|
Bedste projektor til 15.000 kr.? |
Besvar | Side <12345> |
Forfatter | ||
Simsalabim[DK]
Guld medlem Oprettet: 18-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 618 |
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 13:50 | |
Nu læste jeg den anmeldelse af Sanyo Z3000 fra projectorreviews.com (som du advarede imod).
Først lød det ret godt, men det lader til, at sortniveauet alligevel er bedre på Sonyen. Sonyen er jo faldet ret meget i pris også, så prisforskellen mellem Sanyo og Sony'en er så vidt jeg kan forstå mindre nu. Det er ærgerligt, at der ikke bliver lavet en sammenligning mellem Sony'en og Sanyo'en - det kunne have været spændende. Umiddelbart fastholder jeg mig til den Sony - men Sanyo'en er ikke helt ude af billedet før jeg har læst nogle flere anmeldelser. |
||
HDMads
Junior bruger Oprettet: 08-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 30 |
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 14:01 | |
Simsalabim: Hvad giver dig lyst til at købe LG'en frem for Sony'en? Du får lige lidt historik først. Mit oprindelige rullelærred var 98” (16:1) som sammen med min BenQ gav et rimeligt skarpt og kontrastrigt billede selv underlagt mine knapt så projektorvenlige forhold (min stue er på 6x5.5m og har hvide vægge/loft). Det var for mig dengang et stort billede og se film på, sammenlignet med mit 42” plasma TV bag lærredet. Kort tid herefter forsvandt WOW-effekten og jeg ønskede at forbedre mit omkringværende projektormiljø, dog således stuen stadig kunne opfattes som dagligstue. Jeg startede med at ”opgradere” mit lærred til max størrelsen på 117” (2.60m bredde). Jeg nedsænkede en plade 20cm fra loftet foran lærredet (2.80x1.40m) og beklædte den med sort frotte og indbyggede 4 led lamper. Bagvæggen blev malet mørkegrå og samtidigt hængte jeg en wire op bagved lærredet og en lige foran. De 2 let gennemsigtige sorte gardiner kan således ”opsuge/reducere/fjerne” strølyset omkring det sortmaskede lærred uden lyden forringes. Det har sammen med mine mørklægningsrullegardiner gjort en verden til forskel og giver den ”rigtige” biograf fornemmelse under filmen og arrangementet ser i øvrigt pænt og nydeligt ud til dagligt (hvor alt er sammenrullet og trukket fra). Min pære har nu kørt ca. 1700 timer og har stadig saft og kraft tilbage i økomode - omend den er en anelse mørkere end oprindeligt, så nærmer tiden sig, hvor jeg skal købe en ny til over kr. 3.200,- herhjemme. Det fik mig til at google lidt rundt. Mit nye ønske var en bedre DLP projektor med et kraftigt kontrastrigt og ikke mindst skarpt billede med bedst mulige sortniveau indenfor prisrammen på 20K. Der er IKKE meget og gå efter, når BenQ W5000 efter min bedste overbevisning allerede er et scoop til prisen (pt. 11.889,- i Elgiganten herhjemme), måske dens storebror W20000, ja eller… W6000 senere på året? Personligt syntes jeg LCD projektorer mangler det ”dynamiske” punch jeg oplever i et godt DLP billede så hvad nu? Jeg har længe været voldsomt fristet og nærmest savlet når jeg har læst og hørt om JVC's DLA-HD750/HD350 D-ILA projektorer, men ska’ fornuften prismæssigt bevares, søgte jeg lidt videre. Sony VPL-HW10 SXRD ja, måske? Da jeg begyndte min søgen kostede Sony’en godt 21K. Men så… dukker den her LG AF115 fætter pludselig op til en endnu lavere pris på kun 15K. Jeg må erkende, at priser igangsætter en masse tankevirksomhed. AF115 ligner på papiret en tunet HW10 med noget ekstra spark på ANSI-lumens og så har projektoren den velansete HQV Reon chip indbygget (selvom min Onkyo 876’er også har den), hvilket jo er i orden. Den har også en lang kastelængde med 1.8x zoom lens, hvilket gør den mere fleksible end fx en BenQ. LG AF115 bliver ofte mest rost og beundret af brugere på diverse (endnu få) debatforums for væsentlige forhold, såsom lysstyrke, skarphed, farvegengivelse og kastelænge. Under ét, et åbenbart dynamisk LCoS bud til forbillederne JVC’s DLA-HD750/HD350 D-ILA - til prisen og for de fleste et bedre alternativ til Sony’s VPL-HW10 SXRD projektor. AF115 har oven i købet support for ISF Certification og uha lampen koster godt 1/3 del i forhold til mange gængse fabrikater - et ekstra plus, når man som jeg ser mange film. Det bliver nok svært at se den demonstreret - kalibreret korrekt og under fornuftige omgivelser, men da den tilsyneladende overgår HW10 på førnævnte punkter, syntes jeg den er værd og se nærmere på. Hertil kommer, at LG i øjeblikket syntes at storme frem med mange positive og spændende nyheder til absolut konkurrencedygtige priser. Designmæssigt syntes jeg også den tidsmæssigt passer godt ind i min dagligstue, den er bare anderledes, mere kantet, højere men smallere end hvad man nu ellers ser i dag. Jeg tror det er den nye uartige dreng i LCoS klassen og jeg vil gerne udfordre ham i sommerferien ;-) |
||
Schjelde
Guld medlem Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 695 |
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 14:41 | |
Z3000 kan du se en demo af i Rødovre hvis det en dag skulle være aktuelt / have interesse. Så kan du måske finde anden med Sony'en der kan vise en demo. |
||
Sony AF8 65
Onkyo 676 HDFury Vertex 2 ATV4K B&O A9 Sonos rundt i huset |
||
Simsalabim[DK]
Guld medlem Oprettet: 18-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 618 |
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 14:46 | |
HDMads, det lyder spændende med dine ændringer i stuen.
Jeg har selv overvejet noget lignende - eller i hvert fald principperne i det, men det får nok lange udsigter. Jeg har også en stor hvis stue, hvor noget at lyset bliver reflekteret tilbage på skærmen. Det er ikke meget slemt, men det kunne helt sikkert blive bedre. Jeg kan sagtens forstå, at LG AF115'eren tiltaler dig. Nu hvor prisforskellen kun er omkring 1.000 kr. og der ikke er så mange reviews af LG'en, så holder jeg dog pt. på Sony'en som den forsigtige løsning. Nu ser jeg også lige på den Sanyo Z3000. Jeg kan godt forstå, at du går meget op i lampen, når du ser så meget film. Jeg bruger dog projektoren lidt mindre end du lader det til, så det har lidt mindre betydning for mig. Men alligevel - det er en voldsomt billig pære til den LG (relativt set). --- Schjelde, ok - hvem er det hos? --- Lige et spring i emnet. Jeg har rimelig højt til loftet og jeg ønsker at projektoren kan hænge så tæt på loftet som overhoved muligt (da der er vinduer bagved projektoren). Det med vertikal lens shift synes jeg dog er noget uoverskueligt. Er der et sted hvor jeg let kan sammenligne hvor langt over lærredets overkant at hhv. Sony'en, Sanoy'en og LG'en kan placeres og sammenligne de tre projektorers lens shift i forhold til min BenQ W10000? Mit lærrede er som sagt 234 cm bredt, 132 cm højt og derved er det 268 cm diagonalt - altså ca. 106". Men jeg går ikke ud fra at lærredets størrelse er så centralt. Der er cirka 4-4,2 meter fra linsen til lærredet og da jeg har projektoren loftmonteret ønsker jeg at køre billedet så langt "ned" som muligt. "Ned" er således "op", når projektoren står normalt. Om BenQ W1000 står der: The W10000 has powered vertical lens shift with a range of two screen heights total. Neutral position places the projected image half above and half below the lens centerline. From there, you can move the image entirely above the lens centerline or entirely below it, which gives reasonable flexibility for rear shelf mounting, but may be a bit tight for ceiling mounts unless you use a drop tube. Om Sony'en skriver de på avforum.no: Bildet kan flyttes totalt 0,65 bildehøyder opp eller ned fra senter i bildet, står der på avforum.no om Sonyen. Om Sony'en skriver de på projectorcentral.com: Vertical lens shift has a range of 2.4 picture heights --- Det giver ikke rigtig mening at det de skriver på avforum.no om at det kun skulle være på 0.65. Ud fra det projectorcentral.com skriver skulle der være lidt mere lens shift på Sony'en i forhold til BenQ W10000'eren - er det ikke korrekt forstået? |
||
HDMads
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 15:15 | |
Simsalabim: Sådan som jeg har opfattet det, byder LCoS i kombination, på det bedste fra DLP og LCD teknologierne. JVC kalder deres D-ILA og Sony kalder deres for SXRD således ditto gør LG. (Otto kan nok kommentere på dette som fagmand). Personligt syntes jeg Z3000 giver et lidt ”mat/livløst” billede sammenlignet med en W5000, men BenQ giver store begrænsninger mht. kastelængden for mange. Jeg er selv hooked på Sony’en (desværre er prisen igen som hovedregel afgørende), men jeg tror man får en bedre og samtidigt mere fleksibel Sony projektor i LG’en (undskyld hvis jeg træder nogen over tæerne). Det er kun en fornemmelse og min beslutning er ikke truffet endnu. PS. Otto hva' gør vi nu? |
||
Schjelde
Guld medlem Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 695 |
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 15:56 | |
Sony har 65% vertikal lensshift hvor Sanyo har 100% (mener det er 100%). Dvs.: hvis dit billede er 132 centimeter højt kan Sony'en stå ca. 20 centimeter over top billede på lærred. Vel og mærke fra center af linsen. SONY: 132 x 15% = 19,8centimeter over top billede SANYO: 132 x 50% = 66 centimeter over top billede Ovennævnte hurtige beregninger ud fra sådan som jeg husker dem, skal nok lige melde tilbage om de er rigtige, men er 98% sikker hehe. F.eks. havde jeg også Mitsubitshi HC6500 og Sony HW10 i overvejelserne men de ville ikke passe perfekt i min stue, var ellers lun på Mitsubitshi grundet støj-niveau, men der er nu heller ikke noget at klage over ift. Sanyoen. Min Panasonic blu-ray larmer mere.
|
||
Sony AF8 65
Onkyo 676 HDFury Vertex 2 ATV4K B&O A9 Sonos rundt i huset |
||
Allan Olesen
Guld medlem Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 15:58 | |
Hvorfor ikke? Sådan som jeg læser forklaringerne, er det væsentligt bedre end BENQ'en (0.5), og en smule dårligere end Sonyen (0.7). |
||
Simsalabim[DK]
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 16:23 | |
Schjelde, tak for udredningen. Jeg er helt væk i forhold
til det lens shift pt. ;-) Sådan jeg forstår det har Sony'en bedre lens shift end BenQ W10000, men Sanyo har væsentligt større lens shift end Sonyen. --- Allan Olsen, det kan godt være, at det er rigtigt det de skriver - jeg forstår det bare ikke. Jeg forstår det heller ikke, når du skriver, at 0.65 er en smule dårligere end Sonyen (0.7) - de 0.65 var jo netop et citat af hvad der blev skrevet om Sonyen. --- Det er forvirrer mig er vist hvordan "2,4 picture heights" kan være det samme som "0.65". Jeg tror dog at tiøren er ved at falde for mig. 2,4 picture hights er forskellen mellem at billedet er kørt helt i bund og helt i top og 0.65=65% er hvor mange % billedet kan køre op/ned i forhold til hvis billedet er ud for linsen? Hvis billedet er ud for linsen, så har vi der den første picture hight. Hvis den så kan køre 65% ned og 65% op, så må der vel være 1 + 0,65 + 0,65 = 2,3 picture height. Hvor kommer de sidste 0,1 fra? |
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 16:23 | |
Det er for så vidt rigtigt, men det er ikke ensbetydende med at alle ulemperne er væk. LCOS har efter min mening mere til fælles med LCD end med DLP. Det er kort fortalt LCD med bedre fill-ratio og bedre kontrast.
PS. Otto hva' gør vi nu? Hvad tænker du helt præcist på? |
||
Allan Olesen
Guld medlem Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 16:41 | |
De kommer fra, at jeg læste forkert og troede, at du skrev om tre forskellige projektorer: En BENQ med 2,0 picture height, en anden med +/-65% og en Sony med 2,4 picture height. Når der kun skrives om to projektorer, kan jeg heller ikke helt få +/- 65% til at passe med 2,4. Ligesom dig vil jeg mene, at det svarer til 2,3. Og så må jeg hellere lige tage forbehold for, at jeg intet ved om emnet. Jeg har kun forholdt mig til forklaringerne, som du har citeret dem. |
||
HDMads
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 17:35 | |
Otto: Tak for din kommentar på min opfattelse af LCoS teknologien, hvis panel vel så kan betegnes som en form for videreudvikling af LCD panelet. Jeg vil nødigt ”overtage” Simsalabim’s tråd og oprettede min egen i går, i håbet om, at nogen herinde havde hørt eller vidste noget mere LG AF115 projektoren. Den kunne måske være et interessant bud på en god (helst bedre) projektor indenfor Simsalabim’s prisloft (og mit eget lidt højere prisloft). Du forhandler bl.a. BenQ og JVC projektorer og har derved en bred viden omkring projektorer. Måske ved du noget mere om den nye LG projektor. Såfremt, må meget gerne svare her: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62896& PN=1 |
||
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2353 |
Sendt: 11-Juli-2009 kl. 09:48 | |
I stedet for alle de udregninger hvad angår højdemæssig placering af projektoren, kan man håbe at de andre producenter har en udregner som denne fra Sanyo: http://www.sanyo.de/products/lcd/default.asp?lg=E Vælg Lens calculator --> Vælg derefter to lens calculator. Derefter: Vælg størrelse på rum, lofts- eller normal placering. Vælg projektor. Hvis du kender størrelse på lærred, skrives dette og størrelsen fixeres, så det ikke pludselig bliver større/mindre, når du flytter rundt på projektoren. Så kan det ikke være nemmere, at finde ud af i hvilken højde du kan have dit lærred, ved at flytte "slideren" i venstre side af det øverste billede (side view). Hvis du kender den højde du vil have din projektor hængende (jeg vil max. have den x cm. ned fra loftet..) fixeres den vertikale position blot.
|
||
Besvar | Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |