recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedre lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedre lyd

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2014 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af hurrij hurrij skrev:



Generalt er jeg rigtig glad for højtalerne, men jeg oplever nogle sange ikke lyder for godt og kan i værreste tilfælde blive helt irreternde at høre på. Nogle sange kan også virke en smule følelse kolde, altså at hårene ikke rejser sig.

Hvis det kun er nogle af sangene, så undrer det mig at ingen har foreslået at det måske er musikken i sig selv der er problemet. Kan du give eksempler på hvilke sange der virker, og hvilke der er "følelseskolde"? Der findes jo masser af musk der bare generelt er dårligt, uafhængigt af lydkvalitet, og det kommer aldrig til at blive medrivende og indlevende, uanset hvor god lydkvaliteten er.

Ikke dermed sagt at du ikke skal jagte forbedringer i gengivelsen. I den forbindelse vil jeg sige at mens jeg bestemt er fortaler for at bruge så høj kvalitet af kilde som muligt, så er det lidt ensidigt at forsage MP3 som djævelen selv, uden at påpege betydningen af at det er en billig surround-receiver der er hjertet i systemet. "Følelseskoldt" er en meget god beskrivelse af hvad der sker når man spiller musik på dem. Det kan som sådan sagtens lyde rent, klart og dynamisk osv, men det lyder sjældent særligt "organisk".
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2014 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Oprindeligt skrevet af hurrij hurrij skrev:



Generalt er jeg rigtig glad for højtalerne, men jeg oplever nogle sange ikke lyder for godt og kan i værreste tilfælde blive helt irreternde at høre på. Nogle sange kan også virke en smule følelse kolde, altså at hårene ikke rejser sig.


Hvis det kun er nogle af sangene, så undrer det mig at ingen har foreslået at det måske er musikken i sig selv der er problemet...



Det har jeg skam påpeget på første side.

""""men nu må du ikke blive skuffet, for selvom musikken bliver leveret i Lossless format, er der stadig forfærdelig mange numre der er så ringe indspillet at de vil lyde skidt lige meget hvad.."""


Redigeret af strecker - 05-April-2014 kl. 10:10
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2014 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

jeg syntes anlægget spiller bedre end det meste jeg har hørt. og dem som beskriver den KÆMPE forskel der er på 320 og CD ER ramt af placebo, desværre. Der sker fuldstændigt det samme som når folk skal lytte til højttaler kabler, dem som tror på voodoo kabler kan høre KÆMPE forskel, og dem som er lidt nede på jorden kan absolut ingen forskel høre

Sludder og vrøvl!

Er det noget du ved noget om eller er det bare din egen mavefornemmelse der taler?

Alle seriøse lydteknikere, ingeniører etc. er klar over at det er meget svært hvis ikke umuligt at lytte forskel, og her taler jeg om en kontrolleret dobbeltblind test, hvor ingen har en anelse om hvad det er man lytter på og i hvilken rækkefølge. 

ALLE andre forsøge hvor man ikke har mulighed for at skifte øjeblikkeligt mellem kilder eller ved hvad det er man lytter på, er så befængt med bias og placebo, så ingen har en jordisk change for at vide hvad der foregår. 

Jeg kan anbefale (hvis man er seriøs omkring det) at teste sig selv fx med foobar og abx-plugin. 

Der findes masser af dokumentation til at underbygge det, men jeg er klar over at jeg formentlig tale for døve øren fordi hifi, i rigtig mange tilfælde handler om mavefornemmelser/religion og ikke hardcore facts. 
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2014 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

jeg syntes anlægget spiller bedre end det meste jeg har hørt. og dem som beskriver den KÆMPE forskel der er på 320 og CD ER ramt af placebo, desværre. Der sker fuldstændigt det samme som når folk skal lytte til højttaler kabler, dem som tror på voodoo kabler kan høre KÆMPE forskel, og dem som er lidt nede på jorden kan absolut ingen forskel høre

Sludder og vrøvl!

Er det noget du ved noget om eller er det bare din egen mavefornemmelse der taler?

Alle seriøse lydteknikere, ingeniører etc. er klar over at det er meget svært hvis ikke umuligt at lytte forskel, og her taler jeg om en kontrolleret dobbeltblind test, hvor ingen har en anelse om hvad det er man lytter på og i hvilken rækkefølge. 

ALLE andre forsøge hvor man ikke har mulighed for at skifte øjeblikkeligt mellem kilder eller ved hvad det er man lytter på, er så befængt med bias og placebo, så ingen har en jordisk change for at vide hvad der foregår. 

Jeg kan anbefale (hvis man er seriøs omkring det) at teste sig selv fx med foobar og abx-plugin. 

Der findes masser af dokumentation til at underbygge det, men jeg er klar over at jeg formentlig tale for døve øren fordi hifi, i rigtig mange tilfælde handler om mavefornemmelser/religion og ikke hardcore facts. 
Det er slet ikke nødvendigt med dobbeltblindtest (ved du hvad det vil sige at den er dobbelt?)
 
For at teste FLAC / MP3 320
1) Rip et cd nummer
2) lave en MP3 320 kopi
3) lav en kopi af 1 eller 2
4) afspil en tilfældig af de 3 filer (naturligvis uden at du ved hvad for en at det er)
Kan også laves som ABX hvis man har mere lyst til det.
 
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2014 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

jeg syntes anlægget spiller bedre end det meste jeg har hørt. og dem som beskriver den KÆMPE forskel der er på 320 og CD ER ramt af placebo, desværre. Der sker fuldstændigt det samme som når folk skal lytte til højttaler kabler, dem som tror på voodoo kabler kan høre KÆMPE forskel, og dem som er lidt nede på jorden kan absolut ingen forskel høre

Sludder og vrøvl!


Er det noget du ved noget om eller er det bare din egen mavefornemmelse der taler?

Alle seriøse lydteknikere, ingeniører etc. er klar over at det er meget svært hvis ikke umuligt at lytte forskel, og her taler jeg om en kontrolleret dobbeltblind test, hvor ingen har en anelse om hvad det er man lytter på og i hvilken rækkefølge. 

ALLE andre forsøge hvor man ikke har mulighed for at skifte øjeblikkeligt mellem kilder eller ved hvad det er man lytter på, er så befængt med bias og placebo, så ingen har en jordisk change for at vide hvad der foregår. 

Jeg kan anbefale (hvis man er seriøs omkring det) at teste sig selv fx med foobar og abx-plugin. 

Der findes masser af dokumentation til at underbygge det, men jeg er klar over at jeg formentlig tale for døve øren fordi hifi, i rigtig mange tilfælde handler om mavefornemmelser/religion og ikke hardcore facts. 

Ja helt seriøst. Har deltaget i forskellige tests gennem tiden, og har altid kunnet spotte de små forskelle. Men mp3 vs CD kan jeg høre tydeligt forskel med en kvalitetsindspilning naturligvis
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2014 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

 


Det har jeg skam påpeget på første side.

""""men nu må du ikke blive skuffet, for selvom musikken bliver leveret i Lossless format, er der stadig forfærdelig mange numre der er så ringe indspillet at de vil lyde skidt lige meget hvad.."""

Fair nok, men min pointe var ikke kun indspilningskvaliteten, men _musik_ kvaliteten. Jeg ved godt at det er meget politisk korrekt at sige at dét er en smagssag, men det vil jeg i min arrogance påstå at det ikke er. Hvis du forsøger at finde følelsesmæssig indlevelse i en dødssyg easy-listening panfløjte-version af Nirvana's Smells Like Teen Spirit (Jo det findes!), indspillet af en højskolelærer der kedede sig, så er det fuldstændigt lige meget om det er teknisk godt eller dårligt indspillet. Det bliver aldrig indlevende at høre på (omend det godt kan give mig gåsehud, af de forkerte årsager...).

Omvendt, så vil jeg påstå at dit anlæg skal kunne give dig gåsehud (af de rigtige årsager) hvis du hører et stykke musik du godt kan lide, af en dygtig musiker du godt kan lide, men som er urimeligt dårligt indspillet (i mit tilfælde kunne det være en gammel slidt Louis Armstrong plade). Hvis anlægget spiller på en måde der er i stand til at videregive musikerens følelser, selv om indspilningskvaliteten er dårlig, så mener jeg man er på rette vej.

Når jeg mener at det især hér er væsentligt at skelne mellem indspilningskvalitet og musikalsk kvalitet, så er det fordi trådstarter specifikt fremhæver "følelseskoldt" som et problem. Jeg mener det er et udbredt problem i high-end markedet, at der findes rigtigt mange også meget dyre anlæg, som lyder "godt", i den forstand at det er detaljeret, dynamisk, veldefineret - men alligevel får musikken til at lyde mekanisk og kedelig. Hvis det er dér problemet ligger (og det vil jeg med trådstarters valg af udstyr påstå at det er, udover altså argumentet omkring selve musikken), så gør det faktisk ikke rigtigt den store forskel om filerne er lossless eller ej. Det hjælper ikke på problemet. 

Uanset hvad, så synes jeg det har en værdi at få nogle eksempler fra trådstarter på hvad der lyder godt, og hvad der lyder dårligt, da det så vil gøre det noget nemmere at pejle sig ind på hvad problemet rent faktisk er, i stedet for bare at skyde med spredehagl.
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2014 kl. 02:34
Oprindeligt skrevet af hurrij hurrij skrev:

Hvordan forbedre jeg kilden?

Nu er jeg It mand, men indenfor musik kvalitet er jeg ikke den skarpeste. Dog skal jeg helst ikke i nærheden af itunes, da jeg hader det software.

Jeg går udfra at når i snakker lossless at vi snakker flac?
Men hvem undersstøtter flac af streming tjenester udover åbenbart itunes?

Der hvor jeg kan downloade pirat musik, kan jeg feks ikke engang finde noget 2 pac musik, så der bliver det jo nærmest umuligt at finde alt det musik jeg ønsker.

Desuden ønsker jeg at styrre musikken fra min iphone, så enten skal det være en streming tjeneste, eller også skal jeg invister i en nas boks. Men igen det giver ikke mening hvis ikke jeg kan downloade min musik i lossless kvalitet nogle steder.




Undskyld, men hvordan kan den misforstås??!?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2014 kl. 04:23
Der findes åbenbart pirat sider hvor de tager dankort. ;-)
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2014 kl. 09:25
Findes der også musik der udfordre højtalerne? Jeg tænker på mange instrumenter i bestemte frekvenser. Jeg ved godt at mit anlæg ikke ligger i gode ende i skalaen. Men meget musik lyder faktisk godt jeg spiller det (Dire Straits Brothers in arms cd'en, Phil Colins og Fleetwood Mac). Mens andet kan komme til at lyde direkte anstrengende (Smashing pumpkins, Foo fighters).
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2014 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

jeg syntes anlægget spiller bedre end det meste jeg har hørt. og dem som beskriver den KÆMPE forskel der er på 320 og CD ER ramt af placebo, desværre. Der sker fuldstændigt det samme som når folk skal lytte til højttaler kabler, dem som tror på voodoo kabler kan høre KÆMPE forskel, og dem som er lidt nede på jorden kan absolut ingen forskel høre

Sludder og vrøvl!


Er det noget du ved noget om eller er det bare din egen mavefornemmelse der taler?

Alle seriøse lydteknikere, ingeniører etc. er klar over at det er meget svært hvis ikke umuligt at lytte forskel, og her taler jeg om en kontrolleret dobbeltblind test, hvor ingen har en anelse om hvad det er man lytter på og i hvilken rækkefølge. 

ALLE andre forsøge hvor man ikke har mulighed for at skifte øjeblikkeligt mellem kilder eller ved hvad det er man lytter på, er så befængt med bias og placebo, så ingen har en jordisk change for at vide hvad der foregår. 

Jeg kan anbefale (hvis man er seriøs omkring det) at teste sig selv fx med foobar og abx-plugin. 

Der findes masser af dokumentation til at underbygge det, men jeg er klar over at jeg formentlig tale for døve øren fordi hifi, i rigtig mange tilfælde handler om mavefornemmelser/religion og ikke hardcore facts. 

Ja helt seriøst. Har deltaget i forskellige tests gennem tiden, og har altid kunnet spotte de små forskelle. Men mp3 vs CD kan jeg høre tydeligt forskel med en kvalitetsindspilning naturligvis

Ok, så er du en af de meget få. Men jeg tillader mig alligevel at tvivle eftersom rigtig mange tests lider under dårligt design, specielt i hifisammenhæng. 

Her er en link til en, efter min mening, seriøs test både hvad angår design og analyse: 
http://www.music.mcgill.ca/~hockman/documents/Pras_presentation2009.pdf
 


Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2014 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Findes der også musik der udfordre højtalerne? Jeg tænker på mange instrumenter i bestemte frekvenser. Jeg ved godt at mit anlæg ikke ligger i gode ende i skalaen. Men meget musik lyder faktisk godt jeg spiller det (Dire Straits Brothers in arms cd'en, Phil Colins og Fleetwood Mac). Mens andet kan komme til at lyde direkte anstrengende (Smashing pumpkins, Foo fighters).
Jeg kan bestemt anbefale DALI´s demo CD. Findes i udgave 1-2-3. Her lægger man dels meget vægt på at du kan høre de forskellige instrumenter rimeligt korrekt, ligesom der er forskellige musikarter, moderne og klassisk. Der indgår naturligvis også sangstemmer.

Man får bestemt en fornemmelse af hvor dybt højtalerne kan gå. Faktisk er hele frekvensområdet godt dækket ind.

Jeg mener indspilningerne generelt er super på disse CD´er, og kan udfordre dine højtalere. Jeg benytter bl.a. disse CD´ere når jeg selv skal vælge højtalere.

CD´erne fås hos HIFI-KlubbenSmile


Redigeret af Hother - 07-April-2014 kl. 13:06
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu