recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - At spille en højttaler til
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAt spille en højttaler til

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
fiedel Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 10:18

En sving spole kan blive meget varm, det er en ting, men mekanisk SKAL den og tilhørense filter kunne holde til alt indenfor specifikationerne.

Tilspilning af højtalere kan sagtens ske på en forholdsvis hurtig/brutal måde.

1. Find et lokale hvor støj ikke er et problem (heller ikke udenfor lokalet)

2. Find en god stor forstærker en en pink noise generator.

3. Forbind det hele, og mål max. spændingssving fra forstærkeren og tilpas denne til 2/3 af hvad højtalerne er opgivet til RMS, (denne værdi kan udregnes når man kender Znom og Prms)

4. Forsvind fra området i et par dage.

Ovennævnte metode er brugt i næsten alle de studier jeg har bygget / designet audio til, og vi har aldrig mistet en enhed (endnu)

Det skal dog siges at der sagtens og sikkert kan ske yderligere forbedringer henover tid, da man vel egentlig ikke kan definere hvornår en højtaler er korrekt tilspillet.

 

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af fiedel fiedel skrev:

Det skal dog siges at der sagtens og sikkert kan ske yderligere forbedringer henover tid, da man vel egentlig ikke kan definere hvornår en højtaler er korrekt tilspillet.

Nope, det er normalt ikke til at sige, hvornår en højtaler er tilspillet. Der er så mange ting som spiller ind, og som kan have en betydning for lyden.

Der er mange der har svaret her, men pudsigt nok, så er der ikke een eneste som har nævnt luftfugtigheden. Den har faktisk også betydning for højtalerens evne til at kunne strække sig (eller blødgørelsen om man vil). Præcis ligesom temperaturen har det på samme måde.

At vurder sine højtalere out of the box, det er ganske enkelt helt galt. Hele konstruktionen i højtalerenheden gør, at materialet i sig selv er så stift, så det oftest er en misvisende lyd der kommer fra dem.

Det opleves ofte i form af en voldsom skarp diskant og en bas/dybde der kan virke utrolig flad eller tam. Disse to ting er altid der man "mærker" fejlen på nye højtalere. Det skyldes primært, at det er disse to (høj og lave frekvenser) som adskilliger sig meget fra mellemtonen, så vi er i stand til at kunne sortere disse på en meget nem måde. Og derfor hører vi oftest ikke, at mellemtonen har samme problem som diskant og bas.

En bas enhed skal flytte luft. Fra 10" og op efter, der skal der faktisk flyttes enormt meget luft, for at kunne føle/høre og mærke lyden og effekten korrekt. Jo mere fleksibel en basenhed er (dvs. jo mere blød, samtidig med den skal være fast og dermed hurtig nok til at "flytte sig tilbage", det er afgørende for materialet og hvor godt den er tilspillet. Temperatur og luftfugtighed spiller ind her. Et meget køligt og tørt rum kan faktisk godt give en lidt hårdere og stiv enhed, som der sandsynligvis er folk der kan høre forskel på.

Princippet er det samme med diskanten, men da den i sig selv oftest kan være lavet af meget anderledes og forskelligt materiale, der dels allerede har opnået sin maksimale fleksibilitet men som også samtidig kan være mere modstandsdygtig over for temperatur og luftfugtighed, så er det oftest at diskanten ændre sig væsentligt allerede inde for de første få timer. Og det skyldes som sagt, at materialet oftest er anderledes end mellemtone og specielt basenheden.

 

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 16:24
Man kunne jo godt få det indtryk at man skal anstrenge sig rigtig meget for at spille en højtaler til, men sandt at sige er det ikke nødvendigt at gøre noget overhovedet, noget specielt mener jeg. Som privat person har man jo ikke de samme muligheder som lydteknikere måske har og det er sandt at sige heller ikke nødvendigt som privat, da tiden vil arbejde for en løsning.

Man venter blot og finder sig i en lidt dårligere lyd i starten. Det går helt af sig selv uden specielle anstrengelser at spille en højtaler til. De fleste er jo blot privatpersoner og behøver ikke noget der spiller optimalt med det samme, de har tid til at vente en måneds tid. Der sker helt af sig selv hurtige forbedringer.   
Til top
fiedel Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 17:02

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Man kunne jo godt få det indtryk at man skal anstrenge sig rigtig meget for at spille en højtaler til, men sandt at sige er det ikke nødvendigt at gøre noget overhovedet, noget specielt mener jeg. Som privat person har man jo ikke de samme muligheder som lydteknikere måske har og det er sandt at sige heller ikke nødvendigt som privat, da tiden vil arbejde for en løsning.

Man venter blot og finder sig i en lidt dårligere lyd i starten. Det går helt af sig selv uden specielle anstrengelser at spille en højtaler til. De fleste er jo blot privatpersoner og behøver ikke noget der spiller optimalt med det samme, de har tid til at vente en måneds tid. Der sker helt af sig selv hurtige forbedringer.   

 

Det er korrekt, det tager bare lidt længere tid át komme over det værste, hvad e det nu man siger : Forventningens glæde er den største......

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 09:47

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Man kunne jo godt få det indtryk at man skal anstrenge sig rigtig meget for at spille en højtaler til, men sandt at sige er det ikke nødvendigt at gøre noget overhovedet, 

Fuldstændigt korrekt. For langt de fleste mennesker opdager de slet ikke dette. De starter med at lytte til deres anlæg når de køber det, og nyder det oftest bare ud fra deres behov. Og allerede der sker indkøringen af højtalerne.
Hvis man lytter meget til musik (eller bare lyd, det kunne jo også være et surround setup), så vil rigtig mange slet ikke opdage den ændring der sker.

Det eneste det er relevant for (altså det med at vide, at der findes en indkøringsfase for højtalere), det er for dem der bemærker, at højtalerne ikke lyder som dem de lyttede til i forretningen eller hvor end de nu har hørt dem før.

 

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 12:17
Ja, du har fuldstændig ret, Kandersen. Det kan ikke siges bedre.


Men   Fiedel er inde på noget, da jeg fx ville spille en ny højtaler til med det samme for at opnå den gode lyd. Fordi nye højtalere sjældent lyder godt, som du nævner et sted, især diskanten kan lyde spids og bassen kan syntes at mangle noget. Det er sjældent den store musik oplevelse med helt nye højtalere.

Men så er der jo også forskel på musik, jeg er sikker på at mange typer musik, fx pop, ikke afslører det store, mens andre mere krævende typer er mere fortællende.



Redigeret af Ken_T - 18-April-2009 kl. 00:40
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 20:58

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:


Men så er der jo også forskel på musik, jeg er sikker på at mange typer musik, fx pop, ikke afslører det store, mens andre mere krævende typer er mere fortællende.

Det tror jeg ikke. For uanset hvad, så er man nødt til at kende det man lytter til, for overhovedet at kunne sige, at højtalerne har ændret sig. Så egentlig tror jeg det er ligegyldigt hvilken genre det er, så længe det stadigvæk går under definitionen, musik!

Til top
fiedel Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:


Men så er der jo også forskel på musik, jeg er sikker på at mange typer musik, fx pop, ikke afslører det store, mens andre mere krævende typer er mere fortællende.

Det tror jeg ikke. For uanset hvad, så er man nødt til at kende det man lytter til, for overhovedet at kunne sige, at højtalerne har ændret sig. Så egentlig tror jeg det er ligegyldigt hvilken genre det er, så længe det stadigvæk går under definitionen, musik!

Det er jo netop det med at "kende" sin reference, og det er sgu nærmest umuligt hvis det skal være 100% korrekt, for hvem har et setup og et lokale med indretning som er 100% magen til det som optagelsen er masteret i ???? Hvordan lød det i studiet, godt nok er det her skidtet bliver mixer sammen til "gryderetten" , men det er i masteringen at den tonale balance, dynamikken og meget mere bliver finpudset, og så er man ovenikøbet stadig ikke sikker på at have ramt rigtigt da man ikke er udstyret med de samme ører og hjerne som den tekniker der lavede masteringen. Der er fandme langt i mål.......

(Skal lige pointere at jeg er klar over det forholder sig anderledes ved "audiofile optagelse, ting som er optaget "live" med mikrofoner til 2 spor eller 5.1 hvad end det måtte være, her kan man gå efter at gengive den klang der er på optagelsesstedet)

Men i bund og grund, er man tilfreds med lyden man får fra sit anlæg så er den vel ikke længere, næste problem................

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af fiedel fiedel skrev:

(Skal lige pointere at jeg er klar over det forholder sig anderledes ved "audiofile optagelse, ting som er optaget "live" med mikrofoner til 2 spor eller 5.1 hvad end det måtte være, her kan man gå efter at gengive den klang der er på optagelsesstedet)

En live optagelse er også (som regl) mixet og mastered. Det sker bare, live

Oprindeligt skrevet af fiedel fiedel skrev:

Men i bund og grund, er man tilfreds med lyden man får fra sit anlæg så er den vel ikke længere, næste problem................

Det er skægt så mange der stiller spørgsmål ved, om noget lyder rigtigt eller forkert, men det er sjældent der er nogen der stiller spørgsmål ved, hvorfor fan*** det nu lyder rigtigt

 

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2009 kl. 00:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er skægt så mange der stiller spørgsmål ved, om noget lyder rigtigt eller forkert, men det er sjældent der er nogen der stiller spørgsmål ved, hvorfor fan*** det nu lyder rigtigt



Ja, faktisk har jeg truffet en del der gik mere op i lyden end i musikken, De købte dyrt og godt ind og så hørte man hos dem nogle demo plader der fik deres anlæg til at lyde godt og det var det hele, de var faktisk ikke musikelskere, som man kunne sætte sig ned med og høre musik i flere timer.

Det var som om at nu skulle man noget andet, når man havde hørt deres demo musik. Skægt, ikke?

Hvis det skal være helt rigtigt kan man godt nyde musik på et billigt anlæg hvis det sådan ok, igen hvis man kan lide musik og det ikke er et dårligt anlæg. Det behøver ikke at være topklasse. Men det betyder jo ikke at oplevelsen er den samme selvfølgelig.

 


Til top
fiedel Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2009 kl. 01:16
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

En live optagelse er også (som regl) mixet og mastered. Det sker bare, live

Og dog, de fleste live optagelser er et split fra scenen til multitrack som så bliver mixet i et studie for derefter at blive masteret. Det er meget få der bliver mixet live, et eksempel kunne være nogle af Dave Mathews koncerterne hvor man efter en endt koncert faktisk kunne købe koncerten på cd ved udgangen, det er fandme rock´n roll.....sejt, råt og uforfalsket.

Men de "live" optagelser jeg hentydede til var nu dem hvor det f.eks. er på en jazz klub hvor man optager med et stereo mikrofon setup direkte til bånd for så at udgive det så uberørt som muligt. (Min egen definition af "audiofile optagelser )

Til top
SDi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-Maj-2006
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2009 kl. 00:10

Jeg har lige anskaffet mig et par Yamaha NS-555 højtalere, men disse er meget mørke i lydbilledet. Bassen er også meget fremhævet.

Er dette også et spørgsmål om at tilspille eller skal der en anden forstærker til?

 

Søren

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu