recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste "Lens Throw" afstand?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBedste "Lens Throw" afstand?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bQvle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 150
Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste "Lens Throw" afstand?
    Sendt: 09-December-2009 kl. 20:51
Hej, 

Jeg har bestilt den nye Panasonic PT-AE4000, Og er så småt begyndt at forberede med lærred, projekter beslag til loftet osv, jeg har læst ud fra et review hvilken afstand den kan placeres!

på et 106" lærred kan den placeres mellem 3,2m og 6,4m.

Hvor får man det bedste billede?

Min formodning går på at eftersom du mister farver ved at placere den for langt væk, ville det nok være bedst at sætte den omkring på 3,5m. for heller ikke at presse den for meget på de 3,2m.

Det er min første projekter, så jeg er stadig et hvidt stykke papir :) men er min formodning ok? 

Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2009 kl. 21:19
nu kan det godt være jeg kloger i noget jeg ikke skal kloge i..

Men hvis man tager lidt fra min erfarings verden, så er din zoom bygget op optisk ligesom et kamera, når jeg arbejder med mine objektiver, så er det vidt forskelligt hvor det bedste område er, billeder kan være lidt bløde i yderkanten af objektivet, altså mindste og største zoom.

men det kommer an på optikken, sweetspot ligger meget forskelligt, også derfor det er væsentligt bedre i foto apperater, at have et optik, som er fast (f.eks. 100mm).

gætter mig lidt til det er det samme med din projektor, det kommer helt an på hvor god din optik er.

Men vil forsøge at sigte efter midterområdet, det er der min erfaring siger mig du får mindst "skade" fra optikken
Til top
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-September-2008
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2009 kl. 22:27
Som jeg har forstået det får du mere lys igennem linsen jo mere zoom der er på, til gengæld gør det at lyset skal dække en større vinkel vist også noget negativt ved billedet, så vil sige du skal sætte den i den afstand der giver den korrekte mængde lys. Læs eventuelt projectorcentral.com 's review af din projektor, den kommer med nogle tal for tabt lys mængde ud fra zoom
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
bQvle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2009 kl. 23:46
Hvis andre skulle være i tvivl så tog jeg kontakt til Projectorreviews.com og her fik jeg en rigtig god forklaring som dækker alle aspekterne omkring det.

---------------

Hi,

Assuming your screen a a fairly traditional white screen (not high contrast, or very high gain), then it won't matter much in terms of best viewing angles ("the viewing cone"), if you place it close.  

If you have a hi contrast gray screen or a very high power gain screen, the closer, the projector, the narrower the viewing cone, also the more roll of brightness to the corners.

With the Panasonic's zoom, the projector will be at its brightest, in the shortest throw position you are talking about.  (at the furthest position, you lose over 40% of the brightness).

Other aspects:

1.  no lens is at its absolute best a the closest or furthest points in its zoom range.  For that reason, I always suggest backing off about 10% if you can.  Is it that critical - no.

2.  There will be a little more bowing of the image (optics, lens shift related) as you work the range closer - this translates into a slight curving of the top and bottom of the image.  We're talking maybe an inch.  Every one deals with that to some point, no matter where in the zoom range, but the bowing is greater, the closer you go with the zoom.

3.  The more lens shift used, the more it too effects aspects - thus try to minimize lens shift if you have the option (ie. if you can mount the projector 1 foot above, or flush with the top of the screen - go flush, if all else is equal.

4.  Focus - it's tough enough to make a zoom lens that's sharp from center to corner, in terms of focus.  Because, the closer you are, the greater the percentage difference between the closest point on the screen (near center) and furthest (in your case, lower corners, is at its greatest.   Thus, further back you get a more even focus.  Again, the difference here,  too, is very slight

Those are the primary issues.  That said, other than the wrong screen type, the other points are very minor.  -art

Art Feierman

Projector Reviews

Til top
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-September-2008
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2009 kl. 10:35
Det var en god forklaring, han burde ligge sådan en "guide" på hjemmesiden ( Har ledt men ikke fundet ). Mange tak for at du deler den med os, giver mange gode informationer!
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2006
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af bQvle bQvle skrev:

Hej, 

Jeg har bestilt den nye Panasonic PT-AE4000, Og er så småt begyndt at forberede med lærred, projekter beslag til loftet osv, jeg har læst ud fra et review hvilken afstand den kan placeres!

på et 106" lærred kan den placeres mellem 3,2m og 6,4m.

Hvor får man det bedste billede?

Min formodning går på at eftersom du mister farver ved at placere den for langt væk, ville det nok være bedst at sætte den omkring på 3,5m. for heller ikke at presse den for meget på de 3,2m.

Det er min første projekter, så jeg er stadig et hvidt stykke papir :) men er min formodning ok? 

Kontrasten er som regel størst ved min. zoom (altså mindste billede) - på f.eks. JVC's nye modeller og Epson TW2000 er den den ca. 30% bedre end ved max. zoom.
Til top
bQvle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 11:25
Jeg har placeret ophænget 4,2 m. væk fra lærredet, så det bliver sådan en midterstilling.

Jeg skulle jo ramme en bjælke over loftbrædderne, og det var kun ved 3.2 - 4.2 og 5.2... så jeg tænkte at det var bedst at den blev sat på 4.2, for ikke at miste for meget skarphed, eller lysstyrke.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af bQvle bQvle skrev:

Jeg har placeret ophænget 4,2 m. væk fra lærredet, så det bliver sådan en midterstilling.

Jeg skulle jo ramme en bjælke over loftbrædderne, og det var kun ved 3.2 - 4.2 og 5.2... så jeg tænkte at det var bedst at den blev sat på 4.2, for ikke at miste for meget skarphed, eller lysstyrke.
Lad os høre når du har fået det op at køreWink   Jeg går selv i overvejelserneTongue
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu