recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - AT lærred og "bag dug"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

AT lærred og "bag dug"

Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Derudover synes jeg det er forkert, at bruge danske studier som referencen... Danmark er et dejligt land, men jeg tror ikke det er her vi skal kigge hvis vi vil finde et reference-grade screening room. 

Nu er det således at et studie der bruges til at mikses et Dolby soundtrack i, skal godkendes af Dolby, og jeg tror ikke at du skal undervurdere de tekniske forhold vi har Danmark. Udstyret der bruges er af mere eller mindre af samme standard over hele klode, da det er en minimal udgift i forhold til, hvad det ellers koster at lave bare en film og der kan mikses mange film i et studie.

Jeg har igennem tiderne læst et par artikler om at bygge studier i Sound & Picture (http://soundandpicture.com/) og jeg erindre ikke nogensinde at ha' læst om en bafflewall.

Jeg siger ikke, at baffle walls ikke gør noget godt for lyden, men det er bare ikke de forhold lyden bliver til under. Hvis man synes at det resultat man får ud af en baffle wall er god, så skal man da bygge en baffle wall!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 21:33
Hvis vi kaster "Hvis profferne gør det, må det være rigtigt" kortet, så kan jeg også være med: http://www.genelec.com/learning-center/presentations-tutorials/flush-mounting/

Summary

A well designed flush mounted speaker system will remove several problem sources in the reproduction chain, helping to attain the goal of absolutely accurate and true sound reproduction

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 21:44
Jonas, jeg er ikke ude på at føre krig. Jeg har bare ikke den samme tilgang til det som jer. Hvilket gør at I konstant sætter spørgsmålstegn ved den måde jeg synes tingene skal løses på. Jeg argumentere, ved at sige, at det ikke er ting jeg selv har fundet på, men er løsningsmodeller som bruges i det miljø jeg befinder mig i, og at jeg derfor tager min viden og erfaring med derfra. At Genelec skriver om at indbygge højtalere ændre jo ikke det jeg ser og oplever i min hverdag.

Det er lidt den evindelige hifi-debat, hvor alle mener at den måde, eller det grej, eller den lyd netop de selv tilsigter, er den eneste rigtige. Jeg går ikke ind for baffle walls - er det ok med dig?
Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 21:44
* henter popcorn *
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 21:50
Det kunne være spændende at se frekvensresponsen på LCR i et non baffle studie faktisk.

Seymour XD dug = 4-5m+
Seymour UF dug = 3-4m+

Det er min personlige mening og jeg er sart mht dug artefakter.

Mit næste rum bliver med XD dugen såfremt jeg kan sidde på 5m+.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 22:01
Submaniac >>> jeg sidder 3,8 meter fra en XD dug, er der er ingen struktur at se overhovedet. UF-dugen synes jeg, ud fra den lille prøve jeg har, virker lidt mat og trist i farverne. Så jeg vil bestemt tage springet til XD, hvis jeg sidder minimum 3,5 meter fra lærredet.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 22:08
En anden fordel ved en baffle wall er at den booster bassen mellem ca. 90-100 og 200 hz med 6 dB + .. Det er sgu meget gratis headroom.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 22:09
Jeg ser desværre XDens struktur/texture ganske tydeligt på fx hvid himmel fra lige omkring 420cm hvor jeg oprindeligt testede den mod UF. Har sidenhen flyttet sofa frem til 380cm fra 305cm bredt scope lærred.

Kan man leve med XD på kort afstand = fedt, men kun ens egne øjne kan afgøre. Eneste kortafstandsduge jeg kunne leve med er UF og EN4K.

Mht lys/farve på UF så er den jo gain 0.8 så kræver en del mere lys. Sætter man UF overfor XD vil XD oftest "vinde" mht punch da vi generelt foretrækker et lyst billede. Ser man UF alene og har lys nok mangler den ikke punch.

Som med så meget - test selv før køb.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 22:21
Submaniac, du må sgu ha' et utrolig godt syn. Jeg troede mit syn var godt, da konen tit siger, "hvordan kan du læse det på denne afstand?" Og jeg har aldrig fået målt en synsfejl. Så jeg tager hatten af, for at du kan se struktur i lærredet på den afstand.

Therien >>> jeg forstår ikke rigtig hvordan en baffle wall både kan ryde helt op i alle unoder og samtidig booste et bestemt frekvens område, et er jo modsigende påstande. Har dør før hørt at en baffle wall giver kraftigere bas, men spørgsmålet er vel om det er tilsigtet og noget man ønsker?
Til top
Ole_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2014
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 22:30
Det boost en bafflewall giver er jo netop med til at fjerne de problemer alle har i det område ( dips ). Efterfølgende eq'er man bare det boost væk. Dvs. Dips'ene bliver rettet op og resten bliver bare justeret til med eq
Til top
Ole_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2014
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 22:31
Det boost en bafflewall giver er jo netop med til at fjerne de problemer alle har i det område ( dips ).
Efterfølgende eq'er man bare det boost væk. Dvs. Dips'ene bliver rettet op og resten bliver bare justeret til med eq
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 22:58
@ Gonzo

Jeg ved ikke hvorfor en baffle wall gør som den gør, jeg har ikke sat mig ind i teorien bag.. Jeg kan bare konstatere at den gør det "man" siger den gør.. Dette gælder også subwoofere.. Som Ole siger, så EQ'er man det ned og får headroom - 80 >200 hz er så mega vigtigt et område.. Jeg mener at konsensus er at man oplever at lyden panorerer bedere på lærredet, jeg overvejende enig men det er spekulation og smag..

Redigeret af Therien - 25-Marts-2015 kl. 22:59
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu