recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - AV...Det var vist én værre én!!!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAV...Det var vist én værre én!!!

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2007 kl. 21:10
altså sælger kan selv vælge at ombytte produktet eller vælge at reparerere, og de fleste vælger en reparation da kunden kunne have gjort fysisk overlast på produktet og så vil leverandøren ikke dække denne varer og så vil sælger have tabt de penge... så der skal altid en tekniker ind og tjekke om produktet bliver dækket under garantien... derfor fysiske butikker kun ombytter produkter indenfor 14dage efter køb...
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2007 kl. 23:26

He he jura er en konfus ting

Men prøv lige at se f.eks. denne afgørelse:

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/telefoner /berettiget-omleverin/

"Det følger af købelovens § 78, stk. 1, som affattet ved lov nr. 213 af 22. april 2002, at forbrugeren som udgangspunkt kan vælge, om der skal ske omlevering eller afhjælpning, hvis salgsgenstanden er mangelfuld. Forbrugeren kan dog ikke kræve afhjælpning eller omlevering, hvis gennemførelsen af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger, idet der herved skal tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, manglens betydning og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for forbrugeren, jf. § 78, stk. 2."

Her står det at det som udgangspunkt er forbrugeren der vælger om der skal enombytning eller rep. til. Jeg mener at i dette tilfælde vil  det ikke påføre getmore "uforholdsmæssige omkostninger" at bytte tv'et. Så det skal de derfor gøre.

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2007 kl. 00:46

Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Altså sælger kan selv vælge at ombytte produktet eller vælge at reparerere...

Du bør ikke udtale dig så håndfast, når du ikke helt ved hvad du snakker om :)

Oprindeligt skrevet af ha9953 ha9953 skrev:

Her står det at det som udgangspunkt er forbrugeren der vælger om der skal enombytning eller rep. til. Jeg mener at i dette tilfælde vil  det ikke påføre getmore "uforholdsmæssige omkostninger" at bytte tv'et. Så det skal de derfor gøre.

Det er også fuldstændig korrekt.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2007 kl. 01:22

Ok - takker

Jeg kunne heller ikke få det til at passe, at det getmore gjorde var lovligt, for så trængte loven til en opstrammer

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2007 kl. 01:46
hehe det gør jeg faktisk... og forbrugeren kan ikke kræve en ombytning hvis sælgeren tilbyder at reparere det.. og faktisk kan sælger også nægte returret real set hvis forseglingen har været brudt, dvs man har taget tvet ud af kassen.. det samme gælder jo musik og film... der må plomberingen ikke være brudt..
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2007 kl. 01:53

Sælger kan igen ikke vide om kunden har lidt produktet fysisk overlast og derfor dækker garantien ikke.. det kan være deres 2årige søn kom til at hælde vand ned i tvet og derfor ikke ville tænde. derfor har sælger altid lov til at sende det på værksted hvor en tekniker kan tjekke produktet, og hvis dette er tilfælde så har det kostet sælger uforholdmæssige omkostninger, da de står med tv som producenten ikke vil dække.. så sælger kan altid vælge reparation, da dette grundlag altid kan bruges som argumentation... Så igen har getmore ikke gjort noget ulovligt, de har bare ikke leveret nogen service som er noget helt andet..

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2007 kl. 10:55

Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

...forbrugeren kan ikke kræve en ombytning hvis sælgeren tilbyder at reparere det...

Korrekt, det stemmer også overens med det ovenfor anførte. Men det er køber der vælger beføjelsen (reparation eller ombytning), men sælger er berettiget til at afvise ombytning, hvis denne vil påføre ham uforholdsmæssige omkostninger, hvilket næsten altid vil være tilfældet, medmindre der foreligger et lavprisprodukt.

Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

...faktisk kan sælger også nægte returret real set hvis forseglingen har været brudt, dvs man har taget tvet ud af kassen...

Du bør læse loven et par gange mere, for det er helt forkert det du siger her.

Hvis købet er omfattet loven om visse forbrugeraftaler, så kan køber inden 14 dage efter levering (hos køber), benytte sin fortrydelsesret. De eneste krav herfor er, at køber betale fragten og at produktet kan tilbageleveres i væsentlig samme stand som det blev leveret. Køber må gerne benytte produktet i de 14 dage, blot produktet er i væsentlig samme stand ved returnering.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2007 kl. 11:10

Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

hehe det gør jeg faktisk... og forbrugeren kan ikke kræve en ombytning hvis sælgeren tilbyder at reparere det.. og faktisk kan sælger også nægte returret real set hvis forseglingen har været brudt, dvs man har taget tvet ud af kassen.. det samme gælder jo musik og film... der må plomberingen ikke være brudt..

Et godt sted at hente hjælp til love, regler og praksis er i guiderne hos forbrugerstyrelsen. Jeg kan anbefale deres Ret & Pligt Leksikon.

Embalagen må gerne være brudt. Der er jo en årsag til at der tilbydes returret ved fjernsalg, og det er at man ikke har haft mulighed for at se/prøve varen som i en almindelig butik. Og man kan ikke se/prøve varen uden at åbne embalagen. Kravet er at "varen skal tilbageleveres i væsentlig samme stand", dvs. ikke må have fået ridser o.lign. Det skal også være i den originale embalage - som gerne må have været åbnet.

Men der er en undtagelser for den regel, og det er nok er dem du tænker på her. På musik, film, spil og software - her må embalagen ikke være brudt.

Sælger kan også kræve, at man ikke afprøver printerpatronen, hvis man ønsker at retunere den. For denne type mere specielle krav gælder dog, at sælger udtrykkelig har gjort opmærksom på det i forbindelse med købet.

Der kan læses mere i emnet: Fjernsalg og fortrydelsesret

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2007 kl. 12:02
hehe okay så er jeg blevet klogere :D. men vi er enige om det getmore ikke har gjort noget ulovligt men de har bare ikke ydet nogen form for service.. så jeg forstår ikke folk går helt amok... de har fulgt loven og andet kan man altså ikke forvente ved internethandel.. havde det været en fysisk butik så havde jeg nok kunne forstå folk, for der må man forvente en service som er over internetbutikker...
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2007 kl. 13:32
Getmore har efter min mening gjort noget ulovligt. De har ikke byttet tv'et selv om det ikke vl betyde unødvendige omkostninger for dem, som de skal i henhold til lovgivningen.
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2007 kl. 16:15

ha9953 de kan da sasgtens dokumentere for unødvendige omkostninger.. lad os sige det kunden som har behandlet produktet forkert og er derfor defekt, og han så ombytter og så finder ud af at leverandøren ikke ville dække denne skade, så har han som sådan mistet 20000.. derfor kan forhandler altid nægte en ombytning ved at tilbyde at reparere det inden for rimlig tid...

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2007 kl. 16:30
Altså lige meget om leverandøren har holdt sig inden for lovens rammer osv-osv - eller ej. Så ville jeg pokker mig føle mig elendigt behandlet som kunde, hvis jeg havde oplevet det som beskrevet i EB
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu