|
Audyssey EQ, godt eller skidt? |
Besvar | Side <12345> |
Forfatter | ||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 14:38 | |
Skemaet giver ingen mening i forhold til hvordan Audyssey arbejder. Tror bare det er en "simpel visning" af hvad Audyssey gør, så brugeren får en eller anden form for grafisk visning. FIR filtre består af en række koefficienter og kan ikke vises på den måde.
|
||
Kenzo85
Guld medlem Oprettet: 09-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2943 |
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 14:41 | |
Det er sjovt, så lukket det virker, forstået på den måde at Audyssey ikke giver meget info til brugeren.
|
||
Leviathan.jk
Guld medlem Oprettet: 26-April-2009 Sted: Købrnhavn Status: Offline Point: 823 |
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 14:43 | |
Det kan godt være det er en simpel visning, men er det ikke kun ud fra disse punkter, at du selv kan ændre på, efter Audyssey har autokalibreret? Altså hvis du ikke lige har en pro-licens. |
||
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 14:48 | |
men behovet for at kunne regulere til max eks 5khz er der absolut. efterklangen i stuen kan man trods alt nemmere gøre noget ved , frem for bassen |
||
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 15:24 | |
Nej nej... de er bare taget fra manualen.... Men jeg giver gerne en lytter til vedkommende der har rigelig forstand på det og har lyst til at give en hånd. Har lige lavet en kalibrering med Audyssey igen og synes stadig det lyder for mærkeligt.
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 17:23 | |
Så er jeg mere rolig.
Fint, så slå det fra. Køb evt. en lydtryksmåler og sæt det op manuelt. Det har jeg gjort for ret mange der har benyttet Audyssey og ikke rigtigt har kunnet få det til at fungere, og de fleste har i hvert fald mens jeg var der været enige i at det gav bedre lyd. Jeg HAR oplevet enkelte situationer hvor jeg synes Audyssey korrigeringen har været et fremskridt totalt set (sådan lidt frem-og-tilbage, men alt i alt bedre), men flest hvor det ikke rigtigt har fungeret. Så mit bedste råd har du allerede fulgt, nemlig at prøve både auto og manuelt, og bruge dét der lyder bedst. Dog - nu har jeg kun lige skimmet de sidste indlæg, men det er vigtigt at du følger anvisningerne for mikrofon-placering (dvs. ikke 6 målinger samme sted, nej - og ikke noget med at have mikrofonen tæt på en væg), når du kører Audyssey. |
||
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2404 |
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 18:28 | |
Det kommer an på hvad ens mission er, at smage samtlige verdens kaffevarianter for at finde den ultimative eller blot finde en man personligt synes er rigtig, rigtig god? Jeg ved ikke lige med kaffeentusiaster, men jeg ved at mange whiskykendere har valgt en personlig favorit og lever lykkeligt med den. Måske misser de en endnu bedre en ved ikke konstant at søge videre, men problemet er vel til at overse når de allerede har fundet en der passer rigtigt godt til smagsløgene?
Det er vel netop argumentet for at tweake løs på fx. en EQ for at genskabe den der lyd man forelskede sig i på det andet anlæg. |
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 20:50 | |
Jo, men nu er det jo ikke alt man kan EQ'e sig til! (mildt sagt).
Redigeret af Otto J - 27-Oktober-2011 kl. 20:51 |
||
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2404 |
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 20:55 | |
Næh, ellers havde vi vel alle haft små, fikse konevenlige designhøjttalere og så en gang EQ for at få dem til at lyde ordentligt.. |
||
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 22:21 | |
Otto J - Du må ha' hørt en del Marantz receivere (antager jeg eftersom du vist nok arbejder i TC)... Kan det passe at de er lidt lyse i lyden med en god detaljeret diskant og mellemtone, men mangel på bas pr. default? Specielt slagbas, hvis det er til at forstå.
Jeg havde en Denon AVR-3801 inden min Marantz SR5004 og syntes ikke at dens diskant og mellemtone var lige så god som Marantz'en, men til gengæld havde den en kraftig og fyldig bas (måske pga. dens mere effekt) dog stadig ikke helt som jeg ville have det. Selv uden sub og uden EQ lød bassen bedre end den gør nu. Når jeg høre mine kammerats gamle Cambridge Audio Atac 3 integreret forstærker sammen med nogle gamle QLN Qubic 222 højttalere (også gulvhøjttalere som er større end mine, lidt større enheder dog kun 1 woofer) synes jeg bassen lyder abnormt godt. De er nok farvede en hel del, men det er jeg ligeglad med. Det lyder bare godt... fyldigt, kraftigt bas med afrundede kanter hvis det giver mening for dig... Stortrommer er gode kraftige og fyldige slag med de såkaldte afrundede kanter (som nærmest kan anes i maven) og bass guitar er markant og detaljeret uden at blive for dominerende. Forstå mig ret... det er ikke fordi jeg er til diskoteks-/teknobas, men kan godt lide en fyldig, tilstedeværende bas med de afrundede kanter som giver (i mine øre) lyden mere dynamik. Prøvede også at tilkoble en gammel (meget gammel) Yamaha RX-350 stereo receiver og EQ'ede mig til en nogenlunde samme lyd som bare gjorde mig så glad. Vil dog gerne nøjes med én dims. Synes ikke jeg kan EQ'e mig til det med Marantz'en selvom jeg tilføjer sub i stereo og Audyssey hjælper heller ikke på det. Har altid kørt med Dali Concept 6'ere og Concept sub.
Redigeret af Hessi - 27-Oktober-2011 kl. 22:35 |
||
Hessi
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 22:47 | |
Fandt lige et billede af QLN Qubic 222 hvor wooferen var pillet ud.... Det ser ud som om den er bygget af kraftigere træ end Dali Concept 6'eren og med kraftigere enheder. De interne ledninger ser også ud af mere kvalitet i forhold til Concept 6'eren....
Redigeret af Hessi - 27-Oktober-2011 kl. 22:51 |
||
Irenicus
Guld medlem Oprettet: 02-December-2009 Status: Offline Point: 1020 |
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 23:31 | |
@Hessi
Der er flere ting jeg hæfter mig ved i dit indlæg. Først vil jeg nævne at det er meget svært at sammenligne en stereoforstærker, og en SS receiver. De kloge siger at du skal give 3 gange så meget for en SS receiver, for at have sammenlinlig stereo performance, men en stereoforstærker, som tommelfingerregel. F.eks. så performer en 15.000,- SS receiver lige så godt i stereo, som en 5.000,- stereoforstærker. Min egen erfaring melder at forholdet er endnu mere skævt, jeg kan dog have ramt hvor det er mere skævt. Dertil skal dine Concept også holde op mod de QLN. Jeg har hørt Concept serien, desværre har jeg ikke hørt de QLN, men mine egne DLS er fra samme konstruktør, og jf. denne brugeranmeldelse http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anmeldelse.asp?kat=3&id=154&titel=JungSon+DA-CD3 skulle de ligge nogenlunde op af hinanden lydmæssigt. Mine egen subjektive mening, med mine DLS over for Concept 6 på bas området, er klart at bassen er meget mere defineret på DLS'erne, mens at Concept 6'eren har noget mere bulder på bassen. Pointen er blot, at det er en bjørnetjeneste at sammenligne et stereosetup, på dets premisser.
|
||
Besvar | Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |