recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Balanceret xlr kabel mellem forstærkere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Balanceret xlr kabel mellem forstærkere

Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

----

Kom forbi, så bliver du overbevist om forskellen på kabler. Jeg stiller en betingelse, ganske kort, jeg vælger to kabler, en cd og et anlæg.

Hvad ville du udvælge?

Jeg har for nylig haft en oplevelse, der gjorde mig 100% klar over, at der er forskel på kabler. Eller i det mindste helt konkret, på de kabler der stilles til test. Der er sikkert forskel på mange kabler, men sikkert også forhold, der besværliggører detektion.
Udstyr til test :
Et komplet Holfi setup.
Audiovector SR3 Avantage Arreté
Acoustic Zen Wow interconnect
Audioquest Water interconnect
Konens Michael Bublé cd, Call Me Irresponsible.

Og hvad er så forskellen på kablerne?

Beskriv dem venligst i tekniske termer, ikke noget substansløst som "mere luft" eller "sortere baggrund".

Beskriv herefter venligst hvordan en 100% passiv komponent kan tillægge noget til lyden, eftersom passive komponenter udelukkende kan trække fra et signal. Bemærk også venligst at ganske almindelige signalkabler beviseligt og målbart ikke trækker noget som helst fra et lydsignal. Derfor må de "fine" kabler trække mindre end ingenting fra, og det er vist det man kalder en evighedsmaskine.

Du kan ikke stille en lyttetest op som en almindelig ikke-blændet test og forvente at få noget som helst sandfærdigt ud af det. Dertil "lytter" vi alt for meget med øjnene.

furious jt: Køb de kabler som du synes passer bedst til dit setup (længde, stik, farve osv.) og glem alt det audiofile nonsens. Det er blot spild af tid og penge.

Redigeret af HenrikStevn - 24-December-2015 kl. 12:10
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 3728
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 12:09
Hvilke xlr kabler anvendte du strecker? :)
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 12:12
Jeg kører med nogle no name kabler.
Har også testet med nogle dyre kabler fra forskellige producenter, men der var ingen hørbar eller målbar forskel, så beholdte de billigste.

Redigeret af strecker - 24-December-2015 kl. 12:12
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Online
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

----

Kom forbi, så bliver du overbevist om forskellen på kabler. Jeg stiller en betingelse, ganske kort, jeg vælger to kabler, en cd og et anlæg.

Hvad ville du udvælge?

Jeg har for nylig haft en oplevelse, der gjorde mig 100% klar over, at der er forskel på kabler. Eller i det mindste helt konkret, på de kabler der stilles til test. Der er sikkert forskel på mange kabler, men sikkert også forhold, der besværliggører detektion.
Udstyr til test :
Et komplet Holfi setup.
Audiovector SR3 Avantage Arreté
Konens Michael Bublé cd, Call Me Irresponsible.

Og hvad er så forskellen på kablerne?

Beskriv dem venligst i tekniske termer, ikke noget substansløst som "mere luft" eller "sortere baggrund".

Beskriv herefter venligst hvordan en 100% passiv komponent kan tillægge noget til lyden, eftersom passive komponenter udelukkende kan trække fra et signal. Bemærk også venligst at ganske almindelige signalkabler beviseligt og målbart ikke trækker noget som helst fra et lydsignal. Derfor må de "fine" kabler trække mindre end ingenting fra, og det er vist det man kalder en evighedsmaskine.

Du kan ikke stille en lyttetest op som en almindelig ikke-blændet test og forvente at få noget som helst sandfærdigt ud af det. Dertil "lytter" vi alt for meget med øjnene.

Du kan stoppe alt dit teoretiske ævl, kom forbi, og med vat i ørerne og blindfold på, vil du 100x i træk ramme rigtigt. Det kræver selvfølgelig blot, at du skal sluge en kæmpe kamel, og dermed også svare ærligt.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 12:20

Du kan stoppe alt dit teoretiske ævl, kom forbi, og med vat i ørerne og blindfold på, vil du 100x i træk ramme rigtigt. Det kræver selvfølgelig blot, at du skal sluge en kæmpe kamel, og dermed også svare ærligt.

Det er skam allerede afprøvet, og der var oprigtigt og 100% ærligt ingen forskel. Jeg kan beklageligvis ikke huske de floromvundne navne på de testede kabler, men de var dyre og så vældigt fornemme ud. De gav bare på ingen måde en ændret lyd i forhold til almindelige signalkabler fra Harald Nyborg, hverken værre eller bedre.

Eftersom resultatet var så klart og entydigt vil det umiddelbart være spild af tid at gentage forsøget, medmindre jeg kan få nogle overordentligt gode beviser for at resultatet skulle være anderledes ved en gentagelse.

Derudover måler omtalte billige kabler fra HN 100% fladt helt op i MHz-området, så sølle 20kHz er ingen udfordring for dem. Den eneste anke jeg har med dem er at deres RCA-stik sidder en smule løst hvis man ikke selv lige klemmer dem lidt først.

Redigeret af HenrikStevn - 24-December-2015 kl. 12:21
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 12:38
Ovennævnte har intet med mit setup at gøre, og de ting jeg har listet, vil afsløre en betydelig forskel.

Redigeret af JeTex - 24-December-2015 kl. 12:39
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 12:46

Ovennævnte har intet med mit setup at gøre, og de ting jeg har listet, vil afsløre en betydelig forskel.

Og hvad baserer du det på, sådan helt præcist?

Redigeret af HenrikStevn - 24-December-2015 kl. 12:46
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19567
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 13:04
Henrik, du bor i Vanløse og JeTex bor på Nordsjælland.
Kan du ikke tage en tur til Nordsjælland og bytte kabler, mens JeTex lytter og fortæller dig, hvilket kabel der er brugt?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 13:12

Blablablabla.....og mere bla!
I stedet for at snakke udenom hele tiden, hvad så med at tage udfordringen op!? Eller er du bange for, at alle andre skal få ret?

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 13:15

Og hvilken af de to "lyder" så bedst? Vil se om,jeg har samme opfattelse?
Hvis ikke du vil afsløre noget i tråden, kan du bare sende en PB.

M.v.h.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Henrik, du bor i Vanløse og JeTex bor på Nordsjælland.
Kan du ikke tage en tur til Nordsjælland og bytte kabler, mens JeTex lytter og fortæller dig, hvilket kabel der er brugt?

Klaus

Det er som sagt prøvet tidligere, og jeg vil godt nok ikke kalde det spild af tid, for det viste jo noget (nemlig at jeg havde ret), men det viste også hvor langt ude kabelfantasterne er. Der findes et helt simpelt ideal for signalkabler (og højttalerkabler), og de billigere kabler er allerede så tæt på at selv en evt. forbedring ganske enkelt ikke er hørbar. I stedet for at spilde sine penge på kabler, burde man bruge dem på bedre højttalere og mere musik.

At gentage forsøget vil jeg derimod betegne som spild af tid, med mindre der kan komme noget overbevisende håndgribeligt på bordet, som viser at der rent faktisk er en chance for en hørbar forskel. Jeg har væsentligt bedre ting at bruge min tid på, som f.eks. koncerter og musiklytning.

Et sæt målinger af kablerne, dels med signalgenerator og oscilloskop samt f.eks. RMAA-målinger, kunne være på tale.

Redigeret af HenrikStevn - 24-December-2015 kl. 13:34
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 13:51

For ikke at drukne trådstarters spørgsmål, har jeg flyttet mit indlæg på dit spørgsmål, til min bio/setup tråd.
JeTex

Redigeret af JeTex - 24-December-2015 kl. 13:52
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu