324> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |