recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Atmos første indtryk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Atmos første indtryk

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Du siger der er forskel. Men som jeg skriver, har du rent faktisk prøvet at indstille din receiver så den den tror dit setup kun er 5.1 eller 7.1?
Hvis din sammenligning er med et ældre anlæg så kan du jo ikke sammenligne det! Så er det jo ikke atmos du sammenligner men hele dit setup.
Jeg har sammenlignet på samme udstyr i samme rum. Jeg sammenlignende på ikke-Atmos materiale mellem Pro Logic II (Dvs. ingen Atmos upmix) og DSU (Dvs. 7.1 -> Atmos upmix).

Alt er ikke bedre med DSU men i de fleste tilfælde medførte det bedre panoreringer og "større" rumfornemmelse. Jeg har endnu ikke prøvet at slå Atmos fra på Atmos-materiale dog, men kan ikke se hvorfor konklusionen skulle være anderledes.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Du siger der er forskel. Men som jeg skriver, har du rent faktisk prøvet at indstille din receiver så den den tror dit setup kun er 5.1 eller 7.1?
Hvis din sammenligning er med et ældre anlæg så kan du jo ikke sammenligne det! Så er det jo ikke atmos du sammenligner men hele dit setup.
Jeg har sammenlignet på samme udstyr i samme rum. Jeg sammenlignende på ikke-Atmos materiale mellem Pro Logic II (Dvs. ingen Atmos upmix) og DSU (Dvs. 7.1 -> Atmos upmix).

Alt er ikke bedre med DSU men i de fleste tilfælde medførte det bedre panoreringer og "større" rumfornemmelse. Jeg har endnu ikke prøvet at slå Atmos fra på Atmos-materiale dog, men kan ikke se hvorfor konklusionen skulle være anderledes.


Dette citat du svare på var nu ment til JeTex :)
Men godt at der er nogle der har testet. Og jeg er enig med dig i at det ikke giver så meget mening at teste på en film lavet med ATMOS hvor man så slår atmos fra.
På den anden side så er der jo nok nogle film som bliver udgivet med Atmos lydspor simpelthen fordi det er et buzzword. Men faktisk så er lydsporet altså bare er upmixet og måske tweeket lidt. Dette er dog et rent gæt. :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvis du har 5.1 f.eks. og skal gengive en lyd "midt" bag dig. Dette gøres ved at skabe et phantom image mellem venstre og højre sidehøjttaler. Sidder man præcis midt mellem dem kan det fungere fint. Sidder man tættere på den venstre, falder det til jorden.

Sådan er det også med atmos setup og 7.1 setup. Sidder du ikke i sweetspot så falder det lidt til jorden.

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Med 7.1 får man denne ekstra dimension med og man er ikke så afhængig af om man sidder præcis i midten.

7.1 Giver dig 1 sub, 2 front kanaler, 1 center, 2 sourround kanaler ved siden af dig og 2 surround rear kaneler bag dig. Så vis du ikke sidder lige i center af dette lydbillede så vil du også her opleve at surround oplevelsen falder til jorden.

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det samme gælder Atmos. Man bliver mindre og mindre afhængig af phantom images og lyden kan placeres mere præcist.


Ret mig endelig hvis jeg vrøvler. Embarrassed

Er stadig til dels uenig... Selvfølgelig er sweet spot optimalt uanset hvad, men jo mindre vinklen mellem hver højttaler bliver, jo mindre kritisk bliver det at være i sweetspot. Sammenlign det med en centerhøjttaler: Uden en center kræver det man sidder i midten for at få fornemmelsen af, at det kommer fra midten. Tilføjer man en center vil lyden komme fra midten uanset hvor i sofaen du sidder. Dvs. man har fjernet én sweetspot-afhængighed. Jeg mener, at det er det samme med Atmos (og samme eksempel med surround back i 5.1 -> 7.1)
Til top
McClane Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér McClane Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

[QUOTE=Jonas_h]
Min sparsomme viden omkring matematik siger mig dog at for at et atmos system kan gengive lyden optimalt så er det ikke godt nok at den med en måle microfon kan måle afstanden til hver højttaler fra dit sweetspot. Hvis det virkelig skal give et rigtig lydbillede så skal systemet vide de præcise dimintioner for dit rum. Plaseringen af alle dine højttaler. Vinklen på disse højttalere samt hvor sweetspot er. 
Og selv i dette optimale setup vil du ikke opleve den fulde oplevelse hvis du ikke sidder i sweetspot.

Min Yamaha Cx-a5100 bruger YPAO og den regner selv vinklerne ud til loftshøjttalerne, udover afstand og niveau selvfølgelig. Jeg tænker at andre systemer gør det samme.

Du har godt nok meget stærke holdninger til noget du aldrig har hørt! Wink


Redigeret af McClane - 31-August-2018 kl. 15:34
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Så jeg kunne godt tænke mig at dem af jer der har fuld Atmos setup.
Prøv lige at slå jeres setup over i 5.1 eller 7.1 og se om i kan høre en forskel.
Prøv med både film der er lavet med atmos og ældre film som kun har klassisk DTS eller DD. Prøv også med tv og serier.


Film kommer jo tit med forskellige lydspor/sprog. I reglen er det kun original lyden der er i 3D-lyd, hvor de andre spor er i lavere opløsning.

Bare her at slå over i på et anden lydspor gør de film jeg har testet med, meget flad i lyden.

Bare forskellen mellem DD og DTS som du nævner og så Dolby True/DTS HD master er til at hører.
Til top
McClane Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér McClane Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Så jeg kunne godt tænke mig at dem af jer der har fuld Atmos setup.
Prøv lige at slå jeres setup over i 5.1 eller 7.1 og se om i kan høre en forskel.
Prøv med både film der er lavet med atmos og ældre film som kun har klassisk DTS eller DD. Prøv også med tv og serier.


Film kommer jo tit med forskellige lydspor/sprog. I reglen er det kun original lyden der er i 3D-lyd, hvor de andre spor er i lavere opløsning.

Bare her at slå over i på et anden lydspor gør de film jeg har testet med, meget flad i lyden.

Bare forskellen mellem DD og DTS som du nævner og så Dolby True/DTS HD master er til at hører.

På de fleste receivere kan man vælge at slå Atmos delen fra, og så bare lytte til TrueHD-delen. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu