Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
|
Sendt: 20-August-2010 kl. 09:14 |
lunddal skrev:
Cyberguyen skrev:
Faktisk kan man risikere at stå bedre hvis man blot får en vare repareret og ikke ombyttet og samme fejl opstår igen. Så har men nemlig 5 års reklamation fra sidste reparation af fejlen.
|
Jeg tvivler på at mobiltelefoner passer ind under forældelsesreglen, for en repareret telefon er ikke repareret i den forstand som den regel dækker. De ødelagte dele bliver udskiftet, og forældelsesreglen gælder ikke udskiftede dele. |
Til Cyberguyen: Forældelsen på denne type krav er ikke 5 år længere. Det er ved at være nogle år siden, det blev ændret. Til lunddal: Der var faktisk en sag i Forbrugerklagenævnet (helt fra dengang, hvor forældelsen var 5 år), som blev afgjort i direkte modstrid med din påstand. En del i en videobåndoptager blev udskiftet på grund af en fejl. Da den nye del igen fejlede og skulle udskiftes, og forhandleren nægtede, blev FK's afgørelse, at det oprindelige krav om udbedring efter den første reklamation stadig ikke var forældet, og derfor skulle kunden ikke betale for en ny udskiftning. Man afgjorde endda oven i købet, at forbrugeren ikke kunne pålægges bevisbyrden for, at det var identiske fejl, når blot fejlen opstod i samme komponent (som vistnok var et modul bestående af mange komponenter, så der var plads til mange forskellige fejl, som ikke ville have været dækket af forældelse).
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
|
Sendt: 20-August-2010 kl. 09:17 |
JesperLund skrev:
Betingelsen for at udnytte returretten er også at varen returneres i samme stand som ved modtagelsen.
|
Nej, i væsentligt samme stand - og det ekstra ord må jo være der af en årsag.
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8680
|
Sendt: 20-August-2010 kl. 09:19 |
OK, jeg fandt bare en advokats udtalelse om at det kun galdt deciderede reparationer, men som du også kan se på længden af perioden, var udtalelsen af ældre dato, og loven var i øvrigt fra 1908.
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8680
|
Sendt: 20-August-2010 kl. 09:21 |
Rasmusdc skrev:
kommer an på meget.. hvad med fugt strippen, er samle kvaliteten den samme når man har haft skilt den ad.. (en telefon der knirker er måske ikke så fed |
Det er ikke værkstedet der står for disse - de sker under forhold lignende den oprindelige produktion.
Printplader og diverse indmad samles på samme måde som første gang.
|
 |
Gazerbeam
Bruger
Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 92
|
Sendt: 20-August-2010 kl. 11:19 |
Ja, jeg har selv været ude for det.
Kender i øvrigt nogen som er i Telenor og hos 3. Det er ifølge dem helt normalt, at Apple ikke reparer selv små ting men ombytter til en såkaldt SWAP eller refurbished telefon.
Det vil sige, at den får en ny skal, og så er det det. Kunderne få jo ikke noget, at vide om, at det er en brugt telefon.
Det der er min bekymring er, at dem de ombytter med jo har været indsendt for en eller anden fejl. Dvs. at de er tidligere defekte produkter. På den måde kan der jo alt andet lige komme produkter ud til kunderne som lider af nogle periodiske fejl som er svære at gøre noget ved.
Den telefon jeg havde indsendt til rep. havde en defekt knap, og jeg ville sådan set helst have at den blev fikset. Jeg ved jo at min egen telefon er blevet behandlet godt, og ikke fejler andet.
Grunden til, at Apple gør som de gør er vist at der er for dyrt at reparere her i landet, så de samler alle de defekte telefoner og sender dem til Asien. Det tager selvfølgelig for lang til for kunderne, så man udleverer bare en anden der er blevet lavet billigt i Asien.
/Gazerbeam
|
Philips 42PFL7606T (3D/DVB-T2) Yamaha YSP-3000 Lydprojekter Panasonic AE900 Projekter Samsung SMT-H3126 & H3106 Toshiba HD DVD 30 og E1 PS3 60GB & 40 GB
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
|
Sendt: 20-August-2010 kl. 11:22 |
lunddal skrev:
Årsagen til ombytningen er jo ikke at mobilen skal ombyttes, men man vælger at ombytte i stedet for at reparere.
En reparation giver jo ikke en ny to-årig reklamationsperiode på hele varen. |
Reglerne er klare: ombytning (eller omlevering som det hedder) skal ske til en ny vare, og der starter en ny to-årig reklamationsfrist med 6 måneders formodningsregel. Jeg har ikke lige tid til at finde et relevant link til forbrug.dk (måske senere). Jeg er klar over at der er andre end A..... som gør det, så det er ikke for at hænge nogen ud, men reglerne er ens for alle.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
|
Sendt: 20-August-2010 kl. 11:26 |
Gazerbeam skrev:
Grunden til, at Apple gør som de gør er vist at der er for dyrt at reparere her i landet, så de samler alle de defekte telefoner og sender dem til Asien. Det tager selvfølgelig for lang til for kunderne, så man udleverer bare en anden der er blevet lavet billigt i Asien.
|
Det er forbrugerne totalt ligegyldigt om reparationen udføres i sælgers baglokale eller i Langbortistan fordi det er billigere. Hvis A..... eller andre mener at det ikke er muligt at reparere forbrugeren egen vare inden for de tidsfrister som købeloven sætter, må sælger/butikken gøre brug af nogle af de andre afhjælpningsmetoder som købeloven angiver, for eksempel omlevering (ombytning til ny vare) eller ophævelse af købet (pengene tilbage).
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
|
Sendt: 20-August-2010 kl. 18:51 |
Hej Alle
Jeg understøtter jesper Lund.
Hvis Apple vælger at ombytte en telefon med en anden, som led i en reklamation, betyder det:
1) Du skal sige god for det.
2) Du får nye 2 års reklamationsret fra ombytningstidspunktet.
/Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
 |
thp1
Ny bruger
Oprettet: 12-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
|
Sendt: 20-August-2010 kl. 22:40 |
Jeg går ud fra at det er CR200 controlleren vi taler om. Det er et kendt problem at der kan forekomme dead spots på skærmen. Få den byttet på garantien.
|
 |
morten_b
Bruger
Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
|
Sendt: 24-August-2010 kl. 18:44 |
JesperLund skrev:
lunddal skrev:
Spørgsmålet er: hvis man har lov til at returnere et produkt efter 14 dage (ved internethandel i DK), hvad skal sælger og producent gøre med de returnerede produkter? |
Der er ikke noget i vejen for at et returneret produkt sælges som en ny vare. Betingelsen for at udnytte returretten er også at varen returneres i samme stand som ved modtagelsen. Nogle butikker sælger dog returnerede produkter med rabat, men det er ikke noget krav.
|
Der er en enkelt jurist i Forbrugerstyrelsen der har sagt det samme. Men jeg er ikke enig. I henhold til Købeloven skal en køber have al relevant information om varen der har betydning for køberens vurdering af varen. De fleste vil nok frabede sig at modtage "brugte" varer (afprøvede i forbrugeraftalelovens forstand), hvorfor det er en information der er afgørende for køberens vurdering af produktet, og derfor en mangel, hvis det ikke er oplyst at der er tale om en returvare.
|
 |
SLETTET_20120103
--
Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
|
Sendt: 24-August-2010 kl. 19:04 |
Det er ikke en mangel at en anden har afprøvet produktet. Produktet har præcis samme kvaliteter som en vare som ikke har været åbnet. At noget er returneret gør ikke produktet brugt - det er jo nemlig et krav at det returnerede produkt sendes tilbage i samme mængde og stand som ved modtagelse.
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
|
Sendt: 24-August-2010 kl. 20:01 |
Anima skrev:
det er jo nemlig et krav at det returnerede produkt sendes tilbage i samme mængde og stand som ved modtagelse. |
Ordlyden er "i væsentligt samme stand og mængde".
|
 |