recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Basta: ingen forskel på dyreste og billigste kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBasta: ingen forskel på dyreste og billigste kabel

 Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af jens0804 jens0804 skrev:

Det korte af det lange er vel, at enten har man et billede uden fejl, eller også er der tydelige fejl. Hvim man har et billede uden fejl, får man ikke bedre billede fordi man køber et endnu dyrere kabel.
 
Dén del af det tror jeg ikke vi kan tærske mere langhalm på. Den sidste del af debatten går på hvorvidt der kvalitetsforskelle kablerne imellem, som netop kan påvirke om det virker uden fejl eller ej. Humlen dér er at bare fordi man har testet at to kabler virker i éns system, så er kablerne ikke nødvendigvis af samme kvalitet - de er bare begge af minimum dén kvalitet der lige kræves i dét system.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:



ER fint tilfeds med mine supra kabler hvor jeg gav 800kr for 10 meter. synes jeg er en fair pris for 10 meter.
 
Supra er et godt eksempel på en producent der er i stand til at lave højkvalitets kabler der ikke koster en bondegård. Men det er dog heller ikke discount. Jeg synes så de er for stive og har for skrøbelige stik, derfor har jeg valgt noget andet (jeg har tidligere solgt Supra), men så længe de ikke bliver fysisk skadede, så er det fremragende kabler til rimelige penge, uden så meget bullshit.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af bQvle bQvle skrev:

Jeg har så desværre oplevet at købe et hdmi kabel i for dårlig kvalitet = Intet billede (720p) på 12 m.
Det blev udskiftet med en Supra hvilket hjalp på problemet.

Nu har jeg lige sat projekter op, hvor jeg også skulle bruge 12m kabel, og der tøvede jeg ikke med Supra'en.

jeg orkede simpelthen ikke at skulle trække et kabel om, igen igen..


Jeg stod i næsten præcis den samme situation. Jeg købte et Sandisk fra Proshop fordi jeg tænkte/vidste?, at der ikke var forskel på HDMI-kabler, da det er digitalt. Det virkede så ikke i 1080p.

Jeg gav kablet tilbage og har nu også Supra og det virker upåklageligt. Supra er måske overkill - man kunne sikkert have sparet lidt, men nu ville jeg bare være helt sikker på at det virkede og bliver ved med det Smile
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 14:21
ja de er stive. har også kun et af dem mellem projektor og forstærker, resten er diverse.. fordi det er meget korte kabler.

har dog haft skræmmende eksempler med holdbarheden på især de helt billige clicktronic kabler, hvor næsten nye kabler falder fra hinanden, ja det er kun selve alu enclosure der gør det, løst med lidt loctite. men irrterende.

et ordentligt skærmet kabel er heller ikke så rigid som et simpelt kabel, skærm og andet vil gøre kablet mere stift.
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 14:28
Ved ikke hvor objektivt det er men ? Jeg vil råde folk der skal trække længder over 2.m ,om kigge lidt på mærke vare ,(jo længere større risiko for signaltab ,fejl i kabel, Osv.) fejl er jo eksponentiel ,(længde/styrke) hvis man skal op i Eks.10.m ,er det værd at ofre lidt ekstra på kvalitet/udførlighed ,og gennemtestet individuelt kabel.
 
Skal sige jeg har kun haraldnyborg kabler selv (under 2.M).


Redigeret af len61 - 28-Januar-2010 kl. 14:28
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 14:35
Det er da helt i orden, at nogle folk ønsker mere af sit kabel end blot billede/signal igennem, men samtidig også rigtig godt, at forbrugerprogrammerne får oplyst resten af befolkningen om at det reelt ikke er nødvendigt.
 
Det er i hvert fald ikke hvad jeg tidligere har fået oplyst hos forhandlere rundt omkring.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:



et ordentligt skærmet kabel er heller ikke så rigid som et simpelt kabel, skærm og andet vil gøre kablet mere stift.
 
Det er faktisk netop dét der er kunsten ved at lave et godt HDMI kabel. Det skal være godt skærmet og solidt nok til ikke at gå i stykker, men heller ikke stift fordi det netop øger risikoen for knæk. Mange dyre HDMI-kabler er faktisk dårligt designet, de ser lækre og solide ud, men er i virkeligheden det modsatte fordi de er for tykke, stive og tunge.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Det er da helt i orden, at nogle folk ønsker mere af sit kabel end blot billede/signal igennem, men samtidig også rigtig godt, at forbrugerprogrammerne får oplyst resten af befolkningen om at det reelt ikke er nødvendigt.
 
Det er i hvert fald ikke hvad jeg tidligere har fået oplyst hos forhandlere rundt omkring.
 
Jeg er helt enig i at forbrugerprogrammer skal være der til at holde butikkerne i ørerne, men derfor skal det stadig gøres sagligt og korrekt, det behøver ikke være ekstrablads-journalistik det hele. Jeg synes det er en særdeles væsentlig oplysning at de resultater der er opnået ved testen kun er gældende for korte kabler. Om det så er journalisten man skal klandre, eller HFK for ikke at gøre dette tydeligt nok for journalisten at dette er en oplysning der bør indgå i programmet, det er så ikke til at sige.
 
Jeg kan sige med 100% sikkerhed at hvis testen var udført på 10 meters kabler med den nævnte test-metode, så ville der være fundet forskelle på kablerne, for dén test er udført utallige gange før.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

Ved ikke hvor objektivt det er men ? Jeg vil råde folk der skal trække længder over 2.m ,om kigge lidt på mærke vare ,(jo længere større risiko for signaltab ,fejl i kabel, Osv.) fejl er jo eksponentiel ,(længde/styrke) hvis man skal op i Eks.10.m ,er det værd at ofre lidt ekstra på kvalitet/udførlighed ,og gennemtestet individuelt kabel.
 
 
En del af dét at købe en mærkevare er, alt efter troværdigheden af det givne mærke selvfølgelig, at man ved præcist hvad man får hvér gang. McDonalds er ikke store fordi de leverer god mad, men fordi man ved ret præcist hvad man får. Køber man billige no-name kabler, eller discount-mærker, så er der en relativt stor risiko for at dét kabel du køber i dag, ikke er det samme som dét du købte i sidste måned. Så hvis man f.eks. finder frem til at et kabel fra Harald Nyborg virker helt fint, så kan du ikke automatisk regne med at det næste kabel du køber virker til det samme. Det er måske ikke helt objektivt nej, men som almindelig forbruger der ikke kan forventes at skulle eller kunne sætte sig ind i tekniske termer som hvilken grad af certificering kablet har, om det er godkendt til 1080P eller kun 1080i osv, ligger der en meget stor værdi i at de kan konstatere at så længe de holder sig til mærke X, eller for den sags skyld forhandler X, så er alt godt.
 
Det er dérfor jeg ikke sælger discount-kabler selv om jeg er fortaler for at det ikke har indflydelse på billedkvaliteten. Folk går som regel til mig fordi så behøver de ikke selv sætte sig ind i alle de ting, de stoler på at det jeg leverer er i orden. Så er jeg tilsvarende nødt til at vælge leverandører hvor JEG stoler på at det der leveres er i orden. Det ville jeg ikke kunne med mange af discount-mærkerne, fordi de ikke producerer tingene selv eller har styr på underleverandørerne, der sættes bare et mærke på et standard-produkt der kan svinge fra måned til måned. Det kan godt virke urimeligt dyrt for udenforstående at dén sikkerhed skal koste så meget ekstra for noget der dybest set er samme kvalitet, men fakta er bare at skal man have denne sikkerhed hele vejen igennem distributionen, så kan produktets pris sagtens blive mindst fordoblet, selv om indholdet principielt kunne være det samme. Kan man leve uden dén sikkerhed, så vil man alt andet lige kunne være heldig eller dygtig at finde noget bedre til lavere pris. Ligesom at du kan få bedre mad billigere end McDonalds, hvis du løber risikoen for engang imellem at få noget der er ringere (tro det eller ej, det kan godt lade sig gøre...)
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Det er da helt i orden, at nogle folk ønsker mere af sit kabel end blot billede/signal igennem, men samtidig også rigtig godt, at forbrugerprogrammerne får oplyst resten af befolkningen om at det reelt ikke er nødvendigt.
 
Det er i hvert fald ikke hvad jeg tidligere har fået oplyst hos forhandlere rundt omkring.
 
Jeg er helt enig i at forbrugerprogrammer skal være der til at holde butikkerne i ørerne, men derfor skal det stadig gøres sagligt og korrekt, det behøver ikke være ekstrablads-journalistik det hele. Jeg synes det er en særdeles væsentlig oplysning at de resultater der er opnået ved testen kun er gældende for korte kabler. Om det så er journalisten man skal klandre, eller HFK for ikke at gøre dette tydeligt nok for journalisten at dette er en oplysning der bør indgå i programmet, det er så ikke til at sige.
 
Jeg kan sige med 100% sikkerhed at hvis testen var udført på 10 meters kabler med den nævnte test-metode, så ville der være fundet forskelle på kablerne, for dén test er udført utallige gange før.
 
Enig i testbetragtningerne, men det er jo ikke lige umiddelbart der, de fleste har problemet.
 
Problemet er i mine øjne at forhandlere og producenter har indført og fastholdt en forkert opfattelse, som er unødvendig for de fleste, og det er godt, at det bliver afsløret. Så skulle man selvfølgelig have nævnt, at det kan have betydning ved lange kabeltræk, men der kan man nu stadig også få billige, der virker. 
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Det er da helt i orden, at nogle folk ønsker mere af sit kabel end blot billede/signal igennem, men samtidig også rigtig godt, at forbrugerprogrammerne får oplyst resten af befolkningen om at det reelt ikke er nødvendigt.
 
Det er i hvert fald ikke hvad jeg tidligere har fået oplyst hos forhandlere rundt omkring.
Præcist Clap

Redigeret af Skyum - 28-Januar-2010 kl. 15:05
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 15:05
Analogien med Mcd. kan jeg ikke bruge ,spiser der aldrig ,men jeg er da blevet fed af ,lillemors mad!!LOL
Men du har da ret! min pointe er bare ,at jo længere kabel ,jo vigtigere kabel kvalitet (ikke pris eller mærke) ,men vi kommer jo nok ind i en periode ,som med scartstik (ikke at samenligne ,kravene på udførelse af kabel) ,at man får dem kastet i nakken ,hvis man skrider ,og tager varen med, og at det virker ,som kunden i det pågældene segment forventer.
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu