recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Antenne og ethernet kabelføring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Antenne og ethernet kabelføring

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Terning Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2008
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Terning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Antenne og ethernet kabelføring
    Sendt: 02-Februar-2012 kl. 11:45
Jeg skal snart til at trække antenne og ethernet (Cat7) kabler rundt i huset.
 
I to af rummene er der allerede trukket antenne kabel - her skal der kun trækkes ethernet.

I de resterende to rum skal der trækkes både antenne og ethernet.

  1. Findes der en vægdåse med både antenne (Coax) og ethernet, eller skal man have en seperart ethernet vægdåse?
  2. Jeg har læst at man skal trække 2 ethernet kabler når man nu er i gang. Jeg kan dog ikke se meningen med dette - er der noget jeg overser?

Venlig hilsen

Martin
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 11:54
http://www.lavprisvvs.dk/shop/lk-fuga-antenne-244298p.html
Jeg har dem her, nogen steder 2 stk ved siden af hinanden. Ialt 24 stk.
 
Hvad vil du med Cat7, er 5e eller 6 ikke nok.
Skal du redigere video over nettet.
SVP03
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Terning Terning skrev:

  1. Jeg har læst at man skal trække 2 ethernet kabler når man nu er i gang. Jeg kan dog ikke se meningen med dette - er der noget jeg overser?

Venlig hilsen

Martin


Ikke umiddelbart. Det kommer meget an på, hvad du forventer at bruge dit ethernet til, samt om du evt. skal splitte noget op i forbindelse med IP-TV og IP-Telefoni, som er to virkelig ekstremt krævende services, hvis det skal køre gnidningsfrit. Og nej, blot fordi man har gigabit net eller mere, så er det ikke sikkert at eksempelvis IP-telefoni kører godt. Det afhænger samtidig af hardware, router, firewall, switch osv.

I et almindeligt hjem, der ville jeg nok også satse på et kabel, og så ellers fokusere på gode hardware produkter i form af swicthes, der hvor det er nødvendigt at splitte yderligere op.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 12:40
Jeg har selv trukket 1 coax og 2 x ethernet (CAT6 UTP solid) til hvert rum. Jeg synes ikke jeg ville bruger strøm til flere switche, ej heller se på en switch de rum hvor jeg får brug for mere end et udtag.

Det hele samlet i stjerneformation i en switch på loftet.

Har brugt Opus66 antenneudtag og Opus66 dataudtag og sat dem sammen i Opus66 Kombi 2 moduler. 6 måneder senere opsagde jeg antenneforeningen og kører nu med IPTV fra Waoo, så det med de nye antennekabler kunne jeg godt ha' sparet mig Clown
Til top
Terning Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2008
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Terning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Hvad vil du med Cat7, er 5e eller 6 ikke nok.
Skal du redigere video over nettet.
 
Jeg tænkte at med Cat7 var jeg fremtidssikret en del år frem. Det er jo ikke bare lige at trække nye kabler (i hvert fald ikke for mig og ikke med det hus jeg har Confused).
 
 
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Jeg har selv trukket 1 coax og 2 x ethernet (CAT6 UTP solid) til hvert rum. Jeg synes ikke jeg ville bruger strøm til flere switche, ej heller se på en switch de rum hvor jeg får brug for mere end et udtag.

Det hele samlet i stjerneformation i en switch på loftet.
 
Det kan da godt være jeg skal overveje det lidt. Man ved selvfølgelig aldrig, om var på et tidspunkt for brug for 2 ethernet forbindelser.
 
Jeg har selv planer om at placere kabelmodem + evt. switch på loftet og gøre som dig - samle det i stjerneformation. Er dit loft varmet op eller er det et kold loft?
 
Jeg har selv koldloft og har lidt betænkeligheder omkring elektroniken, især med henblik på kondens og irring. Det kan blive meget koldt (flere minusgrader) og ekstremt varmt om sommeren. Burde et kabelmodem/switch umiddelbart godt kunne tåle det?
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Terning Terning skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Hvad vil du med Cat7, er 5e eller 6 ikke nok.
Skal du redigere video over nettet.
 
Jeg tænkte at med Cat7 var jeg fremtidssikret en del år frem. Det er jo ikke bare lige at trække nye kabler (i hvert fald ikke for mig og ikke med det hus jeg har Confused).
 
 
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Jeg har selv trukket 1 coax og 2 x ethernet (CAT6 UTP solid) til hvert rum. Jeg synes ikke jeg ville bruger strøm til flere switche, ej heller se på en switch de rum hvor jeg får brug for mere end et udtag.

Det hele samlet i stjerneformation i en switch på loftet.
 
Det kan da godt være jeg skal overveje det lidt. Man ved selvfølgelig aldrig, om var på et tidspunkt for brug for 2 ethernet forbindelser.
 
Jeg har selv planer om at placere kabelmodem + evt. switch på loftet og gøre som dig - samle det i stjerneformation. Er dit loft varmet op eller er det et kold loft?
 
Jeg har selv koldloft og har lidt betænkeligheder omkring elektroniken, især med henblik på kondens og irring. Det kan blive meget koldt (flere minusgrader) og ekstremt varmt om sommeren. Burde et kabelmodem/switch umiddelbart godt kunne tåle det?
Vores switch ligger mere eller mindre frit på uisoleret loft. Dvs. der er pi... koldt lige nu og kan være meget varmt om sommeren. Har kun kørt med det 1 års tid og endnu ikke oplevet problemer.
 
Jeg er ret sikker på at den udsættes for temperaturer som ligger uden for specifikation, men jeg tror ikke det er et problem og hvis den kun skulle holde 2-3 år så koster sådan en fætter jo ikke mange basseøre i dag (medmindre det er en mere speciel switch)
Til top
Terning Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2008
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Terning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Jeg er ret sikker på at den udsættes for temperaturer som ligger uden for specifikation, men jeg tror ikke det er et problem og hvis den kun skulle holde 2-3 år så koster sådan en fætter jo ikke mange basseøre i dag (medmindre det er en mere speciel switch)
 
For mit vedkommen er det kabelmodemmet der skal side på loftet - det koster selvfølgelig lidt mere, men det er Yousee's ejendom. LOL
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 14:34
Personligt ville jeg trække minimum 1-2 stik til hvert rum UDOVER det som skal bruges til allerede planlagt udstyr. I dag er der så meget hardware der har internetforbindelse og det ville være ærgeligt at være tvunget til at bruge trådløs forbindelse (hvis man helst skal bruge kablet grundet krav om båndbredde) eller at skulle sætte en ekstra switch op bare fordi man skal sætte et eller andet op. Det fylder altsammen og komplicerer installationen.
 
Ved mit tv har jeg pt en Xbox og et mediecenter som jeg har koblet på min ethernet vægdåse, men jeg valgte alligevel at trække 4 kabler og en vægdåse med 4 stik.
Det er nu rart at kunne koble en bærbar computer på hvis man skal flytte store filer som ikke egner sig til trådløst eller hvis man skal koble noget på som ikke har Wifi. Jeg gider ihvertfald ikke at finde en switch frem eller at trække 10m kabel gennem lejligheden fra min centrale switch hver gang det sker.
 
Og når du allerede er ude i at overveje Cat7 fordi du vil være fremtidssikret, så finder jeg det i grunden besynderligt at du ikke ønsker at fremtidssikre dig med ekstra stik. Jeg vil vove at påstå at du får brug for 1 eller 2 ekstra stik LANG TID før du får brug for cat7.
Til top
Luckow Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Luckow Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 14:40
Jeg vil helt klart også anbefale at nøjes med én switch et centralt sted, og så hellere trække for mange netkabler end for lidt. Min. 2 i hvert rum, nu hvor du alligevel er i gang, det kan være du senere får brug for dem. I dag kan man jo stort set ikke købe en elektronisk dims uden et RJ45 stik bagpå.
 
Selv i børneværelserne har jeg trukket 4 kabler, og på den stores værelse er alle 4 i brug. Smile
Til top
Terning Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2008
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Terning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af Luckow Luckow skrev:

Jeg vil helt klart også anbefale at nøjes med én switch et centralt sted, og så hellere trække for mange netkabler end for lidt. Min. 2 i hvert rum, nu hvor du alligevel er i gang, det kan være du senere får brug for dem. I dag kan man jo stort set ikke købe en elektronisk dims uden et RJ45 stik bagpå.
 
Selv i børneværelserne har jeg trukket 4 kabler, og på den stores værelse er alle 4 i brug. Smile
 
Ja, i har da helt ret. Jeg havde bare ikke tænkt så langt - godt at jeg lige spurte herinde Tongue. Jeg vil da helt sikkert trække min 2 til hvert værelse, måske også flere.
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 18:24
Ekstra netværkskabel er ikke nødvendigvis for at køre to netværk, men for at være forberedt på lidt af hvert - hvis du pludselig får behov for feks at trække hdmi fra den ene ende af huset til den anden, så kan du få en concerter til rj45 og bruge det ekstra kabel.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Ekstra netværkskabel er ikke nødvendigvis for at køre to netværk, men for at være forberedt på lidt af hvert - hvis du pludselig får behov for feks at trække hdmi fra den ene ende af huset til den anden, så kan du få en concerter til rj45 og bruge det ekstra kabel.

hmm, kan disse hdmi-rj45 bokse fungere igennem patchkabler og en switch?
Kræver de ikke ét enkelt direkte ethernet kabel for at det virker?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu