recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - AT lærred og "bag dug"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

AT lærred og "bag dug"

Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 19:32
Du kan købe Veltex her: http://www.sf-raum.de/shop/index-n-Designfolien-cP-28.html

Godt nok ikke metermål,men så kan du købe 5m ad gangen.
Til top
Ole_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2014
Sted: Danmark
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 19:53
Det er for at komme refleksioner fra bagvæggen til livs. Skal bruges i en screenwall. Lyden kan ellers blive ret "hul"
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Du kan købe Veltex her: http://www.sf-raum.de/shop/index-n-Designfolien-cP-28.html

Godt nok ikke metermål,men så kan du købe 5m ad gangen.

Takker Jonas

Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af Ole_M Ole_M skrev:

Det er for at komme refleksioner fra bagvæggen til livs. Skal bruges i en screenwall. Lyden kan ellers blive ret "hul"

Mine højttalere kommer stort set til at stå som de gør nu, bare med et lærred foran.
Er det lærred der reflekterer lyden tilbage.?

Til top
Ole_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 20:22
lærredet gør det vist kun værre. Spørg Jonas, det er ham der er experten!
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 20:43
Hvis du vælger ikke at bygge en baffle wall, bør du, ligesom jeg, dæmpe lydrefleksioner bag lærredet betydeligt, da det giver en bedre retningsbestemmelse på lyden, og du jo alligevel har plads til det, uden at det optager plads i rummet. Jeg synes baffle walls er overvurderet og besværlige. I alle de projektor studier vi har hos Nordisk Film er der et stort rum bag lærredet og det samme gælder for rigtig mange biografsale.

Det er forskelligt fra lærred til lærred hvor langt højtalerne bør stå fra lærredet. Med Seymours XD-lærred er afstanden ligegyldig, ifølge Seymour. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Jeg synes baffle walls er overvurderet og besværlige
Sorry for off-topic, men har du rent faktisk oplevet baffle wall vs. non baffle wall i samme rum? 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Jeg synes baffle walls er overvurderet og besværlige
Sorry for off-topic, men har du rent faktisk oplevet baffle wall vs. non baffle wall i samme rum? 

Nej det kan jeg ikke påstå. Men jeg kalder dem overvurderet ud fra den overbevisning, at hvis det ikke er noget der bruges, hvor der arbejdes professionelt med lyd til film, så tilføjer man altså et forhold til lyden, som den ikke er mikset under.

For mig er målet, at komme så tæt på de omstændigheder som lyden er blevet til under. Og hvis man bruger MK 150 højtalere har man jo god mulighed for at komme tæt på den lyd, der blandt andet findes hos Nordisk Film, hvorfor så tilføje elementer der distancere dig fra den oprindelige lyd?
Til top
Ole_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 20:59
Bafflewalls har jo den fordel, at den rydder fuldstændig op i frekvensområdet fra 200hz og ned. Et område alle har problemer med af mindre eller større grad - et utrolig vigtigt område. Det ændrer jo ikke på lydkarakteren fra højttalerne.. Overvejer selv sådan en bafflewall, da mine største problemer også ligger dér. Men ved ikke om jeg gider :)
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 21:01
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 21:04
Gonzo, jeg synes det er en ulogisk måde at tænke på. Baffle wall tilføjer jo ikke noget til lyden - den fjerner "fejl". Jeg har direkte erfaring med det i samme rum, samme højttalere og samme target kurve.

Derudover synes jeg det er forkert, at bruge danske studier som referencen... Danmark er et dejligt land, men jeg tror ikke det er her vi skal kigge hvis vi vil finde et reference-grade screening room. 

Men det kan blive en lang diskussion og har intet med Streckers AT-lærred at gøre (medmindre han selvfølgelig beslutter at lave bafflewall). 

Redigeret af Jonas_h - 25-Marts-2015 kl. 21:06
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af Ole_M Ole_M skrev:

Bafflewalls har jo den fordel, at den rydder fuldstændig op i frekvensområdet fra 200hz og ned.

Det må jeg erklære mig uenig i! Det er korrekt at det kan ændre karakteristikken af baslyd, men at påstå at den "rydder fuldstændig op" er lige i overkanten. Basrefleksioner opstår jo også mange andre steder i rummet, end rundt om og bag ved subwooferen. Jeg er tilhænger af Basstraps frem for baffle walls, men her behøver vi jo heldigvis ikke være enige. Som beskrevet overfor, fortrækker jeg at prøve at genskabe de forhold filmene mikses under. Og jeg har endnu ikke været inde i et lydstudie med en baffle wall og jeg har været i mindst 10 forskellige studier.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu