recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - baghøjttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketbaghøjttalere

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 17:58

Hej Ken,

Du har ikke læst det jeg skrev præcist nok:

"Vinklen opad er så lille, at der ikke mistes meget diskant - og det gør der heller ikke i biffen."

"...det overvejende er direkte lyd, jeg hører og det passer mig fint."

"Og jeg har også været inde på at rette RS1 mod lytteren med beslag."

Så jeg foretrækker ikke diffus lyd fremfor direkte lyd, men masser af lyde er processed fra filmlydfolkets side og evt. også i receiveren, så de anyway virker diffuse - det er tordenbulder faktisk også i modsætning til f.eks. pistolskud. Reallyd kan også være temmelig diffus. Og to kanaler kan indeholde masser af ruminformation.  

Jeg kunne ikke drømme om at pille diskanterne ud, jeg har endda fjernet frontstoffet fra alle mine højttalere, så diskanten ikke dæmpes af det.

THX godkendte film bliver lyd-mikset i biografer og i min receiver er der indlagt DSP simuleringer af tre af Sony studiernes filmsale.

PS: Hvis man ikke skal sammenligne en hjemmebio med en rigtig bio - hvad skal man så henvise til?



Redigeret af Carser - 24-Maj-2006 kl. 18:01
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 18:07

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Jeg nåede ikke at læse dit seneste indlæg er lige ved at "konsumere" det, så det jeg skrev skal lige ses i det lys  

Okay, så kan jeg bedre forstå det  

Nu har vi så begge uddybet vores meninger og belyst vores erfaringer bedre og jeg tror egentlig ikke, vi er så langt fra hinanden. 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 18:29


Carser:

Jeg så lige dit sidste indlæg. Det er et par spændende baghøjtalere du har og jeg vil direkte tro at de slet ikke skal sidde på en sidevæg som de ser ud. Du får jo faktisk som de er placeret en endnu bedre lyd frem på bagvæggen, på grund af udformningen. Syntes jeg. :)

Du sender jo en del lyd ud på sidevæggen også, bortset fra den direkte lyd, og som så siden kastes tilbage lidt forsinket, men det gør muligvis ikke så meget til baghøjtalere. Du ser det nok som en fordel? Jeg er måske mere inde på den tanke at det signal der kommer frem til baghøjtalene allerede er bearbejdet ved optagelse og i diverse lydstudier, så det faktisk ikke trænger til yderligere "pynt". Der har vi vist en lidt forskellig opfattelse? Det gør ikke noget. Jeg har måske ikke ret.

Jeg har bygget mange højtalere af forskellig slags, har prøvet det hele faktisk fra en over til firevejs,  store horn og transmissionsline. Desuden har jeg bygget  båndhøjtalere så store som døre. Og mange  avancerede 24 db delefiltre, har  endda endnu store ruller med  svær kobbertråd som elselskabet ville misunde mig og apparat til at måle spoler ud med. Til sidst får man en ide om hvordan lyd arter sig eller hvad? Og hvordan det skal lyde. Men surrond er naturligvis igen for sig selv.

Du siger faktisk et sted at vi ikke har 6 ører men kun 2. Men det man faktisk forsøger at nå frem til i forbindelse med at anlæg er nok også at lave noget der kan erstatte vores væsentlig mere avancerede måde at lytte på. Bare tænk på ørets form, den der underlige foldede facon. Det har med retningsbestemmelse at gøre og kan ikke bare erstattes af en tragt. Selv ansigtets facon spille en rolle for retnings bestemmelsen. Og selvfølgelig at der er 2 ører. Og det er jo det der altså når frem til sidst fra det ydre øre der bearbejdes i hjernen. Det er svært at erstatte eller lave efter, nogen fandt på et bedre system beregnet for bare 2 ører. Meget kompliceret faktisk alt taget i betragtning.





Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 20:17

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Carser:

Jeg så lige dit sidste indlæg. Det er et par spændende baghøjtalere du har og jeg vil direkte tro at de slet ikke skal sidde på en sidevæg som de ser ud. Du får jo faktisk som de er placeret en endnu bedre lyd frem på bagvæggen, på grund af udformningen. Syntes jeg. :)

Det synes jeg også  - og jeg har afprøvet mange placeringer af dem og de højttalere, de afløste.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Du sender jo en del lyd ud på sidevæggen også, bortset fra den direkte lyd, og som så siden kastes tilbage lidt forsinket, men det gør muligvis ikke så meget til baghøjtalere. Du ser det nok som en fordel?

Nu tager vi ind i en stor biograf!

