|
Audyssey EQ, godt eller skidt? |
Besvar | Side <1 2345> |
Forfatter | |||
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 23:43 | ||
Tak for svaret og forklaringen.... Tror bare jeg skal prøve mig frem med forskellige receivere indtil jeg er nogenlunde tilfreds (har ikke lige 15k til en receiver ) Har nemlig også lige set på DLS som skulle være tæt på de tidligere QLN'er lavet af Mats Andersen. Tror jeg vil prøve at give R55'erne og R66'erne en lytter snarest. Har været så "paranoid" omkring det så har tænkt at jeg skulle skifte alt ud.... mistænker lige nu mine kabler for måske at bidrage til "lysheden" i lyden (Van Den Hul The CS-122 Hybrid).
|
|||
Irenicus
Guld medlem Oprettet: 02-December-2009 Status: Offline Point: 1020 |
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 23:57 | ||
Hvis din Marantz har preout, så kig i stedet efter en stereoforstærker (eller et forstærker sæt) med HomeTheater passthrough, det kan dog godt hedde noget andet. Med denne løsning kan du benytte stereoforstærkeren som effekt når det er film tid, og til musik kan du nøjes med at benytte stereoforstærkeren, og køre input igennem den, uden om Marantz'en eller den receiver du har. Det vil løfte din musik del betragteligt, og give noget i til film delen også, ved at aflaste receiveren, kigger du på brugt markedet er det muligt at finde det til en fornuftig pris. Jeg er selvfølgelig skadet som DLS ejer, men jeg er rigtig glad for dem, især efter at jeg har fået min lille stue optimalt til dem, m. ordentlig afkobling og bedre placering i rummet. Samtidig har min nye Rega pladespiller afsløret endnu flere facetter ved mine R66. Varme anbefalinger herfra. Er lidt tilbage holden om jeg vil kommentere på det sidste, mest af alt i frygt for at starte endnu en kabel debat, hvilket jeg bestemt ikke ønsker, men here goes. Jeg er kabel agnostiker, og vil derfor pege på at hvis dine kabler ændre lyden på dit anlæg, er det fordi de er defekte eller at det er placebo du oplever, et korrekt konstrueret kabel fingere ikke som et filter, men lukker det hele igenne. Overvej derfor at teste men nogle helt std. kobberkabler, der virker vel produceret, jeg bruger selv disse: http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/std_hoejttalerkabel/hoejttalerkabel_2x400mm2_pris_pr_meter_274_da.html kvaliteten af materialerne virker helt ok.
Redigeret af Irenicus - 28-Oktober-2011 kl. 00:06 |
|||
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 00:28 | ||
Marantz'en har preout, men vil som sagt gerne holde mig til én "dims". Jeg tænker at det måske også kunne være medie centeren der får det til at lyde "lyst". Er nemlig en ny medie center som jeg ikke fik afprøvet med min gamle Denon AVR-3801. Måske lyddelen i processoren (Intel Core i3 530) kan have en effekt på det, men det er jo digitalt pass-through i 96 Khz. igennem HDMI så det burde ikke blive farvet?? Problemet er også (tror jeg) lidt at alt lyd kommer fra samme kilde, medie centeren, og skifter automatisk codec fra stereo 96 Khz. til 5.1 DTS-HD Master Audio 192 khz. når jeg skifter mellem musik og film. Det betyder at jeg skal kunne skifte lydens karakteristika (specielt subwoofer output level) afhængig af om det er stereo eller surround, for ellers bliver subben for høj i musik eller for lav i film. Men min receiver kan dog ikke indstilles til forskellige Karakteristika afhængig af stereo eller surround (får dog uanset hvad ikke den ønskede bas i musik/stereo, selv med sub). Måske jeg skulle prøve at hive alt elektronikken ud for at se om det er et varmerelateret problem?? Men igen Denon'en var placeret samme sted og den gamle HTPC blev mindst lige så varm som den nuværende?? Sætter jeg subben til at deltage for at kompensere den "manglende" bas så får jeg bare en dominerende basguitar der mister detaljer når volumen bliver høj, og en anelse bedre stortromme, men det lyder lidt buldrende og ikke fast og fyldigt. Har prøvet at skifte fronterne til small for at det kun er subben der spiller de dybe toner, med en lille bitte forbedring. Fik egentlig testet samme kabel sammen med Yamaha'en og det lød jo godt.... hmmm. Tror bare jeg som sagt skal prøve at skifte receiver først og hvis det hjælper til en vis grad kan jeg skifte højttaler så jeg får det sidste. Som du nok kan læse dig til har jeg prøvet en masse og tænkt over en masse, blevet forvirret og kan næsten ikke finde flere muligheder...
Redigeret af Hessi - 28-Oktober-2011 kl. 00:35 |
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 07:29 | ||
Jeg synes ikke Marantz generelt mangler bas, tværtimod, og som andre er inde på så tror jeg dit problem ligger et andet sted. Du sammenligner med andre højttalere i et andet rum - jeg tror ikke på at problemet ligger i receiveren. Højttalerne (efter rummet faktisk) er dét der flytter klart mest på lyden. Jeg tror du skal passe på med at investere for meget i at få et sæt lidt for billige højttalere til at fungere (QLN'erne lyder så noget bedre end prisen antyder, især hvis man kan lide hug i bunden). Jeg har oplevet det talrige gange, folk jagter og jagter for at finde en forstærker der kan få deres "elskede" højttalere til at spille, i stedet for at indse at de nok har de forkerte højttalere. EDIT: Og så synes jeg du har hijacket tråden lidt :-)
Redigeret af Otto J - 28-Oktober-2011 kl. 07:30 |
|||
Hessi
Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 16:38 | ||
Det er min egen tråd.... Treode også vi var færdige med at diskutere Audyssey. Men tror altså ikke det er 100% mine højttalere, for med min gamle Denon AVR-3801 og gamle HTPC (med HDA X-plosion lydkort) og samme højttalere fik det til at lyde ganske udmærket. Selvfølgelig ikke lige så godt som min kammerats, men rimelig godt og det var uden sub. Nu er jeg flyttet og mellemtiden har jeg fået Marantz'en og ny HTPC. Men testede, i det nye sted, fronthøjttalerne med min gamle Yamaha RX-350 stereo receiver og fra starten af lød det en del bedre og tweakede jeg bassen lød det meget tæt på min vens anlæg. Marantz'en giver mig ikke mulighed for at tweake bassen på samme måde. Hvis vi ikke er færdige med at diskutere Audyssey beklager jeg meget for hijacking.
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 16:45 | ||
Jeg pakker bare politihatten sammen igen |
|||
Hessi
Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 17:14 | ||
Any thoughts on that?
|
|||
Otto J
Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 19:34 | ||
Mjnaæh, ikke rigtigt - det tyder jo på at du har ret i at du skal skifte den ud...
|
|||
Hessi
Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 02:54 | ||
Det er i hvert fald hvad jeg har konkluderet indtil videre.... Nu har jeg fået nogle gode råd i en anden tråd som jeg vil prøve i morgen. Måske det kan hjælpe "nok" til at jeg kan vente lidt endnu med en evt. "opgradering".
|
|||
Allan m
Bruger Oprettet: 29-Oktober-2011 Status: Offline Point: 86 |
Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 17:36 | ||
jeg bruger Audyssey , men den vælger front og bag højtaler som full band????
jeg har hørt at man skal kun, sætte front til full band, hvis man ikke har en subwoofer... front - dali concept 10 bag - dali concept 2 onkyo tx-sr705 |
|||
Hessi
Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 08:00 | ||
Sæt front til full band og bag til "non-full band" (ved ikke hvad det hedder i Onkyo receivere). Sæt crossover til 60 hz. Dine fronter skulle gerne kunne høvle rigelig bas ud så det er kun baghøjttalerne der skal kompenseres for med subben. Ville også vælge (hvis muligt) enten at spille stereo uden sub eller lave en crossover på 40 hz. i stereo.
|
|||
Allan m
Bruger Oprettet: 29-Oktober-2011 Status: Offline Point: 86 |
Sendt: 01-November-2011 kl. 21:36 | ||
tak for svaret hessi :-)
jeg har sat dem alle til 80hz som han skriver i Audyssey setup guide ...... og det lyder godt :-) men skal nok prøve dit setup guide :-) |
|||
Besvar | Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |