|
Arcam rDac har ikke givet forventet løft... |
Besvar | Side <123> |
Forfatter | |
Mr. Claude
Guld medlem Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1128 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvad er det du lytter på fra Apple tv´et??
|
|
Rasmus8D
Guld medlem Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 1336 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det musik fra mit iTunes bibliotek fra iMac.. Mest af det er egne cd'er i lossless... ;)
|
|
opzouten
Guld medlem Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Funktioner
Tak(0)
|
Har aldrig forståen de såkaldte audiofiles trang til at holde signaler i det analoge domæne. Hvis en forstærker/mixer er konstrueret ordentlig ville jeg foretrække at holde det i det digitale domæne. Det er langt mere robust overfor alverdens ydre påvirkninger.
De fleste DA/AD-convertere der produceres i dag lyder rigtig godt. Har fornylig testet en i forbindelse med et projekt på arbejde. Den har et dynamikområde på 88 dB, men det lyder rigtig godt, og jeg vil vædde med med de fleste ville have svært ved at skelne signifikant i forhold til burr-brown eller lignende, i en blind-test. I min optik er det langt vigtigere, at have en strømstærk forstærker der er matchet godt med gode højttalere, og det hele placeret i et rum der er akustisk reguleret. Specielt sidstnævnte kan gøre større forskel end alverdes convertere, kabler, og fokus på lydmæssige petitesser, der ligger 90-100 dB eller mere nede i dynamikområdet.
|
|
Rasmus8D
Funktioner
Tak(0)
|
Kan godt være forventningerne bare var for høje, men er overbevist om der intet er sket, tror det er onkyos dac der stadig overruler...
|
|
Vanderlay
Guld medlem Oprettet: 01-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1168 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du har ret i, at digital overførsel i princippet burde være at foretrække, men med de fleste produkter er der bare langt fra princippet til virkeligheden, ikke mindst fordi lyden jo skal laves analog på et tidspunkt, og derfor er det ofte vigtigt, at det sker i det apparat, der kan gøre det bedst, men selvfølgelig kun, hvis den analoge lydkvalitet kan fastholdes efter dac'en, dvs. at den ikke bliver smadret i en surroundforstærkers forforstærker (som jeg gætter på er problemet her - uanset om Onkyo så holder det analogt eller ej) Jeg får i hvert markant bedre lyd via de analoge udgange på min cd-afspiller (og helt uden om surroundreceiveren) end ved at køre lyden digitalt via HDMI. Jeg tror ikke det udelukkende handler om, hvilken DAC-chip, der sidder i, da det er mindst lige så vigtigt, hvordan hele den analoge signalvej er konstrueret. Og det at slippe uden om en surrondforstærkers forforstærker gør efter min erfaring en kæmpe forskel. |
|
Mr. Claude
Funktioner
Tak(0)
|
Det handler jo ikke om selve D/A konverten men lyddelen der følger efter. Som jeg har skrevet om før... men de fleste er enormt fokuseret på selve konverteren. Prøv at kigge ned i en billig og dyr cd afspiller og ser selv hvor stor forskel der er i komponent antal (og kvalitet) og DÈT gør den store forskel. |
|
Mr. Claude
Funktioner
Tak(0)
|
[QUOTE=opzouten]Har aldrig forståen de såkaldte audiofiles trang til at holde signaler i det analoge domæne. Hvis en forstærker/mixer er konstrueret ordentlig ville jeg foretrække at holde det i det digitale domæne. Det er langt mere robust overfor alverdens ydre påvirkninger.
Tror du har misforstået hvad audiofiles trang er.... idag er musikken jo digital (undtagen vinyl osv..) MEN på et tidspunkt skal det jo laves om til analog lyd som ørerne kan opfatte og DER er der stor forskel på hvordan det gøres. Efter D/A konverteren har sendt et signal videre til lyddelen.... Syntes også det er forkert rDAC og lignende produkter omtales en D/A konverter. Man burde kalde det en "D/A lyddel" eller som i pc verdenen: et "lydkort". Feks...
|
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det gør den så godt som 100% sikkert hvis du bare har brugt en tilfældig analog indgang. Kan du høre en lille forskel er det bare hvordan din DAC lige farver lyden. |
|
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon |
|
Rasmus8D
Funktioner
Tak(0)
|
Skal hjem og prøve og rode noget mere med indgangene, tror det er noget med det, er næsten overbevist jeg ikke kunne høre forskel!
|
|
snadepind
Bruger Oprettet: 19-Juli-2010 Status: Offline Point: 135 |
Funktioner
Tak(0)
|
Kan se, at Steve Jobs linker til mit gamle indlæg :-)
Jeg skal ikke kloge mig på om du har problemer med den analoge signal vej. Men jeg vil da gerne byde ind med mine begrænsede erfaringer. Jeg fandt, at forskellen mellem Sonos Dac og rDac var uendeligt begrænset i mit setup. Måske en smule anderledes i toppen, men bestemt ikke noget jeg ville betale 3000 kr. for. Det var med en 5000 kr. stereo forstærker + XTZ 99.36. Min pointe er, at din forstærkers Dac måske er på niveau med min Sonos Dac og at din surround forstærker måske spiller stereo på niveau med min 5k forstærker => du kan heller ikke høre nogen forskel. UPDATE: Din surround forstærker til 6-7.000 kan sandsynligvis slet ikke måle sig med en stereo forstærker til 5000 kr. og så drukner den hørbare forbedring!!!
Redigeret af snadepind - 18-April-2012 kl. 16:28 |
|
Pioneer LX5090H (Bumtious)
Pioneer VSX-919-ASK, XTZ 99.36, XTZ 99.26 Shielded PS3 + Popcorn Hour A-200 Movieka Alu Edition + Samsung Yousee Box Sonos CR200+ZP90+ZP120, B&W DM 602 S3, Verbatim NAS. |
|
Rasmus8D
Funktioner
Tak(0)
|
Nej jeg må indrømme at jeg kan vitterlig ikke høre forskel... Har i aften rodet mere med at sætte den til i analog ind, den der er beregnet til multikanal ind. Det hjalp heller ikke, har læst alle manualer igennem... Altså i et split sekund var jeg måske bange for jeg hørte en snært af forskel... Men er vitterlig ikke sikker... At det skal være så svært og høre forskel, gør i hvert fald investeringer dårlig....
De nok bedre givet ud efter en stereo forstærker med main In... |
|
Steve Jones
Guld medlem Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Funktioner
Tak(0)
|
Steve jobs?
|
|
Besvar | Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |