|
|
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | ||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Jo, til eget forbrug kan du købe hvad som helst (med undtagelse af decideret forbudte ting som medicin, doping, våben, o.lign.). Ond tro er fuldstændigt ligegyldigt når det er varer til eget forbrug. Det er lovligt, da du ikke kan overtræde varemærkeloven som privatperson. Du skal bare være forberedt på nogle tomme advokattrusler, som mange desværre falder for. Advokaten skriver at import er ulovligt, men han glemmer at skrive at han mener "import til videresalg". |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
![]() |
|
..også når det gælder køb over nettet? Det PerW citerede fra SKAT havde jo klausulen "varerne indføres af rejsende i deres personlige bagage", dvs. du har selv været i udlandet og hente varen. |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Ja, se her. Du kommer til at betale told og moms, og du risikerer at toldvæsenet underretter rettighedshaverne. Men det er op til rettighedshaverne at bevise (i en retssag som de skal anlægge) at importen er sket erhvervsmæssigt. Er den ikke det (eget privat forbrug) er importen lovlig, og du får dine varer udleveret. Men advokaterne bruger grove metoder til at skræmme forbrugerne, og mange accepterer desværre at de ikke får udleveret deres retmæssige vare. Så det gælder om at have is i maven og fastholde at varen er købt til privat forbrug. Hvis der er tale om 2 par Nike sko bør der ikke være noget problem i det. Hvis man køber 25 par, vil rettighedshaverne formentlig have en god sag hvis de mener at importen er erhvervsmæssig. |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Energyzhig ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 179 |
![]() |
|
Så du mener det er ok at fjerne incitamentet for at udvikle ny og bedre medicin, sålænge det ikke betyder at Nikes årlige lineup af nye modeller kopieres lovligt? ... Herligt med en gratis red verden kommentar fra en med hjemmebio til +50k ... Hvor meget AIDS medicin tror du kunne være købt i stedet? ![]() Redigeret af Energyzhig - 28-November-2010 kl. 11:02 |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
![]() |
|
Fin pointe at kopimedicin hæmmer trangen til at forske i nye og bedre typer, men den der med "du har noget dyrt, tænk dog på de sultne børn i Afrika" er en gammel traver der stadig ikke holder, heller ikke selv om den får en smiley. Du aner ikke om Kampus har turneret rundt i 25 år i Afrika for Læger uden grænser, har doneret 2 millioner til aidsforskningen og brugt beskedne 50.000 på noget surround til sig selv, men alligevel spiller du "du har noget lækkert, tænk dog på andre end dig selv"-kortet. |
||
![]() |
||
Simon, TC ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 02-April-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 428 |
![]() |
|
Rent juridisk er det måske ligegyldigt, men jeg synes det er problematisk at Basta helt ukritisk lader de to implicerede pladre løs om, at det i hvert fald ikke er deres skyld at de er 'kommet til' at købe kopivarer, så familien Danmark kan få ondt af dem fordi det store multinationale Nike er efter dem. Uanset om det så er lovligt eller ej. Jeg så gerne et fuldstændigt forbud mod at handle med, købe, importere etc. den slags produkter. |
||
Tape Connection MKII
|
||
![]() |
||
Simon, TC ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 02-April-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 428 |
![]() |
|
Nu ser jeg ikke noget problem i at et firma ønsker at beskytte deres ejendom, udvikling og viden omkring et produkt. Hvis vi ender med at alle har frit slag til at stjæle andres idéer, udvikling, design og viden, hvilket incitament vil der så til sidst være til at overhovedet producere noget? Hvilke 'copyright-vogtere' er det du mere specifikt omtaler? - Jeg mindes ikke at Nike's advokat plæderede for en 6 års fængselsstraf for de tre par sko?
|
||
Tape Connection MKII
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
|
![]() Min hjemmebio har jeg optjent til gennem et langt liv, hvor jeg ikke har flottet mig med at gå i byen hver weekend, og heller ikke har nogen bil, og bor i et gammelt og billigt hus. Men du har ret, jeg burde ha' sendt pengene til Afrika.
![]() |
||
![]() |
||
pnn ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-Februar-2010 Sted: danmark Status: Offline Point: 92 |
![]() |
|
Hvordan ser lovligheden ud for hjemmesider som www.voga.com som jeg kender nogle stykker som har benyttet sig af.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Lovligt at købe til dig selv, men ikke til videresalg i Danmark. Det er en lidt anden sag. Der er tale om møbler som i Danmark er beskyttet af ophavsret indtil 70 år efter arkitektens død (hvis det er Arne Jacobsen møbler er det vist i 2041 at ophavsretten udløber), mens møbler i UK beskyttes som industrielt design i 25 år fra salget startede (udløb engang i 1980'erne for de klassiske Arne Jacobsen møbler). Møblerne er altså produceret fuldt lovligt i UK, så det kan ikke kaldes en "kopi"vare, men anvendelsesmulighederne i Danmark er begrænsede. Du risikerer ingen problemer med toldvæsenet da salget sker fra et EU land. Det er ulovligt at sælge dem videre og du må heller ikke bruge dem på steder med offentlig adgang (der har været sager mod McD og Roskilde Universitet om dette). Dybest set svarer det til at købe en R1 DVD, som du gerne må bruge i dit private hjem, men ikke sælge videre i Danmark. |
||
|
||
![]() |
||
kaizer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2354 |
![]() |
|
Det tror jeg ikke der er noget problem med. De har andre regler vedrørende kopi møbler i England. De fortæller selv lidt om det: http://www.voga.com/dk/is-it-legal/
Der er også disse muligheder:
|
||
![]() |
||
Energyzhig ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 179 |
![]() |
|
Jeg har to forslag til dig:
1. Læs det hele igen, men tænk denne gang: Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.
2. Lad Kampus svare for sig selv ... Det går faktisk meget godt.
... Hvis du ikke kan se det mindste forkerte i, at et menneske kan bruge "beskedne" 50.000 på en hjemmebio, imens et barn i den anden ende af verden dør af sult, så får du her en gratis diagnose af mig F60.2 ... Så slipper du for at forstyrre dine kollegaer, når du er ude med læger uden grænser og redde verden.
![]() |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |