recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audyssey EQ, godt eller skidt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAudyssey EQ, godt eller skidt?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Synes bare det lyder sært med Audyssey slået til. Den ændre jo også på hvor højt en frekvensgang skal være. Er mest til at lyden skal igennem systemet uden der bliver pillet ved den og så må højttalerne gør det så godt de kan.

Men når jeg afspiller lyden fra HTPC'en, igennem HDMI til Marantz'en og har sat PC'en til ikke at pille ved lyden og Marantz'en til Pure Direct får jeg bare en tam lyd der mangler styrke og fylde i bassen, alt andet lyder rigtig fint.

Med Audyssey slået til lyder bassen som sagt som den skal, men alt andet lyder sært. Specielt instrumenter, som guitar og klaver! Men jeg kommer bare til at blive usikker på om det er mig der er vant til noget "forkert".

Jeg kan forresten ikke vælge Audyssey Pro. Jeg fornemmer også at de fleste gør som jeg, slår Audyssey fra.
Er det Audyssey EQ'en eller Dynamic EQ/Volume der giver problemer? Du er nødt til at se på det som individuelle indstillinger og ikke en "samlet" pakke.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Er det Audyssey EQ'en eller Dynamic EQ/Volume der giver problemer? Du er nødt til at se på det som individuelle indstillinger og ikke en "samlet" pakke.

Dynamic EQ slår jeg fra med det samme... Det får virkelig det hele til at lyde mærkeligt. Det er Audyssey EQ jeg mener, som bl.a. gør sådan noget...


Hvilket jeg vil ha' den lader være med, men foretager de andre ændringer.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 13:04
Når jeg sætter den til at kalibrere vælger jeg alle 6 positioner det samme sted.... måske det ikke er en god idé?
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Er det Audyssey EQ'en eller Dynamic EQ/Volume der giver problemer? Du er nødt til at se på det som individuelle indstillinger og ikke en "samlet" pakke.

 
Dynamic EQ slår jeg fra med det samme... Det får virkelig det hele til at lyde mærkeligt. Det er Audyssey EQ jeg mener, som bl.a. gør sådan noget...


 
Hvilket jeg vil ha' den lader være med, men foretager de andre ændringer.
Hvilke andre ændringer?
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Status: Offline
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Når jeg sætter den til at kalibrere vælger jeg alle 6 positioner det samme sted.... måske det ikke er en god idé?

Samme sted ?   Audyssey anbefaler forskellige lytte positioner
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 13:16
Læste, på avforums tror jeg det var, at den foretager andre målinger og ændringer som man ikke ser. Der ud over bestemmer den jo højttalerens størrelse, afstand fra lytteposition, output level. Disse ting er nemlig nogenlunde korrekte.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Læste, på avforums tror jeg det var, at den foretager andre målinger og ændringer som man ikke ser. Der ud over bestemmer den jo højttalerens størrelse, afstand fra lytteposition, output level. Disse ting er nemlig nogenlunde korrekte.
Du skal bare vælge "off" eller lignende under EQ, så den ikke står på Audyssey. Level, delay etc vil stadig være der, da det kun er rumkorrektionen du slår fra. Ved ikke præcist hvordan på din receiver, men det burde være ligetil.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Samme sted ?   Audyssey anbefaler forskellige lytte positioner

Hvilke positioner ville være bedst?

Har prøvet en enkel gang de 4 positioner fra sofaen, men det kom for alvor til at lyde mærkeligt.


Redigeret af Hessi - 27-Oktober-2011 kl. 13:25
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 13:21
Det vil sige ændringerne i frekvensgangenes frekvensbåndenes volumen er det man kalder rumkorrektion? Altså det jeg illustrerede med billedet?

Redigeret af Hessi - 27-Oktober-2011 kl. 13:25
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:





Er det her taget fra din faktiske opsætning? De reguleringer virker helt ude i hampen.
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 14:28
Min personlige erfaringer med Audyssey er via min onkyo 3008 koblet på ekstern effekt.
 
Synes det lyder bedre med, end uden. Perfekt? nej - bassen er den særdeles god til, men diskanten får en eller anden "speciel brilliance" som kan virke lidt kunstig til tider. Som sagt er det stadig bedre med end uden det er helt sikkert. Kunne jeg ordne mit rum akustisk ville jeg nok foretrække slet ingen EQ men det er en utopi i en almindelig stue.
 
Jeg ville ønske man kunne bede audyssey om fx at stoppe korrektion ved 5khz eller hvad der end nu måtte passe.
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Min personlige erfaringer med Audyssey er via min onkyo 3008 koblet på ekstern effekt.
 
Synes det lyder bedre med, end uden. Perfekt? nej - bassen er den særdeles god til, men diskanten får en eller anden "speciel brilliance" som kan virke lidt kunstig til tider. Som sagt er det stadig bedre med end uden det er helt sikkert. Kunne jeg ordne mit rum akustisk ville jeg nok foretrække slet ingen EQ men det er en utopi i en almindelig stue.
 
Jeg ville ønske man kunne bede audyssey om fx at stoppe korrektion ved 5khz eller hvad der end nu måtte passe.
Ud fra skemaet, virker det som om at du kan sætte de filtre over 5 khz til 0 db, men jeg ved ikke om den stopper af den grund.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu