recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - BenQ W6500
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBenQ W6500

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

] Det jeg er i tvivl om er også hvor lang tid tror du der går før der kommer en ny DLP-projektor i cirka samme prisleje som W6000/W6500, der væsentligt overstiger den nuværende ydeevne...

Definér "væsentligt"... Wink

] Men spørgsmålet er om det kan det bedst betale sig at skifte til en W6000/W6500 nu (og skifte til en DLP, der er bedre på nogle punkter og dårligere på andre) eller at vente f.eks. 2 år og så håbe på at der er sket en stor udvikling på DLP-siden.

Den store udvikling skal du ikke forvente kommer fra selve chippen. W6000 bruger DC2, og TI har allerede to bedre generationer i DC3 og DC4, og der er ikke de helt store antræk fra TI til at sende DC4 længere ned i pris... Selv hvis de gør, så er begrænsningen i praksis i de billigere modeller også mere lysvej og optik, end selve chippen. Det hjælper ikke at sætte en DC4 i, hvis lysvejen i projektoren alligevel sænker kontrasten i praksis. Det store kvantespring hedder LED baseret DLP. Om 2 år tror jeg ikke det er helt urealistisk at finde det i en opnåelig prisklasse, måske ikke helt nede i 15k klassen, men tæt på. Der kommer til at ske _rigtigt_ meget i high-end segmentet på dette punt i løbet af i år.

LED er som skabt til DLP, og fjerner flere af de største ankepunkter der har været ved DLP: LED erstatter både lampe og farvehjul. Dvs. ingen regnbuer og lavt støjniveau. Derudover er der nogle tekniske detaljer der gør matchningen mellem LED og DLP perfekt - f.eks. har man på lampebaseret DLP en begrænsning i kontrasten ved at chippen lukker ned for lyset dér hvor kanten mellem de forskellige farver i farvehjulet er i billedfeltet. Denne begrænsning eksisterer ikke for LED-baseret DLP, derfor opnår man højere native kontrast med samme chip med LED (i forhold til single-chip DLP, 3-chip DLP har heller ikke denne begrænsning).

Væsentligt = noget der er værd at vente på LOL

"Der kommer til at ske _rigtigt_ meget i high-end segmentet på dette punt i løbet af i år. "

Det lyder spændende og at det skulle ske allerede inden for et år lyder jo godt. Naturligvis i high-end segmentet og spørgsmålet er så lige hvornår teknologien er gennemudviklet og hvornår den bliver stillet til rådighed i et prisleje der er til at betale.

Et argument for at vente er i øvrigt, at jeg lige nu er fattig studerende (det bliver man i hvert fald af alle disse hifi-indkøb, hvis man ikke er det i forvejen), mens jeg om 2 år forhåbentligvis har et normalt arbejde og derved kunne forsvare at købe en projektor i en anden prisklasse. Omvendt er det nu hvor jeg som studerende har tid til at sidde og se en masse film Big smile Selvom der forhåbentligvis også bliver tid til det senere Wink
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

LED er fremtiden inden for DLP-projektor, da LED give:

Korrekt farve, næst lige ud af boksen.

Det er på ingen måde noget LED garanterer. Tværtimod vil de fleste producenter givetvis udnytte LED'ens større farverum, og lave mere FORKERTE farver ud af boksen - de seriøse producenter dog med en mulighed for at vælge en korrekt indstilling. Men det kræver præcis den samme know-how om signalbehandling og kalibrering, som med en lampe-baseret projektor. Den store forskel er faktisk det modsatte, nemlig at når den først er kalibreret, så ændrer den sig ikke i mange tusinde timer. Det er derfor den p.t. eneste skærm-teknologi på markedet, hvor du kan sige at din skærm efter f.eks. 5.000 timers brug reelt har fuldstændigt samme billedkvalitet som da den var ny. DLP var i forvejen i særklasse på dét punkt, men med LED skal man ikke engang bekymre sig over lampens indvirkning længere.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 14:19

Dem der faktisk har set LED DLP-projektor (først genration), er fald på rø... er benovet over den markant forbedring som LED har for DLP, tro at den dag at LED DLP-projektor begynde at komme ud på marked til en pris der er til at betale, så ville LED DLP-projektor blive en succes. 

Vi må krydse fingre for det. Personligt lægger jeg (åbentbart) meget vægt på billedets skarphed, så mit ønske er klart at der bliver udviklet nogle "kick ass" DLP projektorer, der ikke lige koster flere hundrede tusinde kroner.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 14:22

] Væsentligt = noget der er værd at vente på LOL

"Der kommer til at ske _rigtigt_ meget i high-end segmentet på dette punt i løbet af i år. "

Det lyder spændende og at det skulle ske allerede inden for et år lyder jo godt. Naturligvis i high-end segmentet og spørgsmålet er så lige hvornår teknologien er gennemudviklet og hvornår den bliver stillet til rådighed i et prisleje der er til at betale.

Jeg tror at udviklingen i markedet, med den evindelige finanskrise, faktisk kan blive en fordel i lige præcis dén her sammenhæng - producenterne er interesserede i at få det ned i en i hvert fald opnåelig prisklasse, omend måske ikke ligefrem billig.

Dér hvor man skal holde tungen lige i munden, er at ligesom med tv'ene, så vil der komme forskellige implementationer af LED, og ikke alle byder på de samme kvalitetsmæssige fordele som dem der er på markedet nu.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 14:24
Tro lige at vi skal komme over 3D galskabet, da alle nu pludselig skal udviklet 3D TV og projektor m.m. Før at vi se LED DLP-projektor, da der nok er flere penge i 3D end i LED (lige nu).

Redigeret af Startrek - 01-Maj-2010 kl. 14:25
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 14:30

]

Farven på en DLP er fint korrekt for mig. Regnbueeffekt er jeg ikke generet af og selvom jeg naturligvis foretrækker, at der ikke er larm (hvilket klart er en fordel ved min nuværende Sony HW10), så er jeg heller ikke særlig følsom overfor det. Strøm er heller ikke så vigtigt. Når det hele alligevel køre, så gør det næppe den store forskel i sidste ende. Holdbarhed er også fint, men det er jo heller ikke fordi holdbarheden er decideret dårlig lige nu.

For mig ville det have større betydning, hvis der var nogle billedmæssige ting, som stod for en markant forbedring.

Problemet i dén sammenhæng er at forskellen på en dårlig DLP og en god DLP, udover versionen af chip, ligger i 1. Bedre optik (som er dyrt at lave god), 2. Bedre lysvej (som kræver knowhow og til dels kan være dyr), og 3. signalbehandling. Det drejer sig med andre ord om kvaliteten af implementationen, mere end om hvor ny teknologien er. LED giver som nævnt nogle nye muligheder, men hvis det implementeres lige så ringe som den nuværende teknologi er implementeret i mange billige DLP-projektorer (eller LCD og LCOS for den sags skyld), så kan det hele være lige meget. Og historien viser bare at dem der sælger det billigste udstyr, generelt er mindre dedikerede til at levere en ordentlig implementation. Eksempelvis Oppo har vist at det godt kan lade sig gøre at levere en god implementation til, om ikke ligefrem lavpris, så i hvert fald opnåelig pris. Det er noget sværere på et display end på en afspiller, men der er masser af plads til forbedringer i de nuværende modeller (inkl. BenQ), uden at røre ved selve teknologien overhovedet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 14:31
Jeg ved også godt at jeg burde tage mig sammen og bare vente nogle år. Det med at vente er måske bare ikke min stærkeste side Embarrassed Et skift fra min Sony til en BenQ vil nok koste mig 5.000 - 6.000 kr. og det vil både indebære nogle fordele og ulemper. Der er en del punkter hvor Sony'en har nogle fordele i forhold til BenQ'en og så er det alligevel meget både at skulle gå på kompromis med de gode ting fra Sonyen samt betale et pænt beløb for BenQ'ens fordele. Hvis blot Sony'en havde BenQ'ens skarphed, så var det perfekt for mig (måske ikke perfekt - der er altid noget der kan gøres bedre - men ingen skulle da høre mig klage Smile).

Dog synes jeg bare at det er ærgerligt, at man har så perfekt skarpt HD-materiale til rådighed og så får man ikke udnyttet alle detaljerne 100%. Man betaler skyhøje priser for HD-materiale og så har man en projektor der ikke leverer den helt optimale skarphed.

Omvendt kan det jo være at kalibrering hjælper på det, men jeg har desværre min tvivl om at det er selve teknologien der sætter begrænsningen.

Redigeret af Simsalabim[DK] - 01-Maj-2010 kl. 14:34
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 14:33

Tro lige at vi skal komme over 3D galskabet, da alle nu pludselig skal udviklet 3D TV og projektor m.m. Før at vi se LED DLP-projektor, da der nok er flere penge i 3D end i LED (lige nu).

Jeg kan så qua noget inside-viden jeg ligger inde med oplyse at det heldigvis ikke bliver tilfældet. LED rykker NU.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 14:36

] Jeg ved også godt at jeg burde tage mig sammen og bare vente nogle år. Det med at vente er måske bare ikke min stærkeste side Embarrassed

Hvis du kan affinde dig med at du formentligt kommer til at skifte projektor om 2 år, uanset om du skifter nu eller ej, og dermed kan overskue at der er tale om en investering der skal gøre dig glad de næste 2 år og så er det dét, så er det bare at springe ud i det. Men mit gæt er at du ikke udskyder købet af en rigtigt god projektor som du kommer til at lave om et par år, uanset hvad du gør nu.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 14:41
Har ikke set en BenQ W5000/W6000 korrekt prof. justeret, men ifølge det jeg har kunne læse mig frem til at man skal slet, slet ikke købe disse projektor uden denne justeret, så købe den hos en forhandler der giver denne justering med i købet, ellers skal man ud og lægge omkring 3000 kr. til prisen.

Men desværre er der et andet sted hvor der blive spare på prisen på projektor, det er nemlig på Optikken her blive mange billige projektor, lev, med plastik optik, eller optik hvor en del er plastik glas, og dette ville give uskabte billede, her kunne man havde være smart at lave en projektor standart for udskiftelig optik, så kunne man når penge var der til købe en ny optik i en super kvalitet og derved få en højer billede kvalitet.   

Redigeret af Startrek - 01-Maj-2010 kl. 14:42
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 14:44

Jeg kan så qua noget inside-viden jeg ligger inde med oplyse at det heldigvis ikke bliver tilfældet. LED rykker NU.

Det lyde god, så kan det vel ikke vare længe før at vi se de først LED DLP-projektor til salg hos dig Wink
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 14:57
Big smile

] Jeg ved også godt at jeg burde tage mig sammen og bare vente nogle år. Det med at vente er måske bare ikke min stærkeste side Embarrassed

Hvis du kan affinde dig med at du formentligt kommer til at skifte projektor om 2 år, uanset om du skifter nu eller ej, og dermed kan overskue at der er tale om en investering der skal gøre dig glad de næste 2 år og så er det dét, så er det bare at springe ud i det. Men mit gæt er at du ikke udskyder købet af en rigtigt god projektor som du kommer til at lave om et par år, uanset hvad du gør nu.

Hehe... så både et skifte nu til en BenQ og et skiftet om 2 år... Det med at skifte til noget, som jeg ved at jeg senere vil udskifte, det er jeg egentlig ikke meget for. Så vil jeg normalt hellere ofre det ekstra på at købe noget, som jeg ved at jeg ikke vil udskifte eller... tja... blive nødt til at vente til at teknologi og pengepung kan Ouch

Nå, men mange tak for jeres input. Jeg må vist lige overveje situationen lidt. Det er godt at have med i overvejelserne at LED er seriøst på vej frem og at det ikke er helt urealistisk at man om 2 år kan stå overfor en ny række projektorer, der har noget godt at byde på. Noget som man måske vil opgradere til uanset om man har en BenQ W6000/6500 eller en Sony HW10.

I sidste ende kommer det også an på hvor dyrt et skifte til en BenQ vil være - dvs. hvilken pris jeg vil kunne få for min Sony. Hvis et skift bliver for dyrt, så vil jeg beholde min Sony og vente til at der engang er kommet noget ny fristende teknologi Tongue
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu