recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste hjemmebio løsning til 90.000
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBedste hjemmebio løsning til 90.000

Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 10:32

Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Peter vil have en god biograf, og samtidig vil han bruge knap 50% af pengene på højttalere - DET er totalt overkill. Cerwin Vega kan levere den samme bif-lyd, og det til 1/4 af prisen.

Det er en indgangsvinkel til bio-lyd der i mine øjne er så fjernt fra virkeligheden at det er håbløst at diskutere videre med dig omkring hvad seriøs bif-lyd er. Hvis du ikke interesserer dig for filmlyd, så er det da helt fint - men at sige at filmlyd per definition er useriøst, er ret respektløst synes jeg. Som allerede nævnt, så lægges der som regel meget mere energi i lydsiden på en film, end der gør i 99% af alle musik-udgivelser.

At der så lægges så meget vægt på designet, at man kunne have fået bedre FILMlyd ved at købe nogle andre højttalere, det ser så en helt anden ting, og dét kan man jo godt diskutere hvorvidt det er "seriøst", men din holdning til bif-lyd er i hvert fald ikke seriøs.

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 11:54

OK, Otto, point taken! Den sved, og det var jeg vist selv ude om.

Jeg er nok lidt fordomsfuld overfor biograflyd. I mine øjne er der meget 'rabalder' over det - hvilket i mine øjne er et fokus på effekter og ikke et fokus på at levere en så kildetro gengivelse af fx. et stykke musik.
Der er naturligvis flere nuancer i den problemstilling, end dem jeg lige fatter, åbenbart.

I øvrigt er årsagen til, at det er dyrt at lave lyden vel ikke nødvendigvis forårsaget af en høj kvalitet - selve optagelsen og mixningen er jo besværliggjort og dermed fordyrende, fordi man er nødsaget til at styre hver enkelt kanal.

Design og kvalitetsudtryk er jo vigtigt, det er en rigtig betragtning, som jeg ikke havde med i billedet. B&W har både kvalitet og design, og de skal jo som regel også ind at stå inde i ens stue. Dér gør de også gavn, når de er slukkede.

Jeg sidder bare stadig tilbage i mit hjørne og tænker på, at der er nogle muligheder for lydoplevelser, der ikke bliver udnyttet, men bare rolig: Jeg har forstået det. De muligheder har ikke nogen interesse. Synd.

Venligst
Søren

Til top
Petergemma Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 141
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 12:43

Alt er en balance mellem kvalitet, størrelse, pris, design, brugervenlighed, fleksibilitet, nuværende og fremtidige behov og muligheder.

Jeg er 100% på det rene med at man godt kan finde bedre løsninger f.eks. design: B&O eller lyd: en hel ræke forskellige eller pris: det bedste fra Føtex. Udfordringen er at finde den rigtige balance imellem de forskellige ting indenfor det budget man arbejder med. Hertil kommer at hver person har forskellige prioriteter indenfor alle områderne.

Netop derfor vil jeg gerne have forskellige inputs, så jeg tilsidst ved at jeg har ramt rigigt - altså ramt rigtigt for mig (og ikke nødvendigvis rigtigt for alle andre)

Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 13:20

Hvis du gerne vil have HD-afspiller og receiver i samme mærke, er der ikke så mange muligheder p.t., fx fordi Marantz og Yamaha (der begge kan anbefales til receivere efter min mening) endnu ikke har lavet HD-afspillere.

Men hvis du gerne vil have en hjemmebiograf, der siger wow, så synes jeg trods alt det er lidt synd ikke at tage ét af HD-formaterne med, også fordi man jo kan begynde at købe film i et nyt format i stedet for at blive ved med at købe læssevis af dvd-film.

En mulighed ville være at købe både plasmaskærm, receiver og bluray-afspiller fra Pioneer. Det ville også se tjekket ud, da det hele er i blank sort. Jeg har ikke lige modelnumrene på fingrene, men der er vist to nye receivere på markedet Med HD-formater osv), samt den nye blurayafspiller.

Hvad ville du så mangle? (bortset fra vinyl, VHS osv...)

Du ville mangle HD-DVD samt mulighed for at spille dvd-film i andre regioner.

Den nye Onkyo HD-DVD sammen med en af deres receivere er også en mulighed.

Jeg tør dog ikke sige, hvordan en Pioneer-receiver lyder sammen med B&W-højttalerne. Man kunne frygte, at lyden ville blive meget lys, men det skal nok prøves ad.

Til top
Halsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2006
Point: 1086
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Petergemma Petergemma skrev:

Alt er en balance mellem kvalitet, størrelse, pris, design, brugervenlighed, fleksibilitet, nuværende og fremtidige behov og muligheder.

Jeg er 100% på det rene med at man godt kan finde bedre løsninger f.eks. design: B&O eller lyd: en hel ræke forskellige eller pris: det bedste fra Føtex. Udfordringen er at finde den rigtige balance imellem de forskellige ting indenfor det budget man arbejder med. Hertil kommer at hver person har forskellige prioriteter indenfor alle områderne.

Netop derfor vil jeg gerne have forskellige inputs, så jeg tilsidst ved at jeg har ramt rigigt - altså ramt rigtigt for mig (og ikke nødvendigvis rigtigt for alle andre)

Hej Petergemma,

Det er svært at diskutere lyd for folk har forskellige præferencer. Jeg f.eks. var for 6 måneder siden nybegynder på hifi surround og var interesseret i en forholdsvis økonomisk overkommelig løsning under 25k. Kone-faktoren var også vigtig for mig og derfor valgte jeg AudioVector K-Super serien. K-X som baghøjtalere, K-Super Sub'en og K-C super som center- De er ikke high-end men spiller i mine ører så fuglene synger  men jeg har nu hellere ikke trænet ører til det bedre, da jeg kommer fra computer højtalere  Især i sort er fronterne flotte, de er slanke og har et stillet look.

På TV siden kan jeg kun give dig ret i at Pioneers 8. Gen er det rigtige valg. Jeg har Pioneer 7. Gen 42" (uden skygger ) og er oven ud tilfreds   

Mht. dvd/hd afspiller har jeg Toshiba's XE1 HD-DVD afspiller og den er alle pengene vær. Den skal du overveje!

Mvh

Halsted

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 16:31
Jeg ville ,hvis det på nogen måde er muligt - rent møbleringsmæssigt - opgradere til 50" .Den lyd i arbejder frem mod, - ligefrem skriger efter nogle tommer ! Det vil i aldrig fortryde.  
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12359
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Der er mange der er virkelig blevet meget overrasket over lyden på deres nye modeller. Har du hørt dem, eller er du bare træt af at der er mange der taler om dem, og du ikke har fået nået at høre dem endnu.

Nej, jeg har ikke hørt dem, og har egentlig ikke i sinde at gøre det lige med det samme, da jeg ikke er på udkig efter noget nyt, men jeg var bare interesseret i at vide, om folk var gået i selvspind over modellerne fordi de understøttede de nye smarte lydformater, eller fordi de rent faktisk leverede noget god lyd.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 21:21

Jeg er nok lidt fordomsfuld overfor biograflyd. I mine øjne er der meget 'rabalder' over det - hvilket i mine øjne er et fokus på effekter og ikke et fokus på at levere en så kildetro gengivelse af fx. et stykke musik.

Så er det fordi de gange du har set en seriøs surround-opstilling demonstreret, har det været f.eks. på udstillinger hvor vi (jeg tager gerne noget af skylden) oftest har lidt for travlt med at levere "imponator-lyd" og blæse publikum omkuld i dynamik (eller i hvert fald et forsøg på at levere dynamik). Der er jo masser af film som ikke lige er hollywood-action, og hvor der i høj grad er lagt vægt på en realistisk lydside, og ofte også hvad musikken i filmen angår.

Hvis man kan vække din nysgerrighed lidt, så prøv f.eks. at se Se7en med commentary track'et, og lyt lidt til deres beskrivelser af hvordan de har fået et studie til at lyde som om den ligger midt i en storby. Det er faktisk meget fascinerende, og det er skræmmende hvor meget omtanke der er lagt i helt små ting, som f.eks. en skraldemand der larmer lidt i baggrunden. Stemningsskabende ting, som man normalt ikke ville lægge mærke til hver for sig, men som er med til at skabe den samlede stemning.

I øvrigt er årsagen til, at det er dyrt at lave lyden vel ikke nødvendigvis forårsaget af en høj kvalitet - selve optagelsen og mixningen er jo besværliggjort og dermed fordyrende, fordi man er nødsaget til at styre hver enkelt kanal.

Jeg tænker ikke kun på omkostninger, men den egentlige energi der lægges i at få tingene til at lyde på en helt bestemt måde, og ikke mindst dét at der er en stor ærekærhed mht. slutresultatet. Hvor mange nye musik-udgivelser af bare nogenlunde mainstream karakter kan du nævne, som ikke er dynamik-komprimerede som ind i helvede? Det sker _langtfra_ i samme grad på film-udgivelser. Blandt andet derfor er den grundlæggende _kvalitet_ af film-lyden ganske enkelt højere end CD-udgivelser (og ja jeg ved godt du anbefalede vinyl... )

Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Der er mange der er virkelig blevet meget overrasket over lyden på deres nye modeller. Har du hørt dem, eller er du bare træt af at der er mange der taler om dem, og du ikke har fået nået at høre dem endnu.

Nej, jeg har ikke hørt dem, og har egentlig ikke i sinde at gøre det lige med det samme, da jeg ikke er på udkig efter noget nyt, men jeg var bare interesseret i at vide, om folk var gået i selvspind over modellerne fordi de understøttede de nye smarte lydformater, eller fordi de rent faktisk leverede noget god lyd.

Der er utroligt mange der har købt dem og er ufattelig glad for dem, også til stereo musik
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af Petergemma Petergemma skrev:

Efter at kigge diverse tråde igennem, besøgt adskillige forretninger, surfet nettet og sparede op, er jeg kommet fremtil følgende set up til et budget på 90.000 kr.

SAT receiver: Force 536S (haves allerede)

Tv: Pioneer 428XD - DKK 22.998 (tapeconnection)

TV ophæng: BT8432 m tilt - DKK 1.295 (komplett)

ISF kalibrering: DKK 2.500 (AV precision)

Surround receiver: Marantz SR 8001 - DKK 12.990 (Audiosound)

DVD-afspiller: Marantz DV 6001 - 3.495 (Audiosound)

Front højtalere: B&W XT4 - DKK 19.998 (Hifiklubben)

Center: B&W XTC - DKK 5.999 (Hifiklubben)

Baghøjtalere: B&W XT2 - DKK 7.398 (Hifiklubben)

Standere: B&W XT2 Floor stand - DKK 2.299 (Hifiklubben)

Sub: B&W ASW610P - DKK 6.699 (Hifiklubben)

Diverse kabler: DKK 3.500 (???)

Total: DKK 89.171

Jeg vil meget gerne høre forslag på hvordan det kan gøres anderledes. NB wife-faktoren er temmelig vigtig.

Bør der inkl. en Blu-ray afspiller istedet for DVD afspilleren?

Hey hvordan blev udfaldet ud fra folks synspunkter???

Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Petergemma Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 141
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 15:26

Udfaldet er nok svært at sige noget generelt omkring, men løsningen bliver nok meget tæt det jeg startede ud med, dog med enkelte ændringer. Min nuværende plan er:

• SAT receiver: Force 536S (haves allerede)
  • Tv: Pioneer 428XD (igang med at bestille i Århus runden gennem Fælleskøb)
  • TV ophæng: Ikke fast lagt endnu, men måske Cheif
  • ISF kalibrering: helt sikkert
  • Surround receiver: Onkyo 605
  • DVD-afspiller: Denon 1940 (tror jeg)
  • Front højtalere: 2 x B&W XT2 - på standere eller vægmonteret
  • Center: B&W XTC
  • Baghøjtalere: 2 x B&W XT2 på standere
  • Sub: B&W ASW610
  • Fjernbetjening: Logitech Harmony 785
  • Diverse kabler: Audioquest
  • Hjælp til installation og set up
  • Clic TV møbel
  • og tilsidst men ikke besluttet: DVDO VP20 scaler med ABT 102 modul.

Pris for det hele inkl. møbel og scaler ca. 105.000. TV møbel og scaler koster udgør godt 30.000 af det samlede beløb.

Nogle kommentarer eller forslag?

mvh Peter

Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 15:39

Jeg ville umiddelbart være bekymret for, om den Onkyo reciever er god nok set i forhold til nogle relativt dyre højttalere.

Så vidt jeg kan læse mig til køber folk primært de nye Onkyo-recievere, ikke primært fordi de lyder bedre end andre (ikke dermed sagt de lyder ringe), men fordi de 1) er de første der klarer HD-lydformater og 2) i varierende grad har gode scalere indbygget.

Hvis du ikke vil have HD-DVD eller Bluray og vil bruge en ekstern scaler, er disse to punkter jo ligegyldige. Ergo ville jeg hellere gå efter en receiver med færre nye features og i stedet en generelt bedre forstærker, større strømforsyning. Det kan man desværre bare ikke se på specifikationerne.

Som sagt tidligere ville jeg personligt vælge en HD-afspiller i stedet for DVD og hvis du så vælger een med en god scaler indbygget, fx en af de kommende Samsung, så kan du også spare den eksterne scaler. Ikke dermed sagt, at en DVDO ikke skalerer bedre - det gør den sikkert, men samlet set ville jeg alligevel hellere prioritere bedre kildemateriale, dvs HD-DVD eller Bluray, eller alternativt bruge pengene på bedre forstærker.

-hvordan passer den eksterne scaler i øvrigt med det konevenlige?

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu