recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste format at rippe film i?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBedste format at rippe film i?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste format at rippe film i?
    Sendt: 16-Maj-2009 kl. 21:02

Nu skal jeg saftsusemig snart til at få lagt mine 5-600 DVD'er og Blu-Rays ned på harddisk. Jeg har læst en masse herinde om hvor smart det kan være med streaming rundt i huset osv. Den vogn skal jeg til at komme med på.

Men jeg er i syv sind om hvordan jeg skal gribe det an. Skal det være ISO, TS, MKV eller hvad det nu hedder alt sammen. Jeg er rimelig grøn i emnet så bær over med mig.

Pt. består setuppet blandt andet af et par PC'ere, en PS3 (Som i dag bliver brugt til afspilning/streaming over trådløst netværk) og en PIO 5090H.

I fremtiden kunne der godt komme et mediacenter til. Evt. en NAS eller Windows Home Server. Det kunne også være, at der kommer en Popcorn Hour eller lignende. Bare for at illustrere, at det skal være fremtidssikret.

Prioritering:
1. Vigtigst af alt er, at kvaliteten ikke bliver forringet. Hvorfor investere i det fede gear og samtidig forringe kildematerialet?

2. Det skal være fremtidssikret, nemt og kombatibelt. PS3'eren har vist nok problemer med MKV filer. Man kan sikkert finde finurlige løsninger, så den kan afspille dem. Men det skal være kone/børnevenligt og ikke noget med at skulle konvertere rundt til andre formater eller noget for at kunne vælge lydspor eller undertekster.

3. Det skal være nemt og hurtigt at gå til. Jeg magter ikke, at én film skal tage 6-7 timer at rippe. Så bliver jeg jo aldrig færdig... Samtidig skal jeg ikke ud i at skulle bruge flere forskellige programmer og processer til at få en fix og færdig fil/filer med flere lydspor og undertekster og i nogle tilfælde ekstra materiale.

4. Resultatet må selvfølgelig gerne fylde så lidt som muligt. Det er ikke afgørende om jeg skal købe en 1 TB disk mere eller mindre, men alligevel må det jo gerne være rationelt (Hvor meget fylder sådan en film egentlig?).

Det er i første omgang de prioriteter jeg har kan komme på.

Jeg håber i kan hjælpe mig på sporet af den rigtige fremgansmåde og også gerne hvilket program, der er optimalt at bruge.

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 23:32
Jeg er igang med noget af det du også gerne vil prøve. Jeg har afprøvet flere containere, men kun MKV containeren understøtter mine krav om flere lydspor og flere/softcodede undertekster.
Derfor valgte jeg container før jeg valgte Media center/streamer.

Jeg laver mine film i Handbrake i MKV/H.264, men for at få softcodede og flere undertekster er det nødvendigt at bruge flere programmer, herunder MKVmerge, da Handbrake kun understøtter hardcodede undertekster. Jeg er dog ikke nået til den del endnu, men det virker ikke kompliceret eller som noget der tager tid.

Handbrake understøtter ikke DTS, da jeg prøvede at tvinge DTS pass through endte jeg uden lydspor, men det er værd at bemærke at denne løsning også kun er for at jeg kan få en pæn og brugbar løsning, så jeg kan få DVD'erne ud af stuen, ikke for at jeg kan smide dem væk.
Det tager 1 til 2 timer at kode en film i Handbrake og jeg har sat den til 2000 i Bitrate, hvilket giver ca. 1 times film pr. GB.
Der findes fora hvor de optimale settings diskuteres, så det er nemt at få fif og gode idéer.

Link: Handbrake

Der er flere media centre/streamers som understøtter MKV, jeg har dog haft problemer med at få Windows media center til at klare opgaven, så jeg har valgt at SP opsparingen blandt andet skal bruges på en HDX-1000 som jeg syntes er en pæn lille maskine.
Kan man lide udseendet af Popcorn hour, så er der minimal forskel på de 2.

Anmeldelse: HDX-1000
Til top
DarkStar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 368
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2009 kl. 23:42
Jeg står i samme situation og har lagt mig fast på følgende:

Format:
x264 i en MKV container. Det er understøttet på de fleste nye mediatanks
(Popcorn, WDTV, Twix etc.) Hvis det er vigtigt for dig at din PS3 skal kunne
afspille filmene, kan du i stedet for x264MKV, encode i h264 med PS3 preset i
Handbrake. Det giver stort set samme resultat, x264 giver dog muligheder for
flere tweaks ift. h264, som dog er mere standardiseret. x264 er blot en
implementering af h264.

Program:
Handbrake - Jeg bruger Mac, men det fås svjv. også til Windoze.

Kvalitet:
- Har efter en del encodes i forskellig kvalitet, lagt mig fast på en filstørrelse
på 2gb (2048mb) for film op til 2 timer m. ét lydspor i AC3 (passthru) og
hardcoded undertekster. 2 til 2.5 timer får 2560mb osv. Det kan muligvis
gøres i mindre filstørrelser, men dette er hvad jeg har opnået det bedste
resultat med, når det ses på en 50" skærm.

- Opløsning på 720 x XYZ med strict anamorphic flag.

- 2 pass encoding m. turbo first pass.

- Min Mac ripper/encoder med en hastighed på ca. 1.3 x realtime.

Jeg ripper ikke ekstra materiale.

Blu-ray kan jeg ikke hjælpe med.
An  a day...
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 09:35

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Jeg er igang med noget af det du også gerne vil prøve. Jeg har afprøvet flere containere, men kun MKV containeren understøtter mine krav om flere lydspor og flere/softcodede undertekster.
Derfor valgte jeg container før jeg valgte Media center/streamer.

Jeg laver mine film i Handbrake i MKV/H.264, men for at få softcodede og flere undertekster er det nødvendigt at bruge flere programmer, herunder MKVmerge, da Handbrake kun understøtter hardcodede undertekster. Jeg er dog ikke nået til den del endnu, men det virker ikke kompliceret eller som noget der tager tid.

Handbrake understøtter ikke DTS, da jeg prøvede at tvinge DTS pass through endte jeg uden lydspor, men det er værd at bemærke at denne løsning også kun er for at jeg kan få en pæn og brugbar løsning, så jeg kan få DVD'erne ud af stuen, ikke for at jeg kan smide dem væk.
Det tager 1 til 2 timer at kode en film i Handbrake og jeg har sat den til 2000 i Bitrate, hvilket giver ca. 1 times film pr. GB.
Der findes fora hvor de optimale settings diskuteres, så det er nemt at få fif og gode idéer.

Link: Handbrake

Der er flere media centre/streamers som understøtter MKV, jeg har dog haft problemer med at få Windows media center til at klare opgaven, så jeg har valgt at SP opsparingen blandt andet skal bruges på en HDX-1000 som jeg syntes er en pæn lille maskine.
Kan man lide udseendet af Popcorn hour, så er der minimal forskel på de 2.

Anmeldelse: HDX-1000

Jeg skal heller ikke smide skiverne ud. Jeg har fået sat dem i mapper og smidt plastik-coverne væk. Men jeg får simpelthen set for lidt film, når de er af vejen på den måde. Derfor skal jeg i gang med at rippe dem, så det bliver lidt mere tilgængeligt.

Vi står foran en flytning indenfor det næste halve års tid. Derfor har jeg ikke valgt afspiller endnu. Jeg vil se hvor vi ender og hvilke muligheder/krav det skaber. Derfor skal der nok tungtvejende grunde til at skulle vælge MKV som det står nu.

Kan ISO filer ikke vælge mellem lydspor og undertekster?

Hvad med kvaliteten af MKV. Bliver den forringet i komprimeringen? Jeg er klar over, at forringelsen kan være minimal, men jeg vil ikke have nogen overhovedet.
For et par år siden kunne jeg ikke høre forskel på mp3 160Mbit og 192Mbit. Derfor rippede jeg mine 1200 CD'ere i 160. Nu er udstyret (og måske mine ører) blevet bedre, så jeg har morderligt fortrudt. Derfor har jeg rippet det hele en gang til i Apple Lossless. Jeg vil ikke ud i det igen, så der skal ikke være forringelse.

Jeg er som det fremgår helt grøn på feltet, så hvad er forskellen på softcodede og hardcodede undertekster?

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 10:48
Hvorfor konvertere dem ? Lav et ISO image af dine DVD'er - du vinder/taber ikke noget ved det da det er en nøjagtig kopi, og det tager vel ca. 15 min pr skive.
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 10:51

Fedt mand - Now we're talking. Er der ikke nogle ulemper ved det? Kim Jespersen i indlæg #1 taler om noget med soft/hardcodede undertekster, som kun MKV understøtter.

Hvilket program kan du anbefale til at lave ISO filer med?

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 12:56
ISO er et smart pakkeprogram til at have optiske medier på harddisken.
Der er heller ikke noget i vejen for at lave ISO, men det er ukomprimerede DVD'er og at have 500 ukomprimerede DVD'er ligner noget i retningen af 3 TB harddisk.
Du taber ikke noget billedmæssigt ved at kode filmene om i AVC1/h.264 med Handbrake, du sparer blot ca. 2/3 af pladsen.

Når jeg skriver om flere og softcodede tekster og flere lydspor, så er det fordi MKV er den eneste af containerne (MKV, AVI, M4V osv) der understøtter det.

Fulde rips og ISO er fint nok hvis man har pladsen.


Redigeret af Kim Jespersen - 17-Maj-2009 kl. 13:10
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 13:23
Hvad hedder filmenes "FLAC" ?

Er det AVC1/h.264 som der snakkes om?
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Jeg skal heller ikke smide skiverne ud. Jeg har fået sat dem i mapper og smidt plastik-coverne væk. Men jeg får simpelthen set for lidt film, når de er af vejen på den måde. Derfor skal jeg i gang med at rippe dem, så det bliver lidt mere tilgængeligt.

Vi står foran en flytning indenfor det næste halve års tid. Derfor har jeg ikke valgt afspiller endnu. Jeg vil se hvor vi ender og hvilke muligheder/krav det skaber. Derfor skal der nok tungtvejende grunde til at skulle vælge MKV som det står nu.

Kan ISO filer ikke vælge mellem lydspor og undertekster?

Hvad med kvaliteten af MKV. Bliver den forringet i komprimeringen? Jeg er klar over, at forringelsen kan være minimal, men jeg vil ikke have nogen overhovedet.
For et par år siden kunne jeg ikke høre forskel på mp3 160Mbit og 192Mbit. Derfor rippede jeg mine 1200 CD'ere i 160. Nu er udstyret (og måske mine ører) blevet bedre, så jeg har morderligt fortrudt. Derfor har jeg rippet det hele en gang til i Apple Lossless. Jeg vil ikke ud i det igen, så der skal ikke være forringelse.

Jeg er som det fremgår helt grøn på feltet, så hvad er forskellen på softcodede og hardcodede undertekster?



Hvis du har lavet et komplet rip af en DVD i en ISO, så har du de samme muligheder som hvis det var selve DVD'en og der er nogle der gerne vil have det.
For mig var det afgørende med valg af undertekster og lydspor og intet andet, hvilket vil sige at jeg ikke har brug for menuen og der kommer heller ikke nogen menu med i Handbrake, det er et movie only rip der bliver lavet og derfor heller ingen ekstra materiale.
Alle oplysningerne om filmen ligger i media centeret og der skal være adgang til filmen med det samme.

Jeg kan ikke se nogen forværing i billedet, men det er muligt at der er en og hvis der er, så er den så lille at almindeligt dødelige ikke kan se den.
Det der jo reelt set sker, er at jeg ændrer kodningen fra MPEG2 til MPEG4 og dermed udnytter de forbedrede muligheder som MPEG4 tilbyder, andet sker der faktisk ikke.

Hardcodede undertekster er i billedet hele tiden, de kan ikke slås fra og softcodede undertekster er derfor det modsatte, nemlig undertekster der kan slås fra.
MKV containeren er den eneste container som understøtter softcodede og flere undertekster. Ikke fordi jeg har brug for andre end danske undertekster, men det kunne være der dukkede en situation op hvor jeg har brug for flere og så er det handy at muligheden er der.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 13:48

Jeg foretrækker som sagt ISO - plads koster jo ingen penge i dag - men tid til at konvertere 500 DVD'er gør....... Specielt hvis forskellen er 15 min. kontra 1-1½ time gange med 500.

Da DVD'erne jo nok har en eller anden form for kopibeskyttelse skal du jo have et eller andet program til at fjerne den. Det kan AnyDVD, som også kan gemme som ISO.

Man kan selvfølgeligt spare plads ved at fjerne alt ekstramateriale - man har jo stadig den org. DVD som man kan finde frem hvis man vil se det. Til det bruger jeg stadig det gamle DVD Shrink i kombination med AnyDVD.

Jeg er ved at konvertere nogle af børnenes DVD'er til bilen. De blive gemt som AVI filer - via Handbrake, og det tager ca 30-45 min pr. DVD - og en tegnefilm er jo typisk kun ca. 1 time / 3 Gb



Redigeret af kim.t - 17-Maj-2009 kl. 13:53
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Jeg foretrækker som sagt ISO - plads koster jo ingen penge i dag - men tid til at konvertere 500 DVD'er gør....... Specielt hvis forskellen er 15 min. kontra 1-1½ time gange med 500.

Da DVD'erne jo nok har en eller anden form for kopibeskyttelse skal du jo have et eller andet program til at fjerne den. Det kan AnyDVD, som også kan gemme som ISO.

Jeg er ved at konvertere nogle af børnenes DVD'er til bilen. De blive gemt som AVI filer - via Handbrake, og det tager ca 30-45 min pr. DVD - og en tegnefilm er jo typisk kun ca. 1 time / 3 Gb



Lige netop at plads ikke koster noget i dag, ved jeg ikke helt om jeg kan give dig ret i. En ordentlig NAS løsning koster omkring 2500,- kr. pr. TB i Raid 1.

Den jeg selv går efter er Zyxel NSA 220
Så at skulle have 3 TB raided kan være en ret kostbar affære, men tør man leve uden sikkerhed, så er det rigtigt at plads er billigt i dag.
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Hvad hedder filmenes "FLAC" ?

Er det AVC1/h.264 som der snakkes om?


Det må jo vel næsten være et komplet rip at original materialet, da film altid på en eller anden måde vil være komprimeret.
MPEG4/AVC er blot en bedre komprimeringsmetode end MPEG2.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu