recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audiolab 8000A kedelig lyd ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Audiolab 8000A kedelig lyd ?

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2020 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Har jeg set har været til salg længe.

Pt er problemet at jeg vil gerne købe noget bedre (lydmæssigt)
end det jeg har, men vil ikke nøjes med under 100watt pr kanal i 8 ohm.


Creek Evo 100A
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2020 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Har jeg set har været til salg længe.

Pt er problemet at jeg vil gerne købe noget bedre (lydmæssigt)
end det jeg har, men vil ikke nøjes med under 100watt pr kanal i 8 ohm.

Hvorfor i alverden så al den snak om Audiolab og NAD. Ingen af de nævnte modeller er jo i nærheden af 100 watt.


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2020 kl. 02:10
Har de her højtalere (85db følsomhed)

Jeg vil gerne kunne spiller op til ca 100 watt, bas tung musik kræver dog mere end f.eks klassisk musik

Har en denon 80 watt (8ohm) reciever. Havde først en 50 watt forstærker og den fandet jeg først ud af efter nogen måneder jeg ville opgradere til noget med lidt power, synes også det gør en forskel men har endnu ikke fundet sweetspot for den effekt der passer til mine højtalere og hvad jeg max foretrækker af lydstyrke med mine nuværende højtaler.

Det jo det når man har nogen højtalere med en hvis følsomhed (langt fra alle højtaler har ca den føslomhed som de er opgivet til, det samme er ofte tilfældet med frekvensområdet) som ikke er så høj, så skal man have en hvis effekt for at få gang i lyden når man vil spille højt (har en bred musiksmag).

Især når man gerne hvis have den her super rene forvrængningsfrie lyd og stadig have lidt ekstra dynamisk headroom.

Der jo også nogen af de rige der har 1000 watt McIntosh,krell, hegel forstærker selv om de max bruger 100-200 watt og det jo for at lyden altid er helt forvrængningsfri.

Groft sagt at højtalerne sætter grænsen for hvor højt man kan spiller og ikke forstærkeren

Som mange ved kan de fleste højtaler tåle mere effekt end de er opgivet til så længe det er rene watt, for mig til at tænk på dali 7a mener jeg det var i hifi & elektronik som blev belastet med 600 rene watt og holdt til det, 1200 watt holdt de til og 2400watt kunne de også holde til i nogen minutter men blev meget varm.

Bruger -10 db attenuators for at kunne have et bredere område hvor jeg kan justere lyden før den er høj, så jeg spiller IKKE max volumen før kl 12, det gør så volumen knappen skal drejes lidt mere før lyden er høj og at nogen numre ikke kan spilles så højt (lavt optaget) fordi lyden ikke som normalt fra f.eks en cdafspiller når max lydstyrke før kl 12 når forstærkeren for detfulde udømpet niveau,signal fra cdafspilleren.

Ikke så tit jeg spiller høj men når jeg gør det imens jeg støvsuger,vasker tøj,laver så vil jeg gerne nogen gange spille 2-3 numre lidt højt og så det rart at have effekten.

Vil gerne over i noget Denon pma-700V, PMA-1080R,Onkyo A-809, sony es eller bare en af de store modeller lige før topmodellen.

Skal dog med at hvis jeg kunne få en af de gamle topmodeller til rimelig pris så ville jeg ikke have noget imod det, heller ikke selv om de måske kun har 70-80 watt og ca det dobbelte i 4 ohm, f.eks en denon PMA-200R i rigtig god stand eller den PMA-900v der er på dba til 2450kr pt er det lige over mit budget når jeg ikke har fået solgt noget af det hifi jeg har samt kabler. 

Sådan nogen strømstærke meget vellydende forstærker der ofte spiller næsten det dobbelte i 4 ohm kan godt gi noget til mig, netop fordi dem med f.eks 70-90 watt i 8 ohm sagtens kan lyde en bedre end andre forstærker med over 100 watt pr kanal i 8 ohm.

Det jo som med biller det er jo lidt sjovere at 200 hestekræfter en kun 100-150, også selv om vi ikke har fri hastighed på motorvejen.

Er man heldig at finde en med både rigtig god lyd og over 100 watt pr kanal i 8 ohm så skal man da bare slå til.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2020 kl. 02:23
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Har jeg set har været til salg længe.

Pt er problemet at jeg vil gerne købe noget bedre (lydmæssigt)
end det jeg har, men vil ikke nøjes med under 100watt pr kanal i 8 ohm.

Hvorfor i alverden så al den snak om Audiolab og NAD. Ingen af de nævnte modeller er jo i nærheden af 100 watt.



Fordi en vellydende strømstærk forstærker f.eks på 60-80watt i 8 ohm eller ca 100-125 watt i 4 ohm sagtens kan gi mig noget (lyde bedre) end en kraftigere forstærkere. 

F.eks med audiolaben har man mulighed for at købe en bedre effektforstærker med mere effekt, hvis man så ikke synes den passer så har man stadig en forstærker man kan bruge når man har solgt effektforstærkeren indtil man finder noget andet.

Ved ikke hvad jeg foretrækker mest, god lyd og masser af effekt eller super god lyd  og under 100 watt (dog stadig over 50 watt i 8ohm). Lidt af begge dele ville være perfekt så man ikke skal være imellem god lyd og masser af watt (når nu jeg har kun 85 db følsomme højtalere)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2020 kl. 06:10
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Jeg vil gerne kunne spiller op til ca 100 watt, bas tung musik kræver dog mere end f.eks klassisk musik

Har en denon 80 watt (8ohm) reciever.

Klassisk kan sagtens være meget mere krævende.

Har din (for os ukendte) Denon ting ikke pre-out?
Hvis den har, bruger du 1200 kroner på sådan en her
https://www.thomann.de/dk/the_tamp_e800.htm



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2020 kl. 08:15
Det vil måske være en ide at skrive hvilke højttalere du har i stedet for kun at oplyse om følsomheden. Det kan være der er nogen der har erfaring med dine højttalere og kender et godt match til dem.

Hvis dit budget havde ligget på 3000, så kan du nemt finde en god 2 x 200 watt forstærker, men til 1500, der der det ikke muligt. Finder du endelig en gammel sag til den pris, så er den sikkert misligeholdt og skal alligevel gennem en kostbar renovering. Jeg har skam prøvet at AB teste med eksempelvis aldre nad forstærkere i forhold til et par andre nye forstærkere. Den ældre NAD, (forforstærker + effekt) lød elendigt uden hverken klang eller punch. 

Jeg tror du sætter dine forhåbninger for højt hvis du bliver ved med at "sidegrade" i stedet for at "upgrade".

PS: Ikke engang de dyreste high-end setups lyder godt når støvsuges eller vaskemaskinen centrifugerer. Der kan kun et par gode lukkede ørebøffer hjælpe dig. Dem får du til gengæld kastet i nakken, hvis du kan leve med at de er kablede. 

PPS: jeg håber du kommer dertil hvor du begynder at lytte til din musik i stedet for at lytte til dit udstyr
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2020 kl. 08:38
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Kigger lidt på forstærker som jeg kan bruge min skatte penge på og fald over en audiolab 8000a med nye rca/phono ind/udgange og højtalerterminaler, standen ser ud til at være rigtig god.

Det jeg mindes fra hifi4all er at den trods gode test og at den ofte nævnes sammen med en nad 3020 (den originale fra slut 70'erne begyndelse af 80'erne) som en af mange hifi klasikkere, at mange synes den lyder kedeligt.

Lyder den virkerlig så kedelig som jeg har fået indtryk af fra hifi4all ?



Gasolin, Audio Lab 8000a findes i 3 generationer mk 1, 2 og 3. og sidste var vist fra 1997.

Om den er kedelig, den er sgu lidt svær. Den er i hverfald meget Engelsk præget i sin lyd, hvis lytter "caps" og alting er i orden kunne man godt i en A/B test blive i tvivl om, om den kørte på rør. 
Den er lidt over i det mere analytisk med noget manglende punch og kan være lidt tør tynd i bassen.

Men hvis jeg skulle sammenligne den med en anden amp fra samme periode/ perioder så vil det være en Musical Fidelity A100, spiller du de 2 op i mod hinanden, så vil Audio Lab 8000a tabe på den musikalske oplevelse ingen tvivl om det.

En A100 er en meget mere musikalsk og interesant forstærker.
Men vi har jo hver sin smag, også når det gælder lyd.

Jeg har selv været audiofil siden 70'erne og har haft rigtig meget forskelligt hifi udstyr mellem fingerne, noget af det gamle hifi spiller sgu stadig røven ud af bukserne. Mine ML No33 er fra 1998 de er altså 22 år gamleWink
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2020 kl. 09:01
Jeg har faktisk en Musical fidelity A100 stående i kælderen. Den skal lige loddes da en ledning er gået løs ved volumenkontrollen...
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2020 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Jeg vil gerne kunne spiller op til ca 100 watt, bas tung musik kræver dog mere end f.eks klassisk musik

Har en denon 80 watt (8ohm) reciever.

Klassisk kan sagtens være meget mere krævende.

Har din (for os ukendte) Denon ting ikke pre-out?
Hvis den har, bruger du 1200 kroner på sådan en her



Klaus

Der ikke traditionel preout men har en forstærker med preout, det til noget zone med mulighed for højtaler i et andet rom og som skal fjernbetjenes. 
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2020 kl. 09:48
Man kan sagtens få en kraftig forstærker til fornuftig pris

Selvom pa forstærker er billig så stadig langt fra det samme som at købe en ny 2000-3000kr surround forstærker med diverse dekoder, mange kanaler, ofte radio og 1000 input,justeringsmuligheder

https://www.dba.dk/integreret-forstaerker-denon/id-1064560952/ for dyr (fandt en pma-1500r til 800kr men sælger ville ikke sende og så bliver den for dyr at hente selv)

https://www.dba.dk/forstaerker-denon-pma-1500/id-1064175072/ også lidt dyr men gør den anden denon forstærker ekstra dyr når man tager alders foskellen i betragtning på næsten 10 år 

Der var en der havde en Denon PMA-900V til 2450kr i top stand 


Ved ikke om det er den hifi & elektronik engang testede og  som var god værdi for pengene


Effektforstærker kunne jeg kigge efter en brugt Behringer A800 eller crown XLI800 eller en af de lidt ældre crown modeller men kan ikke finde nogen til salg selv om en Behringer A500 måske lyder ok, så har den bare not pote meter  som gir forvrængning hvis ikke de står på max gain,volumen.

Har også overvejet den billige The t amp e-400 fra thomann (har engang før haft en kraftig pa forstærker med mere følsomme højtaler som havde markant dybere bas, det blev for meget af det gode)

Er skam ikke afvisende over for forstærker med f.eks 100 watt pr kanal i f.eks 4 ohm så længe de har 60-80 watt i 8 ohm er strømstærke og lyder rigtig godt, som de jo lige som skal have,være hvis ikke de har lidt ekstra hestekrafter under motorhjelmen.

Hvis jeg for solgt noget af det hifi jeg har til salg ligger prisen på over 2000kr, derfor er jeg også begrænset af ikke at vil købe noget til over 2000kr før jeg har solgt noget at det jeg har til salg

En Denon PMA1500ae eller en renoveret der er ca 10-15 år ældre (pma-2000r?) kunne være noget af det mest interessante jeg kan komme på (denon passer godt sammen med mine højtaler)
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 08:39
Jeg fatter ikke lige hvilke højttalere du har udfra dit underlige russiske link
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 09:18
Står ellers tydeligt i video beskrivelsen
Колонки Definitive Technology Demand 7 в паре с Marantz Melody X
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu