recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Annonceret pris
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnnonceret pris

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Emne: Annonceret pris
    Sendt: 09-November-2007 kl. 18:27
Jeg bestilte for 2 måneder siden en BluRay disc til 139,- over nettet, men da jeg i dag i anden sammenhæng snakkede med butikken og kom ind på denne titel sagde forretningen, at de ikke ville sælge mig disc'en til den pris, men kun til 269,- og at prisen på 139,- var en fejl.

Jeg mener, at når de annoncerer med en pris, så er de også bundet til at sælge til den pris, med mindre enhver kan sige sig selv, at prisen er forkert (f.eks. hvis prisen havde været 0,- eller 25,-). Jeg mener ikke, at en pris på 139,- er komplet urealistisk, og mener derfor, at de er forpligtet til at sælge mig det til den pris, når de selv har sendt mig en bekræftelsesemail, hvori prisen optræder.

Hvad er de helt præcise regler på dette område, og er der nogen domsafsigelser man kan støtte sig til?
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2007 kl. 18:43

hvis det er i et blad, står der næsten altid, at der kan være fejl og udsolgte vare.

Mener det har noget at gøre med om man har handlet i ond tro.. 139 er billigt for en blu-ray, men synes ikke det ville være i ond tro, men hvis de har ændret prisen før de har solgt varen så er der vist ikke noget at gøre, de har vist lov til at annoncere en pris, og hæve den inden salg, bare de gør kunden opmærksom på prisen altså er steget..

 

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2007 kl. 19:43
Det er som sagt via nettet, og det var en forudbestilling (kommer først i slutningen af november).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2007 kl. 20:14

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Jeg mener, at når de annoncerer med en pris, så er de også bundet til at sælge til den pris, med mindre enhver kan sige sig selv, at prisen er forkert ....... og mener derfor, at de er forpligtet til at sælge mig det til den pris, når de selv har sendt mig en bekræftelsesemail, hvori prisen optræder.

Hehe.  Jeg har prøvet noget lignende et par gange ved net-bestilling hos Softxchange.dk. Der havde de prissat et par Blu-ray titler til nogen billige beløb, man bare troede var løgn. Men jeg tog chancen, da filmene var opført som lagervare og lavede fluks en bestilling, men med overførsel fra NetBank i stedet for med dankort (så det ikke ved afsendelsen af varerne skulle 'komme til' at hæve det rigtige beløb for varerne  ). Frækhed belønnes jo, siges det. Jeg fik også en kvittering pr. mail (med pris og det hele) om, at bestillingen var noteret og ordren var afgivet. Herefter var min lykke gjort .... troede jeg. For de er bestemt ikke tabt bag en vogn hos Softxchange.

Efter nogen tid kom der så en mail, der beklagede at varen ville blive forsinket, da leverandøren desværre ikke kunne levere til tiden. (Hmmm ... på bestillings-tidspunktet var titlerne altså på lager ... ) Senere en ny mail med samme indhold, og derefter én mere. Efter at være blevet holdt hen i en 14 dages tid kom så den mail, jeg inderst inde godt vidste ville komme:

"Vi beklager at måtte annullere din ordre, da der er leveringsproblemer med de bestilte varer. Pengene vil blive overført til din konto".

Se, dét var en langt mere elegant måde, end bare at fortælle mig ét eller andet i retning af:

"Den går altså ikke, Granberg! Ganske vist har vi fået prissat varen for lavt, men vi agter nu alligevel ikke at sælge dig den til den aftalte pris. Men du skal da være hjertelig velkommen til at genbestille ordren - til den rigtige pris."

For i mellemtiden havde Softxchange jo på mirakuløs vis fået prisen rettet og justeret op, inde på deres hjemmeside. Jeg troede da heller ikke på det for alvor. Men går den, så går den - og det var da også et forsøg værd.

Så HeartWare, i virkeligheden kan de vel bare nøjes med at annullere din ordre - under henvisning til fiktive leveringsproblemer, eller hvad ved jeg - i stedet for at vove sig ud på juridisk tynd is, ved direkte at nægte at sælge dig varen til den aftalte pris.



Redigeret af musicus - 09-November-2007 kl. 23:20
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2007 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

Men jeg tog chancen, da filmene var opført som lagervare og lavede fluks en bestilling, men med overførsel fra NetBank i stedet for med dankort (så det ikke ved afsendelsen af varerne skulle 'komme til' at hæve det rigtige beløb for varerne  ).


Butikken kan ikke trække mere på dit dankort end det beløb som du har godkendt.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2007 kl. 01:28
Så vidt jeg ved er en pris på nettet ikke et tilbud, men en opfordring til at gøre tilbud.

Hvis du tager imod opfordringen til at købe varen, så sender shoppen en ordrebekræftelse, og det er så en accept af det "tilbud" du har gjort (ved at putte varen i kurven, og gennemføre købet).

At denne ordrebekræftelse ofte er automatiseret, er ikke nogen undskyldning, har du fået en ordrebekræftelse så skal shoppen levere.
Eneste undtagelse er, hvis prissætningen er så skæv, at du tydeligvis har handlet i ond tro.

(I må ikke lægge for meget i mine gradbøjninger, som fx "tydeligvis", det kan være et anden gradbøjning som måske "med stor sandsynlighed" er mere korrekt, men i det nævnte tilfælde synes jeg ikke du fremstår til at have handlet i ond tro).

At shoppen så kan lave mange krumspring som fx at opfinde falske leveringproblemer mm er så en anden sag.

Jeg blev selv snydt for at købe Band of Brothers boksen fra CDon for noget tid siden, da de havde fejlprissat den alt for lavt (i forhold til hvad de selv havde tænkt sig, men ikke synderligt meget under, hvad den kunne købes til i andre shops).
Jeg og flere andre bestilte så flere af denne titel, ikke fordi vi var sikre på det var en fejl, men fordi det var op til jul, og en perfekt julegave (og så havde CDon et andet tilbud, at hvis man købte 3 titler til en pris (hvor denne titel var blevet sat under), så kunne man købe en anden titel endnu billigere).
CDon, stod stædigt på at de ikke behøvede at slge, da det var en åbenlys fejl.
Og siden har jeg ikke handlet hos CDon, medmindre jeg vis rabatkuponer har kunnet få varen gratis eller meget billigt.
Synd for dem.

Mvh Michael


Redigeret af Maggerholm - 10-November-2007 kl. 01:29
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2007 kl. 13:01

Der gælder mig bekendt samme regler for hjemmeside shops, som for udstillingsvinduer. Det er den annonceret pris, som man kan kræve. (Mener det står i lov om fjernsalg).

Men er dog ikke bekendt med, om der findes nogen domsafsigelser på dette. Men der findes en del omkring udstillingsvinduer, såvidt jeg lige husker.

 

Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2007 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Der gælder mig bekendt samme regler for hjemmeside shops, som for udstillingsvinduer. Det er den annonceret pris, som man kan kræve. (Mener det står i lov om fjernsalg).

Men er dog ikke bekendt med, om der findes nogen domsafsigelser på dette. Men der findes en del omkring udstillingsvinduer, såvidt jeg lige husker.

Er det nu også helt rigtigt?

Iflg forbrugerredaktør hos Søndagsavisen Mette Lauth kan man IKKE kræve at butikken sælger til den pris som annonceret uagtet om det er en fejl eller prisen er sat urealistisk lavt med vilje.

Citat fra avisen:

"For hvad langt de færreste ved, er at tilbud i tilbudsaviser (min kommentar: tilbudsaviser kan vel tilsidesættes med internet annoncer eller vinduessalg) slet ikke er bindende. Efter loven skal de bare forståes som et tilbud om et tilbud. Man kan spørge butikken om de vil sælge til den pris, der står i tilbudsavisen."

Butikken kan få en bøde men det er så også det.

Hele indlægget kan iøvrigt læses her: http://digital.sondagsavisen.dk/showmag.php?mid=tdfgt&in dex=true

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2007 kl. 20:21

Tilbudsaviser er oftest understøttet af ansvarsfraskrivelser osv. Derfor falder de ikke ind under udstillingsvinduer.
Men i sin tid da internethandel blev mere udbredt, der blev det mig bekendt samlignet med udstillingsvinduer, hvor prisen er gældende. Rent faktisk er det ligegyldigt hvor urealistisk den end er. Det er butikken der må bære tabet for en fejl i et udstillingsvindue.

Tilbudsaviser går fri af dette, fordi de oftest er produceret af folk der ingen relation har til forretningen, og dernæst med langt større mulighed for fejl.

Det er ihvertfald min opfattelse af hvordan det vurderes.

 

Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2007 kl. 20:25
Jo men i den sag der er omtalt i indlægget, siger forbrugerombudsmanden netop at der IKKE er tale om en fejl fra butikkens side (butikken har bevidst villedt kunderne) , og derfor bliver idømt en bøde, men klageren kan stadig ikke få sin vare til annonceret pris.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2007 kl. 20:28

Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Jo men i den sag der er omtalt i indlægget, siger forbrugerombudsmanden netop at der IKKE er tale om en fejl fra butikkens side (butikken har bevidst villedt kunderne) , og derfor bliver idømt en bøde, men klageren kan stadig ikke få sin vare til annonceret pris.

Og sådan er der jo så meget, som ikke giver nogen mening

 

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2007 kl. 20:53

Tilbud i trykte medier er opfording til tilbud, altså kan sælgeren afvise at sælge varen.

Tilbud i butikken er egentlige tilbud og kan derfor accepteres af kunden. Sælgeren kan kun afvise at sælge varen, hvis der foreligger en fejl og køberen burde have indset, at prisen var ukorrekt.

Hvordan tilbud på internettet skal foretolkes, er ikke helt afklaret i teorien. Ifølge forbrugerklagenævnets praksis, er tilbud i egentlige internetbutikker, hvor man tilføjer produkter til en indkøbskurv, faktiske tilbud. Kunden kan således acceptere tilbudet og sælger kan hun afvise at sælge, hvis der foreligger en åbenbar fejl. Hvis der derimod er tale om tilbud på varer, der normalt besigtiges før et køb, f.eks. en brugt bil, så foreligger der en opfordring til tilbud.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu