recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - At spille en højttaler til
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAt spille en højttaler til

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 11:08

Kan det passe at lyden ændre sig lidt efter en 10 minutters spille tid. Jeg Syntes tit at der kommer lidt mere kraft på bassen på efter 10 minutter. Her mener jeg dog ikke et helt nyt sæt. 

Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 11:54
Man kunne vel godt forestille sig at en højttaler også spiller bedre når den er varm, i forhold til når den er helt kold ?
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 13:37

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Sig mig engang Kim Olsen, har du nærstuderet hvordan en højtaler enhed ser ud? det har ikke det fjerneste med en bilmotor at gøre, hvorfor man heller ikke kan lave en sammenligning.

Det kaldes billedsprog, og er ganske alment accepteret i det danske sprog.

Bil sammenligningen kommer idet at man normalt søger at finde noget alle kan relaterer til i en diskussion 

Jeg skriver intet om at motorkonstruktionen er ens, men at tilspilning/tilkøring er det samme.

Læs venligst mit indlæg ordret, uden at lægge din egen betydning i det


Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Du siger ellers mange fornuftige ting flere steder om emnet højtalere, men det der er forkert. Der er intet som helst der forhindrer at man spiller højt på en ny højtaler.

Jeg har aldrig påstået noget andet, tværtimod hvis du eller gad læse hele indlægget inden du farer i flint.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

En bil er noget helt andet. Og med den har du ret med hensyn til belastning i starten.

Du starter med at sige at sammenligningen er helt ved siden af, men nu er det pludselig en god sammenligning? Kan du bestemme dig?

 

Og ja, jeg har nærstuderet en del enheder. 



Redigeret af kim olsen - 29-Marts-2009 kl. 13:40
Crown - there is no substitute.
Til top
sund Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 17:03

Under tilspilningen af en højttaler er det hovedsageligt  kantophæng og spideren man tilspiller. Funktionen er at eftergiveligheden i det nævnte ikke er på plads fra ny af. Ved at motionere tingene opnås den eftergivelighed der ønskes. Lidt som når man monterer en ny rem på en pladespiller. Den vil i den allerførste tid strække sig lidt, og i den næste lange tid ikke meget, om overhovedet. Er det dårlig gummi dør den med tiden, på samme måde som visse kantophæng.

Det samme gør sig gældende for visse dele af en bil, for eksempel sæder og affjedring. De fleste der har prøvet en ny bil og sammenlignedt med en der er lidt ældre magen til, kan mærke at sæderne bliver lidt blødere. Det samme gør sig gældende for visse komponeter i undervognen, så bilen med tiden kører mere behageligt, bæødere, og oven i købet sommetider kan hænge bedre fast.

Med hensyn til motoren, gearkasse og enkelte andre dele er det en anden sag. Delene er forarbejdet, og det efterlader en overflade med en vis struktur, som holdses adskilt fra en anden overflade med en film af olie. Det er derfor olietrykket er en vigtig del af en bils funktionalitet. Når bilen er helt ny har overfladerne bedst af at "vænne" sig til hinanden, så srtukturen i overfladerne enten forsvinder eller tilpasser sig hinanden, så oliefilmen er helt homogen og kan bære, også under hård belatsning. Hvis der er bare det mindste brud i oliefilmen kan det få alvorligekonsekvenser for bilens holdbarhed. Enhver der har "frosset" en motor ved hvordan det lyder og hvilke øjeblikkelige konsekvenser det har.

En højttaler har ingen overflader der skal tilpasse sig hinanden idet der ikke er nogen kontaktflader, der skal "vænnes" til, så den kan tåle at få bank med det samme. Og hvis man vil vide om den er i orden er det bedre at vide med det samme end lige når garantien er udløbet.

Jeg har altid spillet mine til ved at spille på dem som jeg plejer med det samme, og sætte dem til at susse med FM-sus når jeg ikke er hjemme i den første tid, til jeg synes det ikke længere har en indvirkning på lyden.

Med hensyn til at tingene lyder lidt bedre efter ti-femten minutter, er det lidt som med førnævnte bil, den kører også bedre efter ti-femten minutter, så er tingene ved at opnå det der kendes som arbejdstemperatur. Som dækkene på en mc, der binder bedre når de er varmet lidt op.

mvh sund,I'm only in it for the music
Til top
sund Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 18:57

Jeg kom til at tænke på, at jeg på en bilfabrik, så dem speede motoren op til max omdrejninger i et for mig temmelig langt tidsrum, ved enden af samlebåndet. Og de gjorde det med en kold motor. Reletivt overrasket spurgte jeg hvorfor, med henvisning til at "fryde" motoren lige der, med det samme. Svaret var: Bedre her end ude hos en kunde. Jeg sourgte om kunder kunne forventes at finde på det, og svaret var: Næh, ikke så tit, men den sidste idiot var jo ikke født endnu. Hvis mororen stod af, byttede de den bare ud.

På en højttalerfabrik jeg har været på, var den sidste station i produktionen en målestation, hvor man målte om højttalerne overholdt de fastlagte normer med hensyn til fase, frekvensgang osv. En af de test der blev udført kaldtes"rub and buzz"-test, som i al sin enkelthed går ud på at belaste højttaleren så tæt på max. som man kan uden at fise noget af, men stadig til grænsen. "Rub and buzz"-testen afslører med det samme om der er fejl på nogen af enhederne eller om de kan tåle det forventede uden at skrabe på (rub) eller rasle (buzz), selv under max. belastning.

Som de sagde: Heller her end ude hos kunden. Og tro mig højttalerkunderne skruer ofte op med det samme de har pakket ud. Inklusive mig.

mvh sund,I'm only in it for the music
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Sig mig engang Kim Olsen, har du nærstuderet hvordan en højtaler enhed ser ud? det har ikke det fjerneste med en bilmotor at gøre, hvorfor man heller ikke kan lave en sammenligning.

Det kaldes billedsprog, og er ganske alment accepteret i det danske sprog.

Bil sammenligningen kommer idet at man normalt søger at finde noget alle kan relaterer til i en diskussion 

Jeg skriver intet om at motorkonstruktionen er ens, men at tilspilning/tilkøring er det samme.

Læs venligst mit indlæg ordret, uden at lægge din egen betydning i det


Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Du siger ellers mange fornuftige ting flere steder om emnet højtalere, men det der er forkert. Der er intet som helst der forhindrer at man spiller højt på en ny højtaler.

Jeg har aldrig påstået noget andet, tværtimod hvis du eller gad læse hele indlægget inden du farer i flint.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

En bil er noget helt andet. Og med den har du ret med hensyn til belastning i starten.

Du starter med at sige at sammenligningen er helt ved siden af, men nu er det pludselig en god sammenligning? Kan du bestemme dig?

 

Og ja, jeg har nærstuderet en del enheder. 



Jeg har læst hvad du siger i andre sammenhæng og du har den sjoveste ordkløverstil, Kim Olsen, men det er ikke mig.  Du kan ikke snakke dig ud af det
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 20:14
Med hensyn til at en højtaler syntes at spille bedre efter en 10 minutters tid, er det så mon ikke snarere den forstærker man har der bliver varmet op og derfor efterlader et indtryk af en bedre lyd.

Det er ikke alle forstærkere der i samme grad lyder bedre, men nogle skal faktisk varme op for at yde deres bedste.

Og så syntes jeg i øvrigt der har været mange interessante kommentarer i denne tråd. Tak for dem.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 20:20

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

[
Jeg har læst hvad du siger i andre sammenhæng og du har den sjoveste ordkløverstil, Kim Olsen, men det er ikke mig.  Du kan ikke snakke dig ud af det

Snakke mig ud af hvad? at du ikke forstår billedsprog eller at du ikke vil anerkende at jeg ikke har udtalt mig om det du forsøger at bonge mig for?

jeg hader at være så pedantisk, men jeg kan ikke fordrage når folk fejlciterer mig eller påstår at jeg har udtalt dette eller hint når det ikke er tilfældet.

og der er forskel på at være ordkløver, og på at man ikke bryder sig om andre folks meget relative forhold til sandheden.

Crown - there is no substitute.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 20:20

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Med hensyn til at en højtaler syntes at spille bedre efter en 10 minutters tid, er det så mon ikke snarere den forstærker man har der bliver varmet op og derfor efterlader et indtryk af en bedre lyd.

Det er ikke alle forstærkere der i samme grad lyder bedre, men nogle skal faktisk varme op for at yde deres bedste.

Og så syntes jeg i øvrigt der har været mange interessante kommentarer i denne tråd. Tak for dem.

Jo, det må vel gælde for forstærker så vel som højttaler at de bliver mere livlige når de er varme ? Eller også gør de ikke,men teoretisk kunne der være en forskel

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Jo, det må vel gælde for forstærker så vel som højttaler at de bliver mere livlige når de er varme ? Eller også gør de ikke,men teoretisk kunne der være en forskel



Ja, men spørgsmålet er nok om en højtaler bliver varm. En forstærker har jo nogle komponenter der bliver varme efter nogen tid, meget tydelig endda og det påvirker lyden ret meget, den bliver blødere og mere musikalsk . En højtaler bliver jo ikke mærkbar "varm", det kunne jo være svingspolen i så fald, den bliver sikkert lettere varm, men det er lidt svært at se hvordan det skulle påvirke lyden. Den er jo stramt styret af en forstærker. Men der er jo også forskellige højtalere, flere principper, så det kunne jo godt være alligevel.
Hvordan afgør man også om det er det ene eller det andet? 

Men forstærkere der skifter lyd, det kender jeg, har sådan en der skifter lyd meget tydeligt, skal spille 10 minutter helst eller stå og varme op før musik.   


Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Jo, det må vel gælde for forstærker så vel som højttaler at de bliver mere livlige når de er varme ? Eller også gør de ikke,men teoretisk kunne der være en forskel



Ja, men spørgsmålet er nok om en højtaler bliver varm. En forstærker har jo nogle komponenter der bliver varme efter nogen tid, meget tydelig endda og det påvirker lyden ret meget, den bliver blødere og mere musikalsk . En højtaler bliver jo ikke mærkbar "varm", det kunne jo være svingspolen i så fald, den bliver sikkert lettere varm, men det er lidt svært at se hvordan det skulle påvirke lyden. Den er jo stramt styret af en forstærker. Men der er jo også forskellige højtalere, flere principper, så det kunne jo godt være alligevel.
Hvordan afgør man også om det er det ene eller det andet? 

Men forstærkere der skifter lyd, det kender jeg, har sådan en der skifter lyd meget tydeligt, skal spille 10 minutter helst eller stå og varme op før musik.   


Det er vi enige i,men rent teoretisk vil den friktion der forekommer i ophæng og membramer skabe en temperaturændring som MÅSKE vil blødgøre de nævnte komponenter, men om det så er en faktor der har betydning for lyden vil jeg bestemt ikke lægge hovedet på blokken for

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 20:59

det ken t snakker om, operationstemperatur, kendes sjovt nok også fra bilindustrien, der er jo ingen med en halv hjerne der gør ud en frostklar decembermorgen og som det første giver motoren 8000 omdrejninger mens den er iskold.

10-15 min er som ken t er inde på er ganske normalt, 20 min skulle man gerne være sikker. der er dog visse producenter der udnytter dette og påstaår at deres forstærkere skal stå tændt i et døgn før end at de spiller rigtigt, nogle vil kalde det tilvænning, hvis det er sandt vil en tekniker nok kalde det for en defekt

Crown - there is no substitute.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu