recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Annullering af bilkøb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Annullering af bilkøb

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2021 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg har ikke læst hele tråden, men kan oplyse, at en forudsætning for at hæve et bilkøb, ja ethvert køb efter købeloven, er at manglen ikke er uvæsentlig.

Og ophævelse er udelukket, hvis sælgeren tilbyder afhjælpning eller omlevering, som skal ske inden rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen.

Som det fremgår, så er der altså noget elastik i købelovens bestemmelser, og det kan særligt være svært at vurdere hvornår en mangel er væsentlig/ikke uvæsentlig.

Display der blinker eller går i sort, som på trådstarters nye bil, må være en væsentlig fejl, da der er elektronisk visning af speedometer, omdrejningstæller og andre funktioner.
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2021 kl. 17:19
Jeg kører på  mine hjulben
Til top
Hajsa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2009
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hajsa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2021 kl. 17:23
jeg kører aldrig mere Audi, VW, Seat, skulle jeg vinde en Bugatti Veyron så vil jeg nok beholde den en uges tid, længere turde jeg nok heller ikke beholde den.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2021 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af NFB1 NFB1 skrev:

Det er en ikke en subjektiv vurdering om interiør kvaliteten er blevet ringere, det er helt håndgribeligt og kan dokumenteres for enhver, sæt dig ind i en Golf8 og Golf7 røg ved de samme paneler mv. og du vil hurtigt kunne se at der er mærkbart mere hårdplast.

Dacia har hentet meget på kvaliteten, mens det er gået den anden vej for VW, her bliver der i højre grad sparet og brugt hård plast flere steder, så der kan de sagtens sammenlignes. Kører i øvrigt BMW G21, så er ikke rigtig i målgruppen for hverken VW eller Dacia.

Sakset fra VAG forum, nogle forskelle mellem G7 og G8 i den forkerte retning
1) 1.5 TSI (130 HK) : multilinkbagaksel afskaffet
2) Knæairbag : ikke længere standard
3) Gasdæmper på forklap: afskaffet
4) Rigtig lyskontakt: afskaffet
5) Rigtig klimapanel: afskaffet
6) Start-stop knap: afskaffet - man skal ind i menu / undermenu på skærmen. Uforsvarligt under kørsel!
7) Active info display: reduceret fra 12,3” til 10,25”
8) Rammeløst bakspejl: afskaffet
9) ”Handskerum” ved højre knæ: afskaffet
10) Jalousi over kopholdere: afskaffet
11) Liste under skærm: billigt udført og knager når man trykker på den
12) Forlygter på Golf og Golf Life: svage discount LED forlygter - først fra Style er de på niveau med LED i Golf 7
13) Handskerum: fra premium til discount af værste skuffe
Fotos: handskerum fra Golf 7 i høj kvalitet (fx beklædt) og det billige fra en Golf 8 ikke beklædt

Motorrummet og frontklappen indvendigt ikke er lakeret. 
Dette er ikke tilfældet hos hverken Skoda eller Seat....
og ej heller på Dacia&amp;amp;#128563;



Sådan er det jo mad alle bilproducenter. Nogle udgaver af mercedes E-klassen har været virkeligt dårligt rustbeskyttet, andre modeller har været godt beskyttede og er bygget af bedre stål. 

VW gør det også, men alle de ting du nævner er jo objektivt identificerbare og komfortting, der kun påvirker den oplevede kvalitet og intet har at gøre med holdbarheden eller bilens robusthed.

Her er lidt hvorledes forskellige udgaver af golf har været
Golf 1 - Skrabet lille trendsætter
Golf 2 - kæmpe hit
Golf 3 - også kæmpe hit, men meget store problemer med rust. 
Golf 4 - Kæmpe kvalitetsløft. Rigtig gode svejsninger og godt stål, så rigtigt godt rustbeskyttet. Virkelig lækker kabine med blødt plast 
Golf 5 - Lydløs for sin tid, velkørende men som det kan ses nu, ikke så modstandsdygtig mod rust
osv
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2021 kl. 23:52
Har kun kigget ganske lidt på Golf 8.
I forhold til min 7’er kan jeg kun sige at det er noget af en omvæltning.
De der displays i kabinen er grimme, står man sammenligner med dem i min 7’er.

At alting skal være touch er ikke min kop te, fra 6 til 7 skiftede en del også til touch, specielt omkring radio. Radio i 7 er langt federe end den i 6, men de fysiske knapper til vigtigste funktioner er et setback.

I nogle 6’ere var fartpiloten på armen til blinklyset. Det var fucking genialt. Nu er de på rattet og slet ikke så intuitivt.

I 6’eren var spejderne bundhængslet (som i 5’er) det tiltaler mig mere end den tophængslede i 7’er.

Fra 6 til 7 blev bagagerummet mindre - ikke i følge VWs specifikationer, men tydeligt når man har haft begge biler at i 6 var det mere regulært.

Min 6’er med den lille 1,4 / 160 HK (der har både turbo ohm kompressor) savner jeg en gang i mellem. Den motor er bare så lækker at køre med. Den kan være den lille uskyldige 1,4 benziner, men kommer man ned forbi et vist punkt på speedervandringen, tog fanden ved den og den hylede og skreg som en gal og stak af. Skift mellem tredje og fjerde skete ved 120, mellem fjerde og femte ved 160 - på en 7 gears kasse..

Min 7’er bliver nok min sidste Golf. Den er snart to år gammel og skal jeg beholde den i 7-8 år som de tidligere to, kan jeg ikke få en ny Golf til den tid. Så bliver det en batteribil.

Klaus (Golfonman)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2021 kl. 07:57
Man må sige, at det er jo ikke fordi VW ligger specielt godt længere. Da det er en amerikansk undersøgelse er flere af de mærker vi normalt køber i europa ikke med (fra bl.a. VAG og PSA).

https://www.jdpower.com/sites/default/files/styles/small/public/image/2021-02/2021010a.JPG?itok=ogvxtpWq




Redigeret af jacobask - 20-Februar-2021 kl. 07:57
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2021 kl. 12:07
Som en kollega og tidligere ansat ved VW gennem en del år siger til mig, hold dig langt væk fra VAG, de er lækre de første par år, derefter komme alle skavanker.

Det er også ganske i tråd med hvad Berner fra bilbasen siger: der er 2 grunde til at man ikke giver længere garanti på sine varer, enten stoler man ikke på sit eget produkt, eller mangler der penge I kassen.

Jeg er på min anden Kia, og gud hvor er jeg glad for det. Nej de er ikke fejlfrie MEN!

På den tidligere fik jeg skiftet bremsekalibrer, skiver og klodser samt ny køler til aircondition på garantien, 6 1/2 år gammel.
Kulance eller ej, prøv det med VAG, BMW eller Mercedes...
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2021 kl. 12:54
De første par år, hvor længe er det?

De to sidste Golfer jeg havde, havde jeg i 7 og 9,5 år.
Ingen af dem havde jeg problemer med efter de var 3,5 år gamle.

Hvis du har fået skiftet skiver og klodser, er det fordi værkstedet ikke har vedligeholdt bilen ordentligt, da det er caliperen der er problemet og har ødelagt klodser og skiver.

For øvrigt, så skal du være glad for at det ikke er radioen der har været problemer med, den (inklusiv navigation) giver Kia kun 3 års garanti på.

Klaus (der har 4 års garanti på sin nuværende Golf - på alt, undtagen sliddele)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2021 kl. 13:01
Da jeg købte min Skoda for ca 10 år siden, sagde sælger: Du kan godt tilkøbe yderligere fabriksgaranti ud over de to år for 3000 kr, men det er der ikke nogen af 2. gangs køberne der gør fordi de ved de ikke får brug for den. Og det var rigtigt nok, for efter 5 år røg bagviskermotor pris 720,- incl moms plus montering. Ellers er det kun sliddele der er skiftet, dæk og viskerblade, som ikke er dækket af garantien.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2021 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:


Det er også ganske i tråd med hvad Berner fra bilbasen siger: der er 2 grunde til at man ikke giver længere garanti på sine varer, enten stoler man ikke på sit eget produkt, eller mangler der penge I kassen.

Jeg er på min anden Kia, og gud hvor er jeg glad for det. Nej de er ikke fejlfrie MEN!

På den tidligere fik jeg skiftet bremsekalibrer, skiver og klodser samt ny køler til aircondition på garantien, 6 1/2 år gammel.
Kulance eller ej, prøv det med VAG, BMW eller Mercedes...
Garanti er jo et valg og det kan man f.eks hos Skoda vælge til. 

På min Skoda har jeg 5 år eller 150.000 km garanti. Det var et tilvalg der kostede 6000 kr. men du kan som forbruger selv vælge.

På min gamle Octavia der skulle der skiftes skiver bagpå ved 120.000 km og foran ved 150.000. Og kalibreren foran rystede fast efter 8 år og 240000 km. Der var der for længst ingen garanti ved Kia.

Det interessante ved Kia er jo så deres service priser. Når man indimellem ser priser på serviceaftaler, så undre det. Og meget at en serviceaftale hos Kia er dyrer end hos fabrikater der Kunar-provinsen 2 års garanti. Ved at Kia har 7 års garanti, så burde deres service aftaler være langt billigerer, for der kommer vel ikke andet end service?
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2021 kl. 16:16
På vores gamle Kia Rio gav jeg 1200 for lille service og 2500 for stort, hvert for hver 15.000km synes da ikke at det er vildt? Er da sikker på at det ikke er nævneværdigt dyere end en Polo.

Pt har vi en Optima Phev, der nok er noget dyrere, men har ikke haft den til service endnu
Til top
Hajsa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2009
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hajsa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2021 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis du har fået skiftet skiver og klodser, er det fordi værkstedet ikke har vedligeholdt bilen ordentligt, da det er caliperen der er problemet og har ødelagt klodser og skiver.

Bilens bremser har intet med bilens service og gøre bare lige til din info, det er et selvstændig service.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu