recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste Gamer PC til max 10.000 kr.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste Gamer PC til max 10.000 kr.

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2047
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Så hellere pengene på en bedre skærm i højere opløsning. eks. 1440p.. 

Enig. En skærm ville oven i købet også gøre god gavn i andet end gaming. Sagen er bare at man jo også kan tænke langsigtet når man køber nyt (og måske aktuelt overpowered). Og et gamersystem bliver jo ikke ved med at være overpoweret i forhold til fremtidige spil. Så jeg syntes det handler om at få foretaget en ordentlig skalering fra start, hvis man vil bruge 10.000 kr og måske overpowere her og nu, som det lyder til trådstateren også er indstillet på i forhold til også ram og GPU. Og GTX1080 er jo den måde man får systemet til at skalere bedst på, hvis man fyrer omkring 10.000 kr af, hvilket man så vil kunne drage nytte af til til både kommende spil og/eller evt. skærm og/eller VR opgraderinger i fremtiden

men udviklingen på gfx går jo lynede stærkt i forhold til andet hardware. Eks. er der ikke sket med på CPU eller ram performance.
Så jeg ville hellere skifte til andet gfx-kort når der skulle skiftes skærm.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Online
Point: 2006
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 16:19

men udviklingen på gfx går jo lynede stærkt i forhold til andet hardware. Eks. er der ikke sket med på CPU eller ram performance.
Så jeg ville hellere skifte til andet gfx-kort når der skulle skiftes skærm.

Personligt syntes jeg ellers tingene har stået alt for meget i stampe på GPU fronten længe, med kun moderate inkrementelle forbedringer fra genration til generation ...lige indtil de nye Geforce 10 og Radeon 400 series på de nye die shrink. - Så skete der sku endelig noget!

Så hvorfor så en i7 nu til et, til sammenligning ydmygt, GTX1070 kunne man spørge hvis fokuset er 'bang for the buck' til gaming? Hvorfor så ikke også samtidig på tilsvarende vis spare pengene på både CPU og GPU ved samtidig at gå efter en mere prismoderat i3 eller i5, som i gamingsammenhæng skalerer bedre til et GTX1070, i stedet for at bygge et dyrere men mere skævt skalerende gamersystem? De smarte penge ville formentligt bare købe et GTX1070 til det eksisterende i5 system som trådstarter vist nok har (evt suppleret af en SSD til hurtigere load). 1070 ville stadig gøre hans gaming performance omkring dobbelt så stor som det er nu, med et GTX960 som flaskehals. Som du selv fremhæver det, er der jo ikke ligefrem sket videre revolutionerende ting på CPU og Ram fronten

....Men hvis man virkelig vil fyre 10.000 af til et NYT system, så er pointen blot den, at man altså får det samlet set bedst skalerede system med et - javel som enkeltkompoent dyrt (men dermed også tommelfingereglen om ½ systempris overholdende) - GTX1080, også selv om både det og resten af systemet så bliver overkill til en 1080p skærm nu og her, såfremt man ikke udnytter DSR, spiller på 2 skærme eller har planer om at skifte skærmen siden hen.

Redigeret af TBC1 - 11-April-2017 kl. 17:07
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Tænker en opgradering af nogle af komponenterne ville kunne give ham et løft frem for en helt ny pc. Nyt bundkort, måske hurtigere ram og en hurtigere i5/i7 CPU. Samt en nyere og større ssd disk.

Hej.

Jeg tænker på hvilket bundkort han har. Hvis du kunne unndersøge det, ville det være nemmere at vudere om vi kan nøjes med at anbefale en opgradering med:
PCI-e SSD kontroller. Ny M.2 SSD, Hurtigere CPU, mere RAM og naturligvis nyt GTX Gratifkort?

Hilsen Carsten.

Det er et Gigabyte GA-Z68AP-D3 mener jeg.

PCI-express 4x til M.2 controller eller alternativt SATA 6Gb/s connectors, hvis billigere SATA SSD Forskellen er imho i praksis marginal (ser bedre ud på papiret). Jeg har selv bundkorts-native M.2 og kan ikke i praksis mærke markant fra da jeg havde SATA 6Gb/s connected SSD.

PCI-express 16x til GPU ...Glimrende!

X68 er fortsat en helt ok platform at bygge en gamer-pc på.

Redigeret af TBC1 - 11-April-2017 kl. 17:50
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 18:03
Hvorfor ikke en ny fed skærm 27" 1440p gsync og så et 1080 gtx.
Istedet for helt nyt setup.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 18:08

Enig. Jeg tror man ville komme længere på literen i forhold til at få et samlet set nyt fedt gamersystem for en given pengesum, hvis man på den måde bygger oven på eksisterende komponenter som f.eks. Z68 og i stedet udskifter den ene skærm (den der spilles på) til en højere opløst, sammen med et GTX 1080

Redigeret af TBC1 - 11-April-2017 kl. 18:46
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 18:55

ok, men vil et 1080 kort kunne køre på hans nuværende bundkort?

Så I tænker: 
- hurtigere 500 gb ssd disk. 
- et 1080 kort.
- i7 cpu? han har en i5 3330 nu
- ny 27" 1440 skærm.

på eksisterende bundkort med de 16 gb RAM han har i forvejen?

Ja. En I7'er kan for så vidt sagtens retfærdiggøres til et GTX1080, men udgør i forhold til en billigere ny og hurtigere i5'er end nuværende, faktisk ikke lige så store praktiske forskelle, som resten af hardwareopgraderingerne du nævner.

Sammen med et GTX 1080 ville det måske endog være endnu federe at kaste pengene i retning af en 28 tommer 4K skærm (med adaptive vsync), hvis prisen for det er skulle blive at spare en tilsvarende sum på en I5'er i forhold til en I7'er. Grafikkortet ville dog en gang i fremtiden hurtigere kunne gå hen og blive flaskehalsen i, da GTX 1080 kun lige klarer de fleste nyeste spil i 4K hvis man kører med ultra-settings. Men det ser bare så pisse godt ud i 4K i forhold til både 1080 og 1440p

Redigeret af TBC1 - 12-April-2017 kl. 08:55
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 19:19
Ram bør du ikke skifte.
4k skærme er endnu for tidligt imo når vi snakker gaming
Og et 1080 vil ikke kunne trække nok fps imo

Redigeret af mbm1 - 11-April-2017 kl. 19:21
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 19:36

Ram bør du ikke skifte.
4k skærme er endnu for tidligt imo når vi snakker gaming
Og et 1080 vil ikke kunne trække nok fps imo

De gamle spil han nævner kan køre 4K og det samme gælder de fleste nye spil inklusiv både de grafiktunge Rise of Tomb raider og selv witcher 3, hvis man kører med fornuftige setting. (Det ser stadig markant bedre us at køre Very high setting i 4K end ultrasettings i 1440p)

Det ser så pisse godt ud at spille i 4K ifht både 1080 og 1440p, at holdningen er som reglen udtrykkes som noget i retning af: "I have no desire to return to 1440p and will only run back to lesser resolutions in games that average below 30 FPS at 3840×2160" (husk at mange spil på PS4 jo også er locked til 30 fps i 1080p) http://www.makeuseof.com/tag/pc-gaming-4k-worth-money/

Men du har ret, 1440p er den mest sikre og stabile skalering, hvis man bare er typen der går ind og sætter alt til ultra i native opløsning og går i gang med at spille (!)

4K er som et modargumentet at dog tage i betragtning og til overvejelse, da det bare ser helt fantastisk ud at at spille i (!), også selv om hårdt komprimerede YouTube klip slet ikke yder det retfærdighed.

https://www.youtube.com/watch?v=zWacpe4danE (Rise of the Tomb raider capped til 60 Hz)
https://www.youtube.com/watch?v=QtXj-4kEgFU (Witcher 3 med adaptive sync)

Redigeret af TBC1 - 11-April-2017 kl. 19:52
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 19:51
Jeg er bare af en anden holdning mht 4K. Du nævner endda ultra settings 
i tidligere indlæg skriver du jo også at 1080gtx er fint til 1080p... Nu er du så oppe i en 4K skærm som du mener er et godt match? 
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 20:03

Jeg er bare af en anden holdning mht 4K. Du nævner endda ultra settings 
i tidligere indlæg skriver du jo også at 1080gtx er fint til 1080p... Nu er du så oppe i en 4K skærm som du mener er et godt match? 

Jeg argumenterede primært hvad der helt overordnet var en god og sund general system-skallering og tillod mig at nævne DSR ifbm 1080p skærme. Jeg kører selv 4K DSR, når jeg slæber PC med ind i stuen for at slappe af med at spille på min 1080p projektor - Det gør en kvalitativ verden til forskel i forhold til 1080p rendering med anden post-processing (som AA mv) 

Men jeg siger jo netop at 1440p er det sikre match, men påpeger at ægte 4K bare ser så pisse godt ud, at det KAN være det værd at tage med som en overvejelse. Jeg mener nok at jeg har skrevet det sådan (med "!" og det hele) at man bør forstå det som en overvejelse man kan tage og vægte for og imod i forhold til ens temperement.

For hvis man forstår at tweake setting, vil 4K give det flotteste resultat man kan få - også på de nyeste grafiktungeste spil - at spille dem i 4K, mens de ældre spil typisk kan spilles uden i videre i højeste ultrasettings.

Jeg har givet informationen, hvad folks temperement så er i den forbindelse (at gå efter det nemme og sikre, eller gå efter det ultimative) må være op til dem. Jeg vil anbefale at man tager valget efter hvor meget man føler sig sikker på om man er i stand til at tweake sig frem til gode resultater eller gider afsøge nettet for fornuftige 4K settings. Men det ser altså bare så godt ud i 4K, at det var værd at skrive om så det kan tages med i overvejelserne, som du også kan høre, både videoerne og i reviewet af 4K gaming - Jævnfør det ovenstående engelsksprogede citat. 

I øvrigt kan man jo bare sætte opløsningen til 1440p i beværlige spil og lade grafikkortet opskallere til 4K, hvis man ikke gider at tweake sig til en en endnu bedre udseende 4K rendering. Det er det som PS4 Pro gør - Og der ser stadig godt ud sålænge der er tale om spil og ikke skrivebord. Med en 4K skærm har man i det mindste muligheden for at spille rigtigt mange spil i 4K, både dem der kræver tweak til 4K rendering og rigtigt mange der ikke gør. 

ps. Enig mht Ram. I det hele taget lyder vi efterhånden ret enige om de mere grundlægende orienteringer.

Redigeret af TBC1 - 11-April-2017 kl. 20:30
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 20:49
men når vi snakker spil som etc. battlefield som han jo spiller, så er frames per second altså noget vigtigere end 4K.
Jeg vil tro han hurtigere løber ind i at hans PC virker for sløv når der games i 4K fremfor 2K.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2017 kl. 20:56

men når vi snakker spil som etc. battlefield som han jo spiller, så er frames per second altså noget vigtigere end 4K.
Jeg vil tro han hurtigere løber ind i at hans PC virker for sløv når der games i 4K fremfor 2K.

I tungere PvP tilfælde, kunne han sagt bare rendere i f.eks, 1440p eller ligefrem 1080p, hvis han f.eks. prioriterer 90 eller ligefrem 120 fps - og så lade grafikkortet opskallere til 4K skærmen, lige som PS4-pro gør det, med sine 1280p eller 1440p renderinger til 30 fps. Skallering er ikke ødelæggende for spil - Det væsentligste for billedkvaliteten er at komme så højt op i renderingopløsning som muligt, uden at det direkte kompromitterer fps. Med en 4K skærm ville der være større fleksibilitet og flere muligheder at gøre godt med, da en sådan jo også ville kunne klare native 4K i de andre tilfælde hvor 4K@30, 50, 60, 70 eller 80 Hz er prioriteten. Det lækre ved at have et top-klasse grafikkort er jo alle de forskellige fede luksus-muligheder det giver :-)

I øvrigt vil han sagtens kunne køre hans det nye battlefield med omkring 70 fps i 4K: http://www.gamersnexus.net/game-bench/2652-battlefield-1-graphics-card-benchmark-dx11-vs-dx12

Og der ser godt nok lækkert ud: https://www.youtube.com/watch?v=xDS_4bXaWNI

Redigeret af TBC1 - 11-April-2017 kl. 22:01
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu