recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Balanceret xlr kabel mellem forstærkere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Balanceret xlr kabel mellem forstærkere

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3728
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Balanceret xlr kabel mellem forstærkere
    Sendt: 24-December-2015 kl. 08:34
Godmorgen

Jeg fik igår leveret en marantz av7702mkii og en marantz mm8077.

Dette er mit første for- og effektforstærker sæt. Jeg formoder jeg skal forbinde de 2 med et mono balanceret xlr kabel for hver højtaler og subwoofer. Er det ikke korrekt?

Kan i linke til nogle gode fornuftige kabler til max 300kr pr stk. Er der stor forskel på kabler i de forskellige prisklasser? Jeg vil ikke starte en kabelkrig men vil gerne have hjælp til hvad jeg skal gå efter. Jeg ønsker en neutral til lys og detaljeret lyd da marantz er lidt mørke/varme i lyden og det er mine højtalere også.

Håber i kan hjælpe så jeg kan få købt nogle kabler hurtigst muligt
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 10:25
Det var ellers noget af et hidsigt sæt du har købt dig, det skal du nok blive glad for :-)

Du har helt ret i at der skal bruges et XLR-kabel for hver kanal, subwooferen kører du direkte fra AV7702 med et RCA-kabel hvis den er aktiv.

Jeg kan heldigvis glæde dig med at signalkabler hverken lægger noget til eller trækker noget fra medmindre de er defekt, og da XLR-kabler bruges i stor stil til professionel lyd, så er de både billige og af god kvalitet, for professionelle brugere gider bare ikke dårlig kvalitet. Det er de samme kabler som bruges til bl.a. mikrofoner til optagelser, derfor sælges de ofte som "mikrofon-kabel". De bruges egentlig til alle signaler på linje-niveau, men mikrofon-navnet hænger bare fast.

Mit første stop for kabler er altid AV-Cables.dk. Ikke fordi jeg har en tilknytning til dem, men fordi de har et stort udvalg og meget fair fragtpriser. Hvis det skal være lidt mere specielt plejer Thomann.de at være leveringsdygtige.

Der er forskellige længder, priser og designs. Personligt ville jeg købe de billigste, dem har jeg haft god succes med både til mit eget anlæg (delefilter og aktive højttalere som bruger XLR) og til optagelser.

Der er 100% hul igennem, for nu at bruge kabel-fidusernes udtryk :-)

Redigeret af HenrikStevn - 24-December-2015 kl. 10:27
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 10:38
Tusind tak for svar Henrik!! Du er sq en guttermand:)

Så snupper jeg sådan et mikrofonkabel til 159kr pr stk. Det er lidt en anden pris end de andre jeg har set på til 2000 pr stk. Kæresten var allerede begyndt at svede over den pris, det var jeg egentlig også hehe.
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Online
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 10:47
Tillyke med det nye setup, først og fremmest.
Der kan være delte meninger omkring xlr og single ended forbindelser, et par af dem kommer her. Den største fordel ved xlr/balanceret er, at man kan hotplugge sine enheder, og have kabeltræk på op til 100 meter. Men hvornår har man brug for det? Så hvis man ikke gør brug af lange kabeltræk, er xlr måske ikke nødvendigt. Hvis de single ended/rca forbindelserne er i god kvalitet, kan man igen stille spørgsmål ved nødvendigheden af xlr. En anden ulempe ved xlr er, at alt dobles op, og dermed potientelt også dobbelt risiko for fejl ( sat på spidsen ).
Tilbage til kablingen, uanset kabeltype ( for nemheds skyld, kalder vi et kabel for mono, uanset om vi snakker rca eller xlr, og sub som et kabel rca/single ended, til forbindelse imellem pre og sub ), skal der som du selv skriver, bruges et mono kabel for hver højttaler der tilsluttes. Altså et mono audiokabel for hver højttaler der skal forbindes, som går fra pre til effekt. Fra effekt til respektive højttalere, skal der selvfølgelig også trækkes højttalerkabel.
Om der findes kabler i det forespurgte prisleje, med de ønskede præferencer, må en søgning på nettet afgøre. Måske lidt nemmere, at finde rca/single ended kabler i det nævnte prisleje ( nok et større udvalg ).

Redigeret af JeTex - 24-December-2015 kl. 10:59
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Godmorgen

Jeg fik igår leveret en marantz av7702mkii og en marantz mm8077.

Dette er mit første for- og effektforstærker sæt. Jeg formoder jeg skal forbinde de 2 med et mono balanceret xlr kabel for hver højtaler og subwoofer. Er det ikke korrekt?

Kan i linke til nogle gode fornuftige kabler til max 300kr pr stk. Er der stor forskel på kabler i de forskellige prisklasser? Jeg vil ikke starte en kabelkrig men vil gerne have hjælp til hvad jeg skal gå efter. Jeg ønsker en neutral til lys og detaljeret lyd da marantz er lidt mørke/varme i lyden og det er mine højtalere også.

Håber i kan hjælpe så jeg kan få købt nogle kabler hurtigst muligt

Jamen en god test af RCA kabler er jo at plugge de der lakrids kabler ind  - som medleveres til mange ting. Sæt derefter et sæt RCA kabler af fornuftig kvalitet til omkring 500 kr. ind - og lyt om du kan høre forskel.

Kan du ikke høre forskel, så er valget jo nemt. Men jeg mener bestemt at du kan høre forskel.

Glædelig jul og tillykke med grejetSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 10:57
Der er rigtigt mange misforståelser omkring XLR-kabler (eller balancerede kabler i det hele taget), bl.a. at man skulle kunne hotplugge enheder. Det kan man lige så lidt med XLR som med RCA. For det meste går det godt, men det er bedst at lade være.

Omtrent lige så udbredt er tyrkertroen om at man kan høre forskel på kabler. Det er dog endnu ikke lykkedes nogen rent faktisk at bevise at de kunne høre forskel på dyre og billige kabler.

Det eneste man reelt får ud af at køre balanceret er bedre kvalitet stik (XLR er et 1000 gange bedre stik end RCA, den eneste ulempe er at det er større) og at man kan køre lange stræk fordi det balancerede kabel er godt til at modstå indstrålet støj. Ingen af delene betyder alverden når præprocessoren og effektforstærkeren står lige ved siden af hinanden, men jeg ville gøre det alligevel, da kablerne kommer til at ligge tæt bag ved enhederne og der er en (meget lille) mulighed for indstrålet støj fra strømkabler. Og så fordi jeg synes XLR-kabler er cool :-)

Jeg bruger som sagt XLR-kabler fordi det er hvad mit delefilter og mine højttalere bruger, og jeg vil have så få adaptere som muligt. Hvis dine enheder har begge muligheder, så bare brug den du personligt foretrækker. Jeg tvivler stærkt på at der vil være forskel i praksis.

Redigeret af HenrikStevn - 24-December-2015 kl. 10:58
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

<span style="line-height: 16.8px;">Der er rigtigt mange misforståelser omkring XLR-kabler (eller balancerede kabler i det hele taget), bl.a. at man skulle kunne hotplugge enheder. Det kan man lige så lidt med XLR som med RCA. For det meste går det godt, men det er bedst at lade være.</span>

Omtrent lige så udbredt er tyrkertroen om at man kan høre forskel på kabler. Det er dog endnu ikke lykkedes nogen rent faktisk at bevise at de kunne høre forskel på dyre og billige kabler.
<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Det eneste man reelt får ud af at køre balanceret er bedre kvalitet stik (XLR er et 1000 gange bedre stik end RCA, den eneste ulempe er at det er større) og at man kan køre lange stræk fordi det balancerede kabel er godt til at modstå indstrålet støj. Ingen af delene betyder alverden når præprocessoren og effektforstærkeren står lige ved siden af hinanden, men jeg ville gøre det alligevel, da kablerne kommer til at ligge tæt bag ved enhederne og der er en (meget lille) mulighed for indstrålet støj fra strømkabler. Og så fordi jeg synes XLR-kabler er cool :-)<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Jeg bruger som sagt XLR-kabler fordi det er hvad mit delefilter og mine højttalere bruger, og jeg vil have så få adaptere som muligt. Hvis dine enheder har begge muligheder, så bare brug den du personligt foretrækker. Jeg tvivler stærkt på at der vil være forskel i praksis.

Kom forbi, så bliver du overbevist om forskellen på kabler. Jeg stiller en betingelse, ganske kort, jeg vælger to kabler, en cd og et anlæg.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 11:07
Tusind tak for svar alle sammen. Jeg tjekker lige op på rca kabler også. Troede bare at balancerede xlr var bedst ud fra hvad jeg har søgt mig frem til på nettet.
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 11:09
De er også bedre på nogle punkter, men det er ofte ikke så relevant for hjemme-setups.

Uanset hvad skal du nok få en god oplevelse ud af dit setup :-)

Redigeret af HenrikStevn - 24-December-2015 kl. 11:10
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

----

Kom forbi, så bliver du overbevist om forskellen på kabler. Jeg stiller en betingelse, ganske kort, jeg vælger to kabler, en cd og et anlæg.

Hvad ville du udvælge?
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

----

Hvad ville du udvælge?

Jeg har for nylig haft en oplevelse, der gjorde mig 100% klar over, at der er forskel på kabler. Eller i det mindste helt konkret, på de kabler der stilles til test. Der er sikkert forskel på mange kabler, men sikkert også forhold, der besværliggører detektion.
Udstyr til test :
Et komplet Holfi setup.
Audiovector SR3 Avantage Arreté
Acoustic Zen Wow interconnect
Audioquest Water interconnect
Konens Michael Bublé cd, Call Me Irresponsible.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 12:04
Jeg har en Marantz av8802a og har tidligere haft en mm8077 tilsluttet ( kører nu med Densen )

Jeg kan ikke høre forskel om jeg bruger XLR eller RCA udgangene.
Men jeg vil forslå dig at køre med XLR da de er placeret meget bedre / overskueligt bag processoren, i modsætning til RCA preout.
Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu