recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Apple ombytter med brugte telefoner.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketApple ombytter med brugte telefoner.

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 09:14
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Faktisk kan man risikere at stå bedre hvis man blot får en vare repareret og ikke ombyttet og samme fejl opstår igen. Så har men nemlig 5 års reklamation fra sidste reparation af fejlen. Thumbs Up


Jeg tvivler på at mobiltelefoner passer ind under forældelsesreglen, for en repareret telefon er ikke repareret i den forstand som den regel dækker. De ødelagte dele bliver udskiftet, og forældelsesreglen gælder ikke udskiftede dele.

Til Cyberguyen:
Forældelsen på denne type krav er ikke 5 år længere. Det er ved at være nogle år siden, det blev ændret.

Til lunddal:
Der var faktisk en sag i Forbrugerklagenævnet (helt fra dengang, hvor forældelsen var 5 år), som blev afgjort i direkte modstrid med din påstand. En del i en videobåndoptager blev udskiftet på grund af en fejl. Da den nye del igen fejlede og skulle udskiftes, og forhandleren nægtede, blev FK's afgørelse, at det oprindelige krav om udbedring efter den første reklamation stadig ikke var forældet, og derfor skulle kunden ikke betale for en ny udskiftning.

Man afgjorde endda oven i købet, at forbrugeren ikke kunne pålægges bevisbyrden for, at det var identiske fejl, når blot fejlen opstod i samme komponent (som vistnok var et modul bestående af mange komponenter, så der var plads til mange forskellige fejl, som ikke ville have været dækket af forældelse).


Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Betingelsen for at udnytte returretten er også at varen returneres i samme stand som ved modtagelsen.

Nej, i væsentligt samme stand - og det ekstra ord må jo være der af en årsag.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8680
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 09:19
OK, jeg fandt bare en advokats udtalelse om at det kun galdt deciderede reparationer, men som du også kan se på længden af perioden, var udtalelsen af ældre dato, og loven var i øvrigt fra 1908.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8680
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

kommer an på meget.. hvad med fugt strippen, er samle kvaliteten den samme når man har haft skilt den ad.. (en telefon der knirker er måske ikke så fed


Det er ikke værkstedet der står for disse - de sker under forhold lignende den oprindelige produktion.

Printplader og diverse indmad samles på samme måde som første gang.
Til top
Gazerbeam Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 11:19
Ja, jeg har selv været ude for det.

Kender i øvrigt nogen som er i Telenor og hos 3. Det er ifølge dem helt normalt, at Apple ikke reparer selv små ting men ombytter til en såkaldt SWAP eller refurbished telefon.

Det vil sige, at den får en ny skal, og så er det det. Kunderne få jo ikke noget, at vide om, at det er en brugt telefon.

Det der er min bekymring er, at dem de ombytter med jo har været indsendt for en eller anden fejl. Dvs. at de er tidligere defekte produkter.  På den måde kan der jo alt andet lige komme produkter ud til kunderne som lider af nogle periodiske fejl som er svære at gøre noget ved.

Den telefon jeg havde indsendt til rep. havde en defekt knap, og jeg ville sådan set helst have at den blev fikset. Jeg ved jo at min egen telefon er blevet behandlet godt, og ikke fejler andet.

Grunden til, at Apple gør som de gør er vist at der er for dyrt at reparere her i landet, så de samler alle de defekte telefoner og sender dem til Asien. Det tager selvfølgelig for lang til for kunderne, så man udleverer bare en anden der er blevet lavet billigt i Asien.

/Gazerbeam
Philips 42PFL7606T (3D/DVB-T2)
Yamaha YSP-3000 Lydprojekter
Panasonic AE900 Projekter
Samsung SMT-H3126 & H3106
Toshiba HD DVD 30 og E1
PS3 60GB & 40 GB
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Årsagen til ombytningen er jo ikke at mobilen skal ombyttes, men man vælger at ombytte i stedet for at reparere.

En reparation giver jo ikke en ny to-årig reklamationsperiode på hele varen.


Reglerne er klare: ombytning (eller omlevering som det hedder) skal ske til en ny vare, og der starter en ny to-årig reklamationsfrist med 6 måneders formodningsregel.

Jeg har ikke lige tid til at finde et relevant link til forbrug.dk (måske senere).

Jeg er klar over at der er andre end A..... som gør det, så det er ikke for at hænge nogen ud, men reglerne er ens for alle.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Gazerbeam Gazerbeam skrev:


Grunden til, at Apple gør som de gør er vist at der er for dyrt at reparere her i landet, så de samler alle de defekte telefoner og sender dem til Asien. Det tager selvfølgelig for lang til for kunderne, så man udleverer bare en anden der er blevet lavet billigt i Asien.


Det er forbrugerne totalt ligegyldigt om reparationen udføres i sælgers baglokale eller i Langbortistan fordi det er billigere. Hvis A..... eller andre mener at det ikke er muligt at reparere forbrugeren egen vare inden for de tidsfrister som købeloven sætter, må sælger/butikken gøre brug af nogle af de andre afhjælpningsmetoder som købeloven angiver, for eksempel omlevering (ombytning til ny vare) eller ophævelse af købet (pengene tilbage).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 18:51
Hej Alle
 
Jeg understøtter jesper Lund.
 
Hvis Apple vælger at ombytte en telefon med en anden,  som led i en reklamation, betyder det:
 
1) Du skal sige god for det.
2) Du får nye 2 års reklamationsret fra ombytningstidspunktet.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
thp1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 22:40
Jeg går ud fra at det er CR200 controlleren vi taler om. Det er et kendt problem at der kan forekomme dead spots på skærmen. Få den byttet på garantien.
Til top
morten_b Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Spørgsmålet er: hvis man har lov til at returnere et produkt efter 14 dage (ved internethandel i DK), hvad skal sælger og producent gøre med de returnerede produkter?


Der er ikke noget i vejen for at et returneret produkt sælges som en ny vare. Betingelsen for at udnytte returretten er også at varen returneres i samme stand som ved modtagelsen. Nogle butikker sælger dog returnerede produkter med rabat, men det er ikke noget krav.

Der er en enkelt jurist i Forbrugerstyrelsen der har sagt det samme. Men jeg er ikke enig. I henhold til Købeloven skal en køber have al relevant information om varen der har betydning for køberens vurdering af varen. De fleste vil nok frabede sig at modtage "brugte" varer (afprøvede i forbrugeraftalelovens forstand), hvorfor det er en information der er afgørende for køberens vurdering af produktet, og derfor en mangel, hvis det ikke er oplyst at der er tale om en returvare.

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 19:04
Det er ikke en mangel at en anden har afprøvet produktet. Produktet har præcis samme kvaliteter som en vare som ikke har været åbnet. At noget er returneret gør ikke produktet brugt - det er jo nemlig et krav at det returnerede produkt sendes tilbage i samme mængde og stand som ved modtagelse. 
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

det er jo nemlig et krav at det returnerede produkt sendes tilbage i samme mængde og stand som ved modtagelse. 

Ordlyden er "i væsentligt samme stand og mængde".

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu