|
Backup på hjemmenetværket - Hvad gør du? |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | |
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Øh, det er et Mac program, det virker vel ikke til en Windows maskine?
|
|
![]() |
|
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9403 |
Nej det virker ikke på en Windows maskine. Men der er vel et tilsvarende program i win8 du kan benytte.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
|
![]() |
|
wizdk79 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 19-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 479 |
Du kan bruge det her på xp.
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15155 |
|
![]() |
|
Letten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
Jeg var irriteret over at den typiske backup software ikke tog de ting med jeg ønskede eller også tog den for meget med (jeg vil gerne udlukke visse filtyper fra nogle foldere). SyncToy var heller ikke tilfredsstillende.
Så jeg endte med at skrive et lille bitte bat-program, der bruger windows indbyggede robocopy til at kopiere ønskede filer fra ønskede foldere til en USB disk der er koblet på en af vores PC'ere. Har lagt programmet på de maskiner jeg tager backup af, sat det til at køre ugentligt. Første linie i programmetdet sender et WOL signal (wake on lan) til PC'en med USB disken, for det tilfælde den er i dvale (man skal jo spare på strømmen). Løsningen er gratis i software og giver 100% kontrol over hvad der skal tages backup af. |
|
![]() |
|
BorgHammer ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 584 |
Jeg vurderede at backup er intet værd hvis den ikke ligger på en anden adresse end din egen.
Jeg vurderede også at det for husets andre PC og laptop brugere var træls at ikke kunne tilgå vores fælles Dokumenter mappe. Ligeledes hvis nogen i stuen ville se billeder fra den fælles Billeder mappe fra sommerferien sidste år, så skulle den ligge på en NAS og ikke på nogen PC. Derfor stoppede jeg min "normale" backup tjeneste, og placerede alle mine dokumenter, billeder, musik, film, hus projekter osv. på en NAS. Jeg har endda min PST fil til min OUTLOOK liggende på min NAS, rent ud sagt ALT. Denne QNAP NAS kører et spejlet RAID5 (så vidt jeg husker). En gang hver 2-4 måned tager jeg en Bluray og brænder de vigtigste data. Dvs. ALT minus film (har 2,1TB film....) og placerer den hos et familie medlem. Jeg havde ikke råd til en yderligere backup på de 2,1 TB film... Men kan godt se nu at man kan købe en USB HDD på 3TB (WD) til 1099.- i Elgigahulen... Den kunne jeg så hente hver 2-4 måned og køre en backup på. Men igen, HUSK... en backup er ikke en backup hvis den ligger på samme adresse som kilde materialet... Ved godt jeg lever farligt imellem hver 2-4 måned out-of-house backup kopi ![]() Ca. 8 ud af 10 jeg kender laver kun backup til et andet sted i deres hus... Redigeret af BorgHammer - 08-Februar-2013 kl. 00:48 |
|
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt |
|
![]() |
|
Letten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
@borghammer
Det er rigtigt at off site backup er en god beskyttelse mod nedbrændt hus og tyveri. Men at sige at en lokal backup ikke er en backup (dine ord) det er noget vrøvl. De hyppigste tilfælde hvor man har brug for en backup er at man er kommet til at slette/rette noget ved en fejl. Dernæst kommer hardwarefejl (harddisk nedbrud) og i de situationer er en lokal backup en ganske glimrende. |
|
![]() |
|
Ulrikwich ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 967 |
Jeg har min Syno som har alle dokumenter, musik og billeder, som er de ting jeg ikke har lyst til at miste. Min mac er syncet til Syno vha. syno cloud station.
Da der altid er fare for nedbrud, indbrud, brand mm., så har jeg købt 100gb på Hi-drive som dækker mit behov. Jeg valgte Hi-drive fordi der er en syno app til dette. Den synkroniserer så hver nat, så det jeg har brug for altid er sikkert. Det spiller som det skal.
|
|
![]() |
|
Pastorius ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Februar-2008 Status: Offline Point: 140 |
Jeg bruger min Synology til Timemachine, og så tager jeg en clon af min disk en gang imellem, som jeg opbevarer på jobbet. Mine allervigtigste data ligger også på dropbox.
Dvs at jeg kan rulle tilbage til et hvilket som helst tidspunkt med timemachine backupen, for enten hele systemet eller enkelte filer. Skulle NAS'en gå i dørken eller blive stjålet vil jeg miste mine film og min musik (som så skal genrippes) der kun ligger på NAS'en, men Jeg kan altid gå tilbage til en fuld kopi som er en måneds tid gammel og så "bare" genrippe mine CD'ere og DVD'er. Det at have to forskellige backupsystemer sikrer (udover tyveri, brand etc.) også en af de almindeligste årsager til datatab, nemlig at backup'en af en eller ande årsag er korrupt (om et så er menneskelige fejl eller fejl i backupprogrammet. ...og så lige en rigtig vigtig ting. HUSK for guds skyld at teste at I kan restore fra jeres backup med jævne mellemrum. Jeg har prøvet den ubehagelige fornemmelse det er at skulle restore sin backup, blot for at finde ud af det kunne jeg ikke. Det er rigtig surt.
|
|
![]() |
|
N8 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 28-Februar-2011 Status: Offline Point: 10 |
Jeg bruger en hjemmebygget WHS 2011 med Drive Bender disk pooling, som tager automatisk backup af alle PC´ere i huset dagligt, og en backup af selve serveren over på en ekstern disk. De vigtigste ting som billeder m.v. bliver der også taget backup af. Dog indtil videre kun lokalt på en ekstern disk. Men skal lave en cloud baseret backup også.
Det har det dog drillet lidt, hvor at backup tjenesten i WHS pludseligt holder op med at virke, og så skal man sysle lidt med det for at få det til at virke igen. Ikke helt holdbart, men må se om jeg ikke kan få det endeligt løst.
Hvis ikke laver jeg højst sandsynligt en Amahi linux server, som skulle kunne alt det jeg gerne vil.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |