recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anmeldelse af Panasonic TH-42PX80
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnmeldelse af Panasonic TH-42PX80

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Den er jo ret svær i det her tilfælde. For min vurdering ligger jo i, at jeg har haft TVét hjemme i perioden, og laver vurderingen ud fra det. Andre ser måske selv kun billedet, (som ikke altid afspejler virkeligheden), og nogle har måske set TVét i en forretning. Og hvem laver så det mest subjektive vurdering?

Den var jeg helt med på, det er jo en fordel at have skærmen mellem fingrerne, sådan set forsøgte jeg osse at fremhæve de ting som var smag og behag netop mht. design da jeg godt mener udfra nogle gode foto kan danne sig et indtryk af om man kan lide designet eller ej, og det var her jeg syntes det kunne være et ok suplement.

Det var ikke for at der skulle udeles røde ører til dem med "dårlig" smag men mere for at danne sig et indtryk af om hvad masserne kan lide af design stemmer vi ens eller er der store forskelle.

Tekniske ting som billede osv. er det jo et must at have haft skærmen hjemme mellem hænderne i flere dage førend jeg syntes man kan komme med sin tilkendegivelse.

Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Kallek - Det er jeg glad for du siger, for det understøtter min tro på, at det er pga. det designmæssige. Desværre understøtter det også min opfattelse af, at det er uden hensyntagen til det upraktiske mht. genspejl fra kanterne.

 

som Otto også har fremhævet nogle gange og som jeg iøvrigt også selv mener i kraft af mine evner i den grafiske branche.

"Så ser sort mere sort ud når den er blank", og jeg tror det er en kraftig medvirkende faktor til at flere og flere skærmproducenter vælger en sort og blank kan da det netop fremhæver øjets visuelle kontrastopfattelse på skærmbilledet når man ser den. og dette gælder naturligvist også på kanten.. + at det helt sikkert er et modefænomen.. du siger jo selv det ser eksklusivt ud.. og det er helt sikkert en billig måde og lave et eksklusivt look, med nogle tekniske benefits

En hel anden benefit ved den blanke skærm foruden den dybe og helt sorte er som du også selv fremhæver det utroligt skarpe og detaljerede billede man har på de blanke skærme.
For at lave en overflade mat er man nød til at bryde dens overflade og ved at gøre det spreder man det som kommer igennem det i forskellige retninger (hvormange brillebrugere kender ikke at en let fedtet finger på glasset ødelægger fokus) og det er i princippet det samme som sker her bortset fra at brydningen af overfladen påvirkes langt mindre på en skærm, ikke desto mindre vil man kunne se forskel på den måde lyset brydes på en mat skærm i forhold til en blank skærm... om det er nok til at genere tjaa.. det må være valget.. jeg har selv meget lys i min stue, og ja nogle gange syntes jeg også lyset er træls, men så kan jeg jo enten bare tilte/dreje skærmen med et bevægeligt beslag eller rykke mig selv lidt, jeg syntes ihvertfald de billedmæssige fordele ved den "blanke" skærm klart er at foretrække evt. genskin til trods. 



Redigeret af rhsin - 14-Marts-2008 kl. 11:59
Mvh

René
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

som Otto også har fremhævet nogle gange og som jeg iøvrigt også selv mener i kraft af mine evner i den grafiske branche.

"Så ser sort mere sort ud når den er blank", og jeg tror det er en kraftig medvirkende faktor til at flere og flere skærmproducenter vælger en sort og blank kan da det netop fremhæver øjets visuelle kontrastopfattelse på skærmbilledet når man ser den. og dette gælder naturligvist også på kanten.. + at det helt sikkert er et modefænomen.. du siger jo selv det ser eksklusivt ud.. og det er helt sikkert en billig måde og lave et eksklusivt look, med nogle tekniske benefits

Hvor sort er en blank sort kant, hvis du kan se lampen som står bag dig i den?  Det er jo netop det der eliminere hele argumentationen, medmindre man sælger mørklægningsgardiner samt pandelygter, (når man skal på toilettet i reklamepauserne) samtidg med køb af et pianolakeret TV. Det er netop det som hele mit argument går på. At man har en teoretisk viden om, at når noget er sort blankt, så skaber det nogle andre kontraster.. Ja det gør det, men det ødelægger også en hel masse.

Og for øjet er der rent faktisk intet værre, end et kontrastpunkt som ligger uden for det man koncentrere sig om at se på. Det giver træthed i øjnene og hovedpine. Og dette er videnskabeligt bevist op til flere gange. Se bare på computerskærme og baggrundbelysning i forbindelse med kontorer osv.. Der er forsket rigtig meget på dette område, fordi det netop har denne uheldige effekt.  

Når du sidder mange timer foran dit tv og koncentrere dig om, hvad der er på selve billedet. Hvis der så ligger en kontrast forskel uden for billedet eksempelvis på den sort pianolakeret kant, så vil dine øjne flakke rundt mellem det du koncentrere dig om, og dette kontrast punkt, fordi det netop er et kontrast punkt der er voldsom i forhold til det du ellers ser på. Det er ikke noget du opdager eller du gør bevidst. Det sker helt af sig selv. Og følgerne KAN resultere i hovedpine samt træthed i øjnene.

Ligger kontrast forskellen (genspejlingen) inden for billedet, så er det faktisk endnu værre.

 

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 12:37

Kandersen:

Jamen hvad skal jeg sige.. flyt din lampe

Generelt afhænger det naturligvis hvormeget går man op i sin hjemmebio, men vil man opnå de bedre/bedste resultater må man være forberedt på at man måske skal ændre i sin indretning, og man måske fra tid til anden skal være opfindsom på at løse uforudsigelige problematikker som opstår som følge af de ting vi slæber hjem.. noget påvirker hinanden og noget påvirkes af udefrakommende ting.

Og kombinationerne er vel næsten lissåmange som der er mærker x hjem x beboere x osv.

edit har du iøvrigt ikke også reflektioner i dit akvarie?, grunden det nok ikke ses så tydeligt er fordi der er så meget lys fra akvariet, og sådan er det faktisk også med reflektioner på skærmen de ses oftest kun i sorte eller meget mørke billeder/scener og man lægger slet ikke mærke til det ved et normalt dynamisk billede for skærmens lys overdøver lysrefleksionen.



Redigeret af rhsin - 14-Marts-2008 kl. 12:43
Mvh

René
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Og for øjet er der rent faktisk intet værre, end et kontrastpunkt som ligger uden for det man koncentrere sig om at se på. Det giver træthed i øjnene og hovedpine. Og dette
er videnskabeligt bevist op til flere gange. Se bare på computerskærme og baggrundbelysning i forbindelse med kontorer osv.. Der er forsket rigtig meget på dette område,
fordi det netop har denne uheldige effekt. 



Nu er det jo også det optimale hvis bagvæggen er oplyst (og helst i den rigtige farvetemperatur). Det er også det Philips forsøger at opnå med deres Ambilight.
Til top
Lolianzo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Til Lolanziano, tror jeg lide du må uddybe det du skriver, det er ikke en salgsannonce - det er en anmeldelse?
Det tror jeg ike vi er i tvivl om, men den har nu engang effekt som en salgsannonce på en stor del af bredden i Danmark. hvis de læser den, derfor er karakter på mange måder svære og ja lidt farlige faktisk.



Jamen du har helt ret i det påvirker folk, har selv købt ud fra anmeldelser flere gange. Men anmeldelsen er jo også kun lavet ud fra hvad en person ser i fjernsynet, jeg giver ham helt ret i design/finish. Husk lige at en karakter på 4.5 ikke er helt dårligt efter min mening, og det er da også kun et spørgsmål om hvordan folk selv ser på det.
Panasonic TH-42PX70
Denon AVR-2309
XTZ 99 W12.16
XTZ 89 Front/Center/Sateliter
Popcorn Hour C-200
Qnap TS-219p/2tb
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af Lolianzo Lolianzo skrev:

Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Til Lolanziano, tror jeg lide du må uddybe det du skriver, det er ikke en salgsannonce - det er en anmeldelse?
Det tror jeg ike vi er i tvivl om, men den har nu engang effekt som en salgsannonce på en stor del af bredden i Danmark. hvis de læser den, derfor er karakter på mange måder svære og ja lidt farlige faktisk.



Jamen du har helt ret i det påvirker folk, har selv købt ud fra anmeldelser flere gange. Men anmeldelsen er jo også kun lavet ud fra hvad en person ser i fjernsynet, jeg giver ham helt ret i design/finish. Husk lige at en karakter på 4.5 ikke er helt dårligt efter min mening, og det er da også kun et spørgsmål om hvordan folk selv ser på det.

Jeg tror du har misset min pointe, eller også fik jeg ikke skrevet det tydeligt nok.

Jeg syntes netop karakteren 4.5, ud fra at man i anmeldelsen vægter designet som neutral ergo i midten af karakter skalaen, er for højt også selvom man så lægger 5.0 for finish delen og derefter ca. deler med 2 fordi karakteren består af 2 forskellige elementer.

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Kandersen:

Jamen hvad skal jeg sige.. flyt din lampe  

Ja, lige præcis. Hvis det er muligt, og man er villig til at gøre det, så er det helt klart det optimale. Dels bliver man ikke genereret, og dernæst får man det optimale billede. Men nu bugsere man jo ikke bare lige rundt med et akvarium, og slet ikke når det store engang kommer som er på godt 900L og står fuldstændigt modsat tvét, (indbygget i en væg).

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

edit har du iøvrigt ikke også reflektioner i dit akvarie?, grunden det nok ikke ses så tydeligt er fordi der er så meget lys fra akvariet, og sådan er det faktisk også med reflektioner på skærmen de ses oftest kun i sorte eller meget mørke billeder/scener og man lægger slet ikke mærke til det ved et normalt dynamisk billede for skærmens lys overdøver lysrefleksionen.

Med 250watt 10.000 kelvin over akvariet, så er det begrænset hvor meget reflektion man ser i akvariet, simpelthen fordi styrken og kontrasten er så markant i forhold til det uden om. så nej, det ser du ikke.

Hvis det derimod var omvendt, at akvariet var sort og lyset i stuen/udefra lå på den samme styrke, så ville man se voldsomme reflektioner.

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 17:09

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:



Nu er det jo også det optimale hvis bagvæggen er oplyst (og helst i den rigtige farvetemperatur). Det er også det Philips forsøger at opnå med deres Ambilight.

Både og.. Det som Philips har fat i, det er faktisk det mest korrekt, hvor de justere temperaturen (kelvin og farve) ud fra det samme på skærmen. Det bliver et betydeligt mere behagligt billede for øjnene. Hvis man ikke kan styre lyset, så vil det være mest korrekt at sætte een eller anden form for dæmpet belysning op omkring eller bagved tvét. Men det skal være dæmpet i forhold til det generelle lysniveau på skærmen, for ellers har man intet opnået.

 

Til top
jan0112 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-November-2005
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 125
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 18:36

Jeg bliver altså nødt til at kommentere denne anmeldelse.

Der skrives:

Panasonic´s PX80 model er mit første virkelige møde med et plasma TV. Jeg har set disse TV før, men aldrig i ret meget mere end få minutter, og som oftest i en forretning. Det er altid en anden oplevelse, når man får mulighed for at få det hjem og virkelig lege med det.

Og så kommer det sjove:

Efter endt kanal søgninger på dels den analoge tuner og derefter på DVB tuneren, så var det endelige tid til at se på lidt billeder. Her må jeg krybe til korset og nærmest med tåre i øjnene erkende, at dette TV har det klart bedste billede, selv ud fra standard indstillingerne, som jeg har set til dato.

Ja det er klart at det er det bedte du endnu har set, da det er dit første.......

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 19:11

Hvis jeg havde skrevet at, det var det bedste plasma billede jeg har set, så kunne jeg forstå dig. Men der står mig bekendt, at det er det bedste billede!

 

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 19:28

Fin anmeldelse Kandersen - og jeg må sige jeg føler en vis glæde over at læse dine positive indtryk af billedkvaliteten - jeg oplever selv mange af mine gæster få lignende AHA oplevelse når de ser mit eget plasma afspille godt materiale hjemme hos mig

Måske Kandersen skulle overveje en af de kommende PZ modeller fra Panasonic - de er også perfekte til HTPC 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu