Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12336
|
Sendt: 08-Marts-2009 kl. 12:37 |
bantam skrev:
Afspiller di BD eller DVD?
|
Det er selvfølgelig Blu-ray jeg snakker om, eftersom det er det hele tråden handler om ![](smileys/smiley2.gif) PS3'en spytter 1080p ved 60Hz ud.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 08-Marts-2009 kl. 13:01 |
bantam skrev:
Jeg så kun fænomenet i selve hovedmenuen på PS3'en. Når jeg afspillede film, forsvandt TINT-indstillingen fra TV'ets menu.
|
Du kører ikke RGB ved film-afspilning vel? Forskellen på billedjusteringerne burde ligge i forskellen på YCBCr og RGB. Jeg har som sagt aldrig hørt om at der skulle være metadata i en YCbCr strøm der siger noget om color decoding, men når man tænker lidt over det giver det egentlig fint mening at man ved NTSC opskaleret til 1080P stadig bør have adgang til tint kontrollen. Et 100% korrekt konstrueret tv bør give adgang til color og tint ved NTSC input, kun color ved PAL og HD i component form, og ingen af delene ved RGB input. Men hvis NTSC er opskaleret, så har vi jo i princippet stadig brug for tint kontrollen. Derfor giver det fint mening at have denne metadata i strømmen. Spørgsmålet er så hvor mange producenter af såvel film som hardware der behandler det rigtigt...
|
bantam
Guld medlem
Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
|
Sendt: 08-Marts-2009 kl. 17:08 |
God pointe mht NTSC.
Jeg har har aldrig brugt RGB til andet end testformål i forbindelse med denne tråd - kun YCbCr - så det kan ikke være forklaringen.
|
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12336
|
Sendt: 11-Marts-2009 kl. 18:51 |
Nu vi er i en tråd der omhandler et arrangement hvor BD35 eller 55 klarede sig på linje med de andre afspillere, så synes jeg det er på plads at spørge, om den der 'Enhanced' HDMI-output indstilling skal være slået fra eller til, for at få korrekt output fra en BD35. Jeg har læst det før, men kan ikke huske det, og kan heller ikke umiddelbart finde svaret.
|
piloten
Super bruger
Oprettet: 18-Juni-2004
Point: 283
|
Sendt: 14-Marts-2009 kl. 15:11 |
Naiera skrev:
Nu vi er i en tråd der omhandler et arrangement hvor BD35 eller 55 klarede sig på linje med de andre afspillere, så synes jeg det er på plads at spørge, om den der 'Enhanced' HDMI-output indstilling skal være slået fra eller til, for at få korrekt output fra en BD35. Jeg har læst det før, men kan ikke huske det, og kan heller ikke umiddelbart finde svaret.
|
Nu var det BD-50 der blev brugt, så det kan ikke besvares her ![](smileys/smiley9.gif) .
|
Med venlig hilsen
Piloten
Pio LX5090H(isf), Onkyo TX-NR905, Oppo BDP-83m.chip,Yousee 3126, PS3 250, System Audio 1750, 720AV, 705, Sub175
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 14-Marts-2009 kl. 15:15 |
piloten skrev:
Naiera skrev:
Nu vi er i en tråd der omhandler et arrangement hvor BD35 eller 55 klarede sig på linje med de andre afspillere, så synes jeg det er på plads at spørge, om den der 'Enhanced' HDMI-output indstilling skal være slået fra eller til, for at få korrekt output fra en BD35. Jeg har læst det før, men kan ikke huske det, og kan heller ikke umiddelbart finde svaret. |
Nu var det BD-50 der blev brugt, så det kan ikke besvares her .
|
Enchanced HDMI-output findes på BD30, så mon ikke også det er på BD50.
|
Bellini
Junior bruger
Oprettet: 31-Oktober-2008
Point: 29
|
Sendt: 26-Marts-2009 kl. 13:05 |
Følgende er saksat fra Ottos indlæg på side 18.
2: Såvel PS3'en som Panasonic'en lød mærkbart ringere end resten via
PCM output, i en grad så ingen var i tvivl. Der var lidt debat mellem
PCM fra PS3 og PCM fra Panasonic i starten, men kun indtil Panasonic'en
blev sat på bitstream - så var det åbenlyst at dét var et klart skridt
bedre. De resterende afspillere var der lidt delte meninger om, men der
var enighed om at de fire andre lå i én lejr hvor lyden var på niveau
med bitstream, hvilken der var bedst var lidt en smagssag. Der var små
forskelle imellem dem, som nok vil kræve nærlytning af den enkelte før
man kan konkludere på hvilken der er bedst i ens specifikke setup. lagt op til, jeg besluttede ret hurtigt at dét med at jeg står og
bladrer 40 testbilleder igennem foran 10 mennesker, ville dræbe folks
humør ret hurtigt... Så vi lavede lidt almindelig A/B
sammenligning. Generelt, så endte det med enighed om at der ikke var
nogen synlig forskel mellem de forskellige afspillere. Flere mente at
se forskelle på forskellige ting, men tog det i sig igen når man
skiftede frem og tilbage - og i to situationer tog folk fejl af hvilken
afspiller der kørte, og så forskelle der definitivt ikke var der... Så
fra en subjektiv vurdering var der ikke belæg for at købe de dyre
afspillere af hensyn til billedet. PS3'en havde derimod en mærkbar
farveforskel i forhold til de øvrige, men eftersom jeg har A/B testet
præcist samme scene før uden at se dén forskel, og at det så decideret
forkert ud på PS3'en på en måde som jeg absolut ikke kan genkende fra
tidligere opstillinger hvor jeg har brugt den selvsamme PS3, så vil jeg
gerne teste dette til bunds før jeg laver nogen konklusioner om hvor
dén farveforskel stammer fra. Det er muligt at den rent faktisk HAR en
farveforskel som jeg bare normalt kalibrerer væk, men ud fra mine
tidligere erfaringer vil jeg ikke bare lige acceptere dét ud fra denne
test - det tester jeg mere tilbundsgående asap. Som sagt før, jeg
indrømmer med glæde hvis det viser sig at dén farveforskel rent faktisk
er der. |
Jeg har netop udskiftet min PS3 med en Panasonic BD60, og jeg kan kun være enig på begge punkter. - Dekodning i PS3 sendt via PCM, har slet ikke givet mig det udbytte af HD-lyden som jeg troede. Det var jo en helt anden verden der åbnede sig, da min Pioneer LX81 modtog et bitstream signal istedet. Det forklarer også hvorfor jeg egentlig var lidt skuffet over HD-lyd i privaten - jeg har aldrig rigtig syntes det var SÅ godt. Men det er det nu - hold da op. - Mht til det lidt mere rødlig billede fra PS3, så kan jeg se det samme i mit setup. Inden jeg frakoblede PS3 smed jeg DVE-restaurant-scenen på, og så så samme scene via BD60'eren. Og der er tydeligt en hævning af det røde i signalet fra PS3. Æv!! For jeg har fået mit PS3 + LX81 + SIM2 D60 setup ISF kalibreret, men det er jo nu "ødelagt" når PS3'en ikke bruges mere. Otto -> hvis du har et 'fix' til at udbedre lidt af dette, må du gerne sige til. Jeg har ikk lyst til igen at smide penge efter en kalibrering. /Bellini
|
torpedo
Bruger
Oprettet: 12-Maj-2006
Point: 183
|
Sendt: 27-Marts-2009 kl. 08:10 |
Bellini skrev:
- Mht til det lidt mere rødlig billede fra PS3, så kan jeg se det samme i mit setup. Inden jeg frakoblede PS3 smed jeg DVE-restaurant-scenen på, og så så samme scene via BD60'eren. Og der er tydeligt en hævning af det røde i signalet fra PS3. Æv!! For jeg har fået mit PS3 + LX81 + SIM2 D60 setup ISF kalibreret, men det er jo nu "ødelagt" når PS3'en ikke bruges mere. |
Når man har fået sit setup kalibreret, troede jeg netop at der vil blive kompenseret for sådanne side-effects, som eksempelvis hævning af rød (undskyld mig hvis det allerede er blevet forklaret tidligere i tråden ).
|
Bellini
Junior bruger
Oprettet: 31-Oktober-2008
Point: 29
|
Sendt: 27-Marts-2009 kl. 08:41 |
torpedo skrev:
Bellini skrev:
- Mht til det lidt mere rødlig billede fra PS3, så kan jeg se det samme i mit setup. Inden jeg frakoblede PS3 smed jeg DVE-restaurant-scenen på, og så så samme scene via BD60'eren. Og der er tydeligt en hævning af det røde i signalet fra PS3. Æv!! For jeg har fået mit PS3 + LX81 + SIM2 D60 setup ISF kalibreret, men det er jo nu "ødelagt" når PS3'en ikke bruges mere. |
Når man har fået sit setup kalibreret, troede jeg netop at der vil blive kompenseret for sådanne side-effects, som eksempelvis hævning af rød (undskyld mig hvis det allerede er blevet forklaret tidligere i tråden ).
|
Kalibreringen varetager jo hele signalkæden - dvs. fremviseren bliver kalibreret med det input den får fra en given afsender (i dette tilfælde PS3). Hvis du skifter afsenderen ud, så projektorens input forandrer sig - ja så bevæger billedet sig jo væk fra det kalibrerede. Somregel vil det dog ikke gøre det store, at skifte noget ud i kæden (udover fremviseren selvfølgelig), men i dette tilfælde hvor PS3 åbenbart har udsendt en markant hævning af det røde, så vil der i sagens natur nu mangle noget rødt i billedet.
Hvis jeg havde vidst det, havde jeg klart ventet med kalibreringen til efter jeg havde fundet min blu-ray afspiller. PS3'en har helt tiden kun været tænkt som midlertig løsning... ![](smileys/smiley18.gif)
/Bellini
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 27-Marts-2009 kl. 15:25 |
Bellini skrev:
- Mht til det lidt mere rødlig billede fra PS3, så kan jeg se det samme i mit setup. Inden jeg frakoblede PS3 smed jeg DVE-restaurant-scenen på, og så så samme scene via BD60'eren. Og der er tydeligt en hævning af det røde i signalet fra PS3. Æv!! For jeg har fået mit PS3 + LX81 + SIM2 D60 setup ISF kalibreret, men det er jo nu "ødelagt" når PS3'en ikke bruges mere. Otto -> hvis du har et 'fix' til at udbedre lidt af dette, må du gerne sige til. Jeg har ikk lyst til igen at smide penge efter en kalibrering.
|
Send mig en mail eller pb.
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 27-Marts-2009 kl. 15:48 |
Lige en opdatering på vores test af PS3 vs andre afspillere (vi sammenlignede med en Samsung 1400). Vi fik konkretiseret hvad forskellen er, PS3'en fordrejede sekundær-farverne lidt (cyan, magenta, gul) - MEN, den fejl skete på C3x'en, men IKKE på et par Panasonic plasma'er Bantam har testet samme afspillere på. Der sker altså "noget" i samspillet mellem afspiller og display, som ingen hidtil har kunnet forklare hvad er, som gør at en afspiller der fungerer fint på ét display, ikke nødvendigvis fungerer korrekt på et andet. Vi er ikke til bunds endnu, men dette forklarer hvorfor jeg ikke har set denne fejl tidligere - jeg har testet på displays hvor problemet ikke er opstået. Når jeg har tilsluttet PS3'en til Sim2 projektorer tidligere, så er fejlen blevet kalibreret væk i projektoren, derfor har jeg ikke opdaget dette issue før.
Jeg og Bantam tester videre, men indtil videre er konklusionen altså at hvis man vil være sikker på optimal ydelse, så må man forholde sig til det specifikke setup, det er ikke nok at sætte nogle gode produkter sammen, man må kontrollere at de spiller optimalt sammen i det givne setup. Det vil de ifølge min erfaring gøre i de fleste tilfælde, men man kan ikke være sikker.
Bemærk at vores gæt er at det ikke som sådan er displayet der gør noget forkert, for så burde den gøre det konsekvent, men displayet der reagerer på ét eller andet styre-signal fra afspilleren, som Bantam tidligere har været inde på, men at der så er fejl i dette styre-signal der gør at slutresultatet bliver forkert. Jeg tror derfor stadig at det er PS3'en der laver en fejl, men fejlen opstår bare ikke på alle displays.
|
Larxox
Guld medlem
Oprettet: 03-Marts-2006
Point: 1025
|
Sendt: 27-Marts-2009 kl. 18:06 |
Otto:
Du har kalibreret min Pioneer 508XD sammen med min PS3'er.
Har du oplevet nogen problemer med det display sammen med PS3'eren?
På forhånd tak!
|
|