recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - basta - må toldvæsnet konfiskere kopi vare?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketbasta - må toldvæsnet konfiskere kopi vare?

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2409
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2010 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af Energyzhig Energyzhig skrev:

Tror Kampus forstod min pointe noget bedre end du gjorde ... Det var bestemt ikke ment som en tænk på de sultne børn i Afrika kommentar, selvom det aldrig kan skade! Har selv en alt for dyr hjemmebio, så på det punkt er jeg ikke selv "bedre".

Jeg forstod godt din pointe, jeg skrev direkte at du havde en fin pointe. Jeg er også godt klar over at din "moraliseren" over prisen på Kampus' anlæg nok kun var ment som en let bemærkning, men derfor fandt jeg den alligevel trættende nok til at jeg reagerede.

Jeg har to forslag til dig:
1. Læs det hele igen, men tænk denne gang: Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.
2. Lad Kampus svare for sig selv ... Det går faktisk meget godt.

Nu er det så min moral der skal have en på hatten?

Hvad angår at lade Kampus svare for sig selv, så reagerede jeg ikke fordi jeg troede at Kampus var ude af stand til selv at reagere, jeg reagerede på mine egne vegne over en type bemærkning jeg generelt er træt af.

... Hvis du ikke kan se det mindste forkerte i, at et menneske kan bruge "beskedne" 50.000 på en hjemmebio, imens et barn i den anden ende af verden dør af sult, så får du her en gratis diagnose af mig F60.2 ... Så slipper du for at forstyrre dine kollegaer, når du er ude med læger uden grænser og redde verden. Wink

Hvor er det du ser mig give udtryk for at jeg synes det er en fantastisk ide at bruge penge på hjemmebio i stedet for at hjælpe folk i nød? Det eneste jeg siger er, at en lækker hjemmebio ikke udelukker at man kan være et varmt og gavmildt menneske, så lad venligst være med at komme med stikpiller til andres forbrug når du ikke har nogen som helst anelse om vedkommendes prioriteringer.

..og ja, det er et ømt punkt hos mig, og jeg reagerer nok kraftigere end det egentlig berettiger til.
Til top
Energyzhig Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-November-2008
Point: 179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2010 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Tror Kampus forstod min pointe noget bedre end du gjorde ... Det var bestemt ikke ment som en tænk på de sultne børn i Afrika kommentar, selvom det aldrig kan skade! Har selv en alt for dyr hjemmebio, så på det punkt er jeg ikke selv "bedre".

Jeg forstod godt din pointe, jeg skrev direkte at du havde en fin pointe. Jeg er også godt klar over at din "moraliseren" over prisen på Kampus' anlæg nok kun var ment som en let bemærkning, men derfor fandt jeg den alligevel trættende nok til at jeg reagerede.

Åbenbart ikke hele pointen ... Jeg mente at det var en gratis kommentart fra Kampus side. Der blev foreslået at medicinalvirksomheder skulle give deres produkter gratis væk, af en person som har +50k til en hjemmebio ...  Selvom man er enig eller ej, er det en smule dobbeltmoralsk ... Der var ikke en moraliseren over prisen på en hjemmebio.

Jeg har to forslag til dig:
1. Læs det hele igen, men tænk denne gang: Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.
2. Lad Kampus svare for sig selv ... Det går faktisk meget godt.

Nu er det så min moral der skal have en på hatten?

Nej, det var sådan set Kampus moral ... Og det var ikke for at gi' på hatten! 

Hvad angår at lade Kampus svare for sig selv, så reagerede jeg ikke fordi jeg troede at Kampus var ude af stand til selv at reagere, jeg reagerede på mine egne vegne over en type bemærkning jeg generelt er træt af.
Generelt synes jeg selv folk skal svare for sig ... Gode input fra andre er velkomne ... Tror bare ikke vi er helt enige om betydningen af bemærkningen, du reagerer på.

... Hvis du ikke kan se det mindste forkerte i, at et menneske kan bruge "beskedne" 50.000 på en hjemmebio, imens et barn i den anden ende af verden dør af sult, så får du her en gratis diagnose af mig F60.2 ... Så slipper du for at forstyrre dine kollegaer, når du er ude med læger uden grænser og redde verden. Wink

Hvor er det du ser mig give udtryk for at jeg synes det er en fantastisk ide at bruge penge på hjemmebio i stedet for at hjælpe folk i nød?

Det synes jeg nu heller ikke jeg har sagt. Når du nu nævner det, hvad var så betydningen af nedenstående kommentar. Hvor meget skal man have hjulpet, før det er 100% moralsk forsvarligt at bruge 50k på en hjemmebio, når andre mennesker sulter.

Du aner ikke om Kampus har turneret rundt i 25 år i Afrika for Læger uden grænser, har doneret 2 millioner til aidsforskningen og brugt beskedne 50.000 på noget surround til sig selv ...

Det eneste jeg siger er, at en lækker hjemmebio ikke udelukker at man kan være et varmt og gavmildt menneske, så lad venligst være med at komme med stikpiller til andres forbrug når du ikke har nogen som helst anelse om vedkommendes prioriteringer.

Igen ... Det synes jeg ikke jeg har sagt. Men en person med 50k plads i budgettet til hifi, har efter min mening også plads til mere gavmildhed.
Udover det, så kommer jeg med stikpiller hvor det passer mig ...

..og ja, det er et ømt punkt hos mig, og jeg reagerer nok kraftigere end det egentlig berettiger til.

Tror faktisk ikke vi er så uenige ... tror bare du har misforstået mig godt og grundigt.

MVH
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2010 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Så du mener det er ok at fjerne incitamentet for at udvikle ny og bedre medicin, sålænge det ikke betyder at Nikes årlige lineup af nye modeller kopieres lovligt? ... Herligt med en gratis red verden kommentar fra en med hjemmebio til +50k ... Hvor meget AIDS medicin tror du kunne være købt i stedet? Tongue

Sjovt nok er nogle af de rigeste og mest indbringende firmaer i verden medicinproducenter. Men okay der er ikke noget incitament i at hjælpe folk af med deres lidelser med mindre man tjener kassen x100 samtidig.
Firmaerne har jo forlængst indtjent udviklings omkostningerne, og tjener nu i hundredvis af procenter til aktionærerne, der sidder på deres fede røv og er hamrende ligeglade med Verdens uligheder.Dead

Hvis du har set hvordan Nike skider på folk i forbindelse med deres produktion af deres produkter, så ville du nok heller ikke have så meget til overs for Nike.

Redigeret af Hans j - 28-November-2010 kl. 21:47
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2010 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Der er også disse muligheder:

Dem skal man sat'me holde sig langt væk fra! De har netop været vist i et af forbrugerprogrammerne. De "stjæler" folks penge, uden at levere varerne:
http://programmer.tv2.dk/basta/article.php/id-34843611:webtv-er-infurn-i-italien.html

M.v.h.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Der er også disse muligheder:

Dem skal man sat'me holde sig langt væk fra! De har netop været vist i et af forbrugerprogrammerne. De "stjæler" folks penge, uden at levere varerne:

M.v.h.

Rart at vide. Så skal jeg da ikke bruge nogle penge der.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

..også når det gælder køb over nettet? Det PerW citerede fra SKAT havde jo klausulen "varerne indføres af rejsende i deres personlige bagage", dvs. du har selv været i udlandet og hente varen.

Ja, se her. Du kommer til at betale told og moms, og du risikerer at toldvæsenet underretter rettighedshaverne. Men det er op til rettighedshaverne at bevise (i en retssag som de skal anlægge) at importen er sket erhvervsmæssigt. Er den ikke det (eget privat forbrug) er importen lovlig, og du får dine varer udleveret.

Men advokaterne bruger grove metoder til at skræmme forbrugerne, og mange accepterer desværre at de ikke får udleveret deres retmæssige vare. Så det gælder om at have is i maven og fastholde at varen er købt til privat forbrug.

Hvis der er tale om 2 par Nike sko bør der ikke være noget problem i det. Hvis man køber 25 par, vil rettighedshaverne formentlig have en god sag hvis de mener at importen er erhvervsmæssig.
Det tro jeg desværre ikke du har ret.
Det ser ud til at toldreglerne er ændret fra den 20. juli 2010, så nu kan told beslaglægge piratvarer der sendes udenfor EU.

Du har fortsat lov til at tage varer med hjem når du selv rejser. Men stadig til privat forbrug og varens købspris ikke overstiger 3250.

Hvis en vare bliver tilbageholdt, tages kontakt til rettighaveren.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det tro jeg desværre ikke du har ret.
Det ser ud til at toldreglerne er ændret fra den 20. juli 2010, så nu kan told beslaglægge piratvarer der sendes udenfor EU.

Du har fortsat lov til at tage varer med hjem når du selv rejser. Men stadig til privat forbrug og varens købspris ikke overstiger 3250.

Hvis en vare bliver tilbageholdt, tages kontakt til rettighaveren.

På dit link står der at toldvæsenet tilbageholder varen og underretter rettighedshaveren. Det svarer fuldstændigt til hvad jeg har skrevet tidligere. Rettighedshaveren skal bevise at din import er erhvervsmæssig. Kan rettighedshaveren ikke det er der ingen sag, og du får din vare udleveret.

Det står forklaret her (samme webside) under overskriften "må jeg købe piratkopier på internettet". Som du kan se er svaret ja, hvis der er tale om import til eget forbrug.

Citat: det er ulovligt at købe piratkopierede varer på internettet fra udlandet, hvis det sker for at udnytte varerne erhvervsmæssigt.

Desværre glemmer advokaterne typisk at nævne den fremhævede tekst når de retter henvendelse til køberen, og i mange sager foreslår de et "forlig" om destruktion af varerne, som køberen uden videre kunne afvise hvis varen er købt til privat forbrug. Alt for mange mennesker tror desværre på hvad advokaterne skriver, og de glemmer at det er Nike's advokat som helt bevidst går lige til stregen i deres manipulation af sagen ("går den, så går den" princippet).

Den pågældende webside (stoppiraterne.dk) er godt nok ensidig selv om der er tale om forbrugeroplysning betalt af skatteyderne. Der mangler en modvægt stopadvokaterne.dk (ideen er hermed givet videre, og kan frit piratkopieresWink).

Så lad mig gentage: køb af piratkopier til eget forbrug er lovligt. Man kan trygt gøre som ex-statsministerfruen Anne-Mette Rasmussen...

Eget forbrug er tilsyneladende ikke gaver til andre, og det må frarådes at gå sammen med vennerne om en samlet ordre for eventuelt at spare fragt. Men hvis man køber et par "Nike" sko eller et "Rolex" ur i særskilt forsendelse sendt til privatadressen, kan jeg simpelthen ikke se hvordan rettighedshaveren skal løfte bevisbyrden for at der er tale om erhvervsmæssig import.

Redigeret af JesperLund - 29-November-2010 kl. 15:02
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 15:01
Der står intet om at varen er indkøbt erhvervsmæssigt.
Hvis rettighaveren bekrafter at det er en piratkopi vil han få udleveret modtagerens navn og adresse.. Rettighedshaveren vil herefter kontakte modtageren og aftale hvordan sagen skal løses.
Ja du kan godt købe til eget forbrug, men så skal du slev fragfte det over grændsen. Du kan IKKE handle via internettet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 15:08

Der står intet om at varen er indkøbt erhvervsmæssigt.
Hvis rettighaveren bekrafter at det er en piratkopi vil han få udleveret modtagerens navn og adresse.. Rettighedshaveren vil herefter kontakte modtageren og aftale hvordan sagen skal løses.
Ja du kan godt købe til eget forbrug, men så skal du slev fragfte det over grændsen. Du kan IKKE handle via internettet.

Fra den side som jeg henviste til vedr. køb på internettet. Der står eksplicit

"Køb af piratkopier til eget brug er dermed som udgangspunkt ikke ulovligt."

Sagerne handler om varemærkeloven, og du kan ikke som privatperson krænke en varemærkeret. Det er kun ved erhvervsmæssig aktivitet at du kan det.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 15:12

Hvem siger at der rigtigt det der står på den side, du henviser til?? Måske er den ikke opdateret.

Når Skat oplyser, hvilke regler der gælder og stoppiraterne.dk siger det samme og Basta fortæller om personer der har oplevet dette ske i den virklige verden.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 15:21

Hvem siger at der rigtigt det der står på den side, du henviser til?? Måske er den ikke opdateret.

Når Skat oplyser, hvilke regler der gælder og stoppiraterne.dk siger det samme og Basta fortæller om personer der har oplevet dette ske i den virklige verden.

Varemærkeloven gælder kun for erhvervsmæssige aktiviteter...
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 15:25
Det kan du jo så kører en retsag og bruge de penge dette måtte koste. For reelt er det der vil ske, hvis man bliver taget og rettighedshaverne vil gøre noget ved det.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu