recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - At spille en højttaler til
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAt spille en højttaler til

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
biggo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2006
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 163
Direkte link til dette indlæg Emne: At spille en højttaler til
    Sendt: 28-Marts-2009 kl. 18:19
Hej eksperter.

Har lige købt nye højttalere. Selv om der blot er tale
om et par Micropods så blev jeg alligevel anbefalet at
"spille dem til" før jeg kunne vurdere dem. Det er så
vidt jeg ved meget normalt.

Men hvad skyldes det egentlig? Hvordan forandrer lyden
sig fra ny til når den er spillet til?

Er det både diskant, mellemtone og bass der nyder godt
af det?

Er det vigtigt at en højttaler spilles til ved høj
lydstyrke... og i hvor lang tid taler vi?
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 18:25

Ved almindelige højttalere må det være et spørgsmål om at membramer, ophæng og spoler bliver "motioneret", således at det hele bliver lidt mere smidigt end når det forlader fabrikken.

Jeg har selv spillet mine højttalere til ved at spille meget blandet musik, halvhøjt og lavt, og når vi forlader hjemmet sætter jeg et radioprogram til at spille med moderat styrke. Først efter 14 dage spillede jeg med høj styrke, men jeg ved ikke om det er den rette fremgangsmåde

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
biggo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2006
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 163
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 18:34
Ja, jeg kan godt se logikken i at indmaden skal
"motioneres". Det vil dog undre mig, hvis en ny
højttaler ikke skulle kunne holde at spille højt. Hvis
det var tilfældet ville man vel blive advaret imod det??

Når du så har spillet en højttaler til, kan du så rent
faktisk høre forskel? Eller er der i bund og grund tale
om psykologi? Jeg synes også min bil kører bedre når den
lige er blevet forårsrengjort
Til top
A_Nielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 754
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 18:50
Tror det kommer meget an på højtaleren - jeg oplevede helt klart en forbedring på mine højtalere og sub efter en uges tilspilning. Tro nu ikke at der kan se noget ved at spille højt fra start af.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 19:19
Jeg tror såmen heller ikke der sker noget ved at spille højt,men jeg vælger bare at spille dem til stille og roligt
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 19:42
En højtaler skal spilles til, faktisk kan et sæt helt nye højtalere godt være lidt af en skuffelsei forhold til de måske tilspillede højtalere man lyttede til i lytterummet.

jeg tror nok man skal regne med 3 uger til en måned, før de lyder som de skal. Eller som de i virkeligheden lyder frem over. Helt nye enheder er ikke tilstrækkelig bløde i ophænget til at være ok.
 
Man kan meget klart høre forskel på nye højtalere og tilspillede, det er næsten en hel anden lyd sommetider. Hvis man nu hører dem som nye og siden efter en passende tid, Har man dem selv bemærker man det nok ikke så meget, da man vænner sig langsomt til forandringen. Jeg har tit været med til at købe højtalere og har derfor haft en pause før ny lytning.

Hvis fx diskanten kunne opleves lidt skarp, så forsvinder det indtryk måske helt, naturligvis afhængig af om det er en kvalitets højtaler vi snakker om.

Man kan spille normalt højt fra starten af, det skal man faktisk hvis man ikke vil vente for længe på et resultat. Der er jo ikke noget ved enhederne der indikerer at de ikke skulle kunne at spille højt i starten.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 20:04

Det er ikke meget anderledes end en motor, du vil ikke blive anbefalet at tage din sprit nye bil ud og så give den fulde omdrejninger fra start af, tingene skal sidde ordedntligt sammen før end den kan tål 5000 omdrejeninger i 2. gear.

Jeg plejer at spille til ved at lade højttalerne stå mod hinaden i modfase, tæppe over, og fornuftigt volumen mens jeg er på arbejde.

hovedreglene hedder 100 timer, den kan man sagtens nå på en uge, men nogle højttalere, især hvis kantophænget er lavet af et meget stift materiale, kan have væsentligt længere tilspilning. Et godt eksempel er Boxters shark enheder, nye fra kassen kan enheden stort set ikke flyttes pga stivhed i ophænget, men giv dem heftig tæv i en måned, og de er nioget mere medgørlige, hvilket naturligvis åbner op for en mere nuanceret og præcis gengivelse. De fleste diskanter har stor glæde af tilspilnign da ofte kan lyde skarpe fra kassen, og mange mellemtone enheder har ligeledes tendens til kasselyd pga. at spider og kantophæng holder enhedens bevægelse utilsigtet tilbage indtil man begynder at få dem tilspillet.

Hvor meget og hvor lidt en højttaler ændre lyd afhænger af den enkelte konstruktion. nogle ændre fuldstændigt karakter fra kassen og til tilspillet, mens andre blot får en mere sammenhængende lyd. der er naturligvis en hvis psykologisk tilvæningsfaktor i det, men jeg vil dog vove påstanden at den ændring man oplever efter den initiale tilspilning skyldes mekaniske ændringer, og ikke psykologiske. som nævnt i starten, så er tricket med tæppet og modfase glimrende, idet man ikke er til stede imens at højttaleren spilles til. 

Crown - there is no substitute.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 21:18
Man kan også sagtens være skuffet over lyden i det nye sæt højttalere, i forhold til det sæt man har hørt spille i butikken, men vil efter tilspilning af det nye sæt, gradvis opnå samme detaljer som i det demonstrerede sæt.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
biggo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2006
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 163
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 23:49
Tak for de mange gode indlæg
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 03:05
Du skal bare spille dem helt som du har lyst til. De
tager ikke skade af at spille for højt og alt det med
modfase osv er der slet ingen grund til hvis du ikke
står og hopper for at få dem tilspillet. Jeg har selv
bare ladt mine køre og brugt dem som jeg ville gøre hvis
de var tilspillet.

Mht til forskellen er det MEGET forskelligt. Mine XTZ'er
ændrede sig meget på de første 20-30timer. Fra at være
næsten dåseagtige i lyden til at være en super højtaler.
Så lyt du bare til alt det musik du plejer lige så højt
du plejer og tag en hver forbedring som en gave
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Det er ikke meget anderledes end en motor, du vil ikke blive anbefalet at tage din sprit nye bil ud og så give den fulde omdrejninger fra start af, tingene skal



Sig mig engang Kim Olsen, har du nærstuderet hvordan en højtaler enhed ser ud? det har ikke det fjerneste med en bilmotor at gøre, hvorfor man heller ikke kan lave en sammenligning.

Du siger ellers mange fornuftige ting flere steder om emnet højtalere, men det der er forkert. Der er intet som helst der forhindrer at man spiller højt på en ny højtaler.

En bil er noget helt andet. Og med den har du ret med hensyn til belastning i starten.
 


Redigeret af Ken_T - 29-Marts-2009 kl. 09:59
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Det er ikke meget anderledes end en motor, du vil ikke blive anbefalet at tage din sprit nye bil ud og så give den fulde omdrejninger fra start af, tingene skal



Sig mig engang Kim Olsen, har du nærstuderet hvordan en højtaler enhed ser ud? det har ikke det fjerneste med en bilmotor at gøre, hvorfor man heller ikke kan lave en sammenligning.

Du siger ellers mange fornuftige ting flere steder om emnet højtalere, men det der er forkert. Der er intet som helst der forhindrer at man spiller højt på en ny højtaler.

En bil er noget helt andet. Og med den har du ret med hensyn til belastning i starten.
 

Jeg vil nu give Olsen ret langt hen ad vejen, dog tror jeg ikke der er det store at vinde ved gennemsnitshøjttaleren, men snakker vi high-end KAN der være noget at hente, og læg mærke til at jeg skriver KAN.     Det er klart at hvis man investerer i højttalere til 15-30.000 kr. stk. eller mere, så er det fordi detaljer betyder meget, hvor imod man kunne forestille sig at eks. et surround-setup ikke har samme fokus på detaljer,om end vi vel alle ønsker bedst mulig lyd for pengene.

Mht. at sammenligne med bilmotorer, så er det jo idag nærmest ikke nødvendigt at køre en motor til da marginalerne i stempler,stempelringe, cylindrer, foringer, krumtappe,lejer m.m. i høj grad er fremstillet med nøjagtigheder ned til 1000 dele af en milimeter.

Således kan man MÅSKE antage at det samme er gældende med højttalere, MEN her er der stadig en stivhed i højttalerne som løsnes op når de er spillet til. Om det så decideret skader at spille højt fra starten vil JEG lade stå uvis (fra min side), men JEG vil til en hver tid spille højttalere til som jeg altid har gjort. 

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu