Yakken skrev:
Jeg har netop købt en Synology DS209 og en 1 TB WD Black disk som stod på listen over godkendte modeller (jeg har nøjedes med én i første omgang) fra Proshop. NAS'en kører godt, men mht. photostation, så er det altså noget af en prøvelse. Jeg har 30 GB billeder, hvoraf halvdelen vel er RAW og dét kan altså ikke anbefales at have liggende i den mappe som bruges til photostation! Efter en hel weekend havde den stadig ikke indekseret 1/3 af mine billeder og det er endda med en kraftigere processor end 210j'eren har siddende...
Jeg kan ikke helt se mig selv benytte photostation til noget som helst, da jeg ikke gider gemme kopier af mine billeder på to forskellige steder for at effektivisere indekseringen. Music station virker dog helt perfekt lige fra første færd. Alle mine albumarts fra iTunes kører uden problemer og jeg kan afspille alle 10 GB direkte fra min telefon. |
Indekseringen af billeder dækker vel også over at der skrivning af metainformation til en database skal genereres thumbnails til hver eneste billede - og 30GB er måske i omegnen af 10.000 billeder? Det kunne jeg godt forestille mig ville være en rimelig tidskrævende proces - selv på en desktop computer.
Det er dog en engangsprocedure og Photostation er vel ikke ubrugeligt fremover blot fordi det tager nogle døgn at få styr på din samling af billeder - det er vel ikke hver weekend du vil tilføje 30GB nye billeder?
Hvis jeg skulle bruge samme logik, kunne jeg godt skrotte min nas mht. filoverførsel, musik og video - fordi det har taget lang tid både at overføre samt at indeksere/håndtere de mange tusinde filer - men nu er det jo heldigvis "blot" en startomkostning og ikke noget jeg forventer skal gentages indenfor de næste par år.