Lad os sige, at X'erne er side- og baghøjttalere. Dem med fed, er dem, du hører højest og mest direkte (medmindre de er bi- eller dipoler). Du er . Lærredet er I'erne:

                   X               X           ;      X              X

I                                                                               X

I                                                                             

I                                                                               X

I

I                                                                               X

                    X           ;   X           ;      X              X

Så er det jeg siger: Alle de ikke-fede X'er hører du også med forsinkelse og lidt vægrefleksioner (THX dikterer faktisk, at der skal være refleksioner i vandret plan!).

Det er realiteten i en biografsal, og mange receivere har også DSP, der kan simulere netop en flok virtuelle X'er.

Om man så foretrækker det eller ej er en smagssag.

Min center og mine fronter er yderst resonansfattige og tørre i lyden (nøgleord: betonkabinetter, transmissionslinier og små, hurtige enheder). Min sub er også ret stram i det, og så gør det ikke i min veldæmpede stue noget, at der til film kommer lidt ekstra bio-rum oveni. Altså efter min mening, det skal bare ikke sovses ind i tilsatte effekter, ofte nøjes jeg med auto format decode - gengivelse uden tilsat effekt.

Men til koncerter er jeg ikke i tvivl: Jeg har gang på gang oplevet og opnået (som tidl. lydmand) bedst og renest lyd udendørs.

Bas og stående bølger er tricky i alm. bebyggelse.
Her er så plads til mine naboers underskrifter___________ 

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

 Jeg er måske mere inde på den tanke at det signal der kommer frem til baghøjtalene allerede er bearbejdet ved optagelse og i diverse lydstudier, så det faktisk ikke trænger til yderligere "pynt".

Ja, det er tit rigeligt, især på overproduceret (film)musik.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Der har vi vist en lidt forskellig opfattelse? Det gør ikke noget. Jeg har måske ikke ret.

Jeg er ikke sikker, og film, TV-udsendelser og musik er vidt forskellige. Der er producere, jeg synes skulle finde sig noget andet at lave og andre, jeg kunne give en stor krammer.

Jeg vil ikke dømme eller foreslå andet end, at man bør

  • gå til koncerter,
  • gå i biffen, 
  • bruge gode højttalere og skal der EQ eller effekt på: Alt med måde!
  • ikke være bange for selv at flytte højttalere, stole og sofaer i jagten på hvad man selv finder bedst.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Jeg har bygget mange højtalere af forskellig slags, har prøvet det hele faktisk fra en over til firevejs,  store horn og transmissionsline. Desuden har jeg bygget  båndhøjtalere så store som døre. Og mange  avancerede 24 db delefiltre, har  endda endnu store ruller med  svær kobbertråd som elselskabet ville misunde mig og apparat til at måle spoler ud med. Til sidst får man en ide om hvordan lyd arter sig eller hvad? Og hvordan det skal lyde. Men surrond er naturligvis igen for sig selv.

Du siger faktisk et sted at vi ikke har 6 ører men kun 2. Men det man faktisk forsøger at nå frem til i forbindelse med at anlæg er nok også at lave noget der kan erstatte vores væsentlig mere avancerede måde at lytte på. Bare tænk på ørets form, den der underlige foldede facon. Det har med retningsbestemmelse at gøre og kan ikke bare erstattes af en tragt. Selv ansigtets facon spille en rolle for retnings bestemmelsen. Og selvfølgelig at der er 2 ører. Og det er jo det der altså når frem til sidst fra det ydre øre der bearbejdes i hjernen. Det er svært at erstatte eller lave efter, nogen fandt på et bedre system beregnet for bare 2 ører. Meget kompliceret faktisk alt taget i betragtning.

Ja, der er meget til det, og kunsthovedstereo gengivet i gode hovedtelefoner slår ofte Dolby Digital 5.1 og DTS m.h.t. troværdig rumgengivelse, hvor højdeoplevelsen også reproduceres bedre. Det kan være skræmmende realistisk og få én til at vende eller løfte hovedet! 



Redigeret af Carser - 24-Maj-2006 kl. 21:19
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2006 kl. 02:11
Carser:

Det lyder som om dit anlæg lige er mig, præcist det lydbillede  jeg selv søger at opnå. ”En mand efter mit hjerte” som han siger præsten i halflife2 i scenen med Ravenshield. Men faktisk kan det også blive for tørt, må ikke blive for monitoragtigt. Sådan lidt  blødere. Nogle vil jo have bas hele tiden, men det rigtige er jo bas når den er, men så skal den jo også være der i det rigtige niveau. Det kan forvirre mange der hørere det første gang.

De fronthøjtalere lyder som noget du selv har bygget, det er da svært lige at får opfyldt den beskrivelse uden at selv bygge, altså små hurtige enheder og transmissionsline. Men hvis man kan bygge rigtigt, kan selvbyg faktisk stå mål med det bedste. Men det er svært at støbe i beton? Har nogle advance kabinetter i beton, 2 vejs selv om de er ok (bruger dem dog ikke lige nu) de ville være svære at lave selv.

Men det kan også være skidt, Jeg skulle engang høre et anlæg hos en bekendt der lød meget lovende. Det var et 4. vejs system med elektroniske delefiltre, 220 høje og meget flotte. Endelig var de trukket af luxman forstærkere så det skulle jo egentlig være godt. Og det lød så dårligt, skønt de sad og sagde ”lyder det ikke godt”. Ham blev jeg uvenner med da jeg sagde min mening. Hvor blev han sur. Så kiggede jeg nærmere efter og det viste sig så at den store 15 tommer bas sad urokkelig fast, hvilket jeg ganske enkelt ikke kunne forstå. Jo da, de have fyldt kabinettet med strandsand, altså ikke en sandwich konstruktion af kabinettet med sand mellem de to kabinets plader, men simpelthen sand i selve kabinettet. Jeg turde ikke at grine. Skæg, ikke?? Vi blev da gode venner igen efter en tid. Ophænget var i øvrigt gået i stykker på den øverste bas, sikkert fordi han forsøgte at få bas ud af systemet. Hvordan netop dette punkt med sandet kunne svipse er mig stadig en gåde. Man kan godt sige det var "tør" lyd, ikke? Sådan tør strandsand, ikke?

Men tillykke med dit anlæg, du har nok som lydmand undgået den slags fælder?

Mvh Ken



Redigeret af Ken_T - 26-Maj-2006 kl. 02:42
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2006 kl. 03:29

Hej Ken og tak!

Før Avance fra Danmark var der Rauna fra Sverige med norske enheder, verdens første serieproducerede betonhøjttalere:

http://www.rauna.com/slides/rauna_broschyr_4jpg.html

Og jeg har i 20 år haft et par Leira, vistnok fra '83, hvis karakteristiske design er blevet sammenlignet med periskoper og skibsventiler!  

Det er to-vejs transmissionslinier m. 24 dB/oktav filtre. Trods høj alder spiller de stadig fantastisk og trods små 6½" enheder spiller de forbløffende effektivt, pænt dybt og uden at lyde presset. Og bassen er meget renere og friere end typisk i basreflekskabinetter. Ophængene af gummi er som nye. Delefiltrene har luftspoler og er fri for lytter = de er også bygget til at holde og lyde godt længe.

Dog var den tonale balance for lys, så det har jeg ændret på og så er de hævet på sokler og har fået fjernet frontskummet, der ikke kunne holde i 20 år.

Jeg har i øvrigt et Luxman tape-deck fra '80, der stadig spiller fint - har kun behøvet en ny rem.

Jeg har ikke bygget noget som lydmand (kun lydbilleder  ), men har tidligere selv bygget en del apparater og et temmelig digitalt orgel.

Det var mest som teenager og under min tekniker-uddannelse, at jeg selv konstruerede elektronik. Men højttalere køber jeg bare. Og så forbedrer jeg dem evt. lidt.

Efter hvad jeg har læst mig til er det - som du nævner - svært at bygge i beton, for der skal laves forme, undgås bobler, slibes, pudses og males og fragt er dyr. Så samme højttaler i alm. kabinet vil kun koste det halve eller mindre. Men udviklingen har betydet, at man i dag i gode højttalere ofte bruger træ med langt større densitet (f.eks. MDF) end før "beton-æraen", som vist er løbet ud i...sandet! (Hvor er vi altså sjove, ikke?  Jeg synes godtnok, at historien om ham med sand i selvbyggen og ind mod bassernes bagside er langt ude - jeg tror skam på den, men den er virkelig noget for sig!) 

For at vende tilbage til emnet, baghøjttalere: Mine bipoler er danske, HT2 fra Eltax. Der er lidt om dem her: http://www.recommendedbuys.co.uk/electronics/speakers-and-su bwoofers/eltax-ht-2-bipolar.htm

 



Redigeret af Carser - 26-Maj-2006 kl. 03:41
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2006 kl. 18:53

Blot lidt update:

Gonzo + tegning + indretning m.m. fik en ny selvstændig tråd: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12308& PN=1&TPN=100

Eltax HT2 fås næppe længere - mine er 5-6 år gamle.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2006 kl. 00:37
En update af updaten (tak til jespermart):

Eltax HT2 kan købes i hvid eller lys bøg på http://www.musikkonsulenten.dk/default.asp?page=5&ID=13 

De er også stadig med på Eltax's site på http://www.eltax.com/eltax/index.php?item=10&id=1356

Redigeret af Carser - 27-Maj-2006 kl. 00:57
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu