recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Antivirus til Macbook
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Antivirus til Macbook

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2021 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg har brugt Mac i 11 år og har aldrig haft et antivirusprogram installeret. Jeg har heller aldrig haft virus...

Du ved ikke nødvendigvis om du har eller har haft virus...

Alle maskiner har behov for antivirus, hvis de benyttes til at tilgå internet og læse e-mail.

Jeg har administreret maccer i 20 år og oplevet virus på 3-4 stykker af dem.

Vil anbefale Bitdefender, som jeg har kørende på 15 maskiner uden problemer.

Har derimod oplevet at Norton gav en masse problemer på MacOS.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2021 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg har brugt Mac i 11 år og har aldrig haft et antivirusprogram installeret. Jeg har heller aldrig haft virus...

Er på 27. år samme 
Er på 32. år og ja - maccer får virus som alle andre maskiner, selvom det ikke er nær så udbredt.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2021 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg har administreret maccer i 20 år og oplevet virus på 3-4 stykker af dem.


Hvor mange Macs har du administreret i de 20 år?
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2021 kl. 13:31
Jamen en MAC får da IKKE virus! Er det ikke argument nr.1 fra apple fans? :D
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2021 kl. 13:40
I forhold til hvorfor Macs er bedre? Nej, det mener jeg absolut ikke, at det er...
Til top
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2007
Status: Offline
Point: 344
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér uffidon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2021 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

sikkerheden i macOS gør at det ikke kan installere sig selv.

Jeg er nu ganske sikker på at der f.eks findes mallware til macOS som f.eks kan installere sig selv hvis du browser til en URL som du er blevet lokket til af en hacker og som udnytter en svaghed i macOS, browser eller lignede.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2021 kl. 18:13
Generelt er det "rigtigt" nok med det folk siger. macos er kraftigt separeret i kernelspace og userspace. Altså for at en "bruger" kan få lov at køre noget som helst der vil have afgørende virkning på hele systemet SKAL der anvedes administrator password. Det samme findes teknisk i windows og har reelt været der siden win7 med UAC (user account control) Problemet er dog at hvor microsoft i en menneskealder har tilladt programmører at lave applikationer der bare kører i kernelspace (altså med "admin rettigheder") så har Apple alle dage (siden starten af OSX that is)  haft denne opdeling og derfor er programmører opdraget til at anvende den rigtige måde.
Når det så er sagt er der intet system som der ikke er fejl i. Apple er dog generelt pænt hurtige til at rette eventuelle fejl, men 0-day exploits findes og kan anvendes, men er da mærkbart færre end på windowsplatformen. Hvis man skal have en antivirus så skal det være connected til en sky-tjeneste hvor der hele tiden opdateres og tjekkes for virus signaturer. Det her med at den lige downloader en opdateret liste en gang om dagen er falsk sikkerhed.
Generelt er der dog en ganske udmærket gratis løsning til apple kaldet ClamXAV. Den er ikke vildt god, men ganske "OK"

Hvad angår firefox' sikkerhed, så glem ALT om at browseren i standard kan beskytte dig mod noget som helst. Det er korrekt at rigtigt meget kommer ind via browseren (eller mails) men standard driveby hacks via crosssite scripting er de absolut ikke gode til at håndtere og er en af de største angrebsvektorer. Hackerne angriber typisk en reklameserver som fx er med i Google's reklamenetværk. Herfra kan de så servere reklamer med skjult javascript der kan angribe en maskine.

Hvis man vil have et par aha oplevelser, så kan jeg anbefale at tjekke https://www.youtube.com/c/thepcsecuritychannel/videos - find den av-løsning man har som favorit og se hvor hurtigt de bliver slået ud af deres script. 
Microsoft defender fungerer generelt ganske fremragende. MEN kun så længe den har direkte adgang til microsofts servere realtime. Hvis de bliver blokeret, så når den ikke engang at komme til den 3. virus i deres 50 virus store script. - Det er dog generelt for de fleste moderne áv-løsninger.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 07:13
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg har administreret maccer i 20 år og oplevet virus på 3-4 stykker af dem.


Hvor mange Macs har du administreret i de 20 år?
Jeg har måske administreret 150-200 maskiner. Men en stor del af tiden var dengang hvor virus kom igennem disketter, hvilket var meget sjældent for især Mac.
De fleste maccer jeg har administreret har haft antivirus på. De stopper mulige exploits 1-2 gange om måneden, når folk surfer. Tidligere stoppede de mange windows virus, når mac brugerne fik office dokumenter udefra.
Jeg kan huske at vi en eftermiddag i slutningen af 90'erne lukkede hele virksomheden for at installere antivirus. Mange af vores konkurrenter var blevet lagt ned af en Mac virus.

Hvis man ikke kører med antivirus, så løber man en risiko ved at der kan ligge malware på maskinen som enten sender oplysninger såsom koder eller kreditkort numre videre. De kan også mine crypto valuta, så maskinen føles langsom og blæserne stå og kører på mærkelige tidpunkter. Eller den kan vente på en kommando og kryptere alle ferie billeder på maskinen og NAS.

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg stoler på det indbyggede, og har ikke haft virus nogensinde. For at få malware skal du lokkes til selv at installere det, da sikkerheden i macOS gør at det ikke kan installere sig selv.
Desværre er det ikke korrekt. Der findes masser af mulige exploits til Mac, på samme må som de findes til Windows og andre OS.

Desuden kommer mange angreb fra software, som man har installeret på systemet. Næsten hver måned kommer der security bulletin fra eksempelvis Adobe og det er ret tit at der under Acrobat er patches som lukker for priviledge escalation til Mac og Windows versioner.

I denne artikel fra April i år beskrives hvordan en zero-day exploit aktivt bliver benyttes til at kompromittere MacOS.

Det anslås at 10% af alle maccer har været angrebet.


Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg har brugt Mac i 11 år og har aldrig haft et antivirusprogram installeret. Jeg har heller aldrig haft virus...

Du ved ikke nødvendigvis om du har eller har haft virus...

Alle maskiner har behov for antivirus, hvis de benyttes til at tilgå internet og læse e-mail.

Jeg har administreret maccer i 20 år og oplevet virus på 3-4 stykker af dem.

Vil anbefale Bitdefender, som jeg har kørende på 15 maskiner uden problemer.

Har derimod oplevet at Norton gav en masse problemer på MacOS.

Nu er brugere over en bred kam også ret dumme.

Man kommer imidlertid langt med sund fornuft, og jeg har aldrig følt et behov for at have antivirus installeret på mine Macs - og jeg har heller ikke haft problemer.

Ja, der er exploits - intet er perfekt - heller ikke antivirus - derfor ved du heller ikke nødvendigvis om du har haft virus indenfor dørene selvom du har haft antivirus installeret, hvis jeg nu skal være lidt kæk Smile Jeg oplever at antivirus ofte opfattes som en falsk tryghed, og i visse situationer har den omvendte effekt - at man blindt stoler på at man kan te sig som det passer en. Det bedste værn mod malware er at bruge sin fornuft. Det gælder på Mac, som på Windows og *nix platforme for den sags skyld. 


Redigeret af floe - 15-Juni-2021 kl. 10:15
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

Jamen en MAC får da IKKE virus! Er det ikke argument nr.1 fra apple fans? :D

Åh Gud. 10-15 indlæg inde og den første troll er igang med at puste til Mac vs. PC debatten. Kan vi nu ikke bare holde snuden i sporet og pakke den religionskrig væk?


Redigeret af floe - 15-Juni-2021 kl. 10:20
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

Jamen en MAC får da IKKE virus! Er det ikke argument nr.1 fra apple fans? :D

Fjollet at skrive Apple fans og ikke Apple brugere.
En rigtig troll, som vi kender dem!

LOL
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af floe floe skrev:

Man kommer imidlertid langt med sund fornuft, og jeg har aldrig følt et behov for at have antivirus installeret på mine Macs - og jeg har heller ikke haft problemer.

Det er simpelthen den største undervurdering af trusselsbilledet du kommer med her. At tro at man kan undgå at blive ramt ved at “bruge sund fornuft”, er en fantasi.

Det er en fri verden, og du gør som du vil, men jeg vil kraftigt anbefale dig at beskytte din enhed. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu