recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Apple tvangslukker din iphone
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Apple tvangslukker din iphone

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Apple tvangslukker din iphone
    Sendt: 08-Februar-2016 kl. 12:08
Er det overhovedet lovligt?


Der kan snakkes side op og side ned om, hvor usikker en fingeraftryklæser (TouchID på Iphone) kan være. Men mig bekendt så har en lign slags eksisteret i adskillige år på bærbar computere. Og jeg har aldrig hørt om, at producenten ville, end ikke havde i tankerne, at blokere brugeren fra at bruge enheden, såfremt sensoren ikke var "original". 

Jeg kan godt forstå Apples bekymring. Men de kan satme ikke redde hele verden, og skal forøvrigt ikke gøre sig til herre over folks valg af reparationer på det måde. Det virker fuldstændig ude i hampen.



Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 12:39

The Apple way or no way.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 
Mvh
Flemming Larsen
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 
neej, jeg har Android men også Ipad og Imac, jeg hakker ikke på alt der omhandler Apple, de laver virkelig lækre produkter, også selvom de ikke er særlig sympatiske!
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 
neej, jeg har Android men også Ipad og Imac, jeg hakker ikke på alt der omhandler Apple, de laver virkelig lækre produkter, også selvom de ikke er særlig sympatiske!
Nu var det ikke dig jeg snakkede om. Men dem som absolut ikke, vil have Apple indenfor i hjemmet, er altså ret hurtige, til at kommentere på det. Det sker ikke den omvendte vej. Og det er bestemt ikke fordi, at der ikke er fejl på android. 
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 

Jeg har både iphone og android, ja sågar også ipad, samt android tablets, (og snart nok også en windows 10 mobil).
Hvordan synes du selv jeg skal opfatte dit indlæg?

Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 

Jeg har både iphone og android, ja sågar også ipad, samt android tablets, (og snart nok også en windows 10 mobil).
Hvordan synes du selv jeg skal opfatte dit indlæg?

Mit indlæg var til Radiomanden, som hvergang der er noget med Apple, lige skal støde en kugle. Så det havde ikke noget med dig at gøre. Og de værste er jo netop dem, som slet intet Apple vil have.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 
Host host... nu skal du vist vare din mund Wink
Er selv Android-bruger, men står også for resten af familiens iPads og iPhones når der skal opdateres og laves backup. Mener da bestemt IOS er et fint til dem der ønsker noget enkelt og ligetil at arbejde med.
Men jeg savner samme fleksibilitet som i Android og derfor skifter jeg ikke.
Så jeg er også en af ALLE Android-brugere som heller ikke hakker på IOS, men blot kommenterer... sagligt forhåbentligt!
Big smile Jes
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 14:04
Fejl!

Redigeret af Jessemand - 08-Februar-2016 kl. 14:05
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 
Host host... nu skal du vist vare din mund Wink
Er selv Android-bruger, men står også for resten af familiens iPads og iPhones når der skal opdateres og laves backup. Mener da bestemt IOS er et fint til dem der ønsker noget enkelt og ligetil at arbejde med.
Men jeg savner samme fleksibilitet som i Android og derfor skifter jeg ikke.
Så jeg er også en af ALLE Android-brugere som heller ikke hakker på IOS, men blot kommenterer... sagligt forhåbentligt!
Big smile Jes
Hold da op, hvor føler i jer truffet. Det pisser mig af, når sådan en som radiomanden, hvergang lige lukker noget lort ud. Det er dem som intet har med Apple at gøre, som er de værste. Prøv at tage ind på ekstra bladet, og gå ind i Apple nyheder. Hvergang står de på ryggen af hinanden, for at hakke/lukke lort ud. Så prøv at gå i android nyheder. Der sker ikke det samme.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Hold da op, hvor føler i jer truffet. Det pisser mig af, når sådan en som radiomanden, hvergang lige lukker noget lort ud.  

Kunne du så ikke adskille disse, i stedet for at skrive, "alle". Mig bekendt så er radiomanden ikke "alle". Han er ikke engang tæt på! Faktisk kan han nærmest ikke komme længere fra at være det!

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

 Det er dem som intet har med Apple at gøre, som er de værste. Prøv at tage ind på ekstra bladet, og gå ind i Apple nyheder. Hvergang står de på ryggen af hinanden, for at hakke/lukke lort ud. Så prøv at gå i android nyheder. Der sker ikke det samme.

Det findes der faktisk mange forklaringer på. 
Een af dem er eksempelvis som vi snakker om her, at Android ikke er et lige så lukket system. Og slet ikke hvor Google går ud og decideret tvangslukker enheder, som ikke partout følger deres anvisninger.

Jo mere jeg tænker over det, så ligner det altså:
Google tager sige brugere alvorligt, og forventer at de kan tænke selv og stå til ansvar for deres valg.
Hos Apple der er det stik modsat. Apple tager brugernes penge alvorligt, men har ikke den store tiltro til, at de kan tænke selv. Derfor ser Apple det som et must her i livet, at de må umyndiggøre brugerne, og tage ansvaret fra dem.
Problemet er bare, at Apple tager ikke ansvaret for dem, ikke såen helt rigtigt alligevel. Det må gerne lyde sådan, og deres brugere må også gerne tro det. Men når det kommer til stykket, så står Apple ikke og holder brugerne skadeløse, når deres iphone er blevet hacket, deres konti er blevet tømt, deres personlige data lænset. Apple indsamler heller ikke brugerens mere eller mindre ublu personlige billeder/videoer, der vælter rundt på hele internettet, efter den er blevet hacket.
Men Apples brugere må gerne tro, at det er det de gør. Det har Apple det helt fint med, for så kan de lige smide et par ekstra dollars på enhederne.

Det værste - Rigtig mange Apple brugere tror gud hjælpe mig også på det!

Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg slet ikke den her debat skal handle om Apple kontra andre. Det er en hel principiel sag om, hvorvidt man kan tillade sig at tvangslukke et helt system, fordi brugeren har valgt alternative dele.
Jeg befinder mig ikke i et stadie, hvor jeg på nogen som helst måde kan acceptere sådan et tiltag. Det er total magtmisbrug ud over alle grænser. Og det mener jeg, uanset om det er Apple eller andre, uanset om vi snakker mobiltelefoner, biler, computere eller andet.
Det eneste tidspunkt jeg kan acceptere det på, det er hvis producenten så vitterlig gør det rigtigt og gennemført. Dvs de tager HELE ansvaret! Men den del kommer aldrig til at ske.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu