Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
henrik-t
Guld medlem
Oprettet: 08-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1553
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 20:07 |
jeg ville ikke anbefale et nikon D40 da det ikke har auto focus i huset (kan ikke huske hvad det hedder i kamara sprog, men har undersøgt det da jeg selv er på udkig..), og derved er man tvunget til at købe ultra dyre linser....
Martin J : hvad koster sådan en 70-300VR lense, der det VR der står for focus, eller er der bare en auto zoom lense uden andet..
Redigeret af henrik-t - 10-Maj-2009 kl. 20:07
|
+100HD Film
|
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 20:18 |
henrik-t skrev:
jeg ville ikke anbefale et nikon D40 da det ikke har auto focus i huset (kan ikke huske hvad det hedder i kamara sprog, men har undersøgt det da jeg selv er på udkig..), og derved er man tvunget til at købe ultra dyre linser....
Martin J : hvad koster sådan en 70-300VR lense, der det VR der står for focus, eller er der bare en auto zoom lense uden andet..
|
Jeg ville ikke sige at objekti ver med AF er uhyre dyrer, der er masser af nye objektive, ¨både i den billige og dyrer ende. Men hvis man vil købe brugte objektiver, så er udvalget begrændset. Så hvis man kan leve med det er det fint.
VR står stabilisering, har ikke noget AF at gøre.
|
|
pdrhan
Guld medlem
Oprettet: 07-Marts-2007
Point: 1343
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 20:25 |
VR - Vibration Reduction
|
SamsungLED 55uh8200|Samsung SMT-H3126R|iPhone 6+ ----------------- Kastrup/Amager
|
|
Lightyear
Guld medlem
Oprettet: 19-Maj-2005
Point: 527
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 21:18 |
henrik-t skrev:
jeg ville ikke anbefale et nikon D40 da det ikke har auto focus i huset [snip], og derved er man tvunget til at købe ultra dyre linser....
|
Du har da bare virkelig forstand på det dér med kameraer, hva`?
Det er slet ikke i nærheden af "nødvendigt" at have autofocus i selve huset i dag. Alle nye (og mange ældre) Nikon objektiver passer på, og har AF indbygget. For 95% af alle D40/D40x/D60 brugere, vil det ikke betyde noget som helst, da Nikon/Sigma/Tamron osv alle tilbyder objektiver med indbygget AF i så godt som alle brændvidder og prisklasser. Det er kun hvis man skal ud og bruge noget lidt mere specielt glas, så kan det gå hen og blive et issue.
|
|
henrik-t
Guld medlem
Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 21:45 |
jeg er ikke expert men er blevet fra rådet det selv af mange der har forstand på det, og hvem vil nøjes med standart lensen særligt længe, måske ikke så møj dyre men over 2500,- og højere er da ikke uhørt for en lense med AF/VR
og vil man så ha fra 55/70-300 + en macro lense bliver det hurtigt rimligt dyrt
Redigeret af henrik-t - 10-Maj-2009 kl. 21:47
|
+100HD Film
|
|
Furry
Guld medlem
Oprettet: 07-Maj-2009
Point: 1093
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 22:10 |
henrik-t skrev:
jeg er ikke expert men er blevet fra rådet det selv af mange der har forstand på det, og hvem vil nøjes med standart lensen særligt længe, måske ikke så møj dyre men over 2500,- og højere er da ikke uhørt for en lense med AF/VR
og vil man så ha fra 55/70-300 + en macro lense bliver det hurtigt rimligt dyrt
|
Hvad er det for nogle linser du har set uden AF ?? Selvfølgelig bliver det dyrt hvis man vil have mange linser
|
|
Sandal
Guld medlem
Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 22:20 |
Furry skrev:
Hvad er det for nogle linser du har set uden AF? |
Jeg har ingen linser - det er noget man spiser!
De to objektiver jeg bruger mest er derimod Nikon 50mm f/1.8 og 85mm f/1.8 og de er begge uden indbygget AF-motor. Så jeg vil også fraråde et Nikon D40.
Har set et Nikon D80 og det er ganske udemærket, men den ISO performance er ikke fantastisk. Alt over 400 har for meget støj, så jeg vil anbefale dig at gå efter et D90, hvis du kan finde et inden for dit budget.
Redigeret af Sandal - 10-Maj-2009 kl. 22:27
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 22:24 |
henrik-t skrev:
|
70-300VR koster ca. 3500,-. Ang. det andet med D40 og dyre objektiver - det er ikke sandt. Man er ikke tvunget til at købe hundedyre glas - de koster ca. det samme som dem uden indbygget motor så det skal ikke være motivet til at undgå D40 og ja jeg ved det for jeg har selv et D40x og kender udemærket den "begrænsning" man er underlagt.
|
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
|
Sendt: 10-Maj-2009 kl. 22:31 |
Det er en begrændsning.
Som andre skriver, så kan man ikke bruge AF på Nikon 50 mm 1,8 objektiv, som er et meget skarpt og lysstærkt opbjektiv og som koster noget med 600-800 kr.
Derudover kan det også være en begrændsning, hvis man vil købe brugte objektiver, da udvalgte på brugtmarket er mindre.
|
|
MJ (udmeldt)
--
|
Sendt: 11-Maj-2009 kl. 00:27 |
Hvis man ikke skal bruge 50mm'eren er det jo ligegyldigt.
Nikon har lige lanceret en 35mm AF-S DX fætter med indbygget SWM.
Bare man er klar over begrænsningen så synes jeg ikke det er det store problem - som andre også er inde på så er udvalget efterhånden ret stort.
Bortset fra det så ville jeg ikke vælge D40. Den har for få MP bl.a. (JA det betyder noget) samt gammel model - Så hellere D60 som fåes til næsten samme pris.
|
|
pdrhan
Guld medlem
Oprettet: 07-Marts-2007
Point: 1343
|
Sendt: 11-Maj-2009 kl. 06:36 |
Martin - sludder med dine megapixels....du kan stort set kun se forskel hvis du er ude i at lave papir print der er oppe i en størrelse fra A3 og opefter....det er nok de færreste hjemmefotografer der lige printer et billede ud i A3 og opefter - D40 er et perfekt prisbilligt camera der tager gode billeder og ikke mindst value for money...
|
SamsungLED 55uh8200|Samsung SMT-H3126R|iPhone 6+ ----------------- Kastrup/Amager
|
|
MJ (udmeldt)
--
|
Sendt: 11-Maj-2009 kl. 10:04 |
Selvfølgelig er det ikke sludder når jeg siger det.
Jo flere MP jo bedre mulighed for at croppe ind i en eksponering. Jeg taler ikke om synlig forskel i en given print som du åbenbart fokuserer på. Hvorfor har folk så travlt med prints?
Jeg er dog enig i det sidste du skriver - det er et rigtigt lækkert hus til få penge - tiden er bare rendt fra det.
Så jo - MP betyder noget
PS: D40 er også et f-stop bagefter de fleste andre - dens baseiso er 200 hvor de andre er 100 - altså en fordobling af lukkeren på de nyere huse ved en given blænde - endnu en grund til at vælge et nyere hus. Især når prisen er tæt ved den samme.
|
|