|
Backup UPS |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |||
Aim
Guld medlem Oprettet: 30-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1135 |
Emne: Backup UPS Sendt: 30-Oktober-2011 kl. 16:52 |
||
Er der nogen der kender et sted hvor man kan få en god billig backup UPS til projektor der virker uden slinger i valsen ?
|
|||
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
|
|||
Bschmidt
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
Sendt: 30-Oktober-2011 kl. 18:19 | ||
Undskyld jeg spørger... Hvorfor vil du have en UPS til projektor?
BS |
|||
Aim
Sendt: 30-Oktober-2011 kl. 19:53 | ||
Fordi det desværre hænder strømen ryger i den kreds projektoren sidder i. Har haft en eletrikker ude og kigge med han kunne ikke lige umildbart finde noget. Heldigvis (7,9,13) har den ikke været gået imens projektoren har været tændt endnu.
|
|||
|
|||
db89
Guld medlem Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Sendt: 30-Oktober-2011 kl. 20:13 | ||
Hvor lang tid går der fra strømmen forsvinder til den kommer igen? Det hjælper jo ikke meget hvis der går længere tid før strømmen tilbage end UPS'en kan køre. Desuden fylder selv en lille ups også noget.
Men hvis sikringen ryger af og til så burde du måske lige se på om ikke du belaster den gruppe for hårdt. Afhjælpning af et problem er jo også bedre end symptombehandling. |
|||
Bschmidt
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
Sendt: 30-Oktober-2011 kl. 21:12 | ||
Tillad mig at komme med et alternativt forslag.
Set i lyset af din opgradering af hjemmebiorummet ville jeg personligt hellere bruge pengene på en separat (eller 2) gruppe og tilgang til AV udstyret. Naturligvis koblet på eget HPFI relæ og sikringer (alternativt de "nye" kombirelæer hvor sikring og HPFI er i samme enhed) meget gerne tilsluttet en egnet transientbeskyttelse (kan undværes hvis det er på buget). Sørg for at der bliver lavet 2 polet installation, for alt i verden IKKE 4 polet!! Som David siger er det bedre at afhjælpe problemet istedet for at symptombehandle. Løsningen vil også i fremtiden, hvor det reelle problem er blevet klarlagt, give dig en sikkerhed mod skader på dit udstyr ved indkomne problemer fra elnettet samt give en sikkerhed mod utilsigtet afbrydelse. Egnede UPS'er kan købes ved Solar - LP - Deltaco - Atea O.S.V hvis det er retningen du vil gå. Mvh BS
|
|||
Aim
Sendt: 30-Oktober-2011 kl. 21:53 | ||
Det er relæet det slår ud på gruppen på 1. sal så det kommer ikke igen får man render ned og tænder, men det tager jo ikke lang tid at rende ned og tænde (max 1min.)
Det er jo ikke særlig tit den ryger i de sidste par år er det vel sket ca 1-2 gange hver halve år, men fik skiftet gruppen ud fra en 10 amp til en 13 amp. sidst elektrikkeren var forbi og siden der har den faktisk ikke slået ud i relæet, men det skal siges jeg også er meget forsigtig med at tænde ting på gruppen når projektoren er tændt, så konen er blevet udstyret med en pandelampe til når hun skal op og vimse rundt på 1.sal hvilket hun ikke er helt med på. Har også overvejet en egen gruppe men der kan strømmen jo også ryge, og det kan jo i destruere en projektor totalt hvis strømmen ryger. Så tænkte egenlig bare jeg ville slå to fluer med et smæk. Så hvis det kan gøres med en UPS til rimelig penge (+ - 1000-1500,-) synes jeg egenlig ikke det er en lappeløsning, men mere som en slags ekstra forsikring og så jeg ikke skal hører på brok fra fruen. Men aner intet om UPS, det var blot min svigerfar der gjorde mig opmærksom der fandtes sådan en anordning. Redigeret af Aim - 30-Oktober-2011 kl. 21:54 |
|||
|
|||
Bschmidt
Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 09:39 | ||
Hvis det har hjulpet at hæve sikringen fra 10 til 13A så er det nok nærmere den der springer og ikke (HPFI)relæet. De "nye" automatsikringer er også bare en arm der skal vippes op og tolkes af flere som "relæet" :-)
Hvis det, som jeg formoder, er en sikring der springer vil jeg da klart anbefale at få udført det som jeg foreslog da det vil fjerne problemet helt fra dine komponenter. Den nye installation skal KUN tage sig af forsyningen til dine AV komponenter, ingen lys, elevationssenge, popcornmaskiner eller lign. Så vil sikringen/relæet KUN slå fra hvis der er en fejl i en af dine komponenter hvilke alle er beskyttet internt af en finskiring der slår fra først, så vi er ude i "meget sjældent" Det du så skal overveje er om den UPS du ønsker dig bliver vedligeholdt og efterset så den er funktionsdygtig om 1-1½ år når uheldet er ude! Hvis batterierne, ladekredsen eller andet er defekt så hjælper den ikke ret meget. Det kræver lidt vedligeholdelse med sådan en UPS for at den skal yde den sikkerhed man forventer. Mvh BS
|
|||
Aim
Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 10:05 | ||
Som du nok kan forstå har jeg overhovede ikke styr på det
Men er det ikke pokkers dyrt at få lavet af en fagmand ? (bestemt ikke noget jeg selv skal rode med)
Tror mange UPS ér giver lyd fra sig hvis ladekredsen ikke virker, og dem jeg fået kigget på har display med lys og info om batteritid mm. Og vi snakker kun en pris på 1300,- for sådan en UPS |
|||
|
|||
Hans j
Guld medlem Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 10:53 | ||
Det er da en meget god idé med sådan en UPS, så kan man jo nå at slukke projektor eller genetablere strømmen inden det er for sent, men at projektor ligefrem skal blive ødelagt af strømsvigt ville da godt nok overraske mig. Du må IKKE lave noget som helst med din el-tavle så enkelt er det. Hvis der er plads til en ekstra sikring i el-tavlen så kan det næppe bliver særlig dyrt, at splitte din projektor med mere ud på sin egen gruppe.
Husk nu en UPS skal kunne levere strøm nok i en kort periode (5 minutter cirka), så kig nøje efter.
Der er nu ikke så meget vedligehold på sådan en fætter andet end batterier, de koster så også en pæn sjat. Sådan en UPS bruger så også noget strøm selvom du har slukket projektor, havde en gang en 2200W sat op, den åd 75W uden belastning og batterier fuldt opladet (tomgang).
|
|||
Bschmidt
Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 11:12 | ||
Det kan godt være du har ret i at det er en god ide Hans, jeg syntes bare at i dette tilfælde er der flere ulemper frem for fordele, det var det jeg ville give udtryk for :-) Jeg er nok lidt farvet af at der jo vist nok står "noget med el" på svendebrevet og jeg selv er gået helt i "strømsparemode"
Hvis du tager UPS investeringen og trækker fra det tilbud du selvfølgelig får inden udførsel kan du jo se hvad det koster ekstra (der er nok en elektriker eller 2 der er sultne efter lidt arbejde for tiden) og du får dermed alt dit udstyr på den "gode" gruppe. Mvh BS
|
|||
Aim
Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 13:59 | ||
Jeg må lige prøve at hører hvad min elektriker skal have for opgaven kan jeg hører på dig ;)
Jeg kan nu også godt se det praktiske i hvis mit lille rum fik sin egen gruppe frem for en UPS, især hvis som Hans skriver at Ups´en bruger meget standby strøm, hvilket jeg også godt kan have på fornemmelsen efter som mange af de UPS´er jeg har kigget på ikke lige har lyst til at oplyse hvor meget de suger.
|
|||
|
|||
twilight
Bruger Oprettet: 13-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 130 |
Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 14:49 | ||
Du skal også lige være opmærksom på at en UPS ikke har en virkningsgrad på 100....
Dvs. at for en UPS med antaget virkningsgrad på ca 85% vil du for hvergang du trækker 85 W på dit udstyr trække 100 W gennem din elmåler. De sidste 15 W bliver bare til varme i din UPS. Edit: glemte et flueben.... :o) Redigeret af twilight - 31-Oktober-2011 kl. 14:50 |
|||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |