recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedre tv-out kval?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBedre tv-out kval?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Arvid Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-August-2006
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Emne: Bedre tv-out kval?
    Sendt: 24-August-2006 kl. 12:41
Jeg synes billedekvaliteten er elendig når jeg ser film via tv-out...
Har lige bestilt mig et Toshiba 32WL66z og der er 2 HDMI indgange... tænkte på om man kunne slutte tv out til derfra?

Har generelt ikke lige den store viden omkring hifi så derfor ville jeg bare lige høre om der er mulighed for at forbedre kvaliteten ved tv out?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2006 kl. 12:53

Du skriver ikke hvad du har af afspiller. For at bruge HDMI indgangen på dit TV, så er det jo en naturlig selvfølge at afspilleren har HDMI Out. Har den ikke det så skal du anvende Scart og RGB. Alternativt om afspilleren har Component, så anvend denne, kvaliteten der er en anelse bedre end RGB.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10479
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2006 kl. 13:15

Oprindeligt skrevet af Arvid Arvid skrev:

Jeg synes billedekvaliteten er elendig når jeg ser film via tv-out...
Har lige bestilt mig et Toshiba 32WL66z og der er 2 HDMI indgange... tænkte på om man kunne slutte tv out til derfra?

Har generelt ikke lige den store viden omkring hifi så derfor ville jeg bare lige høre om der er mulighed for at forbedre kvaliteten ved tv out?

Når du skriver tv-out får det mig til at tænke på udgangen fra et grafikkort i en PC. Er det det vi taler om, så skal du regne med, at kvaliteten generelt er dårlig.

Flemming

Redigeret af fltk - 24-August-2006 kl. 13:15
Til top
Arvid Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2006 kl. 13:18
Ja det er direkte fra grafikkortet...
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2006 kl. 13:24

Hvis S-Video Out er den eneste mulighed du har, så skal du ikke regne med at det kan blive bedre. Med mindre du f.eks har DVI Out.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2006 kl. 14:07

#Arvid

Til en fladskærm skal du helst ikke bruge den normale s-video TV-out, det er ikke særlig god kvalitet, men istedet enten VGA eller DVI som der nævnes.

Kig bagpå dit grafikkort - på de fleste nyere skærmkort er et blåt VGA stik og et hvidt DVI stik. Du bruger måske idag det blå VGA stik for at tilslutte pc til din normale skærm. Det andet hvide DVI stik skal tilsluttes med et DVI --> HDMI kabel til dit Toshibas HDMI 1 indgang. I dit grafikkorts drivere skal du vælge HD 720p (1280x720) - og muligvis justere for lidt overscan (at lidt af billedet rager udenfor skærmen) - hvilket grafikkort har du i din PC ?

DVI --> HDMI kabel kan eks. købes hos av-connection i den længde du skal bruge, dog anbefales ikke længder over 10meter.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Arvid Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2006 kl. 22:48
Min computer er en Asus bærbar. Jeg bruger den via en portbar så den connectes til ekstern skærm, harddisk og andet udstyr (gider ikke have en stor larmende stationær). Der er ikke dvi port kan jeg se... Har en blå vga port og den fra selve computeren er ledig, mens den i portbaren bruges til den eksterne skærm.

Kan jeg få en dvi/vga adaptor? synes jeg at jeg har hørt om...

I så fald kan den sættes til vga porten på computeren der er ledig selvom den via portbaren egentligt er i brug? (forvirrende)

Jeg er lidt forvirret her :D Ville bare ønske jeg kunne forbedre den sørgelige tv out kvalitet...

Forresten hvordan justerer jeg for overscan????
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2006 kl. 22:52

Oprindeligt skrevet af Arvid Arvid skrev:

Kan jeg få en dvi/vga adaptor? synes jeg at jeg har hørt om...

Nej, det kan man ikke: VGA er analogt, mens DVI-D er digitalt.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2006 kl. 22:53

Det er muligt at købe et kabel med VGA/Scart (RGB). OverScan justeres under egenskaber for skærme.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2006 kl. 23:04

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det er muligt at købe et kabel med VGA/Scart (RGB). OverScan justeres under egenskaber for skærme.

Det virker bare kun med bestemte grafikkort (VGA sync er noget anderledes end RGB sync).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2006 kl. 23:12

Du kan sagtens forbedre den sørgelige tv-out kvalitet drastisk, ved at benytte VGA udgangen. Tilslut med almindeligt VGA kabel til VGA indgangen på Toshibaen ligesom enhver anden ekstern skærm og vælg opløsning 1024x768.

Jeg er ikke sikker på du kan benytte VGA udgangen på laptoppen hvis den er docket i en portstation med ekstern skærm tilsluttet her. Så overtager den VGA signalet, men du kan jo lige hive VGA ledningen ud fra den eksterne skærm og tilslutte VGA kabel fra Toshibaen i dockingstationen istedet når du vil bruge den her. Du kan selvfølgelig også godt prøve om VGA porten virker selvom den er docket.

Ved benyttelse af VGA er der ingen overscan der skal justeres, men der vil være sorte bjælker i siderne, da 1024x768 er 4:3 format og skærmen er 16:9 format. Du kan strække billedet til fuld skærm ved at vælge Wide (Bred) på skærmen, hvis du syntes det skal være fuld skærm, men det betyder så at film også strækkes når du vil afspille dem, så her skal man i mediaafspilleren lige justere aspect ratio.

Prøv at sætte opløsning til 1024x768 (hvis du ikke allerede har det) og tilslut via almindelig VGA kabel, så står det knivskarpt. Og vend tilbage med evt. spørgsmål

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Arvid Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2006 kl. 00:25
http://www.networktechinc.com/images/dvi-vga.jpg

faldt over det her billede... er det ikke et vga-dvi stik?

Ellers må jeg jo forsøge med vga til toshibaen... det bliver bare lidt besværligt når alle mine film er på min eksterne der står på skrivebordet... og der er lidt langt fra skrivebordet til TV'et.. så skal jeg ha et 10meter vga stik...
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